Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Åh vad skönt att ha så många timmar mellan målen! Milton ligger på ca 2,MAX 3 timmar mellan målen... Kl 23-01-03-05.30-08-10 har vi ätit under natten. Fast på förmiddag/lunch brukar han kunna sova 4-5 timmar. Han håller på att bli trött nu,funderar på att slänga ihop lunch jäkligt snabbt,sen sova jag också. Annars så brukar jag ju börja med maten när han väl somnat,sen äta och städa lite när han sover,har inte vilat på dagarna endaste gång sen han föddes,men nu känner jag mig helt groggy nästan.

*sticker iväg till köket*

Senast ändrad:

Viktor sover ca 3 h mellan amningarna sam t 4-5 h en gång mitt på dagen. Men han sover BARA på oss, det innebär att man aldrig har händerna fria. Kan ni lägga ifrån er era bebisar när de somnat? Viktor vaknar inom 5 min och gråter. Jag har storbölat 2 kvällar i rad nu inför sambons första arbetspass idag (han stack precis till jobb). Vet inte hur jag ska kunna gå på toa eller äta.

Ringde iaf amningsmottagningen i morse, ska dit imorgon igen. Känns skönt, känner mig så misslyckad för att jag inte kan amma utan napp :( Blää, tråkigt inlägg. Men såna dagar kommer ju också. Även om känslorna svallar åt andra hållet varannan minut :love:

Vi gick och la oss igår kväll vid 21. Vid 24 slutade Alvin amma och låg på mig och sov till klockan var 6 när han ville amma igen. Sen somnade vi om till åtta igen.

Pratade med återbesöksverksamheten imorse och BM där sa att andra natten brukar vara värst. Om det inte blir värre än såhär så kan jag inte klaga. ;)

Med Hugo fick jag inte ordning på liggamningen förrän han var 4-5 månader. Alvin var knappt ett dygn när det funkade. Han har i allmänhet bättre sug än vad H hade. Men liggamning är verkligen att rekommendera om de vill amma mycket på natten. Jag slumrar medan jag ammar då. :)

Jag måste bara berätta... Det sägs ju att det ska gå i arv från sin egen mamma när ens förlossningar ska komma igång.

Min storebror är född på BF+2. Hugo är född på BF+2.
Jag är född på BF-7. Alvin föddes på BF -7.

Det är lite coolt tycker jag! :D

escade:
Jag är inte vintermamma, men väl höstmamma och mamma till en treåring. Jag känner med dig. Inget av mina barn har velat sova själv som bebisar. Jag har ALDRIG kunnat lägga ifrån mig mina barn.

Min första hade dessutom kolik och han vaknade var 20:e till var 30:e minut hela natten. Aldrig mer än 20-30 minuters sömn i stöten under dagarna. Jag kunde inte heller sitta med honom i soffan, utan det enda som funkade var när jag bar. Fram till han var 1 år sov han aldrig längre än en halvtimme i taget.

Han sov om jag bar, ibland i bil och jag var överlycklig om han nån gång somnade i barnvagn. Jag bar, bar, bar och liggammade.

Nya bebisen går inte heller att lägga ner. Hon hänger i bärsele när jag har storebror hemma. Är jag själv kan jag amma i soffan eller sängen och hon sover gärna 1,5 timme i stöten under dagen och 2-4 timmar i stöten på natten. Men liggammar även henne.

Med sonen blev det bättre när han kunde sitta upp i vagnen, för då kunde jag gå promenader och han somnade av alla intryck. Han kanske var 5-6 månader?
Nya donnan är snart 4 månader och jag ser ingen ljusning än tyvärr. Hon hatar dessutom bil. Men med bärsele så fixar jag det som behövs runt sonen och det går faktiskt att gå på toa.

Det är verkligen skitjobbigt och det känns oöverstigligt när man är mitt i det, men min 3-åring sover numer nästan alltid hela nätter (lite störd av lillasyster ibland och lite mardrömmar) och när jag ser tillbaka så har tiden verkligen gått fort. Det är en klen tröst, men det är den enda tröst jag har n u när tvåan beter sig likadant.

Du kommer att hitta vägar och han kommer att sova bättre. Minns de första försöken med sonen. Liggammade och sen flyttade jag sakta cm för cm bort från honom. Tog nog 15 minuter efter han somnat innan jag var ur sängen. Ner till sambon och tvn och 15 min senare vaknade sonen och jag sprang upp, liggammade, tog 10-15 minuter att komma ur sängen osv. Men en kväll sov han 1 timme och sen efter ett tag så hade han börjat sova längre pass utan att vi märkt det.

Håll huvudet högt och bunkra upp med bra böcker, filmer m.m om du har sovande bebis på dig. Det går över.

Det är mitt mantra. Det går över, det kommer att bli bättre. Jag grät nog 8-10 gånger om dagen med sonen. Släpp ut det om det känns bättre.

Kan ni lägga ifrån er era bebisar när de somnat?

Jag lägger ifrån mig henne när hon ammat färdigt och så somnar hon tätt intill mig. Oftast försöker jag lägga henne en sisådär 20 cm ifrån mig, men vaknar alltid av att hon är som klistrad intill mig ;). Liggammar när hon vaknar på natten och vill ha mat.

Trazel; för min del stämde inte det där alls. Min mamma fick alla oss barn 1-3 veckor för tidigt. Och jag har fått mina 1 resp 3 dagar efter BF. Däremot vad vi haft gemensamt är att när förlossningen startat så har barnen legat högt upp, och vattnet har behövts ta för att bäbisen ska ta sig ner ;)

Fast det var ju häftigt att du och din mamma har följt varandras förlossningar exakt på dagen! Har du några småsyskon? ;) Tänkte isåfall att då kanske du vet när runt BF du får ditt tredje barn (om du ska ha fler :D ) :P

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!! Viktor sover ju bra och länge om han får ligga på mig eller sambon iaf. Låter verkligen kämpigt med 20-30 min bara!! Har provat min bärsele, och den sov han gott i faktiskt :) man önskar bara att man kunde göra som "alla andra" och äta/duscha osv när bebis sover, men det går han ju inte med på. I natt när han sov på sambon lyckades han vid två tillfällen rulla ner Viktor i sitt babynest, sen sov han där ett litet tag. Men som du säger, det är en begränsad tid det handlar om!

Näe, jag har inga småsyskon och det blir det nog inga här heller. Förlossningen kan jag göra igen, men aldrig att jag är gravid igen! Jag har ju mått lika dåligt båda gångerna...

Escade: Än har det inte varit några större problem att lägga bort Alvin. Ibland vill han ju vvra nära och bli buren, men vi kunde äta frukost med honom kvar i vår säng imorse. :)

Ni som ammar på natten och väljer att liggamma, hur gör ni när bebis behöver rapa? Eller behöver dom inte det efter dom har ätit? :crazy: Bara en tanke som slog mig... att man alltid ser mammorna tar upp be isarna på axeln efter måltid för rapning. :p

Man får vara uppmärksam, tror man lär sig. Hugo rapades aldrig när han ammades, men det verkar som att Alvin behöver det någon gång ibland. Jag hoppas det behovet försvinner med att han får bättre grepp och inte sväljer luft. :)

Tills dess så är det bara att räta lite på honom så pyser lyften ur honom. Inga regelrätta rapningar. Jag tycker det ändå verkar tendera till att behöva rapas mindre när man ligger ner och ammar. :)

escade: Du har fått bra tips om bärsele och liggamning! Har man en lättlurad ;) bebis kan det också hjälpa att snörpa in den i en filt (innan den somnar...) och sedan lägga ner hela paketet med bebis+filt. Dels gör det att det inte blir plötsligt kallt att ligga själv, och dels så ger filten lite känsla av att bli omkramad :).

Trazel + kisse: vad roligt med fler bebisar i tråden! Stort grattis!

Idag passade jag på att väga F medan gipset var av. Sexton dagar gammal har han gått upp 600 g sedan födseln och väger 5020 g :eek:. Ändå känns han inte särskilt "bitig" utan mest lång, ska bli väldigt spännande när vi får mäta honom nästa gång...

Tack för tipsen!
Häftig vikt förresten! Ska bli kul att se vad Viktor väger imorgon, han är ju också en stor kille.

Delvis KL

Det räckte nog att jag gnällde lite, nu har han sovit gott i sitt babynest i två timmar :banana: jag är chockad!!!

Senast ändrad:

Knappen

Någon mer som känner att det svider/kliar på magen i omgångar? Har inte en enda bristning hittills ( :banana: ) så jag smörjer just nu som en tok rädd för att kliandet är förvarningen om det...

W var också sådan att han ville ha närhet hela tiden. Han sov bra i vagnen så länge den rullade men stod den stilla vaknade han inom 10-15 min. Då jag inte hade så mycket för mig förutom långpromenader med vovve fungerade det. Matlagning blev mycket värma i micron (tack mamma) och på toa fick han följa med. Jag hoppas verkligen att Zilhan kommer kunna sova själv. Änså länge kan hon sova själv på dagarna och sedan på kvällen och natten vill hon vara nära. jag liggammar och det gör att jag kan slumra medans hon ammar.

Idag hade vi hembesök från BVC. Nu väger hon 3310 g. Skönt att hon går upp i vikt som hon ska.

Knappen

Någon mer som känner att det svider/kliar på magen i omgångar? Har inte en enda bristning hittills ( :banana: ) så jag smörjer just nu som en tok rädd för att kliandet är förvarningen om det...

Kan va så..... jag har inte haft en enda bristning på magen fram tills för ca 1.5-2 veckor sedan....:grin: humm trodde jag skulle slippa, men så började det klia och nu har jag samanlagt 4 st bristningar, ungefär vid naveln på varsinsida... dom syns inte jätte tydligt men dom är där... 6 dagar kvar till BF.

Har också smörjt... men inte dirket märkt någon skillnad, men hade kanske varit värre om jag inte smörjt.... men de säger ju att bristningar är genetiskt , hur mkt man får och vart man får dom, jag har lite fler på höfterna som jag fick tidigare i grav.

Det började klia på mig strax innan bristningarna började komma... Allt kom sista 3 veckorna. Eller ja,EN bristning var med enda från början,typ i v 12 eller något! :p Fast jag var länge osäker på om det faktist var en bristning eller om det var en blodåder som lyste igenom,men när dom andra bristningarna började komma så "sprack den upp" så då insåg jag att det också var en bristning...

Jag fick inte såååå mycket,har några på valken nedanför naveln,men det känns ok,det eskalerade inte iallafall som jag var orolig för då jag sen tidigare har mycket bristningar på höfter/skinkor som jag fick i tonåren när hormonerna skenade,så trodde det skulle bli riktigt illa under en graviditet,men det är inte så farligt.

Dock så synns dom MYCKET mer nu än strax efter förlossningen,då var dom ju genomskinliga,nu är dom röda/lila... Hoppas dom bleks snabbt!

Klarade mig utan bristningar med ettan, nu med tvåan fick jag två små bristningar i bikinilinjen - den största är 2 cm lång och den lilla 1 cm. Men vad jag minns så började det klia precis innan de kom.

Inatt ville Freja inte riktigt sova, hon skulle prompt ha nappen hela tiden och vägrade amma. Men så tappar hon ju nappen med jämna mellanrum och blir då vansinnig. Först vid 4 imorse ville hon amma och därefter somnade hon ordentligt. :)

Och idag är Isaac tillbaka på förskolan, var lite tårar först men gick över rätt fort. Han vill ju helst vara klistrad på mig numera. Detta med att få syskon har satt honom lite i "bäbis-stadiet" igen. Han säger ofta att; Isaac är mammas bäbis.. och vill att jag ska ha honom nära.

Jag fick bristningar de sista dagarna första gången... Den här hången kom det fler och tidigare... Men, men. De förra hade nästan hunnit försvinna, så förhoppningarna är goda. ;)

Vi har varit på återbesök på BB. Alvin vägde 2805 g, så han har gått ner 125g. Allt var tiptop och ja, inga konstigheter. På eftermiddagen ska jag leka telefonist.. Jobb, FK, försäkringsbolag, BVC.. Tur att jag gillar att prata! :D

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar