Vinterföräldrar 09/10 del 4

Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Liten blir ... eh ... liiiite större i alla fall.;)

Grattis lilla Tilde.

Storebror skärper nog till sig så småningom. Jag vet inte om det stämmer, men nog brukar busiga barn bli lite lugnare tonåringar? Det stämde på mig och mina systrar. Ingen av oss var rebelliska i tonåren. Däremot var vi rackiga och gjorde en massa hyss när vi var små.

Sen så skriver man "usch", inte urs. Ursurs är björn på latin.

/Språkpolisen AK ;)

Kan hoppas att de stämmer. I natt var han vaken mellan 1-5 sprang runt och tände i hela huset och böt kläder. Men jag sov, och jag har fått sova hela natten :bump:

Ja hon börjar växa ur sina kläder i stl. 68 nu så lite större har hon nog blivit ;) Ska på ettårskontoll nästa vecka.

Grattis lilla tilde! isaac hälsar att han växte ur 68 när han var 4 månader och nu drar vi 86 :D

68???

Ja, det är samma med Vickis. Men han är ändå inte riktigt av Isacs kalliber. 80 funkar fortfarande. Byxor i strl 86 är för långa. Han är ju som jag, har inga ben, bara en lång överkropp.:D

Hoppas bara att han inte får mitt tunna hår!:eek:

Vilka är era barn lika? Min son är lik mig om man tittar på foton från när vi var små, jag och sambon. Men annars tycker folk att han är lik sin pappa.

Fifan. Sitter och plågar mig genom att läsa vinterns föräldratråd.

Är det någon som minns förra vintern, hur vi alla vaggade runt och väntade på våra småttingar som inte längre är så små? Jag blir nästan sjuk när jag tänker på det. Kan ingen sätta livet på repeat så man kan få uppleva alla de där underbara fantastiska ögonblicken igen?

Knapplånar mig själv.

Igår och idag har Norpan inte sovit på fm. Rejält grinigt barn vid lunch men så säger min kära mutter att det är när barnen kräver mindre sömn och man ska hoppa över en sovstund. Värst ska det vara när man skippar sömn på dagen helt.
Man kan ju hoppas på bättre sömn på nätterna, slippa gå upp och ge välling vid fem, halv sex.

Hihi ja tank om vi far gora det igen, ah vad mysigt det hade varit! (ja forutom den dar delen nar man vaggar runt som en flodhast och bara vantar. Eller for all del, de 35 veckorna innan dess... Ja 5 veckor hade nog rackt for mej, tva dagar innan forlossning och bara hej nu kor vi).

Min sambo sa faktiskt haromdagen att "vi far i alla fall vanta tills pojkarna ar lite storre" och det haller jag med om. Nar Isaac ar typ 3.5-4 och Sam 5.5-6. :D

Vi sover ocksa ratt sa daligt for tillfallet men jag forsoker ignorera det. Isaac vaknar pigg som en mort och klattrar over mitt huvud typ en miljon ganger. Jag forsoker fortsatta sova tills han vill ha mjolk och lyckas ratt sa bra haha. Men visst, nu nar jag sitter stilla pa jobb kanns det som om jag kan trilla ihop i en hog. Men gar jag och lagger mig i tid - na. Sa vem har jag att skylla pa? Dessutom har jag en sambo med manflu for tillfallet, han ar helynklig.

Hi hi, det verkar vara full rulle hos er! Jag är i alla fall överlycklig att vi inte har det nyrenoverat, för då skulle det skära rejält i hjärtat när de målar på väggarna och kör för full rulle med bobbycaren in i skåpsluckorna. Vår putsade spis på övervångingen är inte allt för vacker längre (sönderkrockad), men det får vi fixa till när barnen är större.

Många grattis i efterskott till Tilde!!!

Jo det är tur man inte renoverat nått! Får vänta tills Tilde blivit stor...(Eller hennes lillasyskon som jag försöker övertala maken att hon ska ha)

Idag har det vart lugnt, kanske för jag inte vart hemma? Kompisens helvida 5 åring var hit, hon och Rasmus brukar göra massa hyss. Sist de var här skrev hon sitt namn på Rasmus säng och sa att de var Rasmus som gjorde det. Och sist vi var hos dem sminkade hon Rasmus med rosa ögonskugga :rofl:

Sen kom Tildes "gudfar" över på fika och de fick julklapp och Tilde en egen liten "bobby car" men den lite mindre lära-gå modellen där man kan öppna sitsen och lägga grejjer. Hon älskar den :D

Ungarna somnade ovaggade idag, otroligt skönt. Hoppas de blir lugnt i natt, ska jobba 8-17 i morgon.

Jag och maken sitter och kollar på om vi ska dra till London en weekend i februari-mars och fira vår årsdag.

KL
Vinkar till alla!! Jobbar och sliter ni (oavsett om det är hemma eller borta)?

Vi har nu bytt ut Es babyskydd i bilen mot vanlig bilstol och han gillar den! För övrigt har det inte hänt mycket. Han står nu, men vill gärna och helst hålla i sig.

Vi har oxå bytt, fick köpa 2st i princip oanvända Britax stolar, en röd-brun och en blå-grå. Så ungarna fick en varsin. Tilde sitter som en prinsessa.

Var på 1 års kontroll idag, min lilla tårta :D
72 cm lång och 8185 gram tung.

2 elaka sprutor men hon var verkligen superduktig, grät när de stack henne men så fort de satt dit plåstrena så slutade hon.

Pratade om hennes mage, de tyckte inte de var nått å bry sig om :confused: :mad: Hon har så ont på natten att hon är okontaktbar! Sen visade jag sköterskan att ungen fått en flik i rumpan som de kan få om de e förstoppade, men hon är ju inte direkt förstoppad. Men nått knas är det ju!

Frågade också om hennes hjärta, de såg ju prickar på de på UL. Men hon hörde inget konstigt och tyckte inte man ska oroa sig. Men vem kan inte göra det? Min närmsta vän har ett hjärtbarn. Men jag ska nog ringa och fråga om de kan göra ett UL på hjärtat. Konstigt att akademiska som ska vara ett forskningssjukhus inte vill kolla upp det igen.
Tänker på den perioden många 10-12 åringar gick bort under t.ex. fotbollsträning. Kan de kanske haft något litet litet eller någon vävnad eller nått på hjärtat som utlöst det.
Ska ringa mottagningen på VC också och be att barnläkaren tar en titt på hennes mage igen.

Förresten, visste ni att små barn inte kan ha problem med magmunnen enligt läkaren som var på bvc idag :grin:

Förresten, visste ni att små barn inte kan ha problem med magmunnen enligt läkaren som var på bvc idag :grin:

:eek:

*bryter ihop fullständigt av skratt*

Nänä, säkert inte.:cool: Men kan han då förklara vad det är som gör att vissa av oss föräldrar ständigt går nerspydda?

Tråkigt att lilla Tilde har så ont i magen. Ibland får man stå på sig för att få hjälp med sitt lilla barn. Usch, det är så jobbigt när de inte mår riktigt bra.

Min lille knatte håller på att lära sig att gå. Tog sina första steg för ett par dagar sen. Men det är först idag som han visat pappa och mormor att han kan.

För ett år sen gick jag med lite blödningar, det var ju nästan dags att föda mitt ljuvliga lilla älskade barn.:love:

*lite knapplån och så*

Åh, vad trevligt att ni skriver lite igen! Jag hade funderat på att putta upp tråden trots att jag inte hade så mycket att tillägga. Fast nu när ni skrev lite kan jag ju spinna vidare lite :D

Så ni har väntat ända tills nu med att byta bort babyskyddet? Till Alicia bytte vi innan 8 månaders ålder (hyresavtalet var på 8 mån), fast jag kände ändå att det var dags att byta vid det laget. När de blir för stora/tunga för att dra runt på i babyskyddet kan man lika väl byta enligt mig. Williams bilstol köpte vi när han var 7 månader någonting och jisses vad nöjd han blev när han slapp babyskyddet!!!

Jerseyko: Stackas lilla Tilde som har ont i magen. Jobbigt att se och inte kunna göra något åt det. Bra att du tänker gå till en annan läkare och kolla det vidare. Här hos oss är det den läkaren man valt på sin hälsocentral/vårdcentral (eller vad det heter nu för tiden) som kommer till BVC och gör läkarkontrollerna.

En flik i rumpan har Alicia också, fast den kommer inte innifrån enligt BVC och läkaren. När hon var nyfödd märkte jag att huden såg lite annorlunda ut på en viss punkt vid rumphålet och när hon blev några månader blev det en flik av det. En sån här flik var det många som hade enligt läkaren och ibland skrumpnade den bort när barnet blev större. Fast nu kanske det inte var en sån här flik Tilde har, utan hennes kanske kommer innifrån som en hemmorojd? Nu kom jag på att jag bubblat om Alicias "hemmorojd" här innan...

Tja, annars utvecklingsmässigt är det full rulle här. Tidigare har vi varit "säkra" på att hon går innan sin ettårsdag, men nu är vi inte lika säkra längre. Det känns som hon har långt kvar och snart är den första februari och ettårsdagen här. Hon går längs med möbler, släpper och har stöd endast lite med rumpan mot soffan. Hon går jättebra med sin lära-gå-vagn. Ställer sig mot den, går och sätter sig ner när hon inte kommer längre med den. Hon har stått själv utan stöd i ett par sekunder. Just det, det senaste är att hon kan gå själv när vi bara håller henne i en hand.

Förresten står era barn på knäna? William gjorde aldrig det, men Alicia tar efter vad storebrorsan gör i dagsläget så nu brukar hon sitta på knäna, stå på knäna och när hon står på knäna kastar hon sig framåt och tar emot med händerna. Min lilla vilding :love:

Jag misstänker att det kommer från en hemmorojd men det får som sagt läkaren kolla på, hon tycker det är väldigt obehagligt när man tar tempen/ger alvedon och så har de aldrig varit förut.

Vad lugna era åringar verkar, Tilde har gått i 1½-2 månader, klättrar upp i sängen och soffan, upp på pallar och stolar. Hon kan hoppa och sparkar sig framåt och bakåt på sin lära-gå bil som är så låg att hon når ner med fötterna om hon sitter på den.
Hon älskar kläder och smycken, hänger de runt halsen eller gör armband. Kläder hänger hon på huvudet och springer runt och skrattar ;)
Och hon ska bestämt ha bestik när hon äter!

Just det, kommunen har fixat nu så Tilde kommer få gå med brorsan hos dagmamma :bump:

Senast ändrad:

Vi har inte känt något behov av att byta bort babyskyddet innan.

E gör ungefär samma saker som Alicia. Klättrar även upp i soffan och storebrors säng men blir snorarg när han inte kommer ner.

Det roligaste med E jämfört med storebror är att E äter ALLT!! Han är villig att prova allt och väldigt bestämd med att han ska ha saker som står på matbordet. Finns inget hittills som han ratat och det är kul tycker jag som alltid fått (och fortfarande får) truga storebror.

*KL*

Tiden går så ruskigt fort. Nu får man knappt stopp på I när han springer runt. Krypa slutade han med för två veckor sedan. Han är ju bara 1 år. Läkarkontroll imorgon på BVC. Sover gör han mängder. Jag tycker han sover hela tiden. Men han är väl i en tillväxtfas. Somnar 8 på kvällen och sover till 9-10 på morgonen, utöver det sover han 3 timmar mitt på dagen. Så mycket fritid, det har jag. Vet inte vad jag ska göra av den, mer än att plocka upp leksakerna som ligger i hela lägenheten.

Jag och D har iallafall bestämt oss nu, det får bli ett lillasyskon till I. Vi kör på så får det bli när det blir. Jag har ju alltid velat ha 2 barn så det känns ändå viktigt för mig. Men sen är det stopp.

Väntar fortfarande på remissen från kirurgen. Tycker det gått lång tid. Men de kanske har en baktanke med det. Å andra sidan lider inte I av det i dagsläget så det kanske är lika bra att vänta några månader till. Så han hinner växa på sig innan OP.

nej, ta sällskap med mig på bäbisresan!!!!
jag skulle vilja ha med allihopa i denna tråden, men har förstått att vissa är klara med barn/får inte fler för sambo/fortfarande är vid sinna sinnens fulla bruk/annan passande undanflykt och väntar/skaffar inga fler. :p

apropå utveckling...
Matilda kan säga 5 ord rent och klart.
mamma
pappa
katt
titta
oj

och vet hur
katt
ko
anka
får
kyckling
ånsa
bil låter.

fattar mycket mer än ja tror, som i morse, när jag frågade henne om hon ville leka med sin nya clown
clown.jpg
...
ungen går två steg och sätter sig på en bra plats på golvet och sträcker sig upp efter clownen som jag hade i handen. :love:

går själv till tvättstugan när jag säger att vi ska byta blöja.
går i och ur badbaljan själv när hon har badat klart.
somnar numer (igen) själv i sen egen säng i sitt eget rum på kvällen.
äter själv med sked och gaffel.
stoppar ner handen i vanten när man ber om det ch sätter in armen i jackan när man ber om det.
hjälper till med skorna.

pussas och kramas om man frågar och hon är på rätt humör.

vad hände med våra små grönsaksbarn, som bara sov och skrek?:eek:

annars mår ja som en prins, är i v7 nu, lite öm ch spänd i tuttarna och lite värk i magen, lite illamående ibland, men på det stora hela så mår ja kanonbra.
och det bästa av allt!
jag har INTE gått upp i vikt än. :banana:

KL

För exakt ett år sen, (han är född 13.40):

PICT0417.jpg

PICT0419.jpg

Så här fin är man idag, (samma kläder och frisyr som på fotograferingen):
viktor_01.jpg

Grattis min älskling!:love:

nej, ta sällskap med mig på bäbisresan!!!!

Om jag vill! Tyvärr så har jag svårt att bli gravid, eller inte helt kompatibel med min man. ANledning vet jag inte, det tog 1 år och 2 månader med oskyddat dagligen innan Isaac blev till. Och har inte haft preventivmedel ännu, och det har gått över 1 år nu sen jag fick Isaac (att mensen inte började igen förräns i september är en annan femma xD).

Så vi får se när de blir. Har bim den 20e men inga större förhoppningar. Fast nu är rätt fel tidpunkt. Vill inte ha ett vinterbarn igen. Så jag får se om man ska sätta på p-plåster eller något under vårmånaderna så att Isaac får ett syskon vid rätt tid på året (vår, sommar eller höst - inte kräsen :angel: men inget vinterbarn)

Isaac vägde dessutom 9870 gram i fredags, och var 75 cm lång. Stooor kille! Han snackar ju inte särskilt mycket. Massa ljud, men orden är oftast hej eller där, pappa slinker in ibland. Men BVC var så imponerade av honom. Att han är så tålmodig, tänker och löser problem som uppkommer. De tyckte han var tidig med det. Men han är en lugn kille som gillar att pyssla, han kan sitta i timmar på golvet med sina leksaker och leka med sig själv. *Stolt* Han passade på att göra om i väntrummet, från att ha leksakerna sorterade i tre lådor så la han allt i samma och gick sedan nöjt vidare i korridoren, han hade väl någon tanke bakom det.

Han visar när han vill ha vantar på sig genom att ge mig vanten när han fryser och hjälper alltid till att stoppa in handen. Däremot så är ju äta själv inte något vi kommit så långt med i träningen, han började ju äta mat sent (8 månader) och det går ju sisådär fortfarande med maten. Tänder har han ju gott om, 14 stycken gaddar, och bits gör han också. Det är väl något vi får träna bort.

Tänk att tiden gått så fort. Den 24:e är det begravning för min mormor (som avled den 3 jan), och Isaac har fått så fina kläder - och han ser så stor ut. Inte min lilla knubbiga bäbis längre! Han har börjat ha på sig skor!! Det har lossnat för honom! Äntligen!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 242
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 427
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 978
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar