Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Riru konstigt om du inte blev erbjuden bedövning. Den där bedövningssprejen är ju visserligen allt annat än skön. Jag tyckte att det sved och brände ganska bra men å andra sidan var det inte skönt att få bedövningen i sprutform heller. Antar ändå att det hade varit värre att bli sydd utan de här bedövningarna.

Jag har inte kommit så långt ännu :D Det var efter att jag läst att Maja_Kandi fått ont när det skulle sys som jag kom och tänka på att jag många gånger läst om att folk tycker att det nästan gör ondare att sy än att föda fram barnet. Så trodde att det betydde att folk inte fick bedövning, men jag hade fel :)
Men då vet jag iaf att det finns även om informationen om det skulle brista!

Jag har inte kommit så långt ännu :D Det var efter att jag läst att Maja_Kandi fått ont när det skulle sys som jag kom och tänka på att jag många gånger läst om att folk tycker att det nästan gör ondare att sy än att föda fram barnet. Så trodde att det betydde att folk inte fick bedövning, men jag hade fel :)

Som sagt så gjorde det heller inte ont alls när studenten sydde, kändes bara lite mysko med tråden. Det var när barnmorskan tog över som det var jobbigt. Hon var så pang på liksom, inte ett dugg försiktig och verkade helt sakna empati när jag skrek att det gjorde ont...

Som sagt så gjorde det heller inte ont alls när studenten sydde, kändes bara lite mysko med tråden. Det var när barnmorskan tog över som det var jobbigt. Hon var så pang på liksom, inte ett dugg försiktig och verkade helt sakna empati när jag skrek att det gjorde ont...

Jo jag uppfattade det fel :)
Tycker dock att de allt kan vara lite försiktiga, visst att det måste göras, men man behöver ju inte vara hårdhänt och otrevlig.. Man känner sig säkert redan utsatt som det är som bara får ligga där och ta emot och efter en förlossning dessutom. Näe usch, jag hoppas jag bara får trevlig personal annars kommer jag börja grina.

Jo jag uppfattade det fel :)
Tycker dock att de allt kan vara lite försiktiga, visst att det måste göras, men man behöver ju inte vara hårdhänt och otrevlig.. Man känner sig säkert redan utsatt som det är som bara får ligga där och ta emot och efter en förlossning dessutom. Näe usch, jag hoppas jag bara får trevlig personal annars kommer jag börja grina.

Jo det var lite så jag kände också. Bm jag hade under natten var supergullig, verkligen jättebra. Hon kom ju över på BB på kvällen efter för att gratta också. Men hon som var med på slutet var inte så trevlig... Bara hon hade förberett mig på att "nu kommer jag behöva trycka på din mage för att få ut moderkakan och det kan göra ont" så hade jag ju iaf varit beredd. Samma när det var dags att sy. Men det var bara pang på. Alla andra vi hann träffa har varit toppen. Men rötägg finns väl överallt...

Jag uppfattade det som att du hade blivit sydd utan bedövning och tänkte att jag nog hade missat att du hade fött:D Har ju inte direkt stenkoll så det hade ju inte varit omöjligt. De kommer säkert att erbjuda bedövning, de frågade iaf mig om jag ville ha. Man brukar ju inte sy folk utan bedövning regelmässigt.

@Maja_Kandi vad är det för app som du nämner? Den låter ju smart :)

Den heter värkklocka. :) Den räknade ut hur lång värken var och sen hur lång paus det var och räknade ut ett snitt. Enkel att använda också.

Kl
På hemväg från BB igen. Nu äntligen var värdet så pass bra att han inte behövde ta blodprov! :) Han väger nu 2900 gram så fortsätter öka i vikt. Så nu behöver vi inte krångla in på BB nåt mer! :) Har en tid bokad på Bvc om drygt en vecka som nästa tid att passa. :) Men om det är nånting innan dess var vi välkomna tillbaka.

Passade på att be bm kolla på mina nedre regioner också. Det såg visst bra ut allting så hon trodde mest det var nån nerv som spökade för mig. "Det ser inte ens ut som att du precis fött barn". Hm!

Vart lite off nu över julen, SötBönan blir allt rundare. 23/12 var vi på Bvc för andra gången, hon var då 13 dagar gammal.
10/12 - 3700g 49cm
14/12 - 3580g
18/12 - 3890g
23/12 - 4080g 53cm
Nästa besök på Bvc är den 30/12

Hon börjar bli röd av blöjan, så nu tillbringar vi mesta tiden hemma utan blöja. Vi har vart urnoga med att byta så fort det vart blött, samt tvättat med olja och använt oss av Intyol.
Så nu försöker vi med att lufta desto mer, vet inte alls vad vi ska göra annars :(

Vi har absolut inga problem med amningen, men jag börjar fundera på om mjölken rinner på för fort. Då hon alltid får hicka efter matning och ibland när hon tagit ett tag behöver hon inte ens suga utan det sprutar mjölk precis överallt :o

God fortsättning önskar vår familj, bebis fick sina första julklappar vid jul. Hon kommer bli lite väl bortskämd av alla farbröder samt farmor/mormor. Hon har fått kläder i mängder, ett babygym och lite små plock. Tydligen ska hon bli en "BlåVitare", men släkten är delad så inom 1 månad har hon garanterat en likadan med KFF och en med Gais.

66886_10208252038237655_3447448677725424320_n.jpg

Jag var hos bm i tisdags för ett längre besök med lite genomgång och sånt inför förlossningen. Allt såg bra ut och så men när hon skulle känna efter om bebis fixerat sig än konstaterade hon att den är rörlig, senast var den ruckbar... Jag var helt säker på att den skulle ha fixerat sig med tanke på det trycket jag känt neråt de senaste veckorna. Och idag fick jag jätteont i magen på ena sidan en ganska bra stund och nu efter att det släppt är jag helt säker på att bebis ändrat läge! Huvudet är fortfarande neråt men den har haft rumpan och ryggen på högersidan i minst två månader och nu känns sparkar och knök helt tvärtom så jag antar att rumpa och rygg numera är på vänstersidan :confused:O_o Allt känns ju så mycket mer för nu är karatekid och sparkar på nya ställen som inte vant sig vid våldet :mad:
Var helt säker på att den skulle ligga som den gjorde hela tiden ut??

@YaHilweh röd rumpa kan bero på att dagens blöjor innehåller väldigt mycket obehagliga grejer..
Rekomenderar tygblöjor :up: ofta blir dom lite röda i början nät man går över till tyg men sen vänjer sig huden och jag har inte behövt använda salva/pulver eller krångla nått sen jag bytte till tyg på dottern :)

@YaHilweh Du kan testa att byta märke på blöjorna. Min dotter har libero, vilka funkar jättebra men hon blir röd direkt av pampers.
Vi använder i dagsläget libero, har som plan att testa annan sort nästa blöjinköp (om någon dag).
har lite olika sorter av storl. 2 men det är ännu lite stort. eller det var förra veckan i vart fall :p

@YaHilweh röd rumpa kan bero på att dagens blöjor innehåller väldigt mycket obehagliga grejer..
Rekomenderar tygblöjor :up: ofta blir dom lite röda i början nät man går över till tyg men sen vänjer sig huden och jag har inte behövt använda salva/pulver eller krångla nått sen jag bytte till tyg på dottern :)

funderar lite på det. har börjat lite smått med ec då hon hade mkt magknip en kort period. så fort vi började grodhålla över handfatet morgon/kväll så släppte det. har från gång 1 gjort ifrån sig i handfatet. dock aldrig kissat.
därför funderar jag lite på tyg i framtiden.

Lite större blöja är ingen dum ide då den inte ligger emot lika mycket och dessutom räddar en från läckage :)

De gånger vi testat de större blöjorna har det läckt mkt. De mindre har aldrig läckt. Men hon har växt lite sista tiden, så kanske värt att testa.

Vi har torra tvättlappar och tvättar med barnolja. Ibland använder vi oss av våtservetter, men det är bara när vi är ute på språng.

De gånger vi testat de större blöjorna har det läckt mkt. De mindre har aldrig läckt. Men hon har växt lite sista tiden, så kanske värt att testa.

Vi har torra tvättlappar och tvättar med barnolja. Ibland använder vi oss av våtservetter, men det är bara när vi är ute på språng.
Det är stor skillnad på tvättlappar i mjukhet. Av de vi testat har Ica basic varit klart mjukast. Apotekets var väldigt prassliga och GeKås ok. Om någon har tips på ännu mjukare än Ica basic så säg till. Har funderat lite på att offra ett lakan eller badlakan till tvättlappar för att få det ännu mjukare, men har ingen egen tvättmaskin.

@Balahé @Sedna
Använder idag gekås tvättlappar. Tvättar med olja vid bajsblöja och om det är väldigt blött. Byter blöja så fort det är blött.
Morsan tipsade om cocosolja att tvätta med. Vågar man testa det?
Testade att byta till en size 2 blöja nu på morgonen. Så får vi se om det blir något bättre. Har en kompis som köpte ekologiska blöjor åt oss. Men jag vet inte vart hon hittat dom. Men vi testar så kanske.
Tackar enormt för alla tips! Ibland känner jag mig riktigt värdelös som förälder då allt är så nytt och vi lär oss hela tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII