Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker det är så bra med forum såhär när man verkligen kan fråga om allt. Alla nyblivna föräldrar är ju nya, man kan inte kunna allt på en gång. :)

Kl
Jag är lite lur på om Edvin är känslig mot mjölk. Jag var det när jag var liten och vet flera som varit det. Har medvetet undvikit att dricka mjölk sen han kom men har ätit som vanligt. Men nu två morgnar i rad har jag ätit gröt gjord på mjölk, och han har varit hemskt pruttig och inatt väldigt orolig. Inte skrikig, men orolig. Han ville amma hela hela tiden, men till slut fanns det ju liksom inget mer så då gjorde det ju ont när han sög... Nöjd i famnen men orolig när jag lade ner honom. Så jag var vaken till halv tre (sambon sov som klubbad)... Då sa det äntligen sprak i blöjan och han blev lugn. Så det var tydligt att det var luft i magen som störde honom. Har även hört mycket bubbel i magen på honom.

Så ja, är det mjölken månntro?

Tycker det är så bra med forum såhär när man verkligen kan fråga om allt. Alla nyblivna föräldrar är ju nya, man kan inte kunna allt på en gång. :)

Kl
Jag är lite lur på om Edvin är känslig mot mjölk. Jag var det när jag var liten och vet flera som varit det. Har medvetet undvikit att dricka mjölk sen han kom men har ätit som vanligt. Men nu två morgnar i rad har jag ätit gröt gjord på mjölk, och han har varit hemskt pruttig och inatt väldigt orolig. Inte skrikig, men orolig. Han ville amma hela hela tiden, men till slut fanns det ju liksom inget mer så då gjorde det ju ont när han sög... Nöjd i famnen men orolig när jag lade ner honom. Så jag var vaken till halv tre (sambon sov som klubbad)... Då sa det äntligen sprak i blöjan och han blev lugn. Så det var tydligt att det var luft i magen som störde honom. Har även hört mycket bubbel i magen på honom.

Det skulle kunna vara mjölk som är problemet enligt den info vi fått när dottern har liknande symptom. Vi håller på och testar oss fram nu. Har hållit mjölkfri kost under en v och märkt viss förbättring och har nu testat med lite mjölk i ett par dagar igen för att se om det blir sämre igen.

@YaHilweh Vi smörjer med kokosolja efter bajsblöjor, det funkar bra! Upplever inte att det blir fuktigt i blöjan eller ligger kvar och klibbar på huden. Dessutom luktar ungen fantastiskt ;) Har börjat prova våra tygblöjor och laborerar med olika inlägg, har inte tyckt att han varit röd om rumpan när han haft tygvariant men däremot med sina vanliga.

Det skulle kunna vara mjölk som är problemet enligt den info vi fått när dottern har liknande symptom. Vi håller på och testar oss fram nu. Har hållit mjölkfri kost under en v och märkt viss förbättring och har nu testat med lite mjölk i ett par dagar igen för att se om det blir sämre igen.

Jag frågade sambons syster som har två som varit känsliga mot mjölk. Det låter rätt likt som de hade. Han har mycket hormonprickar också vilket hennes hade som inte riktigt försvann förrän hon slutade med mjölk.

Efter nattens "pärs" har nu både jag och lilleman sovit som stenar fram tills nu.

Jag tycker det är svårt att veta när, hur och med vad man ska smörja. :o Här har det varit lite röda märken bakom låren men inte så mycket. Igår var han riktigt torr om fötter och ben och på magen där blöjkanten går. Smorde med Bepanthen. Har fått två små pytteflaskor som reklam och efter tips av en kompis köpte jag en tub förut. Väldigt tjock salva dock så lite svår att smörja in tyckte jag... På föräldragruppen frågade jag vad man skulle ha hemma till skötbordet och de rekommenderade bara helt vanlig rapsolja då den är helt naturlig och alla babyoljor innehåller mer eller mindre skit. Så har masserat in det om rumpan när han varit lite röd. Den är ju väldigt lätt att använda också.

Ang tvättlappar så har vi haft Ica basic, köpte ett paket Coop extra igår. Men har köpt en mjuk handduk som är uppklippt till lämpliga bitar. Den ska bara sicksackas i kanterna och tvättas igen så ska vi använda dom. När jag var assistent förut hade vi likadana hemmagjorda frottétvättlappar som var myyyyycket bättre än de i papper. Skölj upp, torka och tvätta så slipper man dessutom så mycket sopor. :)

Igår trillade navelstumpen av. :) Så funderar på att premiärbada idag! Känns lite läskigt. :o

Tillägg. Vad har ni för tvättlappar?
De kan också störa om de tex är för hårda.

Kastar in Ikeas småhanddukar (Krama) som tips på den här punkten. Vi köpte hem en femtio stycken eller nåt sånt. Har en liten pedalhink som vi kastar alla skitiga handdukar i och tvättar i 60° när hinken är full.

krama-tvattlapp-vit__0256832_PE362654_S4.JPG

Kl

Kan ju vara mjölk, men å andra sidan är magar och tarmar omogna på bebisar. Du kan ju prova minska mängden mjölk och sen prova äta mer igen om några veckor. Har han utslag eller segt bajs?

Förespråkar dock grodhållning när de är köriga i magen. En bärsjal är inte heller dumt om du kan bära. Trikåsjalarna går på ett par hundra. Brukar vara skönt för dem med mage mot mage. Då kan ju sambon kanske bära en stund så du får sova om det blir så igen

Kan ju vara mjölk, men å andra sidan är magar och tarmar omogna på bebisar. Du kan ju prova minska mängden mjölk och sen prova äta mer igen om några veckor. Har han utslag eller segt bajs?

Förespråkar dock grodhållning när de är köriga i magen. En bärsjal är inte heller dumt om du kan bära. Trikåsjalarna går på ett par hundra. Brukar vara skönt för dem med mage mot mage. Då kan ju sambon kanske bära en stund så du får sova om det blir så igen

Han har inte segt bajs men har mycket röda prickar (bm sa att det är hormonprickar). Det där med grodhållning har jag inte riktigt förstått hur man gör. :o

Igår blev lillen hela två veckor, och det går framåt! Han sover fortfarande mesta tiden men nu har han ett par perioder på 1-2 timmar när han är vaken på dagarna. Då tittar han sig storögt omkring och gör lite bebisljud. Fick en babysitter i julklapp som han spanar ifrån vid matlagning. Tycker han är såpass "med" och börjar få lite koll på armar och ben så idag fyndade vi ett babygym som förhoppningsvis blir uppskattat. Och en bröstpump, amningen verkar funka bättre nu. Han är nöjd åtminstone, hoppas det innebär att han kan fortsätta gå upp i vikt även om ersättningen fasas ut.

Imorgon börjar pappan jobba igen, känns inte så kul. Slut på hembakat fika och långa duschar. De var ensamma hemma idag ett par timmar medan jag tog en ridtur, gick kanon! Hade en tjockare binda utifall stygnet skulle lida men det gick bra. Himla mysigt att komma ut på lurvig häst i frostnupen skog och prata häst. Firar med en bild på lilleman :) Jag som inte skulle exponera mitt stackars barn på nätet.. :angel:

vpzww5.png

Igår blev lillen hela två veckor, och det går framåt! Han sover fortfarande mesta tiden men nu har han ett par perioder på 1-2 timmar när han är vaken på dagarna. Då tittar han sig storögt omkring och gör lite bebisljud. Fick en babysitter i julklapp som han spanar ifrån vid matlagning. Tycker han är såpass "med" och börjar få lite koll på armar och ben så idag fyndade vi ett babygym som förhoppningsvis blir uppskattat. Och en bröstpump, amningen verkar funka bättre nu. Han är nöjd åtminstone, hoppas det innebär att han kan fortsätta gå upp i vikt även om ersättningen fasas ut.

Imorgon börjar pappan jobba igen, känns inte så kul. Slut på hembakat fika och långa duschar. De var ensamma hemma idag ett par timmar medan jag tog en ridtur, gick kanon! Hade en tjockare binda utifall stygnet skulle lida men det gick bra. Himla mysigt att komma ut på lurvig häst i frostnupen skog och prata häst. Firar med en bild på lilleman :) Jag som inte skulle exponera mitt stackars barn på nätet.. :angel:

vpzww5.png

Så fin han är :)
Och vad härligt det låter med ridtur. Jag har hästabstinens deluxe. Kan ha att göra med mitt val-liknande tillstånd, men jag saknar att få gå och pyssla med häst och stallfix. Även att rida såklart. Har hittat en sån himla fin tvååring till salu som jag blev väldigt sugen på :angel: Som vore perfekt att jobba med från marken under tiden jag är mammaledig. Men men. Det kommer ju finnas hästar till salu om några år också när bebis och ev syskon är lite större...

Han har inte segt bajs men har mycket röda prickar (bm sa att det är hormonprickar). Det där med grodhållning har jag inte riktigt förstått hur man gör. :o

Man håller ungefär som när små flickor ska kissa. Du håller i låren och har bebis rygg mot din mage, eller i armvecket.

Ska se om jag kan få in en bild..

462452354-.jpg

Man håller ungefär som när små flickor ska kissa. Du håller i låren och har bebis rygg mot din mage, eller i armvecket.

Ska se om jag kan få in en bild..

462452354-.jpg

Tack för bild! Kan prova hålla så och se om han får ur sig lite.

Får förresten backa mitt förra inlägg, han har visst segt bajs... Lite orolig nu igen, hoppas det går över...

@Maja_Kandi Jag vet precis hur det känns. Har nu provocerat med mjölk i 3 dagar. Åt mkt lite på julafton, bara ett par bitar choklad och knäck, mer på juldagen med ett par msk grädde, 4 bitar choklad och lite leverpastej med grädde i och sen slutligen igår en pizza med ost. Utifrån gårdagen och idag får jag nog tyvärr konstatera att lillan verkar tåla mjölk dåligt. Hon har skrikit rejält både igår och idag. Tyvärr har ett par av de skrikigaste perioderna varit när jag varit iväg och inte kunnat hjälpa till. Så nu åter till mjölkfri diet och samtal med Bvc i veckan.

@Maja_Kandi Jag vet precis hur det känns. Har nu provocerat med mjölk i 3 dagar. Åt mkt lite på julafton, bara ett par bitar choklad och knäck, mer på juldagen med ett par msk grädde, 4 bitar choklad och lite leverpastej med grädde i och sen slutligen igår en pizza med ost. Utifrån gårdagen och idag får jag nog tyvärr konstatera att lillan verkar tåla mjölk dåligt. Hon har skrikit rejält både igår och idag. Tyvärr har ett par av de skrikigaste perioderna varit när jag varit iväg och inte kunnat hjälpa till. Så nu åter till mjölkfri diet och samtal med Bvc i veckan.

Jag har ätit som vanligt, men bara inte druckit mjölk. Det enda som varit annorlunda nu är just att jag gjort gröt på mjölk två morgnar. Det kanske blev för mycket för lilla magen... Ska fortsätta undvika det. Blir det inte bättre får jag kapa all mjölk istället. Jag som älskar mjölk... :p

Vi grodhåller nu morgon & kväll och det funkar toppen. Köpte idag en potta på ikea för att slippa springa genom halva huset var gång. Planen är alltså att grodhålla över den vid skötbordet.

Vad menas med hormonprickar? :o

Idag har vi monterat babyskydd i bilen. Känns avlägset att det om (ca) 40 dagar ska sitta någon livs levande i den. :D

Börjar bli lite svullen om fötter etc, hoppas det ger sig när vi nu är hemma igen och slutar åka runt. Ska till bm imorgon så tänkte ta upp det då med tanke på att jag vaknade med rejäl huvudvärk.

Har en muskel över revbenen i sidan som börjat göra rejält ont, nån som varit med om samma? Går inte att hitta någon ställning som avlastar.

Idag har lillbönan gjort sitt andra bad. Hon verkade uppskatta det mycket mer än det första. Då hon mest försökte dricka vattnet den gången :-P

Jag vill att det här jäkla avslaget kan vara övet nu. Jsg saknar sexet något sjukt. Känner att sexlusten dom vart som bortblåst senaste 3-4mån är tillbaka.

Idag har vi monterat babyskydd i bilen. Känns avlägset att det om (ca) 40 dagar ska sitta någon livs levande i den. :D

Börjar bli lite svullen om fötter etc, hoppas det ger sig när vi nu är hemma igen och slutar åka runt. Ska till bm imorgon så tänkte ta upp det då med tanke på att jag vaknade med rejäl huvudvärk.

Har en muskel över revbenen i sidan som börjat göra rejält ont, nån som varit med om samma? Går inte att hitta någon ställning som avlastar.

Åh jag tyckte också det kändes så långt bort när vi monterade basen till babyskyddet. :p Så förstår precis!

Jobbigt med vätskan, jag är fortfarande svullen om fingrar och så, får inte på mig förlovningsringen än. Den satt visserligen tight förut också men nu får jag inte på den alls.

Apropå att vara svälld. När kan man komma i sina gamla byxor igen!? Jag har ett par jeans som alltid suttit väldigt löst, men nu med mage har jag inte kunnat ha dem. Tänkte ju att efter förlossningen skulle det gå igen, men icke!

Jag har ätit som vanligt, men bara inte druckit mjölk. Det enda som varit annorlunda nu är just att jag gjort gröt på mjölk två morgnar. Det kanske blev för mycket för lilla magen... Ska fortsätta undvika det. Blir det inte bättre får jag kapa all mjölk istället. Jag som älskar mjölk... :p
Enligt den info vi fått ackumuleras mjölken i kroppen på bebisen och det tar lite tid att få en reaktion och även att bli av med ev reaktion. Men om bebis bara är lite känslig räcker det kanske bra att bara skippa mjölkdrickandet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar