Vinterföräldrar -17/18 del 2

Alltså detta väcker så många frågor!
Varför snurrar bebisen bara åt ett håll?
Vad är det som skapar rotationen? Sammandragningarna? Är dessa då inte jämna på båda sidor?
Vad är det som bestämmer åt vilket håll bebis ligger på? Osvosv
Vem kan ge mig svar?!?:arghh:
(Känner att jag gärna hade haft en kunnig person i min närhet att bombardera med frågor. Bm kanske inte riktigt tycker att det är relevant:p)

Största frågan är väl om barnen i Australien snurrar åt andra hållet! :D

Jag fick höra tvärt om när det gäller vilket varv de snurrar än @Imogen, att de snurrar medsols/medurs och att det därför är kortare rotationsväg om barnet är högervänt :confused:

Ändrar mitt inlägg! Du har rätt! Eller jag menade samma sak men tänkte att man tittade framifrån :p Men precis, huvudet vänt åt höger (för mamman) och har den 90 grader att snurra för att hamna rätt :)

Senast ändrad:
Är det inte fantastiskt... Har varit hemma och sjuk sedan i måndags. Sovit jättebra, "hela nätter" (vilket numer innebär att vakna till kort en gång och direkt somna om) och vaknat ganska sent.

Idag ska jag tillbaka till jobbet. Vaknar därför självklart kl 4 och ligger sen klarvaken...

"Mensvärk" igår när jag gick och la mig och även när jag vaknade inatt. Vad kan det bero på? Känns inte på samma sätt som det gjort när jag haft växtvärk heller utan på nått annat vis.

Idag hade jag så gärna velat sjukanmäla mig. Halsen gör svinont, sovit dåligt och förkyld. Men vet hur svårt det är att få vikarier och jag behöver jobba och förbereda idag eftersom jag är borta nästa vecka. Hatar att ha ett samvete :angel:

Min spontana, men inte särskilt intelligenta fundering, var ifall barnen roterar åt olika håll på norra respektive södra halvklotet :angel::D

Men jag håller med, så många frågor! Jag har på samma sätt funderat varför det rekommenderas att ligga på vänster sida när en ska känna efter fosterrörelser, men har för mig att det handlar om att få bäst "flöde"(?) i navelsträngen till bebis. Även om jag lätt tänker så baserat på utsidan av kroppen, så är vi ju inte helt symmetriska på insidan, tänker jag :) *snillen spekulerar*
Åh, så långt snurrade inte ens min hjärna, att det skulle vara olika beroende på var vilken sida jordklotet man bor:laugh:

Det där med vänstersidan har jag inbillat mig handlar om din egna kroppspulsåder, att flödet inte ska hämmas och därmed hämmas till bebis men det har jag inga som helst belägg för. Det finns ju vissa som tycker att man inte bör sova på höger sida av den anledningen men skulle jag tänka så skulle jag nog inte sova många minuter på en natt:grin:

Vad jag förstått så måste barnet rotera för att komma ut igenom bäckenet. Längre upp är bäckenets öppning riktad så att huvudet är vänt åt sidan, oftast med ansiktet åt höger. Längre ner är öppningen vänd åt ett annat håll, så barnet roterar (oftast) medsols så att det föds med ansiktet riktat bakåt. Har för mig att det oftast är såhär eftersom det är den vägen barnet får mest plats i kanalen ut.

Jag fick höra tvärt om när det gäller vilket varv de snurrar än @Imogen, att de snurrar medsols/medurs och att det därför är kortare rotationsväg om barnet är högervänt :confused:
Ja att barnet behöver rotera för att ta sig ut är jag helt med på. Huvudet behöver ju ligga på ett visst sätt för att kunna komma igenom den trånga bäckenkanalen. Frågorna handlar snarare om vad det är som skapar rotationen, varför den roterar åt ett visst håll och inte alltid tar "kortaste vägen" och hur bebis vet hur den ska lägga sig i magen för kortast rotationsväg.

Det där med höger/vänstervänt ställer nog till det lite för jag tror att vi menar samma men tänker på barnet ur olika perspektiv?

"Mensvärk" igår när jag gick och la mig och även när jag vaknade inatt. Vad kan det bero på? Känns inte på samma sätt som det gjort när jag haft växtvärk heller utan på nått annat vis.

Idag hade jag så gärna velat sjukanmäla mig. Halsen gör svinont, sovit dåligt och förkyld. Men vet hur svårt det är att få vikarier och jag behöver jobba och förbereda idag eftersom jag är borta nästa vecka. Hatar att ha ett samvete :angel:
Det är inte lite förvärkar du känner då?

Här ligger bebis med huvudet ned och ryggen till höger. Får peta ut fötterna som hamnar mellan revbenen ibland. Den smärtan är inte att leka med..
Nu har jag lämnat av dottern hos ny dagmamma och det värker lite i mammahjärtat. Men jag måste på bassängträning så kroppen fungerar lite bättre. Hon var där i 2h i tisdags så jag tror det kommer gå bra. Men hon var jätte ledsen när jag lämnade :cry:

Sedan har jag egentligen ingen lust med bassängträning idag alls. Men känner att jag nog inte har så mycket val. Kroppen behöver det.
Har sovit som en stock i natt, 8h konstant sömn. Undrar när det hände sist/kommer hända igen.

Fick lära oss på möte med BM att man går in i latensfasen när mensvärken börjar typ.

Igår hade jag en skum känsla. När jag låg i soffan blev det som ett enormt tryck i hela mellangärdet. Det gjorde inte direkt ont, men det tryckte liksom inåt, nedåt från både magen och ryggen. Kändes som en blandning mellan mensvärk och att jag var bajsnödig (men "längre upp" liksom), men mest bara ett sjuhelsikes tryck. Det kom inte och gick utan var ganska konstant under en halvtimme typ. Sen släppte det. Någon som känner igen den känslan?

Fick lära oss på möte med BM att man går in i latensfasen när mensvärken börjar typ.

Det hoppas jag verkligen inte att jag är på väg in i :nailbiting: Finns väl de som har förvärkar länge innan fl startar?

Edit: efter lite googlande är det ett sätt för kroppen att förbereda sig (och kan vara ett tecken på att man behöver lugna ner sig lite). På beskrivningarna låter det som att det var förvärkar jag hade.

Åh, så långt snurrade inte ens min hjärna, att det skulle vara olika beroende på var vilken sida jordklotet man bor:laugh:

Det där med vänstersidan har jag inbillat mig handlar om din egna kroppspulsåder, att flödet inte ska hämmas och därmed hämmas till bebis men det har jag inga som helst belägg för. Det finns ju vissa som tycker att man inte bör sova på höger sida av den anledningen men skulle jag tänka så skulle jag nog inte sova många minuter på en natt:grin:
Ja men det var nog kroppspulsådern jag tänkte på också! Nästan rätt iaf :angel:

Försökte googla mig till just varför typ runt v 25 och hittade såklart istället studier om att det inte rekommenderades att sova på rygg eller högersidan pga ökad risk för bebisen. Blev några sömnlösa oroliga nätter innan jag insåg att det är helt orimligt att bara sova på en sida i flera månader till. :grin:

Jag hittade en gammal dålig fb status och kände att jag var tvungen att dela den här. Då den på sätt och vis är aktuell.

Den unga sonen frågar sin far: "Pappa, hur kom jag egentligen till världen?" Fadern svarar: "Min kära son, det är väl dags för mig att berätta hur det gick till. Lyssna nu noga: Pappa träffade mamma i ett "Chattroom". ... Senare träffades pappa och mamma i ett "Cyber-café" och på WC ville mamma göra ett par "downloads" från pappas "joystick". När pappa var färdig att "uploada" märkte vi plötsligt ..................att vi inte hade satt upp någon "brandvägg". Då var det tyvärr för sent att trycka "Cancel" eller "Escape" och meddelandet "Är du säker på att du vill ladda ner" hade vi stängt av "Inställningar". Mammas "virusscanner" hade inte blivit uppdaterad på länge, så den kände inte igen pappas "Blaster-mask-virus". Så vi tryckte på "Enter" och mamma fick meddelandet: "Uppskattad nedladdningstid 9 månader!"

Igår hade jag en skum känsla. När jag låg i soffan blev det som ett enormt tryck i hela mellangärdet. Det gjorde inte direkt ont, men det tryckte liksom inåt, nedåt från både magen och ryggen. Kändes som en blandning mellan mensvärk och att jag var bajsnödig (men "längre upp" liksom), men mest bara ett sjuhelsikes tryck. Det kom inte och gick utan var ganska konstant under en halvtimme typ. Sen släppte det. Någon som känner igen den känslan?

Alltså det är något på gång med min kropp... Något som inte har varit där tidigare. Det kom som en blixt från klar himmel natten till igår, då jag vaknade av kraftiga sammandragningar. Sen det där igår som jag beskriver ovan. Och nu mensvärk som kommer och går och sammandragningar.

Det gör ju inte ont och det känns inte fel på något sätt, men det har definitivt satt igång något nytt. Hittills har jag ju liksom inte på något sätt varit "gravid" utan bara tjock typ, men nu.. Är det bara kroppen som har kommit på att det är 6-8 veckor till due date eller är det något som håller på att sätta igång tidigare? Tycker ni att jag ska ringa och kolla vad dom säger? Eller bara avvakta och se hur det utvecklar sig? Jag antar att det kan vara att kroppen "mognar" hittills har jag inte alls fått bredare höfter osv, och den processen lär väl kännas lite? När jag var hos BM senast hade han lagt sig med huvudet nedåt och hon trodde att han skulle stanna så, men hon pratade inget om att han fixerat sig.

Vill verkligen inte att det ska sätta igång nu, jag är bara i vecka 31/33 (vi tror ju vecka 33) och jag vill verkligen att han ska hålla sig där inne till 2018.

Att tilläggas bör kanske att jag inte alls har det stressigt. Jag jobbar, men jag sitter bara vid datorn och tar det lugnt så det här är inte på något sätt stressrelaterat. Jag skulle inte kunna ta det lugnare än jag gör.

Ja men det var nog kroppspulsådern jag tänkte på också! Nästan rätt iaf :angel:

Försökte googla mig till just varför typ runt v 25 och hittade såklart istället studier om att det inte rekommenderades att sova på rygg eller högersidan pga ökad risk för bebisen. Blev några sömnlösa oroliga nätter innan jag insåg att det är helt orimligt att bara sova på en sida i flera månader till. :grin:
Jo men precis, man kan inte noja om exakt allting. Då hade man ju inte överlevt:crazy:

Alltså det är något på gång med min kropp... Något som inte har varit där tidigare. Det kom som en blixt från klar himmel natten till igår, då jag vaknade av kraftiga sammandragningar. Sen det där igår som jag beskriver ovan. Och nu mensvärk som kommer och går och sammandragningar.

Det gör ju inte ont och det känns inte fel på något sätt, men det har definitivt satt igång något nytt. Hittills har jag ju liksom inte på något sätt varit "gravid" utan bara tjock typ, men nu.. Är det bara kroppen som har kommit på att det är 6-8 veckor till due date eller är det något som håller på att sätta igång tidigare? Tycker ni att jag ska ringa och kolla vad dom säger? Eller bara avvakta och se hur det utvecklar sig? Jag antar att det kan vara att kroppen "mognar" hittills har jag inte alls fått bredare höfter osv, och den processen lär väl kännas lite? När jag var hos BM senast hade han lagt sig med huvudet nedåt och hon trodde att han skulle stanna så, men hon pratade inget om att han fixerat sig.

Vill verkligen inte att det ska sätta igång nu, jag är bara i vecka 31/33 (vi tror ju vecka 33) och jag vill verkligen att han ska hålla sig där inne till 2018.

Att tilläggas bör kanske att jag inte alls har det stressigt. Jag jobbar, men jag sitter bara vid datorn och tar det lugnt så det här är inte på något sätt stressrelaterat. Jag skulle inte kunna ta det lugnare än jag gör.
Jo du kan ju faktiskt lägga dig ner och avlasta kroppen lite? Jag märker stor skillnad på ifall jag ligger och vilar eller om jag sitter och tar det lugnt. Testa och se om det ger med sig lite, gör det inte det så ring BM.

Jo du kan ju faktiskt lägga dig ner och avlasta kroppen lite? Jag märker stor skillnad på ifall jag ligger och vilar eller om jag sitter och tar det lugnt. Testa och se om det ger med sig lite, gör det inte det så ring BM.

Det som kom igår (trycket inåt, nedåt) kom när jag låg ner. :) Sen var det mycket sammandragningar inatt också men ingen mensvärk eller tryck. Får se hur det är under dagen idag och om det blir någon skillnad när jag lägger mig och vilar när jag kommer hem. :)

Det som kom igår (trycket inåt, nedåt) kom när jag låg ner. :) Sen var det mycket sammandragningar inatt också men ingen mensvärk eller tryck. Får se hur det är under dagen idag och om det blir någon skillnad när jag lägger mig och vilar när jag kommer hem. :)
Ja det är ju värt att testa. Det är säkert inga konstigheter men kan ju vara bra att ringa BM så att det inte är UVI eller liknande.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 587
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 474
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits