Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja han är jätteduktig att äta så amningen tycker jag går bra. Skönt att få det lite bekräftat igår också iom vägningen. :) Dock tycker jag det är lite jobbigt när en bm ser bekymrad ut och börjar fråga om vi tycker han ser mer eller mindre gul ut än i början osv. Sen tar blodprov som vi väntade på svar på i över en timme och sen komma och säga att barnläkaren vill titta på honom imorrn. Jag fick fråga vad det innebar egentligen... Man hinner ju bli sjuk av oro när nån kunnig rynkar pannan! Men som jag fattade det så skulle han bara behöva sola om det visade sig vara så. Vi får väl se vad de säger idag...

Hade ju bokat in ett besök av mamma idag som jag fick ringa och skjuta upp och jag var så uppriven (trött och hungrig+gråtmild och orolig) att jag var nära gråten och hon hann ju såklart bli jätteorolig innan jag fick ur mig varför.
Jag vet hur det där känns. Nu hann vi ju aldrig hem från BB innan hon blev för gul så vi flyttades direkt över till neonatal. Men gulsot är inte ovanligt och om han äter, är pigg och går upp som han ska är det ingen fara. Gör som @Roxer skrev och amma fritt och ha honom i dagsljus så mycket som möjligt. Om ni har någon varm plats vid ett fönster kan han gärna ligga där i bara blöjan. Ju mer kroppsyta som exponeras för ljuset desto bättre.

Vet du vad han haft i billirubin-värde hittills? Här går gränsen för behandling vid 300.

Vilket tokigt bemötande Maja, de borde fatta att man blir orolig!

Det blir bara solning men kan var skönt att slippa läggas in tänkte jag. Lycka till idag!

Minns ni att vi tidigare pratade om det här med att få kläder till bebisen när den väl fötts? Här har det blivit precis som jag förutspådde, mycket kläder i present. Vår tös har fått overall (mycket bra för den jag köpt innan var väldigt mycket för stor), tre klänningar, två par byxor, några pyjamasar, flera par strumpor, strumpbyxor, flera dregglisar, mössor och en hel hög med bodys, både med och utan ben. Mycket dock i strl 56 och även en del större.

Trots det har jag själv fått komplettera med vintermössa i mindre storlek och lite av varje i små storlekar. Hon passade perfekt i strl 44 när hon var som minst så några plagg i 44 och 48 fick det bli plus att vi fick låna och även fick så smått av en vän som också fött för tidigt.

Var det någon i denna tråden vars barn inte fick något utslag på ena örat vid hörselkontroll? Var det du @YaHilweh? Vill hur som helst tipsa om att kolla i hörselgången. Vi hade samma problem och det visade sig att ena örat var väl insmort med fosterfett. Det kröp ut gradvis under några dagar så att det gick att torka bort. Sen hörde hon normalt.

Jag vet hur det där känns. Nu hann vi ju aldrig hem från BB innan hon blev för gul så vi flyttades direkt över till neonatal. Men gulsot är inte ovanligt och om han äter, är pigg och går upp som han ska är det ingen fara. Gör som @Roxer skrev och amma fritt och ha honom i dagsljus så mycket som möjligt. Om ni har någon varm plats vid ett fönster kan han gärna ligga där i bara blöjan. Ju mer kroppsyta som exponeras för ljuset desto bättre.

Vet du vad han haft i billirubin-värde hittills? Här går gränsen för behandling vid 300.

Han ammar jättebra, så fort han visar tecken på att vilja så får han. :) Har för mig att första värdet var på strax över 200 men igår var det strax under 300. Här går gränsen på 350 blev vi precis informerade om. Nu sitter vi och väntar på provsvaret. Jag som hatar nålar låter sambon vara med när de sticker honom. De vart tvungna att sticka i armen för det lyckades inte i handen. Jag grät mer än liten. :o

Hon hjälpte oss även med naveln och jag insåg att vi varit alldeles för mesiga på den fronten. :o Lillen tycker inte alls om när man ska tvätta där så det var därför jag ville ha hjälp med det. Skönt att få det riktigt tydligt visat för sig.

Sen det var klart togs en ny vikt, precis efter värsta pruppen i samband med upprörd bebis på skötbord. ;) Och han har gått upp ännu mer tills idag. Så himla skönt! Passade på att fråga om hjälp vid amningen för att se så jag gör rätt. Och tänk att så små medel kan hjälpa! I det stora hela gjorde jag rätt men att slappna av med en kudde i knät hjälpte mycket mer än jag trodde!

Han ammar jättebra, så fort han visar tecken på att vilja så får han. :) Har för mig att första värdet var på strax över 200 men igår var det strax under 300. Här går gränsen på 350 blev vi precis informerade om. Nu sitter vi och väntar på provsvaret. Jag som hatar nålar låter sambon vara med när de sticker honom. De vart tvungna att sticka i armen för det lyckades inte i handen. Jag grät mer än liten. :o

Hon hjälpte oss även med naveln och jag insåg att vi varit alldeles för mesiga på den fronten. :o Lillen tycker inte alls om när man ska tvätta där så det var därför jag ville ha hjälp med det. Skönt att få det riktigt tydligt visat för sig.

Sen det var klart togs en ny vikt, precis efter värsta pruppen i samband med upprörd bebis på skötbord. ;) Och han har gått upp ännu mer tills idag. Så himla skönt! Passade på att fråga om hjälp vid amningen för att se så jag gör rätt. Och tänk att så små medel kan hjälpa! I det stora hela gjorde jag rätt men att slappna av med en kudde i knät hjälpte mycket mer än jag trodde!
Då är det ju jättebra att de har koll på värdet så det inte blir för högt. Blir det för högt blir han trött och orkar kanske inte äta som han ska. Så att han gått upp är ju ett bra tecken.

Ja visst är det svårt med naveln? Att veta hur mycket man vågar ta i dem överhuvudtaget. Sedan får man olika besked också. Först sade en på amningsmottagningen att man skulle tvätta bort sårskorpan vid varje blöjbyte med följden att det började blöda flera gånger per dag. Från Bvc tyckte man att vi skulle låta ruvan vara och hålla rent utanpå sas. Skönt att det är helt läkt nu. Nu funderar jag över hur 17 man får rent i underlivet på en liten tjej som antingen sparkas en massa eller kniper ihop med helt raka ben. Sjukt svårt.

Då är det ju jättebra att de har koll på värdet så det inte blir för högt. Blir det för högt blir han trött och orkar kanske inte äta som han ska. Så att han gått upp är ju ett bra tecken.

Ja visst är det svårt med naveln? Att veta hur mycket man vågar ta i dem överhuvudtaget. Sedan får man olika besked också. Först sade en på amningsmottagningen att man skulle tvätta bort sårskorpan vid varje blöjbyte med följden att det började blöda flera gånger per dag. Från Bvc tyckte man att vi skulle låta ruvan vara och hålla rent utanpå sas. Skönt att det är helt läkt nu. Nu funderar jag över hur 17 man får rent i underlivet på en liten tjej som antingen sparkas en massa eller kniper ihop med helt raka ben. Sjukt svårt.

Ja det är klart att det är skönt att de har koll, nu när man vet vad det innebär så man slipper va rädd. ;) Bm sa nu när hon kollade amningen att han var jätteduktig att äta och gjorde helt rätt. Det handlade mest om millimeter i hur jag höll för att han skulle få ännu bättre grepp. Fick blåsor på högra bröstvårtan efter bara ett par där, de har övergått i små sårskorpor vilket ju då tyder på att det läker, vilket borde betyda att vi får till det bättre och bättre. Vänster sida har alltid varit lättare men har fått lite blåsor där också. Gör svinont just när han tar tag men det går över efter bara ett par sekunder, så man får nypa sig i armen eller nåt i början. :p

Ja naveln är jättesvår! När han dessutom blir jätteupprörd så blir man ju rädd att man gör fel/tar i för mycket. Men vi hade ju varit alldeles för mesiga... :o Som du säger så visar ju alla olika också, rätt svårt att veta då.

Här är det lite tvärtom, jag ligger mest i soffan men känner mig mest rastlös :p Men kroppen säger nej till annat. Så länge jag vilar mår jag hur bra som helst, men börjar jag röra mig (oavsett hur lite) så får jag sammandragningar och även ont i rygg och fötter väldigt snabbt. Har bara varit ledig några dagar än så länge men tycker redan det är tråkigt att ta det såhär lugnt :p (även om det är vad jag borde, det är ju vad kroppen försöker säga) Känner mig som en understimulerad border collie, är ju van vid tempo! :D
Idag har vi varit på bio i alla fall, skönt att komma ut lite.
Hoppas julfirandet var trevligt!
Har inte haft tid att ta det tillräckligt lugnt än... Får också ont och den understimulerade brukshunden sitter bredvid mig och ger mig dåligt samvete ;)

Idag har jag sån fruktansvärd hästabstinens :( Längtar till och med efter att mocka!
Sålde min galenpanna till unghäst i somras, dels pga graviditeten, och det var fortfarande rätt beslut men idag längtar jag till stallet. Vad härligt att få sniffa häst, gå runt och pyssla, fixa foder, rida ut på en långtur i skogen eller hoppträna. Sitter och smygtittar på annonser och drömmer mig bort till en värld där jag kan använda kroppen igen och där jag skulle ha råd att köpa en häst bara sådär :angel:

Hur lång tid tar det för bebis att sjunka ner? Var hos BM idag och hon sa att bebis fortfarande var ganska högt upp, och jag funderade då på vad man kan räkna med tidsmässigt. Kan bebis sjunka ner på timmar? Dagar? Eller handlar det om veckor?

Det är vi som inte fått utslag på hörselmätgrejen @Balahé, om det inte var någon annan också. Ska få en remiss för att mäta noggrannare, men den har nollat både på BB och på återbesöket. Men det har kommit lite vitt klegg ur örat så vi hoppas det är det!

I övrigt går det inte så bra.. Han har gått ner sedan i fredags, rätt mycket också. Hembesök från bvc igår, fick order om att maratonamma och väga igen idag när jag skulle på gyn. Tyvärr fortfarande neråt.. Fick träffa en amningsexpert som konstaterade att han gjorde något med tungan som gjorde att amningen inte blev effektiv. Så nu stödmatar vi med ersättning och ska väga imorgon igen samt juldagen. Stackars liten som krymper :( Och inga ansträngningar ger resultat.. Då känner man sig lite platt.

Vi får fö inte röra navelsträngen, annat än om den börjar se infekterad ut. Den verkar överväga att trilla av nu.

Hur lång tid tar det för bebis att sjunka ner? Var hos BM idag och hon sa att bebis fortfarande var ganska högt upp, och jag funderade då på vad man kan räkna med tidsmässigt. Kan bebis sjunka ner på timmar? Dagar? Eller handlar det om veckor?

Min lilla som föddes nu för 6 veckor sen sjönk inte ner förens under förlossningen. Hon låg vid bäckeningången och hade alltså inte sjunkit ner någonting, men det förklarar också varför det spände som fan i huden under revbenen. Rumpan låg och tryckte och jag har fortfarande ingen känsel där i huden.
Så inte säkert bebis sjunker ner innan förlossningen men gör den det så borde det väl inte ta flera veckor.

Det är vi som inte fått utslag på hörselmätgrejen @Balahé, om det inte var någon annan också. Ska få en remiss för att mäta noggrannare, men den har nollat både på BB och på återbesöket. Men det har kommit lite vitt klegg ur örat så vi hoppas det är det!

I övrigt går det inte så bra.. Han har gått ner sedan i fredags, rätt mycket också. Hembesök från bvc igår, fick order om att maratonamma och väga igen idag när jag skulle på gyn. Tyvärr fortfarande neråt.. Fick träffa en amningsexpert som konstaterade att han gjorde något med tungan som gjorde att amningen inte blev effektiv. Så nu stödmatar vi med ersättning och ska väga imorgon igen samt juldagen. Stackars liten som krymper :( Och inga ansträngningar ger resultat.. Då känner man sig lite platt.

Vi får fö inte röra navelsträngen, annat än om den börjar se infekterad ut. Den verkar överväga att trilla av nu.
Då håller vi tummarna för att det var som för oss, gott om fett i örat :)
Det är frustrerande när de inte går upp som de ska. Vår lilla krympte ca 350 g. Men det tar hon igen nu och det kommer er kille också att göra. Vägde lillan igen idag och hon hade gått upp 390 g på en v.

Min lilla som föddes nu för 6 veckor sen sjönk inte ner förens under förlossningen. Hon låg vid bäckeningången och hade alltså inte sjunkit ner någonting, men det förklarar också varför det spände som fan i huden under revbenen. Rumpan låg och tryckte och jag har fortfarande ingen känsel där i huden.
Så inte säkert bebis sjunker ner innan förlossningen men gör den det så borde det väl inte ta flera veckor.

Aha, jag hade fått för mig att förlossningen inte kommer starta förrns bebis är "i rätt läge" och sjunkit ner, så tänkte om det fanns någon viss tid om bebis tex skulle få för sig att börja sjunka ner nu så man har ett hum om när det tidigast kan börja.
Men då behövs det alltså inte ens.

Kan det vara att han har lite kort tungband? Det går att få det klippt i så fall, brukar ge med sig med amningen då. Amningen går att få igång för de flesta. Ger du ersättning efter att du ammat? Tänker mest så att du håller uppe produktionen om du vill amma? Kan vara värt att få tid på amningsmottagning om det inte var där ni var så får de kika på tungbandet och tekniken hos bebis. Amningshjälpens slutna grupp på Facebook är också guld värd.

Aha, jag hade fått för mig att förlossningen inte kommer starta förrns bebis är "i rätt läge" och sjunkit ner, så tänkte om det fanns någon viss tid om bebis tex skulle få för sig att börja sjunka ner nu så man har ett hum om när det tidigast kan börja.
Men då behövs det alltså inte ens.

Nejdå, bebis behöver inte ligga i rätt läge. Annars skulle ju ingen förlossning starta där bebis ligger i säte eller på tvären heller ju ;)
Sen är det ju en fördel om bebis ligger i ett bra läge.
Min lilla sjönk ner efter att dom tog vattnet. Jag hade mycket fostervatten och det bidrog nog till att hon inte sjönk ner tidigare för hon kom ner efter att dom tog hål på hinnan och den slutade att bukta ut så mycket under varje värk. Just det hindrade huvudet från att komma ner. Jag var fullt öppen då och det tog 2 timmar från dom tog vattnet tills hon var ute så det tog ju en liten stund för henne att komma ut, hon flög som tur var inte ut bara för att hon fick hjälp på vägen :p

Nu har vi kommit hem från BB igen. Igår var värdet uppe på 330ca och idag på 300ca. Så det har börjat gå ner! :banana: Eftersom värdet gått ner så får vi nu vara hemma tills på lördag då vi ska tillbaka in för ett nytt test. Så skönt!!! Vikten är nu över födelsevikten, sex dagar gammal. :) Så himla skönt att ha svart på vitt att amningen funkar. :)

Fick lite mer hjälp med amningsteknik då jag fått fula blåsor på ena bröstvårtan. Svårt att lägga till rätt tycker jag...

Dagens bm var också jättebra. Hon tog fram en typ sackosäck i miniformat som han fick ligga på på skötbordet. Han var helnöjd hela tiden. Sov i princip från att vi åkte hemifrån vid halv nio tills vi kom hem igen vid tolv. :p Himla bra grej! Har beställt en likadan av mamma. ;)

Nejdå, bebis behöver inte ligga i rätt läge. Annars skulle ju ingen förlossning starta där bebis ligger i säte eller på tvären heller ju ;)
Sen är det ju en fördel om bebis ligger i ett bra läge.
Min lilla sjönk ner efter att dom tog vattnet. Jag hade mycket fostervatten och det bidrog nog till att hon inte sjönk ner tidigare för hon kom ner efter att dom tog hål på hinnan och den slutade att bukta ut så mycket under varje värk. Just det hindrade huvudet från att komma ner. Jag var fullt öppen då och det tog 2 timmar från dom tog vattnet tills hon var ute så det tog ju en liten stund för henne att komma ut, hon flög som tur var inte ut bara för att hon fick hjälp på vägen :p

Det är ju sant, vet inte var jag fick det ifrån. Jag försöker väl se om jag kan planera inför förlossning så det inte blir en överraskning mitt i något olämpligt. Känner att jag inte har lust att ens lämna huset nu ifall det skulle dra igång något... Tror jag skulle skämmas om tex vattnet skulle gå när jag är i en affär eller sitter i soffan hos någon :o

Nu har vi kommit hem från BB igen. Igår var värdet uppe på 330ca och idag på 300ca. Så det har börjat gå ner! :banana: Eftersom värdet gått ner så får vi nu vara hemma tills på lördag då vi ska tillbaka in för ett nytt test. Så skönt!!! Vikten är nu över födelsevikten, sex dagar gammal. :) Så himla skönt att ha svart på vitt att amningen funkar. :)

Fick lite mer hjälp med amningsteknik då jag fått fula blåsor på ena bröstvårtan. Svårt att lägga till rätt tycker jag...

Dagens bm var också jättebra. Hon tog fram en typ sackosäck i miniformat som han fick ligga på på skötbordet. Han var helnöjd hela tiden. Sov i princip från att vi åkte hemifrån vid halv nio tills vi kom hem igen vid tolv. :p Himla bra grej! Har beställt en likadan av mamma. ;)

Vad skönt! Hoppas det fortsätter neråt nu och att amningen går lättare.

Blä hade en jobbig natt, sammandragningarna fick fnatt igen men hade lite längre pauser, dock pågick det till runt åtta imorse så fick inte direkt någon sömn. Och i pauserna så passade bebis på att sparka så det var lagom ömt tills nästa sammandragning och det gjorde oont på dessa ställen varje gång när magen blev hård :meh:

Alltså jag har fått ont i mina innerlår, jag kan knappt gå. Men nu är det vilavilavila som gäller. Var hos BM idag på blodtryckskontroll och blodtrycket var uppe i 135/95 vilket de tycker är lite högt. Dock fick jag åka hem eftersom jag i övrigt mår bra men skulle jag må det minsta dåligt så måste jag ringa förlossningen direkt så de kan kolla om jag har HF.

Tur att det inte är jag som håller i julen i år iaf :D

Idag provade jag amningsbehåar. Fick en smärre chock när jag såg magen i spegeln i provrummet :eek: Var ett tag sen jag såg magen i spegeln utan kläder - hemma har vi bara helkroppsspegel i hallen innanför ytterdörren och då har jag oftast kläder på mig när jag går förbi :p Nog för att den har vuxit, den är ju rätt stor när kläderna "döljer" den med. Men att den blivit SÅ stor :eek: Såg ut som det kunde vara dags när som helst O_o Inte konstigt jag fått ont i ryggen kanske, med den vikten framtill...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar