Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ger vitaminerna på morgonen innan hon börjat äta, då hon nästan alltid kräks efter att hon ätit, då hon hela tiden äter mer än vad den lilla magen kan ta upp.

En tanke om det där med avslag, det ska ju inte vara klumpar, men är det som mens? Mitt avslag är typ slemmigt, ursäkta för privat information :p Men jag vet lixom inte vad som är normalt, om det ska kollas upp eller ej.
Det är helt normalt!

Dottern sover inte om nätterna, hon vaknar omkring 02 och håller låda fram till 07 ungefär. På dagarna sover hon som en tonårig vampyr, hon vaknar inte ens av blöjbyte på kallt skötbord. :confused: Finns det någon som har tips och råd på hur man gör för att försöka vända lite på dygnsrytmen?
.

Hoppar in från höstföräldrar 2014.
Min unge va en nattsuddare av hög rang, somnade 02-05 varje natt och sov sen till och från till kl 17-18 på eftermiddagen. Jag testade att väcka/söva och allt där emellan.
Fick sen tipset att ha bebisen i dagsljus så mycket det går. Började ställa kl på 08 och la en sovande bebis nedanför vardagsrumsfönstret. Sen spendera mycket tid ute när det va ljust.
Tog typ 3 dagar så började hon somna kl 24-01 ist och sen nån har det tidigarelagts hela tiden. Hon är dock idag 13 månader gammal fortfarande ganska kvällspigg om man jämför med andra, somnar ca 20-21 men det räcker för mig :)

Ang avslag så sa de på BB att jag kunde förvänta mig ökad sådan när jag kom hem och började röra på mig mer. Men det vart typ tvärt om. Nästan inget?

Har fortfarande lite svårt att känna när jag är kissnödig så får påminna mig själv om att gå på toa. Annars börjar det bara plötsligt rinna. :o :p Ett stygn lossnade redan igår, de sa att det kunde lossna så tidigt men jag trodde nog inte riktigt det ändå. :p

Har varit ut i stallet för första gången ikväll. Snusa lite pålle var längesen! Har verkligen världens bästa inhyrda som ställt upp massor! Och de pass hon inte kunnat ta har de ställt upp med från jobbet (en km bort), har verkligen bästa vännerna!
Vi har haft regn och många plusgrader flera dagar nu så det är verkligen snorhalt ute! Vatten på blåis... Är riktigt glad att jag inte ska halka runt på det här med liten i magen!

Jag hoppas av hela mitt hjärta att du får vara hemma på julafton och att ditt lilla barn väljer en annan dag att komma till världen. Fråga mig som pga alla idiotiska kommentarer under hela barndommen tvärvägrade att i något som helst sammanhang tala om när jag har födelsedag.

Jag önskar dig allt gott, ta hand om dig och kram:heart

Åh vad hemskt för dig! Ja jag hoppas att min lilla bebis får en "egen" födelsedag och slipper dela den med julfirandet. Tack så mycket :heart:love::grin:

(min mobil verkar inte vilja ta bort den sista smileyn som hamnade där av misstag)

Med det slemmiga?

Yes. Slem är normalt. Även att ha så mycket slem att man tror slemproppen går på nytt :p

Mitt avslag är borta sen länge men jag har extremt slemmiga flytningar (blir mindre för var dag som går) nu men det är fullt normalt. Livmodern som återställer sig till det vanliga och det går ju inte på en dag när man var gravid i nio månader :)

Läste förresten på just 1177 om träning efter graviditet. Enligt dem får man börja på typ mammajympa och cykling efter efterkontroll och med ridning efter 3 månader! Jag har provat att rida nu. Orkar inte mycket men underlivet mår helt ok.

Ang avslag så sa de på BB att jag kunde förvänta mig ökad sådan när jag kom hem och började röra på mig mer. Men det vart typ tvärt om. Nästan inget?

Har fortfarande lite svårt att känna när jag är kissnödig så får påminna mig själv om att gå på toa. Annars börjar det bara plötsligt rinna. :o :p Ett stygn lossnade redan igår, de sa att det kunde lossna så tidigt men jag trodde nog inte riktigt det ändå. :p

Har varit ut i stallet för första gången ikväll. Snusa lite pålle var längesen! Har verkligen världens bästa inhyrda som ställt upp massor! Och de pass hon inte kunnat ta har de ställt upp med från jobbet (en km bort), har verkligen bästa vännerna!
Vi har haft regn och många plusgrader flera dagar nu så det är verkligen snorhalt ute! Vatten på blåis... Är riktigt glad att jag inte ska halka runt på det här med liten i magen!

Ang att hålla tätt var det utan tvekan den största surprisen för mig efter förlossningen. Hade ingen aning om att det kunde bli så. Hann googla mycket men det gav med sig rätt omgående. Fick iaf stark motivation att verkligen träna knipet varje dag :)

Hmm åker till fjällen på onsdag, ser fram emot snö men halka har jag ju förträngt ;)

Ang att hålla tätt var det utan tvekan den största surprisen för mig efter förlossningen. Hade ingen aning om att det kunde bli så. Hann googla mycket men det gav med sig rätt omgående. Fick iaf stark motivation att verkligen träna knipet varje dag :)

Ja det hände en gång på BB också, jag skulle på toa och det bara rann när jag satte mig ner utan att jag kände nåt. Då frågade jag bm som sa att jag får gå efter klockan så jag kissar på tid istället för nödighet. ;) Inatt när jag var uppe och bytte blöja på liten så var jag så kissnödig att jag kände hur det började rinna. Tacksam för de tjocka bindorna från apoteket då...

Sammandragningarna har lugnat ner sig nu och bebis är tillbaka till att göra det denne finner roligast, sparka på mina revben. Trots brist av sömn pga dessa sammandragningar som verkade fått fnatt där en stund så kändes det iaf skönt att bebis lugnade ner sig och jag fick en hel natt utan en enda spark mot revbenen :angel:

Usch, hade förträngt att jag i förra graviditeten hade mer problem med illamående mot slutet av graviditeten än vad jag hade i början.

Idag hann jag nästan äta upp köttgrytan med ris jag hade med mig till lunch, innan den kom upp igen.

Har vaknat på verkligen heeeelt fel sida idag. Gick runt som ett åskmoln både på hundarnas morgonrastning och på affären för att handla frukost. Lite bättre nu, ska snart masa mig ut på en promenad och sen borde jag handla sista julklapparna, särskilt eftersom jag har lovat bort mig till litet julfirande med min bror ikväll, glömde att jag hade andra planer... Mycket borden när man mest vill ligga i soffan.

Wee, såg just att jag får sjukpenningen utbetald imorgon :D Och att summan stämmer med vad jag räknat med. Riktigt skönt efter turer fram och tillbaka, tre månader sen jag blev sjukskriven. Tur att det bara var på halvtid.

Påväg hem från återbesöket på BB. Han har gått upp bra i vikt, 94 gram på två dygn. Men han bedömdes vara lite gul innan hemgång i lördags, visade dock okej på blodprov i samband med PKU. Nu kollade de en gång till vilket visade högre värden så nu ska vi tillbaka en gång till redan imorgon för att kolla om samma prover en gång till.

Lustigt hur man kan bli så enormt beskyddande och orolig så det liksom gör ont i kroppen på riktigt. Samma sak när han gnyr, det värker i hjärtat! När de tar blodprov får sambon vara med. Det klarar jag inte... Men lillen har inte sagt nånting än så länge.

Jag är så himla gråtmild numera. :o Minsta lilla så rinner det. Oavsett om jag skrattar eller är orolig eller vilket som. Får ha med papper överallt. :p

Har vaknat på verkligen heeeelt fel sida idag. Gick runt som ett åskmoln både på hundarnas morgonrastning och på affären för att handla frukost. Lite bättre nu, ska snart masa mig ut på en promenad och sen borde jag handla sista julklapparna, särskilt eftersom jag har lovat bort mig till litet julfirande med min bror ikväll, glömde att jag hade andra planer... Mycket borden när man mest vill ligga i soffan.

Här är det lite tvärtom, jag ligger mest i soffan men känner mig mest rastlös :p Men kroppen säger nej till annat. Så länge jag vilar mår jag hur bra som helst, men börjar jag röra mig (oavsett hur lite) så får jag sammandragningar och även ont i rygg och fötter väldigt snabbt. Har bara varit ledig några dagar än så länge men tycker redan det är tråkigt att ta det såhär lugnt :p (även om det är vad jag borde, det är ju vad kroppen försöker säga) Känner mig som en understimulerad border collie, är ju van vid tempo! :D
Idag har vi varit på bio i alla fall, skönt att komma ut lite.
Hoppas julfirandet var trevligt!

Amma amma och sitt vid fönstret eller va ute, det hjälpte H när han var gul i början :)

Ja han är jätteduktig att äta så amningen tycker jag går bra. Skönt att få det lite bekräftat igår också iom vägningen. :) Dock tycker jag det är lite jobbigt när en bm ser bekymrad ut och börjar fråga om vi tycker han ser mer eller mindre gul ut än i början osv. Sen tar blodprov som vi väntade på svar på i över en timme och sen komma och säga att barnläkaren vill titta på honom imorrn. Jag fick fråga vad det innebar egentligen... Man hinner ju bli sjuk av oro när nån kunnig rynkar pannan! Men som jag fattade det så skulle han bara behöva sola om det visade sig vara så. Vi får väl se vad de säger idag...

Hade ju bokat in ett besök av mamma idag som jag fick ringa och skjuta upp och jag var så uppriven (trött och hungrig+gråtmild och orolig) att jag var nära gråten och hon hann ju såklart bli jätteorolig innan jag fick ur mig varför.

Ja han är jätteduktig att äta så amningen tycker jag går bra. Skönt att få det lite bekräftat igår också iom vägningen. :) Dock tycker jag det är lite jobbigt när en bm ser bekymrad ut och börjar fråga om vi tycker han ser mer eller mindre gul ut än i början osv. Sen tar blodprov som vi väntade på svar på i över en timme och sen komma och säga att barnläkaren vill titta på honom imorrn. Jag fick fråga vad det innebar egentligen... Man hinner ju bli sjuk av oro när nån kunnig rynkar pannan! Men som jag fattade det så skulle han bara behöva sola om det visade sig vara så. Vi får väl se vad de säger idag...

Hade ju bokat in ett besök av mamma idag som jag fick ringa och skjuta upp och jag var så uppriven (trött och hungrig+gråtmild och orolig) att jag var nära gråten och hon hann ju såklart bli jätteorolig innan jag fick ur mig varför.

Hormonsvallningen första veckorna är inte att leka med ;)

Mat och solljus är det som de rekommenderar gulsotsbebisar. Sen kan de behöva lite extra solljus ibland genom sån ljusbehandling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar