Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Efter att ha blivit väckt vid 6 så tänkte jag att den här dagen var inte menat att bli en bra dag ;) . Men se så fel jag hade.

Sonen vaknade vid halv 8, vi åt frukost och sen så gick vi till fsk. Kommer hem och lägger Freja i sängen, hon somnar direkt. Och lägger mig själv också. Vaknar igen vid 11. Min man slutar tidigt och är hemma till 12. Börjar baka och så fort lilleman kommer hem så blir det kaffe&kaka. Gottigt värre,

Solen skiner och det är varmt ute.

Vid 7 ikväll ska jag hämta upp 2 kaniner som åker från Malmö, de ska sen bo här tills fredag då de blir upphämtade av sin ägare från Eskilstuna. Det visste ni inte om mig va - att jag är kanintokig ;) fd kaninhoppare och uppfödare..

Nåväl. Dags att ta ut kakan om någon minut.

Vilken lyxdag!

Jag har varit uppe sedan halv sex, och inte har jag fått sova heller, men väl promenerat i solen som värmer :). Storebror gick till förskolan klädd som påskkärring idag, om en halvtimme är det dags att hämta honom och få höra allt om äggjakt och påsklunch.

Vi har varit på babymassage vi. :) Vi hade vanligt BVC-besök också, A väger nu 5355 gram (+630 gram) och är 58 cm (+2 cm) lång. Sist var tre veckor sedan.

Ferrari: Vilken lyxdag! Här kommer sambon i bästa fall hem innan åtta i kväll. Igår var den halv nio när han kom hem...

Herregud jag står inför ett jätte stort val... och vet verkligen hur jag ska göra...

Det är så här att min dröm tjänst till ett jobb jag altid drömt om finns nu ute... jag har så länge velat jobba på detta ställe och jag har både utbildning och arbetslivserfarenhet för att kunna få jobbtjänsten! Men jag har ju min lilla tös... hur ska man välja?

Jag vart arbetslös isamband med att jag fick barn.. så kommer inte ha något jobb att gå tillbaka till efter mamma ledigheten, har haft många jobb som jag hatat och har svårt för att få jobb... utifrån min utbildning mm. dom krylar inte om man säger så... :grin:

Och så helt plötsligt så kommer det ett jobb jag verkligen VILL HA! och som jag borde kunna få om jag söker de... problemet är om jag får de att de börjar redan till sommaren, lilla Melissa lär inte va mer en 5-6 månader kanske, Kan pappa som har ett stabilt jobb vara hemma med henne? Eller kan man lösa det på något annat sätt?

Tjänstrna är bla 50% och 75% så blir ju endå inte heltid... tror ni man kan få ihop de endå med barn och sambo och hans jobb?
Snälla hjälp mig... :confused::o:D

Det enda som står ivägen för att börja jobba vid 5-6 mån är ju ev. amning, men gav inte ni ersättning eller blandar jag ihop dig med någon annan?

Klart pappan kan vara hemma, för sjutton! Ta chansen att få ett jobb du faktiskt vill ha, ge pappa tid med lilla Melissa och att han får chansen att vara lite ansvarig också. Det är nyttigt för många pappor att vara hemma och för många mammor att lämna ifrån sig ansvaret för barnen. :)

Och så helt plötsligt så kommer det ett jobb jag verkligen VILL HA! och som jag borde kunna få om jag söker de... problemet är om jag får de att de börjar redan till sommaren, lilla Melissa lär inte va mer en 5-6 månader kanske, Kan pappa som har ett stabilt jobb vara hemma med henne? Eller kan man lösa det på något annat sätt?

Jag hade låtit min man vara pappaledig om det var jag som hade ett sånt val. Han är lika bra förälder som mig, och våra barn har det lika bra med honom som med mig. Så varför inte? Om det är verkligen DET jobbet.

Som sagt, du kanske kan jobba halvtid till en början och utöka sen?

Jag hade tagit det. Men jag vill ju börja jobba igen när lillan är 6 månader jag. :D

Tänkte på det med maten också.

Om jag börjar jobba igen när lillan är 6 månader, så blir det amning innan jag går hemifrån. Och under dagen så får det bli ersättning varvat med smakisar, och så amning under em/kväll/natt. Det löser sig alltid. Tänkte sluta helamma vid 6 månader i vilket fall ;)

Så tänkte jag med storebror också. Jag skulle börja jobba deltid när han var 7 månader och tyckte det var gott om tid. Det tyckte inte han... Han åt i princip ingenting annat än bröstmjölk 2 veckor innan jag skulle börja jobba. Förlängde föräldraledigheten ytterligare en månad (tack för det AG!) och kunde då börja jobba med amning före och direkt efter jobbet. Men det var riktigt kämpigt, på nätterna började han äta ännu oftare och han vägrade ersättning eller välling.

Så med lillebror är jag föräldraledig fram till årsskiftet, sen får vi se. Jag vill inte ha samma press på att sluta med amningen till ett visst datum, utan vill fasa ut den mer.

Alla barn är olika och alla föräldrar är olika. Hade jag älskat mitt jobb hade jag nog tänkt annorlunda också. ;)

För övrigt så var jag tvungen att amma på babymassagen och fick inte till någon bra ställning. Stockningen kom som ett brev på posten! Så här sitter jag med två barn och 39 graders feber. Alvin sover och Hugo roar sig själv. Jag har faktiskt ringt hem sambon. Hade jag inte behövt styra upp allt med mat och nattning så hade jag nog klarat det, men nu känns det övermäktigt...

Ne jag ammar enbart :) Men hade endå bara tänkt att helamma tills hon är 4-5 månader och sen amma på nätterna och ev några mål om dagen, kanske amma på morgonen inann jobb och sen när man kommer hem på kvällen så får hon äta annat på dagen :idea: . Det borde ju kunna fungera.

Dessutom är tjänsterna bara 50% och/eller 75% vilket gör att det handlar om någon elelr några dagar i veckan och resten av tiden kan jag vara hemma med henne som vanligt.

Hörde även med svärmor/svärfar om de kundes tänkas vara lite extra barnpassning och det verkade gå bra. :laugh: Så förhoppningsvis går de att få ihop om jag skulle få jobbet! :D

Så tänkte jag med storebror också.

Haha, hade också dom tankarna med storebror.. att han vägrade allt annat än bröstmjölk (även smakisar) fram tills 8 månader är en annan femma. Och att jag fick fortsätta delamma tills han var nästan 1 år för att han vägrade ta flaskan...

Hoppas på att lillan är enklare med maten :D

Kl.

Vad dom växer! Igår vägde Elliot 6910 g och var 61 cm lång så den senaste månaden har han gått upp över ett kg och växt 2,5 cm.
Tog sprutor oxå, jag gick ut för jag visste inte hur jag skulle reagera. Men det gick bra, men han var sååå otröstlig efteråt, grät hur länge som helst och var jättechockad :( hade lite feber igår kväll så han fick Alvedon, har sovit bra inatt och idag är han samma lilla gladskit som han brukar vara.

Ser inte fram emot nästa gång det ska tas sprutor :(

Idag har vi varit på Bvc besök. :) Bjuder på en dagsfärsk bild på min tös! <3

388777_10151427118428163_58968536_n.jpg

Herrejösses vilken eftermiddag vi haft! :crazy:

Började med att hämta storebror som vanligt. Medan vi var på väg att hämta honom (åkte bil) så ringer de från amningsmottagningen och berättar att jag har mer medicin att hämta ut eftersom odlingen visade på svamp. Jag tänker att det är ju jättebra så kan vi svänga förbi apoteket på hemvägen.

Självklart ramlar storebror i en vattenpöl utanför dagis. Väntetiderna på vårt Apotek är inte nådiga, så det var inget alternativ att inte åka hem direkt. Så vi åker hem och äter mellis och Alvin får mat. Sen tar vi en promenad på 4 km enkel väg till Apoteket för att hämta medicinen. SJÄLVKLART har de den inte i rätt styrka. Nu blir det långhelg och så och medicinen skulle kunna finnas hos dem på tisdag. Hon kollar var den finns i närheten och konstaterar att den finns på Apoteket på närsjukhuset 2 mil bort. Så jag tar ungarna och börjar gå hem de 4 km igen... Jag kommer på att kolla öppettiderna på det Apoteket och inser att de stänger 17:00, klockan är då 16:10...

Jag ringer svärmor för att höra om storebror kan vara där medan jag åker, men de är och storhandlar. Så jag skyndar hemåt och packar in ungar i bilen för färd mot sjukhuset... Grabbarna skötte sig utmärkt och storebror fick åka rulltrappa för första gången. ;) Inne på Apoteket 16:54 och får medicinen.

Nu är Alvin nytankad igen och jag hittade en påse färdiga köttbullar till mig och storebror som jag kokar makaroner till. Avancerad matlagning!

Nu längtar jag till sängen, men jag lär få vänta till sambon är hemma vid åtta. :)

Herre jösses vilken fin bild på söt unge.
Jag sällar mig också till skaran som tycker du skall söka jobbet.

Trazel skönt att bara värma köttbullar och koka makaroner efter en sådan eftermiddag.

Själva har vi inte gjort så mycket idag. Vi var i väg på påskorientering för barn på eftermiddagen annars bara varit hemma. Nu i påsk kommer min systeer med familj till våra föräldrar så det kommer bli mycket tid där under påsken.

Jag måste instämma, har haft en dag utan dess like sen igår kväll..

Fick igår kväll vid 10 en liten kanin som blivit övergiven. Tänderna såg hemska ut så tänkte att det är inget mer än att avliva. Men när jag åkte imorse, efter att ha lämnat grabben på dagis, för att ta bort henne - så fick jag istället hjälp med att klippa den enda tanden hon har kvar (fram). Och så sa dom att jag var välkommen tillbaka om fler klippningar behövdes. För de ville inte ta bort en frisk liten kanin.

Nåväl, om bara tänderna varit felet. Hon "väver" en del, precis så som hästar kan göra. Så vet inte om det beror på stress, att hon inte kunnat äta eller om det kan minska med hjälp av aktivering, bra kost och ny miljö.

Så nu har jag en liten söt kanin jag egentligen inte skulle ha, men som charmat mig hejdlöst. Råkade ge henne ett namn, Luna... :angel:

Åkte hem med lillkaninen, för att hämta grabben på fsk. Sen efter det åkte vi in till stan där mamma köpte mig 3 par jeans <3 som passar! Härligt! Vi tog en kaffe på stan, sen så tog mamma med sig Isaac hem - och jag åkte hem till mig.

Imorgon så ska jag påskstäda litegrann, och sen lämna kaniner till ny ägare (de kaniner som jag hämtade tidigare igår kväll) och därefter ut till päronen och käka middag.

Först nu så har jag kunnat sitta ner och ta det lugnt. Galet mycket kaniner i lägenheten, från 3 till 6, under en kväll. Men ja, det är ju inte permanent som tur är.

Freja har under hela dagen varit glad och lättsam, jag har verkligen fått en liten drömbebis igen! :love:

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 866
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 082
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar