@Maja_Kandi vår skrek mkt och försökte mest dricka vattnet första gången. andra var en helt annan bebis lugn ocg myste ihop med pappa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hmm undrar om man kan anmäla sig redan, om det nu blir fullt menar jag. Men har för mig att det är från 3 mån så vi kanske får vänta till höstterminen iaf. Tänkte gå iaf.
@YaHilweh Vi har som sagt napp. Tycker det är jättesmidigt på nätterna just för att jag kan sova med barnet bredvid och inte ovanpå mig. Eller när vi åker bil och man inte kan amma.
Hur lång kötid var det till babysimmet? Vi vill också gå på det, såg att lokala badhuset hade utbildad instruktör som höll kurser så det kör vi på! Men tänkte vänta tills han är 5-6 månader, fattat det som att de har bra utbyte av det då, hyfsat "medvetna".
Kollade nu, minst 4 kg och 3 mån. Senaste kursstarten var dock i början av april så jag får kolla senare. Såg också att man på närmaste stället bara får vara en förälder per barn, har föreställt mig att vi skulle gå båda två... :/Här är det babysim 6v-3mån, har att göra med andningen vad det nu var.
kraven är att naveln är läkt och att bebis väger över 4kg.
Kollade nu, minst 4 kg och 3 mån. Senaste kursstarten var dock i början av april så jag får kolla senare. Såg också att man på närmaste stället bara får vara en förälder per barn, har föreställt mig att vi skulle gå båda två... :/
Insåg när jag kollade runt mer nu att det är väldigt olika på olika ställen. Vissa har 3 mån, vissa 6v. Vissa en och vissa två föräldrar.
Jag har många alternativ i området, eller vi har 1h till gbg, 30 min till kungsbacka, 40 min till borås och ca 50min till Halmstad, samt 15min till Varberg. Så jag har det ganska bra
Alltså, nu är jag lite förvirrad. Sova i sängen eller inte? För mig har det hela tiden varit självklart att bebisen ska sova i sängen, i ett babynest. Men så läste jag idag att det rekommenderas INTE av socialstyrelsen eftersom det tydligen ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Att låta barnet sova ensamt i en spjälsäng känns ändå inte aktuellt. Så vad gör man? Hur tänker ni?
Alltså, nu är jag lite förvirrad. Sova i sängen eller inte? För mig har det hela tiden varit självklart att bebisen ska sova i sängen, i ett babynest. Men så läste jag idag att det rekommenderas INTE av socialstyrelsen eftersom det tydligen ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Att låta barnet sova ensamt i en spjälsäng känns ändå inte aktuellt. Så vad gör man? Hur tänker ni?
Babynest är vad jag kunnat hitta inte utvärderat ur psd-hänsyn. Vi har babynestet i vår säng, mellan våra kuddar men mest på min sida eftersom sambon kan vifta en del med armarna. Funkar bra och vi har bra koll på henne samt att det är smidigt att ha henne nära när man ska amma.Alltså, nu är jag lite förvirrad. Sova i sängen eller inte? För mig har det hela tiden varit självklart att bebisen ska sova i sängen, i ett babynest. Men så läste jag idag att det rekommenderas INTE av socialstyrelsen eftersom det tydligen ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Att låta barnet sova ensamt i en spjälsäng känns ändå inte aktuellt. Så vad gör man? Hur tänker ni?
Vår lilla älskar att bada - om det är varmt nog. Pappan har kalla händer så hans åsikt räknas inte Jag måste känna efter själv innan vi stoppar ner lillan, sen ligger hon där och njuter. Det är inte lika poppis att bli torkad efteråt däremot. Besvärligt när vi vill komma åt i alla veck.Om era små inte tycker om att bada så kan ni duscha tillsammans med dom, det brukar dom gilla!
Sitt ner i badkaret/duschen och be den andra föräldern att sköta slangen. Kolla så tempen är lagom och strålen inte för hård. Sedan håller du bara bebisen i famnen medans den andra duschar av och sköter tvålen. Sen är det bara att ta lite olja i handen och smeta över bebisen och sen tar handduken överskottet. Det är därför du bör sitta ner, för bebis kan bli lite hal.
Min lilla hatar att bada själv men när hon och jag duschar ihop så tycker hon om det jättemycket. Supermysigt
Sedan får hon bröstet under duschen med om hon vill ha lite mer trygghet, så med fördel så duschar mamman med bebisen i början och kan ge bröstet om liten blir ledsen. Annars kan ju pappan likaväl sköta duschadet.
Bvc här tyckte att vi skulle tvinga Havanna att sova på rygg (hon hatar det och skriker om vi lägger henne helt på rygg). Att det var viktigare att hon sov platt på rygg än att vi fick sova alls, hon skriker konstant i timtal om vi lägger henne på rygg. Så hos Bvc sover hon på rygg, men egentligen sover hon på sida, snett på rygg eller hur man ska säga. Typ på sida fast mer mot ryggen.
Jag vill inte tvinga henne till att sova på rygg, själv hatar jag att sov på rygg och har aldrig klarat av att göra det. Verken som bebis, barn eller nu som vuxen.
Lägger jag på sida eller mage tar det ca 5 sec innan hon somnat. Lägger jag på rygg somnar hon efter 2-3h skrikande, alltså för att hon blir för trött för att vara vaken. Känner att mitt mammahjärta inte klarar av det riktigt.
Hur hade ni gjort?
Vår lilla ville inte heller sova på rygg från början men efter någon v funkade det. Nu sover hon gärna hur som, men läggs på rygg till natten.Bvc här tyckte att vi skulle tvinga Havanna att sova på rygg (hon hatar det och skriker om vi lägger henne helt på rygg). Att det var viktigare att hon sov platt på rygg än att vi fick sova alls, hon skriker konstant i timtal om vi lägger henne på rygg. Så hos Bvc sover hon på rygg, men egentligen sover hon på sida, snett på rygg eller hur man ska säga. Typ på sida fast mer mot ryggen.
Jag vill inte tvinga henne till att sova på rygg, själv hatar jag att sov på rygg och har aldrig klarat av att göra det. Verken som bebis, barn eller nu som vuxen.
Lägger jag på sida eller mage tar det ca 5 sec innan hon somnat. Lägger jag på rygg somnar hon efter 2-3h skrikande, alltså för att hon blir för trött för att vara vaken. Känner att mitt mammahjärta inte klarar av det riktigt.
Hur hade ni gjort?
Min son spydde mycket som spädbarn så han sov alltid på sidan. BVC läkaren menade på att det va katastrof att han sov på sidan och att han inte skulle syresätta sig ordentligt men han sov bäst på sidan alt på mage på mig. (Märkte aldrig att han inte fick luft, sambon som läser till läkare tyckte också de lät konstigt)
Aldrig att jag tvingade honom att ligga på rygg när han inte ville det. Sen fick han en otroligt fin huvudform också och slapp platt bakhuvud som många andra bebisar får pga att de ligger för mycket på rygg. Så jag säger lyssna på ditt barn.
Bra att din bäckenbotten mår ok iaf. Var försiktig med magträningen. Gör gärna bara enkla övningar som aktiverar transversus (tvära bukmuskeln). Undvik situps tills de raka bukmusklerna gått ihop.
så här ståt det på infon i kungsbacka. har sökt både kba och varberg
Babysimskola för barn mellan 6 veckor och 2 år
Barnet måste väga minst 4 kg och ha en läkt navel. Vi övar grundläggande inlärning för barnet som att hålla andan och ta sig fram korta sträckor under vattnet. Vi övar dessutom ryggflyt och självräddning, samt lär barnet respektera vatten.
Ja det var en bra idé att ha en extra kudde mellan oss! Jag har varit så inställd på att sova med bebisen att jag blev lite paff. Det känns liksom fel att lämna barnet ensamt i en säng, tror inte ens att jag hade kunnat somna då.Läs om säker samsovning. Tror att det är folkhälsomyndigheten som har en broschyr om det.
Vi har bebis i sängen, han sover bredvid mig i min armhåla typ med egen filt, liggande på sidan eller på rygg (beroende på om jag somnar när han äter eller inte) och vi liggammar under natten. Hade inte gått för oss annars. Har lagt en stadigare kudde mellan oss och sambon eftersom sambon inte är lika "medveten" när han sover.