Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan sammandragningar "få fnatt"? Igår började de komma tätare än vanligt och under kvällen/natten så kändes det som att det knappt var någon paus mellan dem, var lagom irriterande och blev lite rädd att något var fel. Idag är det lite lugnare dock, bebis är även lugnare. Har inte haft ont så har inte känt att det varit nödvändigt att ringa sjukhus eller något. Hade bara lite problem med fogarna igår och fick hasa mig fram under dagen.
Dock blev det väl ett litet wake up call då jag satte igång att packa ner saker att ha med till sjukhuset, vi har väl levt lite i en bubbla här hemma där dagarna bara rullar på, medvetna om att det snart är dags men ändå inte riktigt förberedda med sådana detaljer :p

Kan sammandragningar "få fnatt"? Igår började de komma tätare än vanligt och under kvällen/natten så kändes det som att det knappt var någon paus mellan dem, var lagom irriterande och blev lite rädd att något var fel. Idag är det lite lugnare dock, bebis är även lugnare. Har inte haft ont så har inte känt att det varit nödvändigt att ringa sjukhus eller något. Hade bara lite problem med fogarna igår och fick hasa mig fram under dagen.
Dock blev det väl ett litet wake up call då jag satte igång att packa ner saker att ha med till sjukhuset, vi har väl levt lite i en bubbla här hemma där dagarna bara rullar på, medvetna om att det snart är dags men ändå inte riktigt förberedda med sådana detaljer :p
Låter det inte misstänkt likt @Maja_Kandi s förlopp där @Matmissbrukaren menade på att bebis säkert skulle dyka upp inom en vecka? ;)

Hej,

Jag har smygläst er tråd och tycker att det har varit så skönt att läsa, det är det enda jag läser på nätet för det finns ju så mycket åsikter om allt och ingenting så man kan bli snurrig för mindre!

Väntar mitt första barn 7/2, är 33 år och vi vet inte om det blir en pojke eller flicka.

När det gäller gravid/amningskläder så tycker jag märket Boobs är jättebra, dom har dessutom rea på hemsidan nu. Det finns en del fina klänningar som man kan ha både som gravid och nät man ammar (har bara köpt amningskläder för det känns så trist att köpa kläder som man inte kan ha sen när bebisen väl har kommit). Jag har köpt några tröjor och väntar på 2 klänningar till jul och nyår och någon tröja till Dessutom går det supersnabbt med frakten, beställde på en tisdag förmiddag och hämtade ut paketet nästa dag.
Välkommen!

I min förra graviditet så längtade jag massor efter att få använda vanliga kläder och ligga på mage så fort bebisen var ute. Men så blev det tyvärr inte alls, kläderna skulle vara amningsvänliga gärna med några knappar vid brösten typ skjorta eller liknande och det gick ju inte alls att ligga på mage för då badade jag i mjölk. Det var verkligen en besvikelse, men denna gången är jag mer förberedd :)

Låter det inte misstänkt likt @Maja_Kandi s förlopp där @Matmissbrukaren menade på att bebis säkert skulle dyka upp inom en vecka? ;)

Hmm, har dock för mig att hon hade mer "mensvärk" som gärna höll i sig längre stunder? Det har ju inte jag utan jag har bara de där vanliga sammandragningarna utan värk :p. Men det känns ju ändå som en liten påminnelse om att det snart kan vara dags, har ju 2 veckor kvar så kanske är vanligt att det börjar komma tätare nu?
Ena katten verkar känna på sig något för hon var väldigt närgången hela kvällen igår, skulle följa efter mig överallt och låg och sov intill mig inatt :love::laugh: Kanske var för att jag började tvätta och packa igår kväll så hon blev orolig, hon är lite känslig och tycker inte om att vi är borta ens i några timmar. Känner mig lite löjlig som tycker det kommer bli jobbigt att åka på förlossning och lämna katterna ensamma hemma :angel: Svärmor har lovat att ta hand om katterna men ändå.

Hmm, har dock för mig att hon hade mer "mensvärk" som gärna höll i sig längre stunder? Det har ju inte jag utan jag har bara de där vanliga sammandragningarna utan värk :p. Men det känns ju ändå som en liten påminnelse om att det snart kan vara dags, har ju 2 veckor kvar så kanske är vanligt att det börjar komma tätare nu?
Ena katten verkar känna på sig något för hon var väldigt närgången hela kvällen igår, skulle följa efter mig överallt och låg och sov intill mig inatt :love::laugh: Kanske var för att jag började tvätta och packa igår kväll så hon blev orolig, hon är lite känslig och tycker inte om att vi är borta ens i några timmar. Känner mig lite löjlig som tycker det kommer bli jobbigt att åka på förlossning och lämna katterna ensamma hemma :angel: Svärmor har lovat att ta hand om katterna men ändå.
Tja, i mina öron låter det fortfarande som att det är en liten julklapp på gång... :D

Säger som övriga, välkommen och kul med fler i tråden @queeniida!

Här verkar det vara mer eller mindre standard med tidiga bebisar så håll i dig nu @Riru ;)

Jag har varit in på sjukhuset för en hemsk smärta i buken. Visade sig vara moderkaksrester kvar i livmodern som gjorde ont. Jag trodde det var normalt att det kom klumpar och dylikt i avslaget men tydligen inte? Skulle åka in igen om det blev värre, annars återbesök till veckan. Fick tabletter som skulle trigga igång livmodern så det som syntes på vul stöttes ut. Kommer det inget blir det skrapning. Inte jätteroligt med vul när det heliga är lite sargat sådär fö.

@YaHilweh Jag har oversized tröjor, gillar den modellen. När de är lite större i halsen trär jag bara "framsidan" av tröjan bakom nacken. Amningsbh känns smidigare tycker jag än just amningskläder. Har jag en vanliga tröja hasar jag upp den och kniper fast den i armhålan.
Amningsbh känner jag är guld just nu. Ska titta på lite oversize tröjor. Tack för tipset! Provade lite idag, hittade ingenting alls. Det mest är ju tuttvärmare idag och slutar precis under brösten. Magen har inte gått ihop så mkt än. Helst vill jag ha skjorta men lär få vänta lite med det.

Hoppar in från sommartråden -16 med en liten fråga..

Jag har senaste åren jobbat heltid, men kommer efter nyår gå ner på 85%.
Hur gör jag för att behålla min SGI som jag har nu inför bebis i sommar? Min lön blir ju mindre på 85% och vill få ut så mkt som möjligt sen när det blir till att vara hemma...
Någon som vet?

Hoppar in från sommartråden -16 med en liten fråga..

Jag har senaste åren jobbat heltid, men kommer efter nyår gå ner på 85%.
Hur gör jag för att behålla min SGI som jag har nu inför bebis i sommar? Min lön blir ju mindre på 85% och vill få ut så mkt som möjligt sen när det blir till att vara hemma...
Någon som vet?
Om jag inte missminner mig då skyddas iaf din föräldrapenning om du går ned i tid 6 månader innan BF. Annars är enda sättet att anmäla dig som arbetssökande på 15 %. Då är du ju sysselsatt till 100%.

Om jag inte missminner mig då skyddas iaf din föräldrapenning om du går ned i tid 6 månader innan BF. Annars är enda sättet att anmäla dig som arbetssökande på 15 %. Då är du ju sysselsatt till 100%.
Då är det februari som gäller. Det är i januari jag går ner i tid.
Antar att det är arbetsförmedlingen man anmäler till?
Räknas det om man studerar 15% eller mer?? (Kanske man ska ta tag i studiesökandet då)

Vi har kommit hem! Lillen har stormat in i mitt hjärta med full orkanstyrka, kan inte sluta titta! :love: Vi har överlevt första natten hemma och nu ligger han och sussar i sitt babynest bredvid mig i soffan. Ska försöka sova lite jag också. :)

Amningen fungerar hyfsat men jag har svårt att få till det på höger sida. Vänster funkar mycket bättre. Har fått blåsor på höger... Bad om hjälp på BB innan vi for och fick tips och råd så vi försöker vidare. Det har börjat rinna till och det spänner och sprängs ordentligt. Inatt var det lite jobbigt just när jag lade mig innan det hann lugna sig varje gång. Sambon är ovärderlig och hjälper mig lägga till honom så att det blir rätt. På nåt sätt är det så mycket lättare på vänster sida... :o

Hon kommer nog bli en liten tjockis. Men så länge det inte fortsätter upp i skolåldern gör det mig ingenting.
Har en ny tid på bvc 23/12 och en den 30/12

Försöker nu att komma ihåg att ge bebis D-vitamin varje dag. Jag är usel på att minnas sådant.

Du ser, jag sade ju det. 310 g på fyra dagar, det är faktiskt lite imponerande :D

Vad gäller kläder har jag samma dilemma. Hade tänkt ha en klänning jag köpte i somras (döljer bulldegen på magen bra) men den är ju kass att amma i. Hade inte alls tänkt på det innan @Matmissbrukaren påminde om det i hösttråden.

@Balahé vi har mest rött, öl och whiskey. Vi insåg att man köper på sig så mycket man inte dricker i Tyskland.
Dock är planen att ta en sväng till Tyskland inför bröllopet 2017 och sambons 30års fest i år. Som vi funderar på att slå ihop med ett dop på fm.

@Mois den där mjölkpölen hade ingen nämnt för mig innan. Plötsligt får jag sova med bh och dubbla ilägg. När mjölken rann till ordentligt och man efter amning satt i en stor pöl :-P

Hoppas jag fick tag i sista listan nu!

December

24/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
4/1 - Riru, 1:a barnet
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
24/1 - Positron, 1:a barnet, 26 år, Halmstad
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke

Februari
4/2 - Evenstar, 1:a barnet, 28 år, Stockholm, pojke
5/2 - Jenka, första barnet,28 år, Stockholm
7/2 - Mois, 2:a barnet, flicka, 31 år, Skåne
14/2 - Janey, 1:a barnet (Pojke), 26 år London
26/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
26/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome, troligen flicka

Förlösta vintertrådsbebisar!
9/11
(5/12) Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 (1/12) Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås
10/12 (11/12) Flicka, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 (5/12) Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 (3/1) Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30