Vinterföräldrar 16/17 del 3

Hur gör ni med napp?
Nu är tjejen 2v o jag stoppade faktiskt precis in en napp i munnen på henne.. :eek:
tänker främst nattetid då hon känns så "snuttig".. men är splittrad..
Vad händer om jag missar hon är hungrig nu när hon har nappen...

Nu har skrikperioden byt från 17 på eftermiddagen till 01 på natten. Är så trött så jag ser i kors. Hon har dessutom legat högt i temp (38,2) så har varit i kontakt med både 1177 och vc. Dock verkar tempen stiga när hon skriker för på dagen ligger hon på 37,4 igen. Fortsätter de får jag vända mig till akuten :(

Stackars liten :(

Hur gör ni med napp?
Nu är tjejen 2v o jag stoppade faktiskt precis in en napp i munnen på henne.. :eek:

Jag stoppade in napp från dag 1 :D Som jag skrev i nåt inlägg tidigare väntade vi med napp till första och den accepterades minsann inte alls så jag användes som napp. Och det var jag inte så sugen på igen.
Du märker om hon är hungrig, lite beroende på hur hungrig hon är. Istället för att sutta försöker hon isf suga ut något från nappen (helt annan teknik och brukar låta en del) eller så suttar hon och inser att det kommer inget och då åker den ut igen och så talar hon säkert om hur besviken hon blev ;) Det brukar min påg göra iaf :)

Tack nu blev jag lite lugnare :D:banana:

Jag stoppade in napp från dag 1 :D Som jag skrev i nåt inlägg tidigare väntade vi med napp till första och den accepterades minsann inte alls så jag användes som napp. Och det var jag inte så sugen på igen.
Du märker om hon är hungrig, lite beroende på hur hungrig hon är. Istället för att sutta försöker hon isf suga ut något från nappen (helt annan teknik och brukar låta en del) eller så suttar hon och inser att det kommer inget och då åker den ut igen och så talar hon säkert om hur besviken hon blev ;) Det brukar min påg göra iaf :)

Hur gör ni med napp?
Vi använder napp, fast oftast vill han bara ha den kortare stund på eftermiddagen och vid nattning. Brukar märkas när han är hungrig för då åker nappen ut och han blir arg om man försöker sätta dit den igen.

Nu har skrikperioden byt från 17 på eftermiddagen till 01 på natten. Är så trött så jag ser i kors. Hon har dessutom legat högt i temp (38,2) så har varit i kontakt med både 1177 och vc. Dock verkar tempen stiga när hon skriker för på dagen ligger hon på 37,4 igen. Fortsätter de får jag vända mig till akuten :(
:( Hoppas det blir bättre snart.
Kan ni avlösa varandra så att du får vila i alla fall något?

Usch @*Gotlandsrusset* det lät tufft :( Har ni någon som kan hjälpa och ta äldsta en stund och ni kan hjälpa varandra och vila?

Här är det tufft med äldsta. Han vill bara ha mamma och slår pappa och skriker åt honom. Det skär i mig då jag kanske ammar eller gör annat att han ropar på mamma. Pappa brukar gå då och lämna honom så får han komma när han är klar med att vara arg... Och då jag inte kan vara där så önskar jag att pappa kunde vara där som stöd åt honom när han är så arg och ledsen. Vet inte vad som är rätt eller fel.. Hormoner och mammahjärta:cry:
Sen så har jag fått uvi för tredje gången :banghead:
Så trött på det... Och nu gör det ont!

Jag är hemma i ett år. Sedan pappa i ett halvår. Vi har i princip samma lön.. Sen så vill jag vara hemma. Även om han vill köra 50/50.

Samma här. Napp mycket tidigt, för att tillfredsställa ungens sugbehov, ge mina bröst en chans att vila och tillåta mig att sova för första gången på flera dygn. Har inte haft problem med amningen och ungen är tydlig med när hon är hungrig och när hon "bara" vill myssnutta. Funkar bra som tröst när magen gör ont, t ex. Och jag ser gärna att hon har napp när hon ska sova, med tanke på psd.

Här rullar dagarna på, E verkar (hittills iaf) vara ett lättsamt barn utan alltför mycket humör. Amningen har fungerat bra hela tiden och hon växer i stadig takt. Igår var hon 25 dagar och har gått upp ett kilo, från 3040 till 4025g, och vuxit 3,5 cm. Hon äter och sover mest fortfarande, men har senaste dagarna börjat titta sig omkring betydligt mer. Enda "problemet" är att hon helst inte vill sova själv, utan på mig eller pappan, men har börjat kunna sova i nestet på nätterna om hon får somna ordentligt på mig först. Skriker sällan, och får hon bara som hon vill tystnar hon igen. Lite orolig ibland när det är bajs påväg, men inga större besvär. Så jämfört med många av er andra verkar vi ha det väldigt lugnt.

Jag börjar känna mig ganska återställd i kroppen, lite irriterat av stygnen men betydligt bättre än tidigare. Går hyfsat raska promenader på upp till 4 km utan besvär, bara lite trött i bäckenet efteråt, så nu känner jag mig piggare och rörligare än jag gjort sen i juni :)
Mentalt har jag inte riktigt knutit an ordentligt än, även om jag tycker om henne och upplever inte att jag mår dåligt på något vis, så är det inte någon riktig förälskelse än. Men det kommer nog.

Någon som har tips på enkla mellanmål som kan göras i förväg eller kan fixas och ätas med en hand? Jag som sällan är hungrig i vanliga fall känner mig nu utsvulten strax efter att jag ätit...

Varit på Gyn idag. Livmoder, bristningar m m ser bra ut. Finns nåt stygn kvar som inte lossnat än. Kan vara den som stör kissandet.
Jag fick rekommendationen att återigen maxa Alvedon och Ipren. Och fick en teori om att det kan vara amningen (och prolaktinet) som ger mig ont i magen, frossa och huvudvärk. Får jag feber eller ännu mer ont i magen ska jag ringa igen. Får jag ont i brösten ska jag pumpa ur (mer än jag gör).
Att lukten på mitt avslag ändrat sig är normalt. Eftersom allt såg bra ut.

Så, @Tora, ska jag upprepa den där frasen om att min kropp är sen, seg och inte "normal", eftersom jag gått emot strömmen och fått eftervärkar först en månad efter förlossningen och inte som det normala (under första-andra veckan)...?

Någon som har tips på enkla mellanmål som kan göras i förväg eller kan fixas och ätas med en hand? Jag som sällan är hungrig i vanliga fall känner mig nu utsvulten strax efter att jag ätit...
Har inga bra tips, tyvärr. Här går det åt mycket havredryck med chokladsmak, eftersom det mättar i a f lite och är lätt att få i sig snabbt även med bebis på armen.

För övrigt är jag avis på alla er som kommer ut på promenader. Jag klarar av stallet, men inte mer. Har ont i bäckenbotten konstant och ont i (häng)magen när jag går, står, reser på mig eller rör på mig på nåt annat sätt. Och molande mensvärk eller nån slags eftervärkar.
Jag vill oxå orka gå ut med vagnen. :arghh:

Varit på Gyn idag. Livmoder, bristningar m m ser bra ut. Finns nåt stygn kvar som inte lossnat än. Kan vara den som stör kissandet.
Jag fick rekommendationen att återigen maxa Alvedon och Ipren. Och fick en teori om att det kan vara amningen (och prolaktinet) som ger mig ont i magen, frossa och huvudvärk. Får jag feber eller ännu mer ont i magen ska jag ringa igen. Får jag ont i brösten ska jag pumpa ur (mer än jag gör).
Att lukten på mitt avslag ändrat sig är normalt. Eftersom allt såg bra ut.

Så, @Tora, ska jag upprepa den där frasen om att min kropp är sen, seg och inte "normal", eftersom jag gått emot strömmen och fått eftervärkar först en månad efter förlossningen och inte som det normala (under första-andra veckan)...?
Ha ha ha! Jag tror jag hade eftervärkar de första två dagarna eller så. Möjligtvis att det var tre dagar med nr fyra.

Jag skulle vara lite försiktig med att pumpa ur mer mjölk. Brösten ställer ju in sin produktion baserat på efterfrågan. Sen är det skillnad om man håller på att få mjölkstockning.

Det är inte direkt ovanligt dock att man kan få tex frossa de första veckorna precis när man börjar amma.

Här rullar dagarna på, E verkar (hittills iaf) vara ett lättsamt barn utan alltför mycket humör. Amningen har fungerat bra hela tiden och hon växer i stadig takt. Igår var hon 25 dagar och har gått upp ett kilo, från 3040 till 4025g, och vuxit 3,5 cm. Hon äter och sover mest fortfarande, men har senaste dagarna börjat titta sig omkring betydligt mer. Enda "problemet" är att hon helst inte vill sova själv, utan på mig eller pappan, men har börjat kunna sova i nestet på nätterna om hon får somna ordentligt på mig först. Skriker sällan, och får hon bara som hon vill tystnar hon igen. Lite orolig ibland när det är bajs påväg, men inga större besvär. Så jämfört med många av er andra verkar vi ha det väldigt lugnt.

Jag börjar känna mig ganska återställd i kroppen, lite irriterat av stygnen men betydligt bättre än tidigare. Går hyfsat raska promenader på upp till 4 km utan besvär, bara lite trött i bäckenet efteråt, så nu känner jag mig piggare och rörligare än jag gjort sen i juni :)
Mentalt har jag inte riktigt knutit an ordentligt än, även om jag tycker om henne och upplever inte att jag mår dåligt på något vis, så är det inte någon riktig förälskelse än. Men det kommer nog.

Enkla och enkla, piroger är både gott och mättande och kan varieras väldigt mkt.
Gör en bas för mjuka tortillas och kavla några fler än receptet säger så blir det lätthanterliga små piroger.
Köttfärs, äggplanta, svarta bönor, fetaost och soltorkade tomater brukar vara gott. Gul lök som kryddbas, stek sen äggplantan som är hackad smått och i med köttfärsen när äggplantan har mjuknat.
Sen i med något gott och kanske någon böna.

Fyll varje rå tortilla och nyp/vik ihop den sen in i ugnen kanske 20 min 200 C. Styckefrys så är det lätt att norpa en.
Annars kör jag mackor hela vägen. :D

Ha ha ha! Jag tror jag hade eftervärkar de första två dagarna eller så. Möjligtvis att det var tre dagar med nr fyra.

Jag skulle vara lite försiktig med att pumpa ur mer mjölk. Brösten ställer ju in sin produktion baserat på efterfrågan. Sen är det skillnad om man håller på att få mjölkstockning.

Det är inte direkt ovanligt dock att man kan få tex frossa de första veckorna precis när man börjar amma.

Skratta du. Kul att kunna roa nån.
(Puss på dig.)

Läkaren menade just som du, att inte pumpa ur i onödan, men att pumpa ur om jag fick mer ont. (Har lite ont idag, efter amning eller när det börjar närma sig amning.) Jag pumpar ur innan jag åker till stallet varannan kväll, så att maken kan ge Knoddrick den urpumpade mjölken på flaska.

Nä, frossan på nätterna och att jag fryser mer eller mindre hela tiden får jag leva med. Men får jag feber enligt termometern ska jag ringa.

Enkla och enkla, piroger är både gott och mättande och kan varieras väldigt mkt.
Gör en bas för mjuka tortillas och kavla några fler än receptet säger så blir det lätthanterliga små piroger.
Köttfärs, äggplanta, svarta bönor, fetaost och soltorkade tomater brukar vara gott. Gul lök som kryddbas, stek sen äggplantan som är hackad smått och i med köttfärsen när äggplantan har mjuknat.
Sen i med något gott och kanske någon böna.

Fyll varje rå tortilla och nyp/vik ihop den sen in i ugnen kanske 20 min 200 C. Styckefrys så är det lätt att norpa en.
Annars kör jag mackor hela vägen. :D
Min mamma har fyllt min frys med små köttfärspiroger (med fetaost), så det håller jag med om att de är smidiga att bara ta ut ur frysen och värma.

Skratta du. Kul att kunna roa nån.
(Puss på dig.)

Läkaren menade just som du, att inte pumpa ur i onödan, men att pumpa ur om jag fick mer ont. (Har lite ont idag, efter amning eller när det börjar närma sig amning.) Jag pumpar ur innan jag åker till stallet varannan kväll, så att maken kan ge Knoddrick den urpumpade mjölken på flaska.

Nä, frossan på nätterna och att jag fryser mer eller mindre hela tiden får jag leva med. Men får jag feber enligt termometern ska jag ringa.
Vet inte om det är någon tröst men jag har också haft känningar i brösten dom första veckorna. När allt ställt in sig på rätt mängd så försvinner det. Däremot skall det ju inte göra ont ont utan bara mer ömt ont. En varm dusch kan också vara bra för att släppa spänningar i brösten utan att för den delen öka produktionen.

Vill du inte jag skall skratta så får du låta bli att skriva så roligt :mad:
:D :D
(Vill dock inte du skall ta illa upp på något sätt. Har bara fått den uppfattningen att du har nästan samma sjuka och cyniska humor som jag. Det är därför jag "vågar" driva med dig om även lite jobbiga saker. Men jag kan absolut skärpa till mig och låta bli :))

Mitt bästa mellanmål är smoothie, brukar antingen förbereda ingredienserna eller mixa färdigt och ställa i kylen beroende på hur jag tror dagen/kvällen/natten blir. Ska den stå längre stund så tycker jag att det blir bäst med extra vätska i.

Nu har vi fått komma hem. Allt har gått förvånansvärt bra, amning osv så jag väntar på bakslaget. Men alltså ingen har berättat för mig att det gör ont i magen (eftervärkar) av att amma. :eek: Och att man får ont i rumpan av att föda barn. :o

Förlossningen var brutal. Åkte in vid 17 efter haft värkar sen 5 på morgonen. Då var jag öppen 4 cm. Pang så smällde det till med värkar som kom bokstavligen hela tiden. Var helt okontaktbar när jag fick epidural. Hängde över sambon som en säck potatis och bara grät. När jag fått den så öppnade jag mig till 9 cm på 2 timmar (!). Hängde över lustgasen som var min bästa vän. Där stannade det av lite för att vid 22.40 ungefär få krystvärkar som tyvärr inte var tillräckligt starka så jag fick kämpa ordentligt. Kändes som jag höll på i flera timmar och bara gorma att det går inte. Fick något värkstimulerande och de började hota om sugklocka. Två krystvärkar och pang så var hon ute 23.09

Sambon är helt fantastisk, servar mig och pussar på bebis. När hon är ledsen så lugnar hon ner sig betydligt bättre hos honom för att sen komma till mig och äta. Han har tagit alla blöjbyte.

Kan inte sluta kolla på knytet. :love:

Mitt bästa mellanmål är smoothie, brukar antingen förbereda ingredienserna eller mixa färdigt och ställa i kylen beroende på hur jag tror dagen/kvällen/natten blir. Ska den stå längre stund så tycker jag att det blir bäst med extra vätska i.

Jag kör också med smoothie. Brukar göra de feta med turkisk yoghurt mm. Det mättar mig bra.

Sen pizzabullar. Matmuffins.

Usch @clusia kämpigt. Men skönt att ni är hemma nu och bara kan landa :heart

(Vill dock inte du skall ta illa upp på något sätt. Har bara fått den uppfattningen att du har nästan samma sjuka och cyniska humor som jag. Det är därför jag "vågar" driva med dig om även lite jobbiga saker. Men jag kan absolut skärpa till mig och låta bli :))

Sluta aldrig. Det är det här som får mig att orka fortsätta. :bow:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 466
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark