Vinterföräldrar 16/17 del 3

Nu har vi fått komma hem. Allt har gått förvånansvärt bra, amning osv så jag väntar på bakslaget. Men alltså ingen har berättat för mig att det gör ont i magen (eftervärkar) av att amma. :eek: Och att man får ont i rumpan av att föda barn. :o

Förlossningen var brutal. Åkte in vid 17 efter haft värkar sen 5 på morgonen. Då var jag öppen 4 cm. Pang så smällde det till med värkar som kom bokstavligen hela tiden. Var helt okontaktbar när jag fick epidural. Hängde över sambon som en säck potatis och bara grät. När jag fått den så öppnade jag mig till 9 cm på 2 timmar (!). Hängde över lustgasen som var min bästa vän. Där stannade det av lite för att vid 22.40 ungefär få krystvärkar som tyvärr inte var tillräckligt starka så jag fick kämpa ordentligt. Kändes som jag höll på i flera timmar och bara gorma att det går inte. Fick något värkstimulerande och de började hota om sugklocka. Två krystvärkar och pang så var hon ute 23.09

Sambon är helt fantastisk, servar mig och pussar på bebis. När hon är ledsen så lugnar hon ner sig betydligt bättre hos honom för att sen komma till mig och äta. Han har tagit alla blöjbyte.

Kan inte sluta kolla på knytet. :love:

Tummen upp till sambon!
Passa på att vila nu. Du har all tid i världen att hitta en trygg vardag för dig och dotter.

Här rullar dagarna på, E verkar (hittills iaf) vara ett lättsamt barn utan alltför mycket humör. Amningen har fungerat bra hela tiden och hon växer i stadig takt. Igår var hon 25 dagar och har gått upp ett kilo, från 3040 till 4025g, och vuxit 3,5 cm. Hon äter och sover mest fortfarande, men har senaste dagarna börjat titta sig omkring betydligt mer. Enda "problemet" är att hon helst inte vill sova själv, utan på mig eller pappan, men har börjat kunna sova i nestet på nätterna om hon får somna ordentligt på mig först. Skriker sällan, och får hon bara som hon vill tystnar hon igen. Lite orolig ibland när det är bajs påväg, men inga större besvär. Så jämfört med många av er andra verkar vi ha det väldigt lugnt.

Jag börjar känna mig ganska återställd i kroppen, lite irriterat av stygnen men betydligt bättre än tidigare. Går hyfsat raska promenader på upp till 4 km utan besvär, bara lite trött i bäckenet efteråt, så nu känner jag mig piggare och rörligare än jag gjort sen i juni :)
Mentalt har jag inte riktigt knutit an ordentligt än, även om jag tycker om henne och upplever inte att jag mår dåligt på något vis, så är det inte någon riktig förälskelse än. Men det kommer nog.

Någon som har tips på enkla mellanmål som kan göras i förväg eller kan fixas och ätas med en hand? Jag som sällan är hungrig i vanliga fall känner mig nu utsvulten strax efter att jag ätit...

Pizzabullar! :laugh:

För övrigt krossade läkaren idag mina förhoppningar inför framtiden lite. Han menade att det är åldern som gör mina hormoner mer normala och stabila och att graviditeten troligtvis inte påverkar det.
:arghh:
Jag vill få ordning på dem när jag slutar amma. :mad: :mad: :mad:

...men med tanke på vad min kropp visar upp så känns ju inte det så troligt. :rofl: :banghead:

(Måste få iväg ett mail med alla mina frågor till Prun i helgen, så att hon hinner svara innan hon stänger mottagningen.)

Nu har vi fått komma hem. Allt har gått förvånansvärt bra, amning osv så jag väntar på bakslaget. Men alltså ingen har berättat för mig att det gör ont i magen (eftervärkar) av att amma. :eek: Och att man får ont i rumpan av att föda barn. :o

Förlossningen var brutal. Åkte in vid 17 efter haft värkar sen 5 på morgonen. Då var jag öppen 4 cm. Pang så smällde det till med värkar som kom bokstavligen hela tiden. Var helt okontaktbar när jag fick epidural. Hängde över sambon som en säck potatis och bara grät. När jag fått den så öppnade jag mig till 9 cm på 2 timmar (!). Hängde över lustgasen som var min bästa vän. Där stannade det av lite för att vid 22.40 ungefär få krystvärkar som tyvärr inte var tillräckligt starka så jag fick kämpa ordentligt. Kändes som jag höll på i flera timmar och bara gorma att det går inte. Fick något värkstimulerande och de började hota om sugklocka. Två krystvärkar och pang så var hon ute 23.09

Sambon är helt fantastisk, servar mig och pussar på bebis. När hon är ledsen så lugnar hon ner sig betydligt bättre hos honom för att sen komma till mig och äta. Han har tagit alla blöjbyte.

Kan inte sluta kolla på knytet. :love:

Rumpan är värst (tycker jag som sprack grad 2 båda gångerna...)

Skönt att vara hemma nu och bara känna in er på att vara tre :)

Fick en rejäl stressreaktion igår med magkatarr och kräkningar. Fy fan alltså. Var helt likgiltig inför bebis och ville knappt ta i henne. Det var hemskt.

Fick i alla fall sova i princip halva dagen och sambon gjorde allt utom att mata. Idag mår jag bättre och sitter just nu med en maratonammande bebis.

För övrigt krossade läkaren idag mina förhoppningar inför framtiden lite. Han menade att det är åldern som gör mina hormoner mer normala och stabila och att graviditeten troligtvis inte påverkar det.
:arghh:
Jag vill få ordning på dem när jag slutar amma. :mad: :mad: :mad:

...men med tanke på vad min kropp visar upp så känns ju inte det så troligt. :rofl: :banghead:

(Måste få iväg ett mail med alla mina frågor till Prun i helgen, så att hon hinner svara innan hon stänger mottagningen.)
Men det kan ju vara båda två. Tex kan de som har PCOS fungera "normalt" månaderna efter de slutat med p-piller (vilket skulle motsvara din graviditet). Dessutom är det inte ovanligt att de med PCOS får en normal cykel när de blir äldre. En fördel med PCOS är att man kan förbli fertil längre upp i åldern än det normala.

(En teori är att när antalet ägg minskar så blir hormonerna i kroppen mer normala (väldigt förenklat förklarat))

Men det kan ju vara båda två. Tex kan de som har PCOS fungera "normalt" månaderna efter de slutat med p-piller (vilket skulle motsvara din graviditet). Dessutom är det inte ovanligt att de med PCOS får en normal cykel när de blir äldre. En fördel med PCOS är att man kan förbli fertil längre upp i åldern än det normala.

(En teori är att när antalet ägg minskar så blir hormonerna i kroppen mer normala (väldigt förenklat förklarat))
Jomenprecis. Men han var mer inne på att PCOSar vanligast får vänta på ålder snarare än att graviditeten skulle påverka. Jag hoppas att jag anses som väldigt gammal av naturen, så att jag slipper vänta. :D
(Prun tänkte mer dom du skrev.)

Fick en rejäl stressreaktion igår med magkatarr och kräkningar. Fy fan alltså. Var helt likgiltig inför bebis och ville knappt ta i henne. Det var hemskt.

Fick i alla fall sova i princip halva dagen och sambon gjorde allt utom att mata. Idag mår jag bättre och sitter just nu med en maratonammande bebis.
Men kram! Jag hoppas du mår bättre. Har ju missat lite men hoppas du får den hjälp du behöver. ❤

Många kramar :heart

Hoppas jag hittade senaste listan.

November
22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12 kl 16:05, 3536g och 52 cm

December:
6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja) född 23/11 kl 19.50, 4390 g och 52 cm
7/12 - cute_beast, första barnet. En flicka född 4/12 kl 16:30, 3515 g och 50 cm
13/12 - LillaMy84, tredje barnet, pojke född 20/12 05.58 53cm 3894g
15/12 - Solvind, andra barnet
17/12 - et_flickan, första barnet, flicka född 00.51 24/12 3195g 50 cm

Januari:
16/1 - *gotlandsrusset*, andra barnet, flicka född 7/1 03:07 48cm och 3175g
16/1 - supersonic 28 år, andra barnet, pojke född 28/1 20.14, 51 cm och 3818 g
18/1 - trixan, första barnet, pojke
20/1 - MEJ84, första barnet, underbar tjej född 17/1, 3480g och 52cm
20/1 - malumbub, första barnet, flicka född 27/1, 4853g och 53cm
25/1 - Atiksa, första barnet. Pojke, född 16/1, 3438g och 49cm
28/1 - Lady_A 31 år, första barnet, tjej. Astrid Född 3/2 50 cm 3655 g

Februari:
5/2 - Safir, första barnet, flicka född 7/2, 3310 g och 51 cm
9/2 - amk, första barnet
10/2 - megin, första barnet, flicka född 5/2, 3040g och 50 cm
12/2 - Halali, första barnet
13/2 - Lenis, första barnet, född 4/2, 3570 gram, 50 cm
16/2 - Hera_ 30 år, första barnet
24 /2 - Pilo, andra barnet, flicka 21/2, 3270 gram och 50 cm
25/2 - Glittra, andra barnet
28/2 - clusia, första barnet. Flicka, 1/3, 3112g och 47cm

Men fy :( Skönt att det bättrat sig så fort! Jag får känningar ibland och trycker snarast i mig omeprazol då. Magkatarr är ingen höjdare.

Har inte märkt av något utvecklingssprång ännu hos lillen (som kanske snart har ett namn, vi har två förslag och båda ska han ha men tilltalsnamnet är inte klart ännu) som trots allt är fem veckor idag (igår, klockan är visst över tolv :D). Märkte inte av de allra första hos dottern heller. Det som märktes mest var när separationsångesten kom vid sex månader. Hon kröp efter mig och grät "mamamam" var jag än gick, även om det bara var de två meterna från soffan till köket. Det var jobbigt men hon var också klistrad på mig länge. Och kan fortfarande vara det.

Vore kul om Knoddrick kunde få bli frisk nu. Jag blir knäpp av att ständigt lyssna på hennes andning på nätterna och av att oroa mig för att hon är sjukare än vad jag ständigt intalar mig själv.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 466
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka