Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Jag märker i alla fall skillnad i produktionen om jag äter dåligt. Sen har väl inte min kropp läst skolboken i sånna fall. :p

Ferrari, hade inte du problem med att din mjölk helt plötsligt försvann? Har den kommit tillbaka? Gjorde du något särskilt?

Vid varje amning så satt Freja på ena bröstet och jag pumpade det andra. Jag började amma varannan timma dagtid också (väcka och mata). Började dricka vätska nattetid igen (vattenflaska vid sängen). Men brösten blir fortfarande inte stora och hårda som innan, utan nu är de som "äkta" vara jämt. Så jag vet inte...

Men mängden mat i tuttarna har ökat, från 50 ml till 70 ml (i genomsnitt) på en tutte vid varje amningstillfälle. Även om de inte syns på brösten.

Senast ändrad:

Fast slutar inte brösten vara hårda och spända när produktionen ställt in sig..? De enda gångerna mina bröst är hårda nu är när det gått mer än typ åtta timmar sen senaste amningen på det bröstet. Jag kan inte minnas att de var hårda efter de första veckorna med storebror heller. Jag märker i alla fall ingen skillnad i att det inte skulle finnas tillräckligt med mat.

Förresten så känner jag mig utvilad! :D
Alvin badade igår kväll. Sist han gjorde det så sov han i 7,5 timmar efter, så jag passade på att gå och sova efter det. Vi gick och la oss 20:15, sen sov vi till 00:30 innan det var matdags!

Så lyxigt med långsovning! :)

Fast slutar inte brösten vara hårda och spända när produktionen ställt in sig..? De enda gångerna mina bröst är hårda nu är när det gått mer än typ åtta timmar sen senaste amningen på det bröstet. Jag kan inte minnas att de var hårda efter de första veckorna med storebror heller. Jag märker i alla fall ingen skillnad i att det inte skulle finnas

Jag håller med. Det vore ju outhärdligt att gå runt med spännande bröst hela amningsperioden :crazy:. Om bebisen blir nöjd när den äter så finns det förmodligen tillräckligt med mat :). Jag pumpar vanligen ut runt 100 ml från ett bröst när jag pumpar, och då brukar det förvisso ha gått ett tag sedan amning men spänner gör det inte alls.

Idag blir min F också 7 veckor ;)

Hon gjorde ju också ett klokt val av födelsedag :D

Jag glömde att nämna en grej, kom jag på - antalet bajsningar har minskat från de första veckornas jämt-hela-tiden. Hurra för det! :)

*knappen*

Vi har varit på BVC idag! Två veckor sedan sist. Alvin väger nu 4275 gram (+375 g) och är 54,5 cm (+1 cm) lång! Mest gick vårat besök åt att diskutera storebror dock... Så han ska få följa med när A ska träffa läkaren nästa vecka.

Jag håller med. Det vore ju outhärdligt att gå runt med spännande bröst hela amningsperioden :crazy:. Om bebisen blir nöjd när den äter så finns det förmodligen tillräckligt med mat :). Jag pumpar vanligen ut runt 100 ml från ett bröst när jag pumpar, och då brukar det förvisso ha gått ett tag sedan amning men spänner gör det inte alls.

Ja ni har rätt!! Jag drog nog lite förhastade slutsatser bara :angel: var hos bvc igår eftermiddag och lillan vägde nu 5,1 kg!!! :eek: så hon lider nog inte av matbrist direkt! Det kändes nog mest som att jag hade lite mjölk efter att ha ammat väldigt mycket natten innan. Tog dock en tur förbi mataffären och inhandlade lite mjölkfria produkter (Trazel: du hade rätt, det finns ju massor!!) så nu har jag kunnat käka ordentligt några gånger. Ellie verkar nöjd och nu klunkar hon som vanligt när hon äter :) brösten är inte spända men det beror nog bara på att det har gått några veckor och att de har anpassat sig som ni säger :)

I övrigt är allt toppen, inget skrik igår kväll heller!! Så koliken har nog berott väldigt mycket på mjölken! Vad tusan testade jag inte det tidigare för? :love:

+ Ferrari och trazel: har provat bröstmjölk i näsan :) han är snorig som tusan, men pigg iaf. Tempen började stiga igår, men kom aldrig över 37,6. Fick instruktioner om att åka till barnakuten vid 38 grader. Hoppas det fortsätter åt rätt håll.

Westernsuzie: vilken lättnad!!! Det är ju helt underbart om ni har hittat en lösning :bump:

För att fortsätta uppdatera om mina amnings/bröstbesvär så har jag precis lämnat in prov på min mjölk :D har ju så ont i ena bröstet fortfarande, trots läkta sår/svampbehandling/antibiotika/"läkt" mjölkstockning ggr flera osv.... Hittar de inga bakterier ska jag få en svampbehandling till, sen ska jag till amningsmottagningen för brösttömning. Tydligen kan högt tryck/mkt mjölk orsaka smärtan. Hon trodde lite på det då jag haft mjölkstockning flera ggr.

Nu jobbar mannen hela veckor Februari ut,sen så kommer han bara jobba Mån-Tis-Ons! :bump: Så skönt!

I dag har vi lekt massor jag och Milton,happy kid:

559838_4877346285728_516519771_n.jpg

Nu ligger han dock helt utslagen och sover! :p 9 veckor gammal i dag!

Brösttömning lät läskigt... :p

För att uppdatera om mina amnings-/bröstbesvär så är läget oförändrat. ;) Vi kör med amningsnapp dagtid jämt på ena bröstet och på andra när det kommer blod. Nattetid kör vi utan, greppet blir bättre liggande och jag orkar inte krångla med amningsnappen då. :p

Westernsuzie: Vad skönt att det ger resultat det mjölkfria! Jag vet precis hur den lättnaden känns. :laugh:

Fibusen: han har så mycket hår lille Milton! :love: Här jobbar sambon också bara tre dagar i veckan, tisdag-torsdag. Han jobbar de dagar storebror är på dagis, sen är vi lediga allihopa fredag-måndag. :)

Haha, det sa jag också när hon föreslog det!! Men tydligen så pumpar man ur båda brösten med en elektriskpump tills de är "tomma". Sen ska man amma på båda brösten direkt efter. Sen ska båda brösten ammas var tredje timme tills produktionen är jämn. Så fattade jag det iaf :) hoppas nästan på en ny antibiotikakur :angel:
Hoppas dina läker snart! Håller med om att nappen är dryg om natten...

Förövrigt är vi supernöjda med Viktors nya säng, guldvärd!!!

Fibusen: vilken sötnos :love:

KL

Ska ni döpa era barn? Vi ska inte, ingen av oss är troende. Har funderat på att styra upp någon slags namngivningsfest/välkommen till världen fest, men inget är bestämt.

Jag hoppas också de är läkta snart, ingen av oss gillar amningsnappen...

Vet inte om vi ska döpa. Storebror är inte döpt, men jag är lite sugen på ett dubbeldop i vår/ försommaren. Får se vad sambon säger och om det finns tider för det i kyrkan (jag är rätt säker på att han tycker det är bra). :)

Vi ska döpa våran Melissa när hon är runt 2,5-3 mån gamal. Både jag och sambon är döpta, vi är ej troende men vi vill göra det av tradition. :laugh:

M har ckså varit lite slemmig och haft svårt med amningen... vi fick råd att handla koksaltlösning till näsan. Funkar grymt bra.. och dom vi köpte var till spädbarn i små tuber. :idea::)

Ni som har era bebisar sovande i egen säng eller liknande... hur har ni? hur fungerar de? och hur ser era kvälls o natt rutiner ut?

Vi har börjat fundera på att låta Melissa börja sova egen säng till helgen när hon blir 5 veckor, mest för att hon börjat rulla runt och hamnar i farliga ställningar på natten i vår säng. :laugh:

tips?

En liten bild på min tös. 4 veckor.
404937_10151339773408163_635863890_n.jpg

Senast ändrad:

Vi ska inte döpa vår bebis.
Ingen i min familj är döpt, så vi har inte det som tradition.
Sambon är döpt, men har gått ur kyrkan så eftersom ingen av oss är kristen skulle det kännas konstigt att döpa våra barn.

Ang dop, en liten diskussion jag och X hade precis när jag kommit hem med F.

X: Häftigt:) ska ni döpa henne?
Jag: Nepp. Jag är emot barndop. Att bli döpt är ett val man ska ta själv när man är gammal nog att förstå innebörden av det.
X: Ok :crazy: varför?
Jag: Varför döpte du ditt barn?
X: För att jag är döpt!
Jag: Man döper barn för att de ska komma till himlen enligt religös tro. Men barn är oskuldsfulla och rena, så jag ser inte varför de inte skulle komma till himlen oavsett. Jag döpte mig som 11åring. För att jag ville det. Som baby blev jag ej döpt. Dessutom känns det fel att tvinga in sitt barn i en religion den själv inte valt.

:D Det vanligaste i mina kretsar är att icke kristna döper sina barn, för att få presenter eller för att "alla andra gör det". Så det där tar jag inte på allvar för fem öre. Dop ÄR en religiös grej.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024