Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2
Kl.
Nu har vi vart hemma sen julaftonsmorgonen, fick ligga kvar nån dag extra pga att jag tappade 2,2 liter blod under förlossningen. Ett par dagar efter så fick jag 2 påsar blod. Fick även den där sprutan man får när mamman är RH-negativ och barnet RH-positiv. Och ser ut som en jäkla nåldyna med blåmärken överallt efter alla blodvärdesprov, och det faktum att jag inte ville släppa ifrån mig nåt av det lilla blod jag hade kvar, så dom fick karva runt med nålarna i mig. Oskönt värre kan jag säga!
Hur som haver så går det bra. Läkningen går väl typ framåt men det gör fortfarande så ont ibland att jag måste ta värktabletter. Känns typ som att sitta på en tennisboll
Enligt journalen så började de riktiga värkarna 23.30 och han är född 04.21 så det gick ju sjukt fort, när hon undersökte mig första ggn var jag öppen 3 cm och nästa gång, ca 1 timme senare var det 10 cm. Jahopp, ingen epidural. Jag har aaaaldrig varit så borta i hela mitt liv, jag satt fan fast på lustgasmasken alltså. Har ingen aning hur länge jag hade krystvärkar så det får jag väl återkomma med när jag vart till min vanliga BM om hundra år typ
Well well, har vart på återbesök på amningsmottagningen 2 ggr sen vi kom hem. Han gick ner 10% innan vi for hem men vi fick åka hem ändå på premisserna att han skulle ammas 10 min på varje bröst och efter varje amning stödmatas med babysemp. Återbesöket på juldagen visade att han gått upp 105 g på lite mer än ett dygn, och gick upp 30 g på 20 min amning. Sen fick vi åka hem i 2 dagar och amma på, och försöka med babysemp men han ville inte ha, och på återbesöket igår hade han ökat ytterligare 195 g och låg då bara 80 g från födselvikten! Så nu behöver vi inte tillbaka dit nåt mer, såååå skönt att slippa ränna in till stan (4,5 mil enkel resa) hela tiden i det här halvkassa vädret och bland allt folk.
Har glömt bort om det var nåt mer jag skulle skriva
Just det! Han hade lite gulsotsvarning men nu igår så hade det gått ner såpass att det inte var nån fara, pjuh!
Nu sitter Elliot med pappan i soffan och myser, och nu ska jag dit och joina dom