Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi jag har igår, efter 17 dagar kommit i ett par av mina. Men de är riktigt låga och stretch.
De andra saknas det typ 10cm på.

Btw. Jag är så sugen på att gå till gymmet någon dag.visst bör jag kunna köra lite lätt. Typ armar och cykel?

@Maja_Kandi jag har igår, efter 17 dagar kommit i ett par av mina. Men de är riktigt låga och stretch.
De andra saknas det typ 10cm på.

Btw. Jag är så sugen på att gå till gymmet någon dag.visst bör jag kunna köra lite lätt. Typ armar och cykel?
Du kan säkert göra något på gymmet iaf. Ta det lugnt och känn efter hur kroppen reagerar både under tiden och efteråt. Tänk på att du inte tar i så mycket att du belastar din bäckenbotten. Du kan ju ha bebis vikt som riktmärke, det brukar vara vad man rekommenderas att lyfta till en början.

Ang att komma i kläderna igen så gick det ganska omgående för min del. Jag förlorade ju all extravikt utom 4 kg direkt och gick sedan ner 2 kg till på två v. Där har det sedan stannat av och verkar ligga rätt stabilt. Jag kommer i de flesta av mina kläder, men såklart inte de som var väl tighta innan graviditeten.

Något som jag rekommenderar är att ha mjuka sport-bhar att sova i. Det minskar risken för läckage för mig och det går att fästa amningsinlägg i dem om det behövs.

@Balahé
Ja han har ju reagerat 1,5 dygn efter att jag ätit gröt, så det kan ju stämma... Åt ju två morgnar i rad (fredag+lördag) och det var ont i magen natten mot söndag och även nu inatt. Han var vaken hela natten i princip. Men inatt sparkade jag upp sambon som tog över ett par timmar också. Igår kväll hade han segt bajs som luktade mer än innan, plus mycket gasigare i magen än innan. Han tar verkligen i ibland och försöker krysta ut, men inget kommer. När det väl kommer blir han så nöjd. Så det är tydligt att det är magen som spökat för stackaren... Huvva vad det är jobbigt när de har ont!

Jag sover i mjuka amnings-BH som jag beställt från nätet (bonP). De funkar kanon, speciellt då jag är uppe och ammar en gång på natten om Havanna väljer att vakna.
I natt sov hon 00-06 somnade om efter mat och vaknade igen vid 10, riktigt skönt om det håller i sig, om jag får säga det själv.

På dagarna använder jag amnings-bh från Lind ex de är helt fantastiska, så sköna!

Lever dock på amningsinlägg, min mjölk får ryck ibland och plötsligt så är det mjölk överallt. Havanna behöver knappt suga utan bara gapa och svälja för att det kommer så mycket. Vet inte riktigt vad man ska göra åt det då hon sväljer otroligt mkt luft samtidigt och får alltid hicka :(

Hur har ni gjort med napp?
Vi började vänja in napp nu precis innan jul, då hon var ca 2v gammal och amningen fungerar bra. Anledningen till att vi valde att introducera napp är bla. för att det började komma mkt tummar och händer i munnen. Jag kände att jag hellre tar diskussionen om att skuta med napp än att behöva diskutera med en 8-9åring som fortfarande suger på tummen. Samt tandproblemen det kan ge.

Sedan ang. träningen. Vet att man inte ska vara för snabb och allt det där, än så länge kör vi promenader och målet är 8.000-10.000 steg/dag.
I Oktober har sambon och jag som mål att göra Toughest i Göteborg, vi skulle gjort Tough Viking 2015, men då jag blev gravid så bestämde vi oss för att skjuta på det lite. Så målet ligger 2016 istället.
Jag saknar att få komma igång ordentligt, de har ett gym här i närheten där de även har mammagrupper där bebisen får följa med under passen.

Hemma efter dagens bm-besök. Allt såg fint ut, fått upp järnet lite också. Och bebis hade nästan fixerat sig :) Tänkte att han höll på att lägga sig tillrätta igår, då ilade det massor ner mot underlivet samtidigt som han sparkade uppåt. Så det kändes som att han försökte trycka sig neråt. Inte jätteskönt :p
Känns galet att det ändå är så pass nära nu, en dryg månad… :nailbiting:

Lever dock på amningsinlägg, min mjölk får ryck ibland och plötsligt så är det mjölk överallt. Havanna behöver knappt suga utan bara gapa och svälja för att det kommer så mycket. Vet inte riktigt vad man ska göra åt det då hon sväljer otroligt mkt luft samtidigt och får alltid hicka :(
Vi har samma problem här. Det har lugnat sig lite, men tar hon ett par sug och sen släpper rinner det av sig själv sen. Värst är det på natten när det går längre mellan målen. Du kan pumpa eller handmjölka ur lite i början så lugnar det sig. Jag brukar inte göra det utan avbryter henne för rapning efter en stund.

Sedan ang. träningen. Vet att man inte ska vara för snabb och allt det där, än så länge kör vi promenader och målet är 8.000-10.000 steg/dag.
I Oktober har sambon och jag som mål att göra Toughest i Göteborg, vi skulle gjort Tough Viking 2015, men då jag blev gravid så bestämde vi oss för att skjuta på det lite. Så målet ligger 2016 istället.
Jag saknar att få komma igång ordentligt, de har ett gym här i närheten där de även har mammagrupper där bebisen får följa med under passen.
Hur klarar din bäckenbotten så mycket promenader? Jag får fortfarande tyngdkänsla och ibland en svidande, brännande känsla i underlivet efter 20-40 min promenad. Samma sak om jag tömkör eller rider mer än typ 15 min. Yoga har jag testat lite hemma, men då fick jag ont i bäckenet.

Här har vi premiärbadat. Lilleman tyckte det var typ det värsta man nånsin kunnat utsätta honom för... Skrek som stucken hela tiden, och jag grät... Han hämnades efteråt med att både kissa och bajsa i handduken och sen kissa igen på filten när han skulle få ligga och lufta sig en stund. :p

Haft en jobbig natt igen med vaken kille med magknip. Lugn och snäll så länge han får vara i famnen men så fort man tror att han somnat och lägger ner honom så blir han orolig igen. Samma som igår så släppte det efter ett par rejäla pruppar. Efter fem sov han i sin säng till sju, sen upp och äta och sov bredvid mig i sängen till tio då jag vaknade före honom. ^^ Hoppas att det får ge sig med magen om nätterna nu så vi kan få hitta lite bättre rutiner med mera vaket på dagen och sömn på natten. Med tanke på att han sover som en sten fortfarande efter badet vid tolv så kanske man skulle satsa på kvällsbad hädanefter. ;)

Här har vi premiärbadat. Lilleman tyckte det var typ det värsta man nånsin kunnat utsätta honom för... Skrek som stucken hela tiden, och jag grät... Han hämnades efteråt med att både kissa och bajsa i handduken och sen kissa igen på filten när han skulle få ligga och lufta sig en stund. :p

Haft en jobbig natt igen med vaken kille med magknip. Lugn och snäll så länge han får vara i famnen men så fort man tror att han somnat och lägger ner honom så blir han orolig igen. Samma som igår så släppte det efter ett par rejäla pruppar. Efter fem sov han i sin säng till sju, sen upp och äta och sov bredvid mig i sängen till tio då jag vaknade före honom. ^^ Hoppas att det får ge sig med magen om nätterna nu så vi kan få hitta lite bättre rutiner med mera vaket på dagen och sömn på natten. Med tanke på att han sover som en sten fortfarande efter badet vid tolv så kanske man skulle satsa på kvällsbad hädanefter. ;)
Var noga med att kolla temperaturen på vattnet. Här skriks det om det blir minsta lilla för svalt, hellre lite varmare i så fall. Bäst tycker vi att det är att bada när det är nybajsat och färdigpruttat. Mindre risk för olycklig bebis och bajs på handduken.

Råkade även boka in en köplats till babysim nu i vår med. Får se om vi får en plats eller inte.
Hmm undrar om man kan anmäla sig redan, om det nu blir fullt menar jag. Men har för mig att det är från 3 mån så vi kanske får vänta till höstterminen iaf. Tänkte gå iaf.

Jag kunde ha mina vanliga jeans på jul igen @Maja_Kandi, nu är jag tillbaka på startvikt. Hoppas amma bort ett par-tre stycken då jag hade några chipskilon innan ;) Våra grabbar verkar köra samma taktik, somna i famnen och börja ynka och gnälla om man försöker få armarna fria. Vi har dock napp så den funkar utmärkt då, då duger nestet lika bra och pappa får också mysa med en slumrande unge.

@YaHilweh Vi har som sagt napp. Tycker det är jättesmidigt på nätterna just för att jag kan sova med barnet bredvid och inte ovanpå mig. Eller när vi åker bil och man inte kan amma.
Hur lång kötid var det till babysimmet? Vi vill också gå på det, såg att lokala badhuset hade utbildad instruktör som höll kurser så det kör vi på! Men tänkte vänta tills han är 5-6 månader, fattat det som att de har bra utbyte av det då, hyfsat "medvetna".

Hemma efter dagens bm-besök. Allt såg fint ut, fått upp järnet lite också. Och bebis hade nästan fixerat sig :) Tänkte att han höll på att lägga sig tillrätta igår, då ilade det massor ner mot underlivet samtidigt som han sparkade uppåt. Så det kändes som att han försökte trycka sig neråt. Inte jätteskönt :p
Känns galet att det ändå är så pass nära nu, en dryg månad… :nailbiting:

Bm-besök här också idag. Bebis verkar ligga med huvudet "ganska fast" nedåt (och sträcker massa på sig i vanlig ordning), hb hade gått upp såpass att jag ska dra ner på tabletterna.
resten såg... okej ut, efter lite ommätningar. Magen växer men inte så mycket som jag trott, blodtryck var godkänt men lite högre än sist, efter massa klämmande på magen låg hjärtljuden lite högt men lugnade sig. Vikten har ökat några kilon. Urinprovet såg bra ut iaf så så länge jag håller koll på om huvudvärken kommer tillbaka ska det vara lugnt.

Var noga med att kolla temperaturen på vattnet. Här skriks det om det blir minsta lilla för svalt, hellre lite varmare i så fall. Bäst tycker vi att det är att bada när det är nybajsat och färdigpruttat. Mindre risk för olycklig bebis och bajs på handduken.

Om era små inte tycker om att bada så kan ni duscha tillsammans med dom, det brukar dom gilla!

Sitt ner i badkaret/duschen och be den andra föräldern att sköta slangen. Kolla så tempen är lagom och strålen inte för hård. Sedan håller du bara bebisen i famnen medans den andra duschar av och sköter tvålen. Sen är det bara att ta lite olja i handen och smeta över bebisen och sen tar handduken överskottet. Det är därför du bör sitta ner, för bebis kan bli lite hal.

Min lilla hatar att bada själv men när hon och jag duschar ihop så tycker hon om det jättemycket. Supermysigt :love:
Sedan får hon bröstet under duschen med om hon vill ha lite mer trygghet, så med fördel så duschar mamman med bebisen i början och kan ge bröstet om liten blir ledsen. Annars kan ju pappan likaväl sköta duschadet.

Bm-besök här också idag. Bebis verkar ligga med huvudet "ganska fast" nedåt (och sträcker massa på sig i vanlig ordning), hb hade gått upp såpass att jag ska dra ner på tabletterna.
resten såg... okej ut, efter lite ommätningar. Magen växer men inte så mycket som jag trott, blodtryck var godkänt men lite högre än sist, efter massa klämmande på magen låg hjärtljuden lite högt men lugnade sig. Vikten har ökat några kilon. Urinprovet såg bra ut iaf så så länge jag håller koll på om huvudvärken kommer tillbaka ska det vara lugnt.

Min sträcker också på sig ganska rejält emellanåt. Värst är när han trycker upp/sparkar mot magsäcken, då mår jag illa. Kräktes upp maten två gånger precis efter jag ätit förra veckan när han började hålla på :crazy:
Magens storlek ligger lite över normalkurvan, men inget som de direkt sagt något om på mvc så det ska väl vara ok.
Jag har aldrig varit särskilt viktfixerad, men nu börjar det kännas jobbigt att väga sig :p Vet inte exakt vad jag vägde innan graviditeten men har gått upp minst 15kg hittills i alla fall... Kan glömma att kunna knäppa jackan :p

Hur klarar din bäckenbotten så mycket promenader? Jag får fortfarande tyngdkänsla och ibland en svidande, brännande känsla i underlivet efter 20-40 min promenad. Samma sak om jag tömkör eller rider mer än typ 15 min. Yoga har jag testat lite hemma, men då fick jag ont i bäckenet.

Jag har inga problem där. har vart okej där länge är magen som vart mitt problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar