Vinterföräldrar 09/10 del 4

Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Vad du är duktig som pysslar. Jag har fortfarande inte kommit längre med mina tak än att jag köpt färgen... Gud vilka fina barnrum det var på styleroom!

Jerseyko: Hi hi, vilka roliga kommentarer han har Rasmus.

Vad äter man förresten till efterrätt vid jul? Jag tror inte vi brukar ha det utan mer att man äter av julgodiset. Risalamalta tycker jag är äckligt (jag gillar inte vispad grädde) så det vill jag inte ha. Är det någon som har någon annan idé?

Detta receptet hittade jag nu. Cheesecake med pepparkaka och choklad. Det lät gott och cheesecake kan man ju göra i förväg. Nej förresten, nu såg jag att den inte var fryst. Jag tycker fryst cheesecake är så god, bra och smidigt att bjuda på, alltså den som är som glass.

http://www.ica.se/recept?recipeid=692192

Fast du kan ju frysa kakan :idea: går alldeles utmärkt att frysa de flesta cheesecake-varianterna sedan väljer man själv om man vil vänta på att den ska tina eller inte :)

Vi brukar äta fruktsallad till efterrätt.

Skär frukten i bitar, river över mandelmassa och limeskal, pressar ut saften. In i ugnen tills mandelmassan fått färg och servera med vanlijsås om man vill ha de till :d

Jag svarar er alla tre...
Ja, det är sant. Den gick visst att frysa. Det är ju smidigt så man kan göra den i förväg. Bollen, ditt recept lät också jättegott och den är ju dessutom med glass i. Fast pistagenötter, det vet jag inte ens om jag gillar. Är det inte de där gröna starka? Fast det blir säkert inte så starkt i en tårta eller kaka. Nej just det, ha ha wasabinötter var det jag tänkte på nu. Pistagenötter är väl ganska vanliga och goda...

Ditt tips på fruktsallad lät också supergott, Jerseyko. Frågan är om jag känner att jag har tid att stå och göra det till 12 personer på julafton... Om jag känner mig själv rätt så är jag väldigt dålig på att förbereda... Hmmm, jag klurar vidare. Kanske får man göra lite testefterrätter de kommande helgerna.

Så sant så! :)

*KL*
Så här blir vår julkortsbild på mina små älskade pepparkakor:

php2bptaz.jpg

Det var inte helt lätt att fota dem. Det känns som jag tog 100 bilder. Kröp inte Alicia iväg så tittade de bort eller såg allmänt konstiga ut. På den här bilden ser de någorlunda normala ut i alla fall så den fick duga.

Supersöta pepparkaksgubbar! Åh Jag måste få tummen loss, man ska ju hinna skriva ut och skicka dem också!

Jag har haft en helgdag med barnen, sambon kom hem vid 6 tiden imorse. Vi åkte ut till en kompis vars hund dog igår och sa hejdå till honom. Sam fick också säga hejdå, och vi berättade att basil åkt till himlen, och det verkade ok med sam. Jag tänkte det är bättre än att han ska undra vart hunden tog vägen...

Sen åkte vi och handlade och när Jag lagt upp alla varor på bandet insåg Jag att min plånbok var borta. I med alla varorna med isaac under armen och ut till bilen för att leta plånbok. Där låg den - på taket :eek: phew sa Jag men var helsvettig när vi väl satt i bilen igen.

Imorgon ska Jag upp i bergen och motionera, det är min meditation.

Men är det 12 pers finns de väl minst 2 st som kan hantera en kniv och en 3e som kan skala mandariner? Nån gång ska de väl lyfta arslet ur soffan ;)

Vilka fina pepparkakor. Vi ska försöka ta julkort i morgon så idag införskaffades det tomtedressar till barnen. De hade en supersöt pepparkaks-klänning men inte i Tildes storlek :( Så då fick de bli nissar istället.
Och jag tänkte försöka få med hunden på bild oxå :angel:

De här har vi haft tidigare:
30028585.jpg

30028582.jpg

25054220.jpg

25054216.jpg

Ja, det är sant. Jag kan ju alltid tvinga syrran att skära frukt.

Vilka fina tomtekort! Magbilden är ju härlig. Den kommer jag ihåg sen förra året. Ja, nu blir jag lite nostaglisk. Förra julen gick vi (de flesta av oss) med våra magar... Fast jag måste erkänna att det är ganska skönt att slippa den.

Jätteskönt att slippa magen, men jag skulle gärna haft en bebis till!

Sambon börjar bli lite stressad över Sverigeflytten, ni har kanske hört hur ekonomin är på Irland just nu :crazy: inte världens bästa läge att sälja men risken finns ju att det blir ännu värre...

Och jag känner lite såhär *eeehhhh* för jag var liksom inte riktigt redo än. Min bästa kompis sen 20 år ska ha sitt första barn i maj, hon bor en halvtimme härifrån (vi hittade var sin irländare och flyttade hit) och jag vill gärna vara här när hon föder. Det känns som att när vi flyttar härifrån blir det så definitivt... nu kan jag leva lite i min rosenskimrande Sverigeidyllsvärld och ändå trivas bra här.... Men men, vindvissla kanske blir Sverigebo snarare än vi tänkt oss!

Här är en till som gärna vill ha en bebis till, men imorgon ska jag ringa BM och höra om de kan testa att sätta hormonspiral. Tilde ammar jag ju bara 2-3 ggr om dagen nu. Ibland bara en skvätt på morgonen. Och trivs bra på mina mini-piller och mensen vill jag verkligen inte ha tillbaka!
Maken har ju både Depolan och Tramadol hemma så nog ska de väl gå å få dit spiralen då :angel:

Vi försökte ta julkort idag, haha, gick inge vidare + att vi lånat ut systemkameran så det blev dålig kvalité på bilderna. Nytt försök en annan dag med en bra kamera!

Vad duktiga alla är o fixar julkort! Det gör inte vi....

I januari börjar jag jobba igen. Har jobbat en kväll i veckan sedan augusti men from mitten av januari börjar jag jobba 4kvällar veckan och sambon är hemma med Jack. Lite blandade känslor faktiskt....:grin:

Jag jobbar 3 kvällar i veckan + 1 heldag + ev. några timmar på helgen.
+ att jag är iväg till stallet 5 dagar i veckan och tar långpromenader med hunden.

Och jag tycker faktiskt det är jätteskönt! Jag var ju hemma 1 år med sonen och maken jobba rätt mkt en period, det är så härligt nu när han fått va hemma med barnen så mkt, och vi tillsammans :love:
Förra veckan när jag satt på jobbet ringde han och berätta att Tilde gått från tvbänken och till lektunneln, säkert 6 steg. Så härligt att han fick va med om det. För jag var ju hemma med Rasmus när han börja knata.

Om du vill göra en festligare variant på fruktsallad så kan du gör kokoskorgar att lägga frukten i.

Kokoskorgar med färska frukter och bär
30 min
Chokladälskaren smälter choklad, och penslar insidan av korgen med det och låter det stelna innan frukten läggs i.

10 port
3 äggvitor
2 1/2 dl strösocker
7 1/2 dl kokosflingor
1 msk smör
2 msk vetemjöl
1/2 färsk ananas
1 pkt frysta hallon (250 g)
1 pkt frysta blåbär(250 g)
3 dl mellangrädde
2 krm kardemumma

1. Sätt ugnen på 180°
2. Rör ihop äggvitor, socker och kokos.
Smöra och mjöla 10 hårda muffinsformar.
Fördela smeten i formarna och styck ut med fuktig hand.
3. Grädda korgarna gyllenbruna mitt i ugnen i 10-12 minuter. Ta försiktigt
ut korgarna och låt dem kallna på ett fat.
HIT GÅR DET BRA ATT FÖRBEREDA OCH FRYSA IN.

4. Skala och skär ananasen i små bitar. Fyll formarna med frukt och bär
vid servering.
5. Vispa grädden och smaksätt med kardemumma.

Servera!

Hemflytt-det har jag missat. När och vart och varför?

Här är en till som gärna vill ha en bebis till, men imorgon ska jag ringa BM och höra om de kan testa att sätta hormonspiral. Tilde ammar jag ju bara 2-3 ggr om dagen nu. Ibland bara en skvätt på morgonen. Och trivs bra på mina mini-piller och mensen vill jag verkligen inte ha tillbaka!

...och jag har fått tid för att ta bort hormonspiralen. Nästa vecka ska det ske. Ja, inte för att avla igen utan för att jag och hormonspiral verkar inte gå ihop. Som jag tjatat om här innan så får jag ont av den ibland, blir trött, får finnar, mensvärk osv. Jag kommer inte på allt jag har klagat på... Dessutom har jag idag haft mens i 13 dagar nu. Inte så mycket blod, men det är ändå fruktansvärt störande att den håller på så länge. Jag har mycket hellre en normal mens som håller på i 5-7 dagar. Så jag tror nog jag kör på vanliga p-piller som jag tidigare har knaprat i kanske 10-13 år och varit nöjd. Förutom att jag fick för mig att jag gick upp i vikt av dem efter förra förlossningen, men jag får väl banta eller börja träna eller nåt. Min träning på crosstrainern har kommit av sig sen jag satte in spiralen, jag har helt enkelt inte orkat om kvällarna.

Vindvissla: Vad tufft av er, dig och din kompis, att ni flyttade till Irland! Du får försöka få med dig dem hit till sverige istället ;)

Bollen: Det lät också jätte gott! :d

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 302
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 439
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 978
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar