Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår lilla har nog tyvärr inte tur vad gäller att vända från rygg till sidan för hon lyckades ett par gånger i babygymmet idag också. Nåja, är än så länge bara åt ena hållet.

Åhh! Vi har inte skaffat oss en babygym än. Det måste vi göra pronto! Men har en svag känsla av att hon kan få det i julklapp av mormor eller farmor. Så vi får vänta till efter jul. Annars vill jag ha ett med Kor!

tack for uppmuntran bada tva. Tycker graviditeten har gatt forvanandsvart fort men nu borjar jag ledsna, ont och tungt osv.

Så kände jag oxå sista tiden, men sedan har jag insett att jag måste vara världens sämsta människa på att vara gravid. När BM sa att jag inte längre fick springa runt med motorsåg/röjsåg så tröttnade jag ordentligt. För då fanns det inte mycket jag kunde göra här hemma :p

Så kände jag oxå sista tiden, men sedan har jag insett att jag måste vara världens sämsta människa på att vara gravid. När BM sa att jag inte längre fick springa runt med motorsåg/röjsåg så tröttnade jag ordentligt. För då fanns det inte mycket jag kunde göra här hemma :p

Hehe, jag startade tvådagars jaktprov med hunden några veckor innan bf. Sen renoverade jag ett halvt rum med havandeskapsförgiftning, så det är nog lite så att jag var rätt kass på att ta det lugnt och vara gravid jag med. ;)

Jag smakar just nu mitt första halva glas rödvin sedan Mars.
Nej det kommer absolut inte bli mer vin än just detta halva glas. Men vad jag saknat att kunna ta ett glas någon gång ibland.
Ikväll blev det till på spåret.

Jag smakar just nu mitt första halva glas rödvin sedan Mars.
Nej det kommer absolut inte bli mer vin än just detta halva glas. Men vad jag saknat att kunna ta ett glas någon gång ibland.
Ikväll blev det till på spåret.
"Kan" man det fast att man ammar? (Inget påhopp, bara nyfiken. Själv dricker jag så otroligt sällan att jag inte behövt kolla upp).

"Kan" man det fast att man ammar? (Inget påhopp, bara nyfiken. Själv dricker jag så otroligt sällan att jag inte behövt kolla upp).

Livsmedelsverket säger att 1-2 glas vin någon gång i veckan är ok när man ammar. Dock ska man inte samsova efteråt om man är påverkad och så får man fundera på hur lämpligt det är att hantera spädbarn efter att ha druckit - typ. :)

Livsmedelsverket säger att 1-2 glas vin någon gång i veckan är ok när man ammar. Dock ska man inte samsova efteråt om man är påverkad och så får man fundera på hur lämpligt det är att hantera spädbarn efter att ha druckit - typ. :)

Ja egentligen är det ju inte själva amningen som är problemet, mjölken får samma promillehalt som blodet, utan det olämpliga i att vara påverkad och hantera bebis.

@Saigon jag frågade bm på bvc idag innan jag vågade. Då man kan läsa så mycket olika om det. Hon sa att promille halten som går ut i bröstmjölken är mycket lägre än vad man tidigare trott. Att det man ska akta är att reaktionen blir sämre. Men att 1/2-1 glas någon enstaka gång absolut inte gör något.

Det handlade verkligen inte om något annat än 3 munnar. Skulle aldrig våga
dricka mer ifall något skulle hända.
Men jag har saknat smaken av ett riktigt rödvin och det vart nog de godaste halva glaset jag druckit. Min alkohol konsumtion är minimal. Handlar om 1 kanske 2 glas/månad. Och då till någon middag där det passar.

@Saigon jag frågade bm på bvc idag innan jag vågade. Då man kan läsa så mycket olika om det. Hon sa att promille halten som går ut i bröstmjölken är mycket lägre än vad man tidigare trott. Att det man ska akta är att reaktionen blir sämre. Men att 1/2-1 glas någon enstaka gång absolut inte gör något.

Det handlade verkligen inte om något annat än 3 munnar. Skulle aldrig våga
dricka mer ifall något skulle hända.
Men jag har saknat smaken av ett riktigt rödvin och det vart nog de godaste halva glaset jag druckit. Min alkohol konsumtion är minimal. Handlar om 1 kanske 2 glas/månad. Och då till någon middag där det passar.

Ingen kritik alls som sagt så att du inte tar det på fel sätt. La in infon mest om det var någon som var nyfiken på vad myndigheterna säger numera.

Min svärmor tyckte att jag kunde dricka något glas när jag var gravid, jag avstod. Men så födde hon barn på den tiden de hade rökrum på bb... ;)

Jag luktade på sambons öl någon gång i somras för att stärka semesterkänslan. Men skulle aldrig dricka något som gravid. Känner att det finns en anledning till att det alltid vart big no.

Är och kommer även vara mycket försiktig med alkohol i x-antal år. Så länge barnet är i närheten. Barn ska inte behöva utstå en alkoholpåverkad förälder. Men jag ser inget fel i 1/2-1 glas någon enstaka gång. Men det kommer stanna där länge om jag känner mig själv rätt.

Har ändå jobbat mycket med alkoholproblem (utbildad behandlingspedagog) och sett hur det kan gå. Den utbildningen fick mig att dra ned min alkoholkonsumsion mängder. Även om det tog många vänner oxå. Det är man avstår mycket
festligheter som man inser vilka som är ens riktiga vänner, vilka som står där i vått och torrt.
Tror även att det här med barn kommer ändra mycket i vänskapskretsen.
Tog inte illa vid mig. Bökigt med smilys på den här efterblivna telefonen Bara. Jag saknar min iPhone!

Ingen kritik alls som sagt så att du inte tar det på fel sätt. La in infon mest om det var någon som var nyfiken på vad myndigheterna säger numera.

Min svärmor tyckte att jag kunde dricka något glas när jag var gravid, jag avstod. Men så födde hon barn på den tiden de hade rökrum på bb... ;)

Sitter och funderar på kläder vid jul. HM har så otroligt tråkiga kläder i min mening. Vid jul vill jag ändå ha något finare på mig.
Men samtidigt ska det gå att amma i.
Kommer fira jul hos svärmor, mina föräldrar och min bror kommer oxå att vara här. Bara nära familjen och Havanna har träffat alla utom min pappa än så länge. Då han jobbade när mamma var förbi och sa hej.

Så har ni tips på kläder? Magen hinner nog inte gå tillbaka tillräckligt för att kunna ha mina vanliga kläder.

@YaHilweh Jag har oversized tröjor, gillar den modellen. När de är lite större i halsen trär jag bara "framsidan" av tröjan bakom nacken. Amningsbh känns smidigare tycker jag än just amningskläder. Har jag en vanliga tröja hasar jag upp den och kniper fast den i armhålan.

Aptiten var det nog inget fel på :o
Hon kommer bli en liten tjockis tror jag :D

3700g vid födsel
3580g 4 dagar gammal (hemgång)
3890g 8 dagar gammal (idag)
Du ser, jag sade ju det. 310 g på fyra dagar, det är faktiskt lite imponerande :D

Vad gäller kläder har jag samma dilemma. Hade tänkt ha en klänning jag köpte i somras (döljer bulldegen på magen bra) men den är ju kass att amma i. Hade inte alls tänkt på det innan @Matmissbrukaren påminde om det i hösttråden.

Hej,

Jag har smygläst er tråd och tycker att det har varit så skönt att läsa, det är det enda jag läser på nätet för det finns ju så mycket åsikter om allt och ingenting så man kan bli snurrig för mindre!

Väntar mitt första barn 7/2, är 33 år och vi vet inte om det blir en pojke eller flicka.

När det gäller gravid/amningskläder så tycker jag märket Boobs är jättebra, dom har dessutom rea på hemsidan nu. Det finns en del fina klänningar som man kan ha både som gravid och nät man ammar (har bara köpt amningskläder för det känns så trist att köpa kläder som man inte kan ha sen när bebisen väl har kommit). Jag har köpt några tröjor och väntar på 2 klänningar till jul och nyår och någon tröja till Dessutom går det supersnabbt med frakten, beställde på en tisdag förmiddag och hämtade ut paketet nästa dag.

Jag har också tagit mitt första glas rödvin. Blev även här ett halvt glas men tyvärr var inte inte alls så njutbart som jag föreställt mig. Så det dröjer nog innan det blir mer.

Har fö inte en enda flaska rött hemma, någon enstaka flaska vitt bara, sedan mest starksprit. Blir alltid så hos oss. När man åker till Tyskland och handlar köper man hem ett par flaskor som sen inte går åt. Nu är hela barskåpet fullt och ingen av oss dricker några mängder. Jag i stort sett ingen starksprit alls innan och det lär ju inte bli mer nu. Får se till att vi kommer hem utan starkvaror nästa gång. Bara vin och öl, dvs sådant som faktiskt dricks upp. Dagens I-landsproblem:p

Hej,

Jag har smygläst er tråd och tycker att det har varit så skönt att läsa, det är det enda jag läser på nätet för det finns ju så mycket åsikter om allt och ingenting så man kan bli snurrig för mindre!

Väntar mitt första barn 7/2, är 33 år och vi vet inte om det blir en pojke eller flicka.

När det gäller gravid/amningskläder så tycker jag märket Boobs är jättebra, dom har dessutom rea på hemsidan nu. Det finns en del fina klänningar som man kan ha både som gravid och nät man ammar (har bara köpt amningskläder för det känns så trist att köpa kläder som man inte kan ha sen när bebisen väl har kommit). Jag har köpt några tröjor och väntar på 2 klänningar till jul och nyår och någon tröja till Dessutom går det supersnabbt med frakten, beställde på en tisdag förmiddag och hämtade ut paketet nästa dag.

Valkommen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30