Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Jag har 32 dagar kvar till BF... ;) Det går fort nu... men säger som ni andra, nyår nästa sen är bebis välkommen! :bow:

Är ju några bebisar som velat titta ut lite tidigare en bf.. så nu måste man va beredd, möjligt att samam sak händer här! :D

Knappen

Någon av er som har erfarenhet av förlossningsdepression och hur den yttrar sej? Är rädd att jag barkar åt det hållet... :(

Jag har fattat det som att förlossningsdepression ofta visar sig igenom att man är överdrivet försiktig och rädd för att något ska hända bebisen. Att man gråter mycket och så. Googla så kan du nog hitta massor av info! :)

Baby blues är något annat som går över och är väldigt vanligt, ofta runt 3:e dygnet efter bebisen är född.

En månad till BF idag! Tungt som tusan idag, heldag med sonen hos mormor. Dessutom är han inte helt frisk, morgondagens barnvakt är sjuk och jag klarar det inte själv, så sambon får bli hemma imorgon.

Hugo har lyckats knäa mig i magen idag. Det gjorde fruktansvärt ont! Hoppas det inte är någon fara, men det gick över ganska fort och bebisen har rört sig efter det. Innan hade han satt sig uppepå magen, men det gjorde inte ont och han fick en spark i rumpan av lillebror på en gång. :D

26 dagar kvar till BF! Tungt, jobbigt att inte kunna äta för det är så fullt av bebis därinne, o sparkas hårt gör den också... Känner mig vidrig för jag går o rapar hela tiden, stackars min familj, jag brukar morra åt dem när de rapar o fiser, men för mig som är gravid är det helt ok!! :D

Trött o seg, ska nog sova så snart jag nattat hästarna...

Kl.

Nu har vi vart hemma sen julaftonsmorgonen, fick ligga kvar nån dag extra pga att jag tappade 2,2 liter blod under förlossningen. Ett par dagar efter så fick jag 2 påsar blod. Fick även den där sprutan man får när mamman är RH-negativ och barnet RH-positiv. Och ser ut som en jäkla nåldyna med blåmärken överallt efter alla blodvärdesprov, och det faktum att jag inte ville släppa ifrån mig nåt av det lilla blod jag hade kvar, så dom fick karva runt med nålarna i mig. Oskönt värre kan jag säga!

Hur som haver så går det bra. Läkningen går väl typ framåt men det gör fortfarande så ont ibland att jag måste ta värktabletter. Känns typ som att sitta på en tennisboll :p

Enligt journalen så började de riktiga värkarna 23.30 och han är född 04.21 så det gick ju sjukt fort, när hon undersökte mig första ggn var jag öppen 3 cm och nästa gång, ca 1 timme senare var det 10 cm. Jahopp, ingen epidural. Jag har aaaaldrig varit så borta i hela mitt liv, jag satt fan fast på lustgasmasken alltså. Har ingen aning hur länge jag hade krystvärkar så det får jag väl återkomma med när jag vart till min vanliga BM om hundra år typ :D

Well well, har vart på återbesök på amningsmottagningen 2 ggr sen vi kom hem. Han gick ner 10% innan vi for hem men vi fick åka hem ändå på premisserna att han skulle ammas 10 min på varje bröst och efter varje amning stödmatas med babysemp. Återbesöket på juldagen visade att han gått upp 105 g på lite mer än ett dygn, och gick upp 30 g på 20 min amning. Sen fick vi åka hem i 2 dagar och amma på, och försöka med babysemp men han ville inte ha, och på återbesöket igår hade han ökat ytterligare 195 g och låg då bara 80 g från födselvikten! Så nu behöver vi inte tillbaka dit nåt mer, såååå skönt att slippa ränna in till stan (4,5 mil enkel resa) hela tiden i det här halvkassa vädret och bland allt folk.

Har glömt bort om det var nåt mer jag skulle skriva :p

Just det! Han hade lite gulsotsvarning men nu igår så hade det gått ner såpass att det inte var nån fara, pjuh!

Nu sitter Elliot med pappan i soffan och myser, och nu ska jag dit och joina dom :love:

71600_10151371826331508_1047250047_n_zps7e72ddf3.jpg

Vilken liten sötis där också! :love: Man blir ju lite sugen på att det ska vara dags snart. :angel:

Oj, vad mycket blod du förlorade! Förstår att din kropp inte vill lämna ifrån sig det som var kvar... ;)

Hoppas du läker fort och får bort tennisbollen omgående! :angel: :D

Sv: vinterförälder 2012/2013 del 2

I går 25/12 kl 08.56 vart vi föräldrar till världens finaste Milton! Trots att han bara var i v 36+3 så vägde han endå 3640 g och var 49 cm lång,och med världens kalufs! :) Vi mår alla bra,men kämpar på med amningen då sugreflexerna inte är helt hundra än,så vi blir nog kvar några dagar till,uppdaterar mer när vi kommer hem.

Nämen Fibusen!!! Gud va kul, GRATTIS!!!! Ganska stor bebis fast han föddes lite tidigt :D Hoppas amningen kommer igång snart :)

Åhh guud vilken fin bebis du har :love: om min blir hälften så söt kommer jag ju gosa sönder den!

Hoppas du blir bättre snart, jobbbigt att förlora så där mycket blod :eek:

KL

Hur står det till med er gott folk, har ni överlevt julhelgerna? ;) Har ni fått några julklappar? Vi fick gaaalet mycket julklappar till bebin, så nu kan vi känna oss minst sagt lugna. Vi har verkligen allt jag kan komma på och lite till :eek: Har tvättat lakan och bebikläder i dagarna tre och bebisens garderob är numera fullsmockad!

Nu är det 6 dagar kvar till BF! Vart tusan tog tiden vägen egentligen??? Däremot inte minsta lilla tecken på att bebin ska ploppa ut. Hade som galen mensvärk igår kväll och tänkte att nu måste det väl ändå komma igång, men nej. Mår alldeles utmärkt idag vilket förstås inte är fy skam, men vore rätt skönt att få det där överstökat så inte bebin får för sig att stanna där inne för alltid eller så :D

Vilken sötnos :love: Skönt att ni är hemma nu!

westernsuzie: Jag har också fått tvätta lite mer bebiskläder :D Kul med jul, men skönt att den är över :p

KL

Går in i v 40 idag. Känner mig lite mer nervös idag efter besöket hos BM igår. Tänk om min bebis är en 5 kg:s klump!! SF måttet var 38 cm förresten. Mår väldigt bra för övrigt, vilket är skönt! Har hittat en app nu som man kan klocka värkarna med så sambon vet vad han ska göra när det sätter igång :p

Funderar på om jag ska stoppa ner lite andra kläder i BB-väskan. Strl 50 lär ju inte passa??!

Hoppar in lite från vårmammorna, just för det där med svullnaden. Ring förlossningen och rådfråga så att det inte är någon fara.

Berättade för BM sist jag var där att jag svällde upp och blev öm, men då hade jag inte fått några blåmärken. Hon tyckte jag skulle lägga fötterna högt på natten och använda stödstrumpor, men de hjälper ju inte att jag sväller i armarna ;)

Jag var lite orolig för havandeskapsförgiftning först eftersom jag samlade på mig så mycket vätska på så kort tid. Men BM tyckte inte mitt blodtryck va så farligt högt.
Däremot reagerade min farmor när jag berättade om detta då hon tidigare jobbat inom sjukvården och hon tyckte det var konstigt att jag inte gjort något urinprov sen inskrivningen.
Har ni andra gjort nåt urinprov senare? Och vad kollar dom isf?

Sv: vinterförälder 2012/2013 del 2

I går 25/12 kl 08.56 vart vi föräldrar till världens finaste Milton! Trots att han bara var i v 36+3 så vägde han endå 3640 g och var 49 cm lång,och med världens kalufs! :) Vi mår alla bra,men kämpar på med amningen då sugreflexerna inte är helt hundra än,så vi blir nog kvar några dagar till,uppdaterar mer när vi kommer hem.

Grattis :D :bump:

Jodå, vi har överlevt julhelgen... :)

Det är grymt tufft nu. Alla är sjuka känns det som. Hugos mage strular (mer än vanligt), sambon är förkyld. Hugo skulle ha varit hos farmor och farfar idag, men de ligger i influensa. Mormor och morfar åker bort över nyår (hade jag bett dem hade de stannat hemma är jag ganska övertygad om, men jag har inte hjärta till det - de kommer hjälpa så mycket närmsta tiden ändå).

Sambon är i alla fall hemma idag eftersom vi inte får ihop någon barnvakt, tillsammans med att Hugo inte är pigg alls.

Jag har ingen som helst motivation till något alls. Jag konstaterade att vid den här tiden i förra graviditeten så började jag tröttna och ville bara ha bebis på utsidan. Nu vet jag inte vad jag vill. Allt känns bara jobbigt och desto närmre förlossningen vi kommer skrämmer (!) den mig mer och mer. Förra gången längtade jag ju desto närmre den kom... Det är så mycket som ska klaffa den här gången...

Till råga på allt annat jobbigt så var jag upp och handlade lite mat i närbutiken. När jag kom hem insåg jag att jag glömt det jag åkt för att handla. Jag hade ju ffs en lista med grejerna på, grejen stod på listan. Vad ska jag göra mer för att komma ihåg?! Gravidhjärna... Så jag fick ju lov att åka igen. Och Hugo fick gå och lägga sig innan lunchen eftersom maten blir sen och jag glömde.

Nepp, kass dag. Nu ska jag sluta gnälla för er. ;)

Va mycket ni skriver allihopa! Har vart inne och läst men har inte orkat skriva nåt från mobilen :D;)

Hoppas alla har haft en bra jul.

Är i vecka 37+5 nu, vart tog december vägen?! Tycker tiden har sprungit iväg. Nu börjar det bli extremt jobbigt att vara gravid och jag längtar tills det är dags.
Är konstant öm och har ont i magen. Har väl inte haft nå direkta värkar, det är mer som molvärk hela tiden.
Har gått upp ca 7kg :eek: i vätska senaste två veckorna. Det är helt sjukt va tung jag känner mig!! Har en känsla av att jag kommer svettas som en gris efter förlossningen ;)

escade
Jag har packat ner storlek 44, 50 och 56. Blir det en ännu större bebis får ja låna kläder på bb istället.
Får du inte göra ett TUL om BM misstänker att bebis är så pass stor?

Urinprov känns det som att jag lämnar hela tiden. :p Varannan gång hos BM ungefär senaste tiden, i början varje gång för de ville ha koll på ketoner.

De kollar om man har protein i urinen och bakterier. Jag har haft både och, men andra värden har varit så bra så det inte har spelat någon större roll. De kollar efter äggviteämnen, vilket man får om man har HF.

escade: Jag tror nog att 50 kan passa. Om du är osäker kan du ju slänga med en body i 56 eller så, de tar ju inte så mycket plats ändå. ;)

Blodvärden och så har ju vart bra för mig hela tiden, är det därför hon kan ha hoppat över att ta fler urinprov?
Visar sig HF först på blodtrycket eller att det hittas äggviteämnen i urinen?

Jag har haft för lågt blodtryck under hela graviditeten, men nu låg det mer åt det normala/en aning förhöjt sist hon kollade. Jag kanske ska fråga om urinprov nästa gång jag ska dit så jag slipper oroa mig för HF.

Jag vet inte vilket som visar sig först. Men svullnad, högt blodtryck, äggviteämnen i urinen är ju tecken på HF. Jag har förstått det som att man ofta blir sjuk snabbt och att man ofta mår riktigt dåligt också.

westernsuzie: Jag har också fått tvätta lite mer bebiskläder :D Kul med jul, men skönt att den är över :p

Känns som helgerån att säga det, men jag håller med! :o vi åkte skytteltrafik fram och tillbaka mellan sambons familj och min familj hela julen känns det som, så det är rätt skönt att det är över så man bara kan göra vad man vill nu :)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII