Vinterföräldrar -17/18 del 2

Idag red jag i en "hopptävling", fast bara över bommar och i trav (saknar sadel). Känns skönt att kroppen håller för ridning och mockning. Inbillar mig att det är bra att bäckenet är rörligt inför förlossningen. Och jag mår mentalt mycket bättre av att hålla igång med det. Får se hur länge till det funkar bara, för nu har magen satt igång att växa FORT.

Vart köper ni blöjor och diverse förburkningsmaterial till bebis?
Någon bra sida online med hyfsade priser?

Infarten hon hade i foten gick sönder inatt, och dom lyckades inte sätta någon ny eftersom kärlen går sönder. Det beslutades att hon skulle få mat via sonden igen, men i väldigt små mängder. Om det inte funkade så skulle hon behöva åka till Uppsala för att få en annan typ av infart där.
Som tur är verkar det fungera bra. Hon dippar pga andningsuppehåll, men behöver inte andningsstödet eftersom det inte gör någon skillnad. Så idag är vi på eget rum under dagen, och hittills verkar allt gå bra

Apotea har väl endel?

Vi handlar dock blöjor på ica då de har blöjstege, handla för en viss summa köp/få blöjor för en viss summa. osv.
Förbrukningsmaterial? Våtservetter osv? Eller vad ingår där?
Våtservetter har vi köpt på Gekås och sedan har vi fortfarande nu 2år senare kvar av proven vi fick i babyboxarna. använde mest kokosolja.

Jag stod i duschen nyss, ska iväg på 1årskalas. Men fick sätta mig ned, huvudvärk, yrsel allt bara kom över mig och fötterna sa poff och svullnade upp. Kul, precis vad jag behöver..
I morgon är det TUL och besök på Spec mvc, så får väl svar på vad det var då.

Blöjor köper vi i vanliga affären, använder rabattcheckar tillsammans med butikens egna erbjudanden där man ska handla för en viss summa så kostar blöjpaketen typ 89 kr st.
När han fortfarande var bebis hade vi en stoooor rulle papper (typ hushållspapper eller nåt liknande som mannen hade fått) och kokosolja/vatten.

Infarten hon hade i foten gick sönder inatt, och dom lyckades inte sätta någon ny eftersom kärlen går sönder. Det beslutades att hon skulle få mat via sonden igen, men i väldigt små mängder. Om det inte funkade så skulle hon behöva åka till Uppsala för att få en annan typ av infart där.
Som tur är verkar det fungera bra. Hon dippar pga andningsuppehåll, men behöver inte andningsstödet eftersom det inte gör någon skillnad. Så idag är vi på eget rum under dagen, och hittills verkar allt gå bra
Hoppar in från sommartråden.. beklagar verkligen er situation. Angående kärlen hade vår kille exakt samma, överläkaren på narkos försökte på vår begäran (och misslyckades), men det kanske är ett alternativ för er om hon fortsatt behöver infart? (Förutsatt att narkos inte redan varit inkopplade naturligtvis).
Vår kille slapp infarten och gick över till oral suspension istället (infektion), men det var väldigt odramatiskt jämfört med er situation, minns dock känslan när de skulle sätta infart och misslyckades...

Hur gammal är hon nu?

Hoppar in från sommartråden.. beklagar verkligen er situation. Angående kärlen hade vår kille exakt samma, överläkaren på narkos försökte på vår begäran (och misslyckades), men det kanske är ett alternativ för er om hon fortsatt behöver infart? (Förutsatt att narkos inte redan varit inkopplade naturligtvis).
Vår kille slapp infarten och gick över till oral suspension istället (infektion), men det var väldigt odramatiskt jämfört med er situation, minns dock känslan när de skulle sätta infart och misslyckades...
Dom får in nålen rätt, men sen är kärlen så sköra att det inte funkar. Även de gånger dom fått till en infart så har den gått sönder på mindre än ett dygn. Och nu är hon så mycket stucken att dom hellre vill sätta en specialvariant (som då enbart görs i Uppsala) om det behövs. Än så länge verkar hon dock klara av att få mat via sonden, så vi håller tummarna för att det inte vänder och blir sämre igen.

Dom får in nålen rätt, men sen är kärlen så sköra att det inte funkar. Även de gånger dom fått till en infart så har den gått sönder på mindre än ett dygn. Och nu är hon så mycket stucken att dom hellre vill sätta en specialvariant (som då enbart görs i Uppsala) om det behövs. Än så länge verkar hon dock klara av att få mat via sonden, så vi håller tummarna för att det inte vänder och blir sämre igen.
Ja, så var det för vår också. De kom in, sen sprack de... Var fruktansvärt för de stack vår i huvudet, i fötterna och i pannan men de lyckades inte ändå till slut och då började även kärlen ta slut. Det som jag upplevde hjälpte vår var sonden, att han var ordentligt uppvätskad innan de stack för att få bättre stuns i kärlen. När narkos misslyckades så hade vår son bara ammat och troligtvis fått i sig för lite pga slöhet. Vi satte in sond under kväll och natt och dagen därpå lyckades de iaf få ut ett blodprov, innan gick inte ens det.

Tack och lov var inte vår så akut dålig som er, annars vet jag faktiskt inte vad vi hade gjort. Lycka till hursomhelst.

Jag minns inte att sex var några problem medan jag väntade dottern. Alltså, nu känns det mest som att jag får ställa upp ibland för mannens skull.
Det är ju ett helt projekt, sedan har jag sinnessjukt sköra slemhinnor. Har redan innan grav, men nu är det helt sjukt. De kunde knappt göra en gynundersökning när vi var inne på FL sist. Men då pga av att mina knipmuskler tydligen är för starka (kan de ens vara det?) :eek: och att allt de försöker titta med typ skär upp insidan... Glid gör verken till eller från, känns fortfarande som sandpapper. Sedan är en gynundersökning svår på. I I vanliga fall, då min Livmodertapp tydligen springer och gömmer sig, så man måste gräva runt endel för att hitta den = ont = jag får panik vid den typen av undersökningar..

Haha, nu skulle mitt inlägg handla om sex, inte gynundersökningar :angel:
Men hur får ni till det? Sedan att jag känner mig osexigare än någonsin gör det kanske inte lättare. Har gått upp mer än vad jag totalt gjorde med dottern, allt sitter på höfterna. Så idag ska jag köpa termoleggings på Rusta i storlek xxl, så jag har något att ta på mig alls.. (jag hör till de som egentligen hatar leggings)

Jag minns inte att sex var några problem medan jag väntade dottern. Alltså, nu känns det mest som att jag får ställa upp ibland för mannens skull.
Det är ju ett helt projekt, sedan har jag sinnessjukt sköra slemhinnor. Har redan innan grav, men nu är det helt sjukt. De kunde knappt göra en gynundersökning när vi var inne på FL sist. Men då pga av att mina knipmuskler tydligen är för starka (kan de ens vara det?) :eek: och att allt de försöker titta med typ skär upp insidan... Glid gör verken till eller från, känns fortfarande som sandpapper. Sedan är en gynundersökning svår på. I I vanliga fall, då min Livmodertapp tydligen springer och gömmer sig, så man måste gräva runt endel för att hitta den = ont = jag får panik vid den typen av undersökningar..

Men hur får ni till det? Sedan att jag känner mig osexigare än någonsin gör det kanske inte lättare. Har gått upp mer än vad jag totalt gjorde med dottern, allt sitter på höfterna. Så idag ska jag köpa termoleggings på Rusta i storlek xxl, så jag har något att ta på mig alls.. (jag hör till de som egentligen hatar leggings)
Förra graviditeten hade vi inga problem alls med sex, det var nog bara sista veckan som det inte blev något:p
Nu är det helt annorlunda. Jag vill knappt ha någon kroppskontakt alls och det är ett par-tre veckor sedan vi senast hade sex och jag ser inte att det skulle bli något mer innan bebis är ute. Vi har nog inte ens pratat om det men mannen verkar inte heller så sugen. Men så har jag så ont på kvällarna när tiden finns för sånt så jag förstår att han inte böir särskilt inspirerad:o
Det är mycket skörare slemhinnor denna gången men det har funkat bra med silikonbaserat glidmedel.

Det är inte att du spänner dig vid undersökningarna som gör att det blir extra svårt för dem? Förutom sköra slemhinnor då... jag får alltid höra hur bra jag är på att slappna av :rofl:

Blä för att vara gravid och full av hormoner! Har en riktigt jobbig helg bakom mig. Igår var det dags för mannens äldsta sons födelsedagskalas, vilket var = julfirande med mannens släkt = fullskaligt julbord och allt som hör till. Jag har varit dunderförkyld den senaste veckan och knappt hållit huvudet ovanför vattenytan och lördagen gick i praktiken till åt att sova konstant. Ändå lyckades jag på något sätt laga all mat och göra allt på gottebordet (tror vi landade på 11 olika saker där). Hade så mycket sammandragningar och var så slut i kroppen efteråt så när vi skulle titta på film och barnen + mannen halvlåg/låg i soffan och jag fick sitta på en kant så brast det för mig. Slutade upp med att jag hulkgrät i köket och slevade ris á la malta direkt ur skålen. :crazy:

Mannen tycker att jag ska bättra mig på att uttrycka mina behov, och visst, jag vet att jag är jättedålig på det. Det tar emot så hemskt mycket för mig att behöva be, jag vill liksom att min omgivning ska kunna tänka till själva. Och kanske inse att den här dagen var en väldigt stor påfrestning.. Han kan vara på mig om att jag inte ska jobba så hårt nu på slutet, men i ärlighetens namn sitter jag ju mest på en stol med fötterna i högläge och knappar på en dator = inte så hårt arbete. Går inte alls att jämföra med att fixa en sån där dag med handling, förberedelser, matlagning, undanplock osv osv. Sen tycker han också att eftersom jag satte mig först så kan dom utgå ifrån att jag tagit den plats jag behöver och sen ta resten. Jag kan se logiken i det, men jag är inte uppfostrad så. Jag skulle nog aldrig kunna lägga mig i soffan då (=ta upp typ halva) och så får dom ta resten utan jag är lärd att om man sätter sig först, tar fika först osv så tar man alltid MAX 1/4 om man är fyra. Helst lite mindre.

Så. Förlåt för gnälligt inlägg men ibland är det bara så himla skönt att skriva av sig. :angel::heart

För oss går det bra. I helgen låg vi 2 ggr både lördag och söndag. Jag hade väldigt sköra slemhinnor och fick lätt ont efter sex, men nu har det vänt och det går bättre igen. Kan få ont om vi håller på länge, så det blir mer snabbisar än tidigare. Håller dock med om att man känner sig sjukt osexig, nästan ingen ställning fungerar längre. Som tur är så är mannen väldigt duktig på att visa att han tänder lika mycket på mig som i vanliga fall så det gör det lättare att bara slappna av och köra. Längtar dock tills jag får tillbaks en lite lättare variant av min kropp. :p

Jag har haft problem med torra slemhinnor i princip sedan jag blev gravid. Så någon ökad sexlust blev det absolut inte för mig... Vi har haft väldigt lite penetrerande sex under graviditeten, jag får helt enkelt för ont efteråt (det känns sårigt, svider som attan, och kliar till och från i hela underlivet). Istället blir det sex på annat sätt, ungefär vanlig frekvens, men lite mindre nu de senaste veckorna. Både jag och sambon har dessutom varit förkylda vilket inte är någon sexlustshöjare direkt.

Alltså jag har blivit en kamel. Dricker runt en liter vatten per natt :eek: Kissar därefter.
Fler som har en öken?

Med tanke på hur mycket flytningar jag har så förstår jag att min kropp törstar ihjäl dock :grin:

Alltså jag har blivit en kamel. Dricker runt en liter vatten per natt :eek: Kissar därefter.
Fler som har en öken?

Med tanke på hur mycket flytningar jag har så förstår jag att min kropp törstar ihjäl dock :grin:

Var inte så farligt under graviditeten, men nu när jag ammar! Dricker hela tiden. Men det är väl inte heller så konstigt i och för sig.

Ska svara er som svarat mig strax. Men måste bara först.

Vad anser ni om förslaget om att 5 månader föräldradagar ska bli låsta till pappa?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 603
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 479
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar