Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

BVC och läkarbesök idag.

4220 gram och 55 cm, så hon har haft en växtspurt sista veckan! Och läkaren sa att vi hade en helt perfekt och frisk liten tjej. Allt var ua ;)

KL

Ska ni döpa era barn? Vi ska inte, ingen av oss är troende. Har funderat på att styra upp någon slags namngivningsfest/välkommen till världen fest, men inget är bestämt.

Vi ska döpa Ellie i juli och har redan frågat min sambos bror med flickvän samt min syrra och min kusin om de vill bli faddrar. Vi är inte extremt troende av oss, men tycker att det är ett bra tillfälle att fira vår lilla bebis, särskilt för en stor del av min släkt som bor i Finland och som vi annars inte träffar så ofta. En namngivningsfest skulle väl egentligen funka lika bra, men vi tycker att det vore trevligt om Ellie kan bli döpt i samma kyrka som min sambo. Sen får hon så småningom så klart själv välja om hon vill bekräfta dopet genom att konfirmera sig, och det kommer att bli hennes eget val.

*knappen*

Jag får äta upp det där om att brösten inte är hårda och spända efter första tiden. :p Det senaste dygnet har det inte gått mer än 3 timmar (oftast typ 2,5) mellan Alvin har velat ha mat (tidigare har han hållt sig på dryga fyra timmar mellan). Jag lovar att nu är brösten hårda och spända. ;) Men det är väl antagligen bara så att produktionen behövde ökas lite mer. Jag hoppas det i alla fall och ingen ny vana! :o

Vi tänker samma som du och din sambo, vi är inte troende men båda döpta i kyrkan, och vi vill även gifta oss i kyrkan, för oss i vår släkt är det ren tradition, precis som att vi firar Julafton med paket, god mat och samlad släkt som tradition och inte för att fira Jesus. :grin:

Religion, tro osv är verkligen en sak man kan diskutera länge om, tur att folk endå gör som dom vill. :D

Hemkomna från BVC idag... gjort 4 veckors kontroll med att kunna fästa blicken, ligga på mage och lyfta lite huvud och följa med blicken. Melissa klarade allt super.... trots att hon var på super dåligt humör och riktigt sur över att bli väckt. :angel:

Hon var nu 4 veckor gamal 55 cm lång och vägde 4230 gram, hon har gjort en rejäll vikt ökning denna vecka då hon förra veckan vägde 3995 g. Nu ska vi inte tillbaka förens om 2 veckor. :)

Som dom växer våra pluttar.... och idag kan man verkligen här i skåne glädjas över att det är vår i luften... passade på att gå lång promenad!

Delvis KL

Intressant att läsa allas tankar kring ev dop :) jag döptes som bebis, valde att inte konfirmera mig. Sambon döptes i samband med sin konfirmation. Ingen av oss är dock troende idag. Det var när sambons systerson döptes som vi bestämde oss för att inte göra det.

Och ja, våren är i Skåne :) jag kom precis hem från stallet, 7 grader och strålande sol!!

Läkarkontroll för lille Viktor idag, det gick strålande! Han är nu 61 cm lång och väger 5870 gr (tror jag). Stor kille!

Min glada, nöjda och simpla bebis är som förbytt! :( Var tog den bebisen vägen..? :confused:

Hela dagen har han varit kinkigare än vanligt och på eftermiddagen har han varit riktigt ledsen mestadels. Jag är ganska säker på att det är magknip, han pruttar en massa också.

Nu är det mjölkfritt som gäller här! Det ligger ju nära tillhands när storebror är mjölk- och sojaproteinallergiker... :(

Hur snabbt märktes det skillnad på storebror nr du slutade med mjölkprodukter? Är han fortfarande överkänslig mot mjölkprotein? Har en kompis vars dotter också verkar reagera på något i kosten med att vara skrikig/gnällig..

Här är allt ok. Julius är en väldigt lugn bebis. Han äter dock väldigt ofta så jag kör med amningsnapp eftersom mina bröstvårtor fick stora sår.

Tyvärr var dock inte ultraljudsundersökningen vad vi hoppats på. Han har fortfarande vidgat njurbäcken och nu såg man även att njuren inte är som den ska. Frågan är om den ena njuren fungerar öht.
Så han äter antibiotika nu & ska genomgå fler undersökningar. Det känns ju jobbigt såklart även om man kan leva med en njure.

Annars är bebistiden mysigare än vad jag minns den, är tyvärr febrig och skitsvag på grund av blodförlusten men hoppas att styrkan snart är tillbaka..

Ett litet kort från facebook på guldklimpen :)
542685_10200648343278155_395531738_n.jpg

*kl*
Här är det sjukstuga på avancerad nivå, vi är inlagda på barnavdelningen med RS-virus :cry: Olle ska inhalera varannan timme, och utöver det är det Alvedon, nezeril och koksaltdroppar som gäller.
Spenderade förra natten på barnakuten så då blev det ingen sömn - kom hem 5 imorse och slumrade i soffan då fram till 7. Inatt blir det inte heller så mycket sömn, om det ens blir någon.. Jag vet inte hur jag ska orka, men på något sätt gör man väl det. Jag måste ju, för Olles skull.

Hoppas ni andra mår bättre, och att ni lyckas undvika RS - det är ett jävla skit :(

Hoppas det är övergående! Viktors kvällsskrik försvann ju av sig själv.

Tessiem: vilken söting!!! Vad tråkigt att njuren inte är ok.

Nu har jag gått fyra dagar över tiden. Jag får väl gå över till vårtråden snart ser det ut som.
Är så grymt less på att vänta. Är så grymt less på alla frågor och kommentarer om när ungen kommer.
Och alla dessa tips... "Putsa fönster så får du se att ungen kommer", "Ha sex", "Ät ananas" osv osv...
Jag får lappsjuka snart, men jag pallar verkligen inte att vistas bland folk, för alla är så tjatiga.
Och magtafsningen vill jag inte ens prata om :mad:

Stackars lilla Olle och stackars er! :( Hoppas han kryar på sig fort!

Tessiem: Storebror blev mycket bättre på ett par dagar när jag slutat äta mjölkprotein. Han är fortfarande allergisk, numera kan vi även lägga till sojaprotein på allergilistan. Man ska undvika sojasubstitut till småbarn, havrebaserade substitut är mycket bättre. Mjölk- och sojaproteinet ligger väldigt nära varandra och många småbarn är känsliga mot båda.

Escade: Jag ser det egentligen inte som ett problem med mjölfri kost. Vi lagar redan mjölkfritt här hemma, så det är inga konstigheter. Det värsta tycker jag är att jag inte får äta choklad och den mjölkfria chokladen som finns smakar blockchoklad... :p Sen blir det ju en annan sak om det inte går över, men i 95% av fallen så har mjölkallergi gått över när barnet kommer upp i skolåldern. :)

Gud vad jobbigt med rs-virus på en liten :-( hoppas ni kryar på er fort och att du kan sova ifatt lite!!

Jag lider med dig! De två dagar jag gick över var hemska! Dessutom messade folk hela tiden "känner du nåt"? "Är det på gång"? Och om jag vilade och inte svarade på ett mess på fem minuter så började telefonen ringa.. Suck.

Hoppas den lilla grodan sätter fart och kommer idag så du slipper vänta mer!

Det är så kul att läsa om hur det går för alla er. Själv har jag drabbats av ammningshjärna, kan inte hålla ordning på en enda tanke, blandar ihop och tappar ord när jag pratar.
Zilan är en varannan dags bebis varannan dag nöjd och glad för att nästa vara missnöjd hela dagen och kvällen. Jag tror inte att hennes missnöje har så mycket att göra med magont utan mer att hon inte kommer till ro och kan somna. Att hon ska sova i sin spjällsäng är inte att tänka på, de gånger hon somnat där vaknar hon inom 15-20 min och skriker. Sover hon i vår säng tätt, tätt intill mig sover hon som en liten gris. I natt somnade hon vid 22:30 och vaknade för nästa amning 5:30 och somnade direkt efteråt.
Usch vad jag tycker synd om dig Zody inget roligt med sjuk bebis.

Vi kommer inte att döpa Zilan, av den enkla anledningen att sambon är muslim och jag är inte troende kristen. Så att döpa våra barn i kyrkan skulle kännas falskt. Barnen får välja tros inriktning när de blir större om de kommer välja någon överhuvudtaget, vi är inte religiösa någon av oss.

Det är roligt att se alla söta bilder och uppdateringar hur de växer. Själva var vi iväg i fredags och då var vikten 4785 g så hon växer som hon ska.

Fy sjutton Zody :(, hoppas att han piggar på sig fort!

*KL*
Vi var också hos BVC igår, F väger nu 6200 och är 61,5 cm lång, och så fick han beröm för sitt "snack" :). Nästa besök blir tvåmånaderskontrollen.

Vädret här är jätteskönt, så de senaste dagarna har vi passat på att ta lite selpromenader (den här veckan har storebror faktiskt varit på förskolan alla sina dagar!). Babybjörnen fungerar att bära i trot skenan, men blir han bara liite längre så kommer jag dunsa i den i varje steg när jag går - det märks redan i uppförsbackarna. Vår Beco fungerar dock inte alls med skenan, så nu ska jag införskaffa en sjal tänkte jag - även om han kansk inte kommer kunna sitta optimalt i den heller så kommer det nog vara det bästa alternativet.

Just nu sitter jag i alla fall och ammar en nybadad bebis - badpremiär hemma, en väldigt uppskatttad sådan! :laugh: Jag körde i rejält med olja i badvattnet för att hjälpa hans hud på det ben som varit gipsat (eller egentligen mest foten, benet har klarat sig väldigt bra), så nu är han hal som en ål :D

Nisse - här kommer lite hejarop härifrån till den sista vinterbebisen! :bump:

Zody: Håller tummarna för att Olle tillfrisknar snabbt! Inte kul med rs-virus alls.

Nisse: Du får stanna här i vintertråden oavsett när liten kommer, för de två som tjuvstartade i vår-tråden har ju stannat kvar där så är väl inte mer än rätt :D

uva: mys med badpremiär, våran lilla F har badat ett par gånger och älskar det. Sen att hon alltid blir extra mjuk och gosig efter badet är ju en bonus. Finns inget mysigare än en liten nybadad bebis inlindad i badlakan!

Här hemma flyter allt på bra. F äter, sover och skrattar när hon är vaken. Nöjd liten tjej. Enda gången hon skriker är när hon är hungrig. Inatt vägrade hon att sova i sin säng så hon fick ligga brevid mig, myspys, 5 timmar mellan amningarna. :)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30