Vinterföräldrar -17/18 del 2

Jag minns inte att sex var några problem medan jag väntade dottern. Alltså, nu känns det mest som att jag får ställa upp ibland för mannens skull.
Det är ju ett helt projekt, sedan har jag sinnessjukt sköra slemhinnor. Har redan innan grav, men nu är det helt sjukt. De kunde knappt göra en gynundersökning när vi var inne på FL sist. Men då pga av att mina knipmuskler tydligen är för starka (kan de ens vara det?) :eek: och att allt de försöker titta med typ skär upp insidan... Glid gör verken till eller från, känns fortfarande som sandpapper. Sedan är en gynundersökning svår på. I I vanliga fall, då min Livmodertapp tydligen springer och gömmer sig, så man måste gräva runt endel för att hitta den = ont = jag får panik vid den typen av undersökningar..

Haha, nu skulle mitt inlägg handla om sex, inte gynundersökningar :angel:
Men hur får ni till det? Sedan att jag känner mig osexigare än någonsin gör det kanske inte lättare. Har gått upp mer än vad jag totalt gjorde med dottern, allt sitter på höfterna. Så idag ska jag köpa termoleggings på Rusta i storlek xxl, så jag har något att ta på mig alls.. (jag hör till de som egentligen hatar leggings)

Här höll vi igång fram till ca vecka 30. Sen började jag känna obehag vid samlag. Så vill höll oss till de andra varianterna.
Sista veckorna tappade jag dock lusten helt. Ville mest bara bli omhållen och känna att jag dög (hormoner) trots alla extra gravidkilon.
Mannen har varit väldigt förstående och tillmötesgående. Han accepterade att han fick ta saken i egna händer om det blev för jobbigt för honom.

Idag är tösen en vecka gammal.
Snart kommer BVC på hembesök. Blir intressant och se vad vågen visar nu.
Tyvärr har jag inte tillräckligt med mjölk för att kunna helamma, vi får ge henne ersättning också för att hon ska bli mätt och få i sig tillräckligt.

Ställde mig på vågen idag för första gången sedan förlossningen

Drog av plåstret på snittet igår. Hej virablåtira.
Många nyanser av blått och lila. Men det verkar läka bra. Ingen rodnad eller värme.

Gick totalt upp 20 kg.
Nu bådar vågen 10 kg plus, hoppas jag kan bli av med dem också

Ska svara er som svarat mig strax. Men måste bara först.

Vad anser ni om förslaget om att 5 månader föräldradagar ska bli låsta till pappa?
Jag är positiv till det. Jag tycker inte alls att det är fel att ställa vissa krav för att folk ska kunna utnyttja föräldraförsäkringen till max. Det är en fantastisk förmån vi har här i Sverige att kunna vara ledig med betalt under så lång tid:)

Alltså jag har blivit en kamel. Dricker runt en liter vatten per natt :eek: Kissar därefter.
Fler som har en öken?

Med tanke på hur mycket flytningar jag har så förstår jag att min kropp törstar ihjäl dock :grin:
Jag drack enorma mängder förra graviditeten. Det var min enda "craving", var knappt sugen på mat. Märkte inte förrän efter förlossningen när jag återgick till mitt normala hur svullen jag faktiskt varit :rofl:

Jag anser att vi ska få bestämma själva. Gå ut och informera familjer om vad som händer när bara mamma är hemma, med löneökningar och pension och allt där till.

Jag tror snarare att det kommer sluta i att många väljer ensamvårdnad, för att familjen ska ha råd/möjlighet att vara hemma med barnet tills de har möjlighet till förskola.

Jag satt i den sitsen med dottern, hade vi vart tvungna att pappa tog ut 5 månader då hade de flesta dagarna brunnit inne och vi hade gått på knäna. Idag har vi en helt annan situation, men med dottern hade det i stort sett krävt att vi sålde både hus, bilar och slutade göra något annat än att äta 3 gånger om dagen.

Visst, det är toppen om det är mer jämställt. Men glädjer det verkligen mig, annat än mer stress och psykisk ohälsa för att få ihop det ekonomiska?

Om jag hade velat amma länge, ska då pappa under sina månader åka med bebis till mitt jobb så jag kan amma på arbetstid? Jag känner må ga som fortfarande ammar sina 1.5åringar.

Jämställdhet är bra, men jag vill kunna bestämma över hur jämställt det är i min familj själv. Det är något mellan mig och min man, inte något överhuvud som ska besluta över det.

Svar på min sexfråga.
Spänner mig vid gyn, ja det gör jag. Hade en klantig jäkla gynekolog som mitt under "grävarbetet" uttrycker sig att "vi får nog knippa en bit här"... Efter det har det vart kört och lustgas behövs vid en simpel undersökning.
Slappnar av, det gör jag. Men med lustgas, men tydligen är musklerna för starka ändå. :confused:

Vad anser ni om förslaget om att 5 månader föräldradagar ska bli låsta till pappa?

Tre tyckte jag var bra, fem är jag mer skeptisk till. Har svårt att tro att det kommer bli så dock, tror det slår för hårt mot de som måste ta ut 7 dagar/vecka.

Jag anser att vi ska få bestämma själva. Gå ut och informera familjer om vad som händer när bara mamma är hemma, med löneökningar och pension och allt där till.

Jag tror snarare att det kommer sluta i att många väljer ensamvårdnad, för att familjen ska ha råd/möjlighet att vara hemma med barnet tills de har möjlighet till förskola.

Jag satt i den sitsen med dottern, hade vi vart tvungna att pappa tog ut 5 månader då hade de flesta dagarna brunnit inne och vi hade gått på knäna. Idag har vi en helt annan situation, men med dottern hade det i stort sett krävt att vi sålde både hus, bilar och slutade göra något annat än att äta 3 gånger om dagen.

Visst, det är toppen om det är mer jämställt. Men glädjer det verkligen mig, annat än mer stress och psykisk ohälsa för att få ihop det ekonomiska?

Om jag hade velat amma länge, ska då pappa under sina månader åka med bebis till mitt jobb så jag kan amma på arbetstid? Jag känner må ga som fortfarande ammar sina 1.5åringar.

Jämställdhet är bra, men jag vill kunna bestämma över hur jämställt det är i min familj själv. Det är något mellan mig och min man, inte något överhuvud som ska besluta över det.

Men en 18-månaders ammas väl sällan på heltid? Kväll/natt/morgon har jag fått uppfattningen är vanligast.

Just det att det blir fem månader till varje förälder tycker jag inte är någon katastrof direkt. Även om jag princip ogillar att staten ska in och peta i folks veckoplaneringar borde varje förälder kunna ta ut fem månader ändå.

Däremot ogillar jag att regeringen tar, bland annat med föräldraförsäkringen nu, ytterligare steg mot ett samhälle som bygger på heltidsarbetande föräldrar och barn som så tidigt som möjligt tvingas börja förskolan (vilket andra delar av förändringsförslaget syftar till) Jag vill absolut inte tillbaka till hemmafruarnas tid men tycker inte det är lösningen heller.

Men detta borde kanske bli en egen tråd? :)

Jag tycker det är fantastiskt och det funkar ju för nästan alla - jag tänker lite på bönder med djurhållning för dom kan det bli svårt, men för nästan alla andra funkar det utmärkt.

Jag tycker det är fantastiskt och det funkar ju för nästan alla - jag tänker lite på bönder med djurhållning för dom kan det bli svårt, men för nästan alla andra funkar det utmärkt.

Nu är jag uppväxt i en familj med bönder. Men kan säga att det finns fler yrken där det inte skulle funka, utan blir personlig konkurs istället. Speciellt om man är egenföretagare, det går inte att bara pausa sitt företag för att vara hemma i några månader. Många företag bygger på kontakter, rykten, tillgänglighet osv.

Jag håller helt med. Information är bra och jämställdhet som grundidé är bra. Sen hur det fungerar rent praktiskt är en annan femma och upp till var och en att bestämma tycker jag.

Nu är jag uppväxt i en familj med bönder. Men kan säga att det finns fler yrken där det inte skulle funka, utan blir personlig konkurs istället. Speciellt om man är egenföretagare, det går inte att bara pausa sitt företag för att vara hemma i några månader. Många företag bygger på kontakter, rykten, tillgänglighet osv.

Nästan skrev jag.

Det som är rätt så förvånande är att det enbart tycks gälla manliga egenföretagare.

Blä. Fortsatt låga järnvärden, så inskickat nya prover.
Så vi får se om det blir järndropp eller ej.
Snittet är löst, det känns bra.

Dock tror både bm och jag att bebis kommer innan. Då slemproppen har släppt samt att hon ej längre räknas som ruckbar utan har fixerat sig.

Angående pappamånaderna, min sambo tog ut fl på helgen (så typ 8 dagar/mån) och han får ju maxbeloppet så blev väl runt 7000kr. Dessa gav han till mig och så tog jag ut några dagar här och där när jag kände för det + jobba lite helg på mitt jobb. Så då kunde vi utnyttja hans dagar med. Helt okej enligt FK och vi fick minsann jämställdhetsbonus haha.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 603
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 479
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar