Vinterföräldrar -17/18 del 2

Jag hade glömt lite hur det är med nyföding i huset O_o Vaknade för mat vid 00, 02, 04, 06... oftast med efterföljande bajsblöja. Och ny amning så hon somnar om... Inte mycket sömn emellan matstunderna för min del alltså.

Vi har fått tilläggsmata med ersättning sen hon föddes, eftersom hon var ganska tung för sin längd. Kort och tjock :p För att hon inte skulle få lågt blodsocker när hon var van vid att få mycket mat. Det skulle sen fasas ut allt eftersom mjölken kom igång. Igår kväll var första gången hon inte var intresserad av ersättningen efter amningen, så förhoppningsvis börjar det komma lite mer mjölk nu så hon blir nöjd med bara det.

Jag vet att man ska ta vara på tiden och att det går superfort osv. Men kan längta lite efter att hoppa fram några veckor. Tills ärret känns helt bra, bröstvårtorna inte ömmar, det kan gå liiite längre mellan matstunderna osv. :angel:

Ja men ibland känns det lite för spännande! :D
Hur går det med namnfunderingarna förresten? Jag är ju så nyfiken på hur ni ska matcha dotterns namn!!:D

Vi har många på lager.
Jag har egentligen alltid velat att får hon en lillasyster så Linnea. Då Havanna och Linnea klingar bra ihop. Men Linnea kommer det troligtvis inte bli då vi har för många barn samt vuxna runt oss som heter det.

Vi har en lista på 10-15 namn. Så får vi se vad som passar.
Men några av namnen är:
Thilda
Minnea/Linnea
Philippa/Filippa
Isabelle
Athena
Kerstin
(detta kommer troligtvis gå som mellannamn hur som, då varannan generation heter det i vår släkt. Både mamma och min gammelmormor heter Kerstin i första namn, samt varannan människa över det med)

Jag hade glömt lite hur det är med nyföding i huset O_o Vaknade för mat vid 00, 02, 04, 06... oftast med efterföljande bajsblöja. Och ny amning så hon somnar om... Inte mycket sömn emellan matstunderna för min del alltså.

Vi har fått tilläggsmata med ersättning sen hon föddes, eftersom hon var ganska tung för sin längd. Kort och tjock :p För att hon inte skulle få lågt blodsocker när hon var van vid att få mycket mat. Det skulle sen fasas ut allt eftersom mjölken kom igång. Igår kväll var första gången hon inte var intresserad av ersättningen efter amningen, så förhoppningsvis börjar det komma lite mer mjölk nu så hon blir nöjd med bara det.

Jag vet att man ska ta vara på tiden och att det går superfort osv. Men kan längta lite efter att hoppa fram några veckor. Tills ärret känns helt bra, bröstvårtorna inte ömmar, det kan gå liiite längre mellan matstunderna osv. :angel:
Jag har funderat på hur den där återgången ska gå, nu har man ju vant sig av med så mycket!:p

Äh, jag tycker att man får längta. Speciellt om det är efter att man själv ska må bättre.

Jag längtar redan nu tills bebis är närmare 7-8 månader och man kan göra saker på ett annat sätt :angel:
Jag tyckte att första tiden var otroligt tråkig, men otroligt mysig :)

Vi har många på lager.
Jag har egentligen alltid velat att får hon en lillasyster så Linnea. Då Havanna och Linnea klingar bra ihop. Men Linnea kommer det troligtvis inte bli då vi har för många barn samt vuxna runt oss som heter det.

Vi har en lista på 10-15 namn. Så får vi se vad som passar.
Men några av namnen är:
Thilda
Minnea/Linnea
Philippa/Filippa
Isabelle
Athena
Kerstin
(detta kommer troligtvis gå som mellannamn hur som, då varannan generation heter det i vår släkt. Både mamma och min gammelmormor heter Kerstin i första namn, samt varannan människa över det med)
Linnea gillar jag också! Men jag vill helst ha lite kortare namn.
Vi har flera flicknamn som vi är överrens om men inte ett enda pojknamn. Och jag har svängt och tror numera att det är en pojke:grin:

Jag längtar redan nu tills bebis är närmare 7-8 månader och man kan göra saker på ett annat sätt :angel:
Första tiden tyckte jag var smidig för då hade inte bebis så mycket åsikter och man kunde flänga runt lite hursom. Senare blev det ju mer styrt av mat- och sovtider och att han hade mer specifika önskemål. Då hade vi ju störst problem med att han somnade på stört i vagn/bil/sele och bökiga nätter så vi försökte ju styra över det till att han var vaken mer på dagtid så det var väl egentligen det som ställde till de.

Jag har funderat på hur den där återgången ska gå, nu har man ju vant sig av med så mycket!:p

Äh, jag tycker att man får längta. Speciellt om det är efter att man själv ska må bättre.

Ja jag älskar barn, men är nog egentligen ingen bebis-människa. Tycker de är roligare när de är lite större :p Även om det är väldigt mysigt med en bebis också.

Ja jag älskar barn, men är nog egentligen ingen bebis-människa. Tycker de är roligare när de är lite större :p Även om det är väldigt mysigt med en bebis också.
Ja jag håller med dig. Det blir ju bara roligare och roligare!
Däremot trodde jag att jag skulle ha svårare med bebistiden än vad jag hade.:)

Ska jag vara ärlig tycker jag att 2 år är riktigt roligt. Vår dotter är väldigt företagsam och man kan många gånger bara skratta åt allt roligt hon gör. En fantastiskt rolig ålder där allt ska upptäckas.
Jag trivdes aldrig under bebistiden utan kände mig otroligt låst. Men nu när Havanna kan följa med överallt på ett annat sätt är det så mycket roligare.

Ska jag vara ärlig tycker jag att 2 år är riktigt roligt. Vår dotter är väldigt företagsam och man kan många gånger bara skratta åt allt roligt hon gör. En fantastiskt rolig ålder där allt ska upptäckas.
Jag trivdes aldrig under bebistiden utan kände mig otroligt låst. Men nu när Havanna kan följa med överallt på ett annat sätt är det så mycket roligare.

Sonen är ju inte riktigt 2 än, han har två månader dit. Men han är inte så smidig att ha med sig ens till Ica :angel: Han ska vara på allt, får han inte gå dit han vill lägger han sig på golvet osv.
Hemma är det också mycket testa gränser. Köksstolarna ligger ner, annars klättrar han upp på bordet. Gärna göra allt han vet att han inte ska/får. Men, this too shall pass... :angel:

Sonen är ju inte riktigt 2 än, han har två månader dit. Men han är inte så smidig att ha med sig ens till Ica :angel: Han ska vara på allt, får han inte gå dit han vill lägger han sig på golvet osv.
Hemma är det också mycket testa gränser. Köksstolarna ligger ner, annars klättrar han upp på bordet. Gärna göra allt han vet att han inte ska/får. Men, this too shall pass... :angel:
Plus en på den beskrivningen!
Han testar ALLT nu. Och det är på ren chansning man tar med honom till offentliga platser där fokuset inte bara ligger på att det är till för honom.
Och han testar sin pappa nåt så kopiöst! Pappan har lite(eller mycket) kortare tålamod än vad mamman har och har lätt för att bli personligt provocerad så jag antar att det därför är mer spännande att testa pappa:D

De delarna har vi med, i affären har jag löst det (om pappa inte kan följa med) genom att hon står i kundvagnen och jag ger henne det vi ska ha, sedan lägger hon det i vagnen. Hon är nöjd när hon har en uppgift.

Här har vi knutit fast stolarna med halsduk i bordsbenet, annars klättrar hon upp på diskbänken :p

Försöker vända det hon inte får till att hjälpa till med saker. Att hon får vara med och göra det mesta, står med vid bänken när vi lagar mat osv. Diska är favoriten. tycker det är en rolig ålder, även om man ibland vills lita sitt hår och ställa ut ungen till vargarna :p

Plus en på den beskrivningen!
Han testar ALLT nu. Och det är på ren chansning man tar med honom till offentliga platser där fokuset inte bara ligger på att det är till för honom.
Och han testar sin pappa nåt så kopiöst! Pappan har lite(eller mycket) kortare tålamod än vad mamman har och har lätt för att bli personligt provocerad så jag antar att det därför är mer spännande att testa pappa:D

Här är vi på pappa med, men det är bara för att jag ger mig inte. Det gör han till slut :p
Vi har kommit förbi den värsta gränstestningen tror jag, den varade någon vecka. Visst, vi testar fortfarande gränser hela tiden. Men inte i samma utsträckning. Säger man nej så tjurar hon ihop i 2 sek, sedan hittar hon på något nytt kul att göra. Så det vänder fort nu :)

Här är vi på pappa med, men det är bara för att jag ger mig inte. Det gör han till slut :p
Vi har kommit förbi den värsta gränstestningen tror jag, den varade någon vecka. Visst, vi testar fortfarande gränser hela tiden. Men inte i samma utsträckning. Säger man nej så tjurar hon ihop i 2 sek, sedan hittar hon på något nytt kul att göra. Så det vänder fort nu :)
Grabben bara flinar när man säger nej. Eller så vinkar han för att han vill att man ska gå så han kan fortsätta med vad han nu gjorde. :p
Han har börjat stänga in sig i rum nu för att få göra saker i fred också:grin:

Grabben bara flinar när man säger nej. Eller så vinkar han för att han vill att man ska gå så han kan fortsätta med vad han nu gjorde. :p
Han har börjat stänga in sig i rum nu för att få göra saker i fred också:grin:

Haha, vi har inga dörrar på nedervåningen. Eller jo vi har en dörr, men jag har satt rörisolerare om den, så den går inte att stänga :angel: Klippt den i delar och har på dörrarna på övervåningen med. De vi tyckte de vita man kan köpa var helt värdelösa och vi vill spara lillasysters fingrar :p

450773.jpg

Haha, vi har inga dörrar på nedervåningen. Eller jo vi har en dörr, men jag har satt rörisolerare om den, så den går inte att stänga :angel: Klippt den i delar och har på dörrarna på övervåningen med. De vi tyckte de vita man kan köpa var helt värdelösa och vi vill spara lillasysters fingrar :p

450773.jpg
Smart!
Han har stängt dörrar sen mer än ett år tillbaka och är väldigt noga med att flytta fingrarna så det är inte vårat problem. Vi får snarare låsa dörrar lite då och då om det är grejer vi inte orkar flytta undan, typ verktyg som står högst i kurs just nu.

Men nu håller vi nog till i fel tråd med den här diskussionen:o:D

Smart!
Han har stängt dörrar sen mer än ett år tillbaka och är väldigt noga med att flytta fingrarna så det är inte vårat problem. Vi får snarare låsa dörrar lite då och då om det är grejer vi inte orkar flytta undan, typ verktyg som står högst i kurs just nu.

Men nu håller vi nog till i fel tråd med den här diskussionen:o:D

Haha, ja jag tänkte oxå att det var fel tråd. Samtidigt som vi alla är där snabbare än vi hinner blinka ;) :p
Men jag tänker lite på lillasysters fingrar när hon börjar röra på sig.

Här brukar vi vara noga med att hålla undan fingrarna. Men på dagis råkade fingret komma emellan och vi fick plocka bort en nagel på akuten. Så vill inte riskera det igen även om nageln läkt fint och växt ut igen. Men hon lärde sig inte något av det :p

De rören är bra till otroligt mycket. Både gömma godis i till hunden, dörrstopp, skydd vid bordskanter när den lilla börjar ställa sig mot bord och liknande.

Jag är lite rädd för att se vad mitt järnvärde är denna gång. Ska till mvc i em. Var låg sist, hoppas på ett bättre värde denna gång.

Jag är lite rädd för att se vad mitt järnvärde är denna gång. Ska till mvc i em. Var låg sist, hoppas på ett bättre värde denna gång.
Denna gången är mina besök hos bm sjukt effektiva och korta så det känns helt ok. Hon tar inte hb och blodsocker-prov varje gång som de gjorde sist osv. Jag funderar på om det är för att jag bad om en bm som inte var så mjäkig eller om det är för att jag är omföderska.
Nöjd med upplägget i alla fall!:D

Äter du niferex? Och du borde väl vara runt den veckan som järnvärdet börjar vända uppåt igen?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 587
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 144
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 474
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar