Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag provade jag amningsbehåar. Fick en smärre chock när jag såg magen i spegeln i provrummet :eek: Var ett tag sen jag såg magen i spegeln utan kläder - hemma har vi bara helkroppsspegel i hallen innanför ytterdörren och då har jag oftast kläder på mig när jag går förbi :p Nog för att den har vuxit, den är ju rätt stor när kläderna "döljer" den med. Men att den blivit SÅ stor :eek: Såg ut som det kunde vara dags när som helst O_o Inte konstigt jag fått ont i ryggen kanske, med den vikten framtill...

Ååh vad jag känner igen det där! :D Jag tyckte alltid att jaja, tjock är jag ju, byxorna passar ju inte liksom. Men gick jag förbi en spegel så blev det lite, "hallå vaaa"? :laugh:

Ååh vad jag känner igen det där! :D Jag tyckte alltid att jaja, tjock är jag ju, byxorna passar ju inte liksom. Men gick jag förbi en spegel så blev det lite, "hallå vaaa"? :laugh:

Haha, ja jag hänger inte riktigt med i svängarna längre! Går snabbt nu även om det inte känns så :)

God Jul på er allihop! Mysigt för er som fått era små. Jag ser mer fram mot nästa jul när jag också har en liten plutt! :love: Hoppas ni får en mysig jul och får chans att ha det lugnt och skönt!

Kan det vara att han har lite kort tungband? Det går att få det klippt i så fall, brukar ge med sig med amningen då. Amningen går att få igång för de flesta. Ger du ersättning efter att du ammat? Tänker mest så att du håller uppe produktionen om du vill amma? Kan vara värt att få tid på amningsmottagning om det inte var där ni var så får de kika på tungbandet och tekniken hos bebis. Amningshjälpens slutna grupp på Facebook är också guld värd.

Jag ska ta upp det nästa gång, tack för tipset! Han gör något kluckande ljud och verkar knäppa med tungan i gommen, men förväntas bli bättre med tiden.

Idag vägde vi igen på bvc, 45 fina gram upp! Äntligen, så oerhört skönt. Fortsätter med stödmatning över helgen och gör en ny koll på måndag. Men vi är på rätt spår, och aptiten är det inget fel på idag. Passar på att önska alla en god jul, inte minst @Lilltess ;)

Jag ska ta upp det nästa gång, tack för tipset! Han gör något kluckande ljud och verkar knäppa med tungan i gommen, men förväntas bli bättre med tiden.

Idag vägde vi igen på bvc, 45 fina gram upp! Äntligen, så oerhört skönt. Fortsätter med stödmatning över helgen och gör en ny koll på måndag. Men vi är på rätt spår, och aptiten är det inget fel på idag. Passar på att önska alla en god jul, inte minst @Lilltess ;)

Åh vad skönt att det vänt med vikten! :)

God Jul allihop! Idag är Edvin en hel vecka gammal! Ofattbart! :love:

God Jul till er alla!
Hoppas ni haft en härlig dag!
Vi har haft det toppen men nu ät magen "trött" och hård som en melon. Dags att sussa.

God Jul till er alla!
Hoppas ni haft en härlig dag!
Vi har haft det toppen men nu ät magen "trött" och hård som en melon. Dags att sussa.

Här var magen också hård och rund :angel:
Funkade förvånansvärt bra att ha med bebis på julfirande, han sov mest hela tiden. Mycket paket blev det också :D ska passa på att komplettera med sånt vi känner att vi saknar under mellandagsrean!

Sent omsider kommer här min lilla novell. Hoppas ni alla har en bra jul! :)

Jag låg i soffan och såg på tv, kl 19.20. En helt vanlig kväll efter en helt vanlig tråkig dag. Jag hade haft liiiite extra flytningar och hade kunnat gå på toa för nr2 flera gånger vilket annars varit riktigt jobbigt för mig under graviditeten. Inget jag tänkte på extra dock. Så plötsligt sa det verkligen "plopp" i magen och jag kände riktigt hur nånting gick sönder inuti. Det lät ganska precis som när en led hoppar till. Några sekunder senare kom mensvärk och det började sippra vatten. Har inte varit så snabb ut soffan på flera månader. :p

Ställde mig i duschen och klädde av mig, satt på toaletten och ringde förlossningen medan sambon flög runt som en virvelvind. Vi blev ombedda att komma in, jag satt på en väldigt hopvikt handduk i bilen. Efter kanske tio minuters åkning började jag få sammandragningar vilka kom tätare och tätare men de gjorde inte ont.

Framme vid sjukhuset sa det lite splosch när jag klev ur bilen. Inne på förlossningen gjordes ctg och fostervattnet kontrollerades. Det såg bra ut, slemproppen gick där när jag satt på toaletten. Eftersom vattnet gått kollade de inte om jag öppnat mig nånting. Med hjälp av ctg bedömde man att det inte var igång i aktiv förlossning än. Eftersom de tyckte vi bodde lite långt bort (3,5 mil) så blev vi erbjudna att antingen få ett rum på BB eller på patienthotell ett kvarter bort. Jag hade inte särskilt ont då så vi tänkte att en natt på hotell inte lät helt fel. ;)

Påväg dit fick jag lite ondare men inte så att jag ville vända. Kändes lite mysko att gå igenom receptionen och så när där var folk som uppenbarligen var där för party. På rummet kikade vi på tv, vi hittade en app där man kunde räkna intervall mellan värkarna. Värkarna började komma igång ordentligt ganska snart och bara 1,5-2 timmar efter att vi kom dit var vi tillbaka på förlossningen igen, 00.30. Då syntes det visst på mig att det var regelrätta värkar och jag var 2 cm öppen. Efter en stund erbjöds jag att bada, vilket jag gärna ville! Var så gudomligt skönt! Då kunde jag verkligen slappna av ordentligt. Men då drog allt igång ännu mer. Värkarna började bli långdragna och göra väldigt ont, pauserna var korta, och så fort jag rörde mig minsta lilla kom det en ny värk. Tog en evighet att ta sig in från badet till rummet, typ sju meter. Då presenterades jag för lustgasen. Jag klamrade mig fast vid den så gott jag kunde och använde den hela tiden. Eftersom att värkarna knappt släppte andades jag i den i princip konstant så jag var sjukt torr i munnen och halsen efteråt.
Provade både ligga och stå upp och vagga mig igenom värkarna men som sagt, minsta lilla jag rörde mig kom det en ny. Det enda jag tänkte på var att andas och slappna av.

Klockan tre var jag öppen 4cm. Värkarna var verkligen konstanta hela tiden, på ctg-kurvan låg det på max hela tiden. Minns att barnmorskorna pratade med varandra och tyckte att det aldrig blev nån paus och vila. Då började det diskuteras EDA för att jag alls skulle få nån vila. Jag var hög som ett hus på lustgasen, svamlade mest fram att jag var rädd och att jag ville ha emlaplåster. Minns att narkosläkaren kom in och att jag på nåt sätt lade mig på sidan och gjorde som jag blev tillsagd. Han sa att i nästa paus skulle han sätta den, och vi väntade och väntade... Han och bm pratade igen om att det aldrig tog slut nån gång. Så i nästa nedgång i värken fick jag bedövningen, klockan 04, och var då öppen 5cm. Redan då tryckte det på nedåt och jag ville krysta, i vissa värkar blev det omöjligt att hålla emot. Men efter en stund började bedövningen hjälpa och jag fick äntligen andas ut emellanåt igen och kunde släppa lustgasen lite och fick i mig vatten.

Sen gick det fort. 05.15 började jag verkligen vilja krysta, då var jag plötsligt öppen 9 cm. 05.30 öppen 10cm. Klockan 06 fick jag börja. Vid nåt tillfälle togs det fram varma våta handdukar och jag blev rädd för jag mindes att jag läst att så gjorde de om man höll på att brista. Vid kvart i sju blev det självklart personalbyte så det var fem pers inne samtidigt, väldigt förvirrande mitt i allt... Jag klep så hårt i ena sänggrinden att jag inte hade nån känsel i ena fingret på flera dagar (fortfarande myrornas krig i fingertoppen). Stackars sambon som satt på andra sidan. :p På slutet gjorde det så ont att jag grät och inte ville längre. Men en yngre tjej som tog över istället för sänggrinden och sambon var så himla bra och uppmuntrande hela vägen igenom.

07.11 var han ute, slemmig, skrikande och flaxande. Jag fick mycket riktigt andra gradens bristningar och blev sydd lång tid efteråt. Själva sysektionen var nästan i klass med att ha en värk alltså... En av tre tjejer var barnmorska, hon var rätt hemsk... Direkt han fått komma upp på bröstet kom hon och sa att nu skulle moderkakan ut och sa åt mig att krysta och samtidigt tryckte hon hårt på magen, vilket gjorde svinont. Jag tycker nog att hon kunde ha förklarat och förberett mig lite innan hon bara gjorde men nej... Så jag skrek rätt ut. :o (Här nånstans gick min sambo ut - vit som ett lakan.) En annan tjej som var student skulle sy. Hon var väldigt försiktig och det kändes inte alls, men hon frågade ju den andra om råd och när hon skulle titta var hon allt annat än försiktig och bara grävde runt och tryckte för att se, det gjorde verkligen sjukt ont och jag bara skrek att hon skulle sluta, men hon menade att jag fick helt enkelt stå ut för det måste ju göras... Fick greppa lustgasen igen.

När den pärsen äntligen var över kunde vi börja andas och jag fick se på liten ordentligt för första gången. <3

Jag fattar inte varför man inte får bedövning när man ska sys ihop. Dom borde ju kunna kladda på emla under tiden man har värkar så det är bedövat och klart sen, eller använda någon form av bedövningsspray?

Jag fattar inte varför man inte får bedövning när man ska sys ihop. Dom borde ju kunna kladda på emla under tiden man har värkar så det är bedövat och klart sen, eller använda någon form av bedövningsspray?

Jag har fått bedövningsspray alla tre gånger och lustgasen.
Kan säga att den som tänkt försöka sy mig utan bedövning hade fått en spark i huvudet.

Jag har fått bedövningsspray alla tre gånger och lustgasen.
Kan säga att den som tänkt försöka sy mig utan bedövning hade fått en spark i huvudet.

Ah, det kanske gör såpass ont ändå trots bedövning? Eller är det så att alla inte får bedövning? Eller ens får veta att möjligheten finns?

Ah, det kanske gör såpass ont ändå trots bedövning? Eller är det så att alla inte får bedövning? Eller ens får veta att möjligheten finns?

Det gjorde väl inte ont direkt men det känns..konstigt/obehagligt när nålen åker genom huden och bm drar åt stygnet.
Är det bara bra bedövat så känner du ingenting.
Vid två/tre andra tillfällen har jag fått bedövning med lokalbedövning via spruta där nere och det bedövade mycket bättre men sprayen är helt okej. Lustgasen gör ingen skillnad på den smärtan tycker jag mer än att jag blev lite väck i huvudet och slappnade av istället för att spänna mig.

Jag fick lite emla eftersom jag avskyr sprutor och det stod ju i sammanfattningen till förlossningen. Så bm sa att jag skulle få emla istället för spruta. Fast jag sa att jag nog inte brydde mig om en spruta där och då efter den pärsen. Men fick emla ändå. Det funkade jättebra - när hon som var försiktig (studenten) sydde. När bm skulle titta tog hon ju liksom och tryckte undan där inne så att hon skulle se och det gjorde svinont! Det tog väldigt lång tid att sy, det var bm som skulle sy det sista och då kände jag allt, bedövningen hade väl hunnit släppa. Hon var inte ett dugg försiktig. Så den människan var inte jättepopulär i mina ögon.

Idag när jag skrev lilla novellen kollade jag i journalen från förlossningen och där står det att jag fått stygn vid klitoris, det har börjat göra ont där sen ett par dagar tillbaka när jag sätter mig eller ställer mig upp. Funderar på om jag måste be nån kolla... Ska ju tillbaka på BB imorrn så ska fråga.

@Riru konstigt om du inte blev erbjuden bedövning. Den där bedövningssprejen är ju visserligen allt annat än skön. Jag tyckte att det sved och brände ganska bra men å andra sidan var det inte skönt att få bedövningen i sprutform heller. Antar ändå att det hade varit värre att bli sydd utan de här bedövningarna.

Har provat att ha sex igen. Funkade inte pga ärren efter ovanstående. Stramade för mycket i ärret så vi fick avbryta. Ska på efterkontroll om några dagar så vi får se vad Bm säger om det då. Trist om det inte ska kunna fungera igen. Känner även av det när jag ridit och om jag är igång fysiskt för länge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar