Vinterföräldrar 09/10 del 4

Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Rasmus tog nästan ett år att få till. Å då var vi ju dessutom riktigt unga när vi börja. Tilde är beviset för vad som händer om man slarvar en gång!

Min barndomskompis fick en dotter idag :love: 1 månad för tidigt men det hade gått bra. Själv e jag sjukt bebissugen men Tilde och Rasmus är sjuuuukt krävande just nu, så jag funderar på en till häst istället så jag slipper va hemma :angel:

En bekant till mig berättade att det tog så lång tid för henne med första barnet. Sen gick det fortare. Kan ibland vara så att det tar tid för kroppen att komma igång efter att man använt p-medel. (Inte kondom då:D).

Men jag har aldrig någonsin, i mitt 21 åriga liv, använt någon form av p-medel (kondom är det enda).

Det kan ibland även vara så att man blir snabbt gravid efter att slutat med preventivmedel, för man är sas hormonboostad. Sen tar barn nr två längre tid. (har dock ingen källa, utan det är som en vän berättade för mig).

Så var det för min lillasyster. Hon slutade med piller för hon mådde inte bra av dem. Blev gravid på ett par dagar förmodligen. En kompis spydde upp något piller och blev gravid. Så visst kan "de bära te", som vi säger här. ;)

Vi är väl lite halvslarviga. Har jag glömt ett piller så är det väl inte så jättenoga med saker och ting.:angel: Men jag berättar alltid för mannen när jag glömt.

Jerseyko: Jag röstar för en ny häst!:D

Ferrari: Aj aj. Ja, ibland så "bär de ente te". Tyvärr. Håller tummen för att det inte ska dröja så länge tills nästa bulle.

Här har vi en till som är sjukt mammig. Är jag inte hemma så är ort jag kommer pappa kul, men så fort jag kommer hem så pekar han på mig och vrålar "mamma,mamma,mamma,mamma".
annars är det full rulle från morgon till kväll, och FÖRSTA tanden börjar komma upp. :laugh:

Jack vägdes förra veckan 10190 och 79cm lång. Han hade vuxit 3cm på två mån men bara gått upp 250g.

På Torsdag fylles det hela 1¨år så till helgen blir det kalas.(jag fyller ju 25 nästa vecka så hoppas på presenter till mig med:D)

Hos oss på BVC har vi inga små tester alls....vi har bara vägning, mätning/läkar undersökning. Får alla ni göra roliga små tester hos er?

Jack för ett par veckor sedan.

jackind2.jpg
jackind.jpg

Test med barnen?

Följa leksak med blicken, hålla upp huvudet när de ligger på mage, ger 2 klossar och ska slå ihop dem. Sen är det ju mest frågor, om man tycker de har bra hörsel, pratar osv.

På 3 års testet fick sonen se massa bilder och förklara vad det var och svara på frågor. Ex. en bild på en bil och ett äpple så frågade de vad man kan äta för nått.

Här kollar man även när de kan stå och hålla i sig, klappa händerna, hur mycket de kommunicerar. Lite grejer till som jag inte minns.

Treåringen fick, förutom bilderna, hoppa och stå på ett ben och visa hur rörlig han är. Och prata mycket då tal är fokus på treårstestet.

Här gjorde William (3 år) också det där med bilderna, men annars behövde jag bara svara på om han kunde de grejerna hon frågade. Stå på ett ben vägrade han...

Tarantino: Vad söt han är!!! Gullig lock i luggen! Själv klipte jag Alicias lugg ikväll så nu ser hon jätterolig ut med superkort och rakklippt lugg. En annan är ju inte så bra på det där med att klippa och hon har ingen söt lock som gör att luggen lägger sig åt sidan så jag hade inget val än att ta bort de spaghetti-spikraka små hårstråna.

Antar att det är syster fotograf som är skuld till dessa fina bilder som vanligt?;)

Vickepickepäronpung är på dagis i skrivande stund. Jag har huvudvärk och ska läsa microbiologi. Bra kombination.:grin:

Och så ställer nya rön till det. Min BM har mailat en läkare för att fråga vad jag får ha för preventivmedel. Tack vare mutters bröstcancer som inföll ungefär i samband med klimakteriet så kan det bli så att jag bara har ett par alternativ att välja på:

*Kopparspiral
*Kondom
*Avhållsamhet

Jag tycker inte att något av ovanstående verkar vara särskilt trevligt.:cool:

Vi kör på kondom. Jag vill inte ha mer hormoner och inte koppar heller då jag redan blöder som en gris och har snoront vid mens. Kondom är väl halvkul men så är det nu. Får väl vänta och se om nån i förhållandet känner för sterilisering längre fram :grin:

Idag fyller stora lilla E år! 1 år är han, tänk vad fort det går! Och tänk om han kunde börja sova lite på natten :devil:

Grattis till stora lilla E!:bump:

Har han fått några fina presenter då?

Här vägrar vi gummi, vi har blivit så gamla och senila att vi inte fattar hur det fungerar längre, det blir bara kass.:D

Jag har haft sparsamma blödningar tidigare, men nu efter graviditeten så har det forsat fram. Vanligt enligt min bm att kvinnor med sparsam blödning får då.

Sterilisering är jag inte helt negativ till. Men efter två barn? Jag tänker att om man förlorar sina barn kanske man är beredd att skaffa ett till. Kopparspiralen känns dumt att sätta in för att snart ta ut igen. Jag är banne mig inte färdigförlöst. Börjar grina när jag läser i tidningar om förlossningar och sånt. Längtar tillbaka.:cry:

Ni kan väl köra på avbrutet tills vidare, det hade väl inte varit världens katastrof om du blev gravid igen? Det funkade för oss i ett år, och sen bestämde vi oss för att göra barn.

Vi kör också kondom, när vi kommer ihåg det. Det är ju inte jag som springer efter dem kan man säga haha.

Jag tror jag håller på att få tillbaka min mens... har ont i ländryggen. Ganska exakt två år sen sist så man får väl inte klaga :)

Grattis till E!!!!!

Alicia fyllde ju 1 år igår och oj vad stor hon har blivit nu. Det har verkligen hänt jättemycket bara på några dagar. Nu har hon gått 4 steg själv och hon väljer mer och mer att gå (längs med möblerna) än att ta krypvägen.

Angående preventivmedel är jag så sjukt nöjd med p-pillrerna!!!!!!!!!!!! Fast det var ju dessvärre inget alternativ för dig A-K.

Sen måste jag rapportera också att jag har gått ner 2,8 kg på två veckor, trots att jag både får äta mig mätt, käka godis och dricka vin. Viktväktarna verkar passa mig utmärkt, he he. Fast till helgen blir det kalas så då blir det både tacos, tårta och om jag känner mig och svägerskan rätt mååååååånga glas vin. Jag får försöka begränsa mig lite i alla fall ;)

kl
Och här sitter jag och väntar på att den där jädra förlossningen ska dras igång... Hade snitt inbokat som det varit sagt hela tiden den 18 januari. Samma dag på undersökningen tyckte de att moderkakan dragit upp sig så bra att jag ska föda normalt. Så nu sitter jag här och väntar :-/ Har haft lätta värkar i flera dagar nu men det händer inget mer. Idag fick jag en riktig förlossningsvärk, höll på att falla ihop, och tänkte att nu jäklar är det på gång... Men nä då, de andra värkarna lyser med sin frånvaro...:mad:

Nåja, det kommer väl när som hoppas jag.

Amanda då? Hon går nu, först var hon skraj som sjutton men nu är det full fart på henne efter bara ett par veckors försök. Hon blir ett på söndag lilltösen. Längtar sååå tills vi kan vara en familj igen. Hon har fattat det här med meningen med livet i alla fall - skrattar och pekar och klappar händerna när hon ser en häst. Favoitmjukisdjuret är en häst. Travet på tv följer hon helt facinerat. Och dessutom är hon på en shetlandsponny ute i stallet (dock följer hon elefanter lika facinerat också, jag hoppas hon håller sig till hästar).

Jag har en fråga till er... Vad gör ni med era ettåringar? Vad hittar ni på? Eftersom jag tappat otroligt mycket tid med Amanda vill jag ge henne en hel del egentid när hon kommer hem igen, men vad ska man hitta på som roar en ettåring?
164368_10150159508574056_834959055_8253752_2129167_n.jpg

KL

Tack för alla gratulationer! Av oss fick han ett elektriskt piano, av ena släkten kläder och lite smått. Andra släkten åker vi till imorgon och har kalas på lördag. Men vi har inte önskat några leksaker då han har allt via storebrorsan.

För mig är det katastrof att bli gravid - vill INTE ha fler barn. Men känner mig inte ändå riktigt redo för sterilistering, precis som A-K. jag är ju "bara" 36 år hittills och har väldigt lätt för att bli gravid så jag kanske ändrar mig om 5 år och vill ha en till. Så det får bli kådisar, maken gnölar lite :D.

Tack vare mutters bröstcancer som inföll ungefär i samband med klimakteriet så kan det bli så att jag bara har ett par alternativ att välja på:

*Kopparspiral
*Kondom
*Avhållsamhet

Min mamma har också bröstcancer, hon fick det strax före hon fyllde 46, och jag har hormonspiral och är jättenöjd.

Mellan Rasmus och Tilde använde vi kondom, trist kanske men jag tycker det är bekvämt att slippa allt j*vla kladd :angel: Maken HATAR det. Vi testade en massa sorter innan vi hittade en bra. Sen slarvade vi en gång och ja resultatet har ni ju sett :angel:

Tilde är snart klar med inskolningen, igår var hon själv mellan 10-12 och idag mellan 10-14 för imorgon gå 9-14. Så nu ska jag slita mig från datorn och åka och rida, igår valde jag att slå på tvn och sova i soffan medans ungarna var hos dagmamma, underbart :D

I kväll ska jag på planeringsmöte på jobbet. Har sagt det att händer det inget snart så vill jag nog inte fortsätta, förstå man kommer på ett planeringsmöte med 6 A4 sidor, och inget intresse finns för att ens kolla på det! Hur kul är det då att lägga ner så mkt tid?

del kl

Min mamma dog i bröstcancer när hon var 41, därför vill jag inte heller ha hormonpreparat. Jag har kopparspiral, och jag blöder som en gris och har typ noll känsel där nere vid sex, så när jag ska på cellprovtagning snart ska jag höra med dem om det är pga spiralen. Eller nån hormonbrist eller nåt .
(jag själv tror att mina känselnerver "dog" lite när Moa satt fast så länge) men jag ska höra iaf.
Piller blir det inte, isåfall gummi.

kul å höra från dig, hoppas förlossningen drar igång snart, så ni får komma hem igen.

Matilda gillar att stoppa små saker i stora saker, trycka på saker som låter, åka runt på mammans arm (fifan, tung unge!!!!!!!!) och titta på saker, bli skrämd :grin: och åka bil.
vi umgås en del med min syster och hennes kusin, då leker barna ihop och mammorna dricker kaffe och äter kakor. :D

*kl*
inskolning klar här, from måndag är jag arbetslös. :mad: blä.
funderar lite på att starta upp en hästbutik aav känt märke här, men måste kolla lite mer med ekonomiskt ansvar och efterfrågan först.
för er som såg på FB, så var det det min status handla om! :idea:

Matilda kan nu 14 ord och en radda djurläten, de senaste är ho-ho för uggla och ko-ko för gök.
och bojjbojjbojj, som visst ska vara blubbblubbblubb, dvs fisk. :love:
uptäckte det av en slump när ja var å djuraffären och skulle köpa nya firrar och hon pekade på alla fiskar vi gick förbi och sa bojjbojj oh gjrde samma när vi kom hem.

Här är oxå inskolningen klar, så mina ungar kommer gå 14-17:30 måndag, onsdag och torsdag! Känns helt lagom faktiskt men jag söker ju heltidsjobb.

Tilde säger bara mamma, tack och hej. Sen är det bara en massa påhittade ljud, mest går hon runt och morrar :rofl:
Klättrar som en idiot på ALLT och springer runt. Är en riktigt gotteråtta :o

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 027
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 338
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 978
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar