Vinterföräldrar -17/18 del 2

Min KS berättelse.

Måndagsmorgon inleddes med en dusch och tvätt av kropp med Descutan.
Kl 0700 skulle vi befinna oss på perinatalavdelningen där inskrivning och BB fanns.
Vi tilldelades som tur var ett eget rum vilket innebär att mannen kunde sova över. Inte möjligt om man får dela rum med annan familj.
Fick och reda på att vi var först ut av 3 som skulle snittas samma dag. Kl 0745 skulle vi befinna oss på operationsavdelningrn. Väldigt skönt att inte behöva sitta och vänta.
Kl 0715 tas det blodtryck och HB, därefter vidare för att få kateter isatt. Sjukt obehagligt.

Efter det så fick vi vänta 5 min på vårt rum innan de kom och hämtade oss och så fick vi promenera bort till OP. Här började min nerver vakna. Innan dess hade jag inte varit ett dugg nervös.

Väl inne på OP-rummet började de med att sätta en infart. Misslyckades 2 ggr sen så jag att de fick lov att låta bli, be narkosläkare göra det. Jag blir alltid nåldyna (svårtstucken). Han lyckades direkt.

Sen var det dags för epiduralen. Jag är smärtkänslig och var redan uppe i puls efter infarterna. Denna var inte trevlig att få.
Benen började somna fort, lika så blodtrycket(bieffekt av epiduralen) och jag mådde riktigt illa. Hävdes med något intravenöst.
Mannen placerades på vänster sida om mig, sen åkte det blås skynket upp framför oss. Mannen är dock så lång så han såg över .

De frågar om allt känns Bra, de har såklart testat så att epiduralen funkar utan att jag märkte det.

Sen började kirurgen sitt arbete.
Något av det konstigaste jag känt. Jag känner hur det är någon och rotar rundor därnere, men ingen berörings/smärta alls.
Efter några minuter så känner jag hur de börjar pressa över bröstkorgen och fortsätter neråt. Detta upprepas ett par gånger. Mycket obehagligt och får mig att tappa andan.

Sen ser jag bara kirugens huvud stick fram över skynket och han säger Grattis med ett stort ledsen.
Mannen sitter lugn som en filbunke, men märker att han berörd av att se mig i den situationen.
Han säger lugnt - Nu är hon ute.
Och skriker gör hon direkt :)

Hon hålls fram till mig så att jag får titta på henne innan de går vidare till undersökningsrummet. Mannen går med dem in.
Tårarna bara rinner. Glädje och överväldigande känsla.

Efter en liten stund kommer du ut till mig igen med tösen och lägger henne på mitt bröst. Där får hon ligga en stund. Går i te att beskriva den känslan.
Sen går de iväg igen och mannen hänger med dem igen. Nu ska han ta hand om henne på BB, medan jag får ligga på uppvaket tills epiduralen har gått ur kroppen.
0910 var jag på uppvaket och fick ligga där 2 timmar innan jag rullades tillbaks till BB och fick återförenas med min familj :).
Där låg mannen med tösen på sitt bröst. Såg så mysigt ut.
Min man har växt otroligt mycket i mina ögon dessa dagar. Han är helt fantastisk.

Angående själva snittet så gjorde det ganska rejält ont de först 2 dagarna, men nu har de börjat avta. Tar bara smärtlindring innan läggdags. Mest för att slippa ett störningsmoment på natten.

Vi stannade totalt 3 dagar.
2 på BB, sen 1 på familje BB(patienthotell).
Ganska skönt att ha stödet av personalen de första dagarna, men också att inte behöva tänka på att laga mat osv. Allt serverades där på plats.

Ja det blev en liten kortfattad historia. Säkert missat en del för en del var lite lud digt under de dagarna

Vi fick tilläggsmata redan på BB, eftersom hon vägde mycket i förhållande till sin längd. Hon fick inte få för lågt blodsocker. Men sen allt eftersom mjölken kommit så har vi kunnat fasa ut. Men ligger vid bröstet gör hon ju hela dagarna ändå :p Mina stackarna bröst hade gärna vilat lite.
Jag tyckte det var konstigt att de inte så något om tilläggsmatning på BB.
Egentligen tyckte jag personalen på BB verkade ganska oengagerad. Precis som att de förväntade sig att vi skulle ha fullt koll på allt vad det gäller barn.

Tack för att du delar med dig @Rugge ! Upplever inte att någon har informerat speciellt mycket om snitt under graviditeten, varken hos Bm, på föreläsningar eller annat. Så bra att få ta del av din upplevelse som referens tycker jag!
Låter som om det överlag var en ganska lugn och positiv upplevelse, även om vissa saker kanske var jobbigare än andra?

Nu har jag min sista helg innan föräldraledigheten :) eller ja, jobbar 3,5 dag nästa vecka, sen lite flex och semester innan jag börjar ta föräldradagar efter trettonhelgen, men jobbet är nästan klart. Väldigt konstig känsla att jag snart inte ska gå till jobbet och träffa mina kollegor! Men skönt, jag sover ju dåligt och börjar bli tung och flåsig så ser fram emot att (förhoppningsvis) hinna få några lugna veckor.

Har också sökt föräldrapenning för de första månaderna hos FK vilket var läskigt och lite klurigt :p då börjar det ju kännas nästan verkligt!

Tack för att du delar med dig @Rugge ! Upplever inte att någon har informerat speciellt mycket om snitt under graviditeten, varken hos Bm, på föreläsningar eller annat. Så bra att få ta del av din upplevelse som referens tycker jag!
Låter som om det överlag var en ganska lugn och positiv upplevelse, även om vissa saker kanske var jobbigare än andra?

Det kunde nog inte gått mindre problemfritt tror jag.
Själva ingreppet gick snabbt och smidigt.
Jag märkte knappt av att de sydde igen eller vad som sades efter att tösen väl kommit ut. Då försvann fokus från vad som hände på andra sidan skynket

Nej, jag vet inte? Haha. Jag antar att det inte är mer dom kan berätta men jag trodde liksom att det skulle vara mer spännande på något sätt. Det var så jag hade föreställt mig det, nu känner jag mest bara att graviditeten är en enda lång transportsträcka. Jag mår bra, bebis mår bra, allt är bra, men jag känner mig inte så känslomässigt engagerad i graviditeten och det känns varken stort eller spännande. Det känns mest bara lite "jaha" över allting. :crazy:

Känner samma här. Visst häftigt att lyssna på hjärtat och se henne på ultraljud men annars väntar jag bara på att det ska bli klart snart.

Misstänker att jag fått mjölkstockning :(
Spänner, ömmar och är varma.
Försöker massera dem.
Tösen verkar ledsna på att amma eftersom det ger så lite just nu.
Får stödmata med flaska.
Hon får amma lite först, sen avsluta med flaska för att hon ska bli mätt och få i sig näringen.

Slempropp. Alltså, jag bet att den kan se sjukt olika ut och att det inte behöver betyda något alls.
Men jag har haft mycket starka sammandragningar/förvärkar ett tag. Nu ikväll när jag vart och kissat kom en hmm slemmig halvhård gul/vit/torkat blod klump.

Kan detta vara Slemproppen? Minns inte att jag märkte att den gick med dottern. Vet även att den kan lossna flera veckor innan FL.

Men btw. Bild Googla inte slempropp :rofl:

Ilar i blygdbenet och bäckenet så jag nästan hoppar ur soffan här... Undrar om det är bebis som fixerar sig?

Kan det väl vara? :) Jag kände massa sparkar" som jag brukat tro är mot urinblåsan en natt som gjorde att jag ofrivilligt hoppade till varje gång.
Misstänker att jag fått mjölkstockning :(
Spänner, ömmar och är varma.
Försöker massera dem.
Tösen verkar ledsna på att amma eftersom det ger så lite just nu.
Får stödmata med flaska.
Hon får amma lite först, sen avsluta med flaska för att hon ska bli mätt och få i sig näringen.

Hmm har jag missförstått att det är big no no att tillägsmata om man ska helamma? Att efterfrågan när det är tomt och bebis fortsätter försöka få mer styr att det kommer mer efter tre dagar och att det motverkas om man gör barnet mätt innan dess med ersättning?

Oj lyckades visst svara två i samma.. blir alltid konstigt på mobilen..

Hmm har jag missförstått att det är big no no att tillägsmata om man ska helamma? Att efterfrågan när det är tomt och bebis fortsätter försöka få mer styr att det kommer mer efter tre dagar och att det motverkas om man gör barnet mätt innan dess med ersättning?

Det stämmer att bebisen ”lägger en beställning” när de fortsätter snutta fast man upplever att det är tomt. (En del säger att det aldrig blir helt tomt, huruvida det stämmer ver jag inte). De flesta bebisar ska också klara sig bra de första dagarna på bara reserver + råmjölk innan mjölken runnit till. Vi fick som sagt stödmata från start för att hon var tung för längden. Men då efter amning, alltid amma först för att det ska komma igång ordentligt. Och sen gav vi ersättning i kopp. En del bebisar ratar bröstet om de får flaska, för det går smidigare att äta ur flaska.
Finns många tips hos Amningshjälpens grupp på Facebook om det är något som krånglar :)

Kan det väl vara? :) Jag kände massa sparkar" som jag brukat tro är mot urinblåsan en natt som gjorde att jag ofrivilligt hoppade till varje gång.

Jag fick oxå tilläggsmata i början. Kan vara lite kämpigare när man gjort planerat snitt.
Gäller att mata lagom lite så att de fortfarande ammar ofta.

Slempropp. Alltså, jag bet att den kan se sjukt olika ut och att det inte behöver betyda något alls.
Men jag har haft mycket starka sammandragningar/förvärkar ett tag. Nu ikväll när jag vart och kissat kom en hmm slemmig halvhård gul/vit/torkat blod klump.

Kan detta vara Slemproppen? Minns inte att jag märkte att den gick med dottern. Vet även att den kan lossna flera veckor innan FL.

Men btw. Bild Googla inte slempropp :rofl:
Ja det kan det absolut vara :D
När min gick med andra barnet (med första gick den inne på förlossningen) hade jag precis rest mig från toan och det rann längs benen och jag undrade förvirrat om jag glömt att torka mig. Sen kom resten och det var ingen tvekan om att det var slemproppen. Men jag var då på bf+12. Och ja den kan gå flera gånger. Kan du se ett mönster i sammandragningarna? Ring isf förlossningen!

Tillägg: Jag har inte haft varken sammandragningar eller förvärkar under någon av mina graviditeter. Med första satt jag och googlade hur en värk skulle kännas, rädd att missa det liksom :angel:

Ja det kan det absolut vara :D
När min gick med andra barnet (med första gick den inne på förlossningen) hade jag precis rest mig från toan och det rann längs benen och jag undrade förvirrat om jag glömt att torka mig. Sen kom resten och det var ingen tvekan om att det var slemproppen. Men jag var då på bf+12. Och ja den kan gå flera gånger. Kan du se ett mönster i sammandragningarna? Ring isf förlossningen!

Tillägg: Jag har inte haft varken sammandragningar eller förvärkar under någon av mina graviditeter. Med första satt jag och googlade hur en värk skulle kännas, rädd att missa det liksom :angel:

Ska på TUL och mvc besök på måndag, så känner ingen panik av att ringa in än. Haft mycket sammandragningar i ca 2 månaders tid. Kan koppla dom till rörelse. Annars tror jag inte att det är någon fara.
Var inne tidigare i veckan för blödningar, men det visade inget. Så det känns ganska lugnt.

Slemproppen om det är den, såg ut som att jag snytit mig och det är blandat färskt och torkat snor.. Typ  :angel::D

Jag googlade oxå värkar med första. Men man missar dom inte. :p

Ska på TUL och mvc besök på måndag, så känner ingen panik av att ringa in än. Haft mycket sammandragningar i ca 2 månaders tid. Kan koppla dom till rörelse. Annars tror jag inte att det är någon fara.
Var inne tidigare i veckan för blödningar, men det visade inget. Så det känns ganska lugnt.

Slemproppen om det är den, såg ut som att jag snytit mig och det är blandat färskt och torkat snor.. Typ  :angel::D

Jag googlade oxå värkar med första. Men man missar dom inte. :p

:up: blir det inte mer/värre hade jag också haft is i magen :)

Haha ja typ nåt sånt, jag hade dock inte blod i den senaste utan den såg bara ut som en rejäl snorloska :yuck:

Eh nej det gör man inte. Men utan varken sammandragningar eller förvärkar blev man ju lite undrande :rofl:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 603
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 479
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar