Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Okej så pojkar i rosa kan inte vara pojkar ? Och enbart pojkar i blått är riktiga pojkar ?

Ni kommer nog att vakna till den dagen ser faktiskt ser orättvisorna och hur vi har format in våra barn i dom.

Förlåt, jag ska inte sabba eran tråd.

Huummm.... Kan inte läsa att jag skrev något om att pojkar inte kan ha rosa eller vara då "riktiga pojkar" jag skrev att JAG KLÄR INTE... pojkar i dom färgerna... men om någon annan vill det så respekterar jag det fullt ut, men jag är väldigt så att jag tycker flickor ska ha vissa färger och pojkar tvärt imot.
Detta gäller så länge jag väljer kläderna och mina barn inte ber om något annat....
Min älskade sambo tycker rosa kan va helt okej ibland... han har en snygg ljusrosa Piké som han passar jätte bra i.... han är i den åldern att han har köpt den själv och för mig får han jätte gärna ha den ... :grin:

Nej du skrev såhär:

jag tycker pojkar ska få va pojkar och flickor ska va flickor.

Då undrar jag om pojkar inte kan vara pojkar i rosa och flickor inte kan vara flickor i blått.

jag blir så fruktansvärt nyfiken överhuvudtaget det är liksom det.

Jag måste få undra vidare, exakt varför tycker du att pojkar ska ha vissa färger ? Och flickor tvärtemot ?
När de är bebisar. Jag bergriper helt enkelt inte varför barnen ska begränsas redan som bebisar. Att få vara barn räcker inte det ?

Och jag har svårt att förstå hur man kan opponera sig mot färg oavsett kön.. Är min tös mindre tjej för att hon älskar sin röda pyjamas med grävmaskiner eller med sin turkosa mössa med bilar? Blir hon mer tjej för att hon gillar sin "prinsesskjol" i spets eller sin röda klänning med rosa rosor på?

Mina barn bär alla färger, dom bär det dom klär i och det dom trivs i. Vi nekar dom inga färger eller snitt av kläder, vi har inget som helst behov av att könsidentifiera dom utifrån stereotypa "färgsättningar". Mina barn får vara barn, inte i första hand flicka eller pojke.

Så, nu har jag sagt mitt i den frågan ;)

Då undrar jag om pojkar inte kan vara pojkar i rosa och flickor inte kan vara flickor i blått.

Och då kontrar jag med. Så det är okej att en liten 3 årig flicka gråter på förskolan för att hennes mamma sagt att hon INTE FÅR ha rosa klänning eller kjol på sig. Och att hon ville klä ut sig som en prinsessa just den dagen på förskolan. Blir det mer rätt?

Och ja - det är tyvärr den krassa verkligheten för de folk som inte ser gråzoner utan bara svart eller vitt.

Jag har massa supersnygga barnkläder i gult, rött & vitt. Och i större storlekar, mycket i blått och grönt. Om jag känner att jag vill köpa rosa till en eventuell dotter, får jag inte det då? Blir jag en sådan då som enbart klär efter kön då bara för att jag inte köpte sånt till min son?

Vill min pojk klä ut sig till prinsessa så får han det. Vill han leka med dockan HAN har fått så får han det. Men han är helt klart snyggast i BLÅ kläder (framhäver hans ögon så vackert) och därför köper jag MYCKET blått.

Och då kontrar jag med. Så det är okej att en liten 3 årig flicka gråter på förskolan för att hennes mamma sagt att hon INTE FÅR ha rosa klänning eller kjol på sig. Och att hon ville klä ut sig som en prinsessa just den dagen på förskolan. Blir det mer rätt?

Och ja - det är tyvärr den krassa verkligheten för de folk som inte ser gråzoner utan bara svart eller vitt.

Jag har massa supersnygga barnkläder i gult, rött & vitt. Och i större storlekar, mycket i blått och grönt. Om jag känner att jag vill köpa rosa till en eventuell dotter, får jag inte det då? Blir jag en sådan då som enbart klär efter kön då bara för att jag inte köpte sånt till min son?

Vill min pojk klä ut sig till prinsessa så får han det. Vill han leka med dockan HAN har fått så får han det. Men han är helt klart snyggast i BLÅ kläder (framhäver hans ögon så vackert) och därför köper jag MYCKET blått.

Det är så jag menar också. :p

Zody - Du skriver ju själv att hon älskar sin röda pyamas med grävmaskin... då har du ju märkt att det finns ett tyckte hos henne? Och hon visar vad hon tycker om och vad hon uppskattar.

Så har jag också skrivit vill mina barn ha något annat en de som jag köper/ger dom så ska dom självklart få det....

Som någon annan skrev tidigare så verkade det som att "vi" som vill klä våra pojkar i vissa kläder och tvärt om, kommer påverka barnen och deras uppväxt...:angel: Vem säger det?

Jag är själv ganska pojkflicka.... hade väldigt tjejiga kläder när jag var liten.. har 3 bröder som hade väldigt pojkiga kläder.... man såg även skillnad på leksaker m.m... men visst lekte vi med varadnra och varandras leksaker också... detta ser inte jag har påverkat någon av oss 4a nu när vi är vuxna?

Så vad gör det... om jag vill klä min flicka i rosa.... likväl som att någon annan vill klä deras dotter i kläder med bilar på....

Ser inget rätt eller fel.... som jag skrev tidigare , jag gör som jag vill och folk får ha sin egna åsikter om genus tänk. ;)

Senast ändrad:

*knappen*

I morgon är jag själv med sonen igen. Jag har bokat mormor och berättat att vi tänker dyka upp på tidig förmiddag och stanna till sambon är hemma igen. ;)

Idag har jag haft riktiga förvärkar igen. Jag hade ju det på julafton också. Det var inte alls lika "illa" som på julafton, men de var där i alla fall. Fast å andra sidan så hade vi en "liten julafton" idag också så. ;)

Nepp, nu ska jag dricka upp min blåbärssoppa och stoppa i mig Niferex och gå och sova så jag orkar med morgondagen. Den lär bli tung! :cool:

Och jag har svårt att förstå hur man kan opponera sig mot färg oavsett kön.. Är min tös mindre tjej för att hon älskar sin röda pyjamas med grävmaskiner eller med sin turkosa mössa med bilar? Blir hon mer tjej för att hon gillar sin "prinsesskjol" i spets eller sin röda klänning med rosa rosor på?

Mina barn bär alla färger, dom bär det dom klär i och det dom trivs i. Vi nekar dom inga färger eller snitt av kläder, vi har inget som helst behov av att könsidentifiera dom utifrån stereotypa "färgsättningar". Mina barn får vara barn, inte i första hand flicka eller pojke.

Så, nu har jag sagt mitt i den frågan ;)

Vi tycker lika du och jag :)

ojojoj vad ni ar aktiva har inne. och grattis till forsta vinterbebisarna :) nu kommer det att ga fort.

tack alla for omtanke jag mar bra efter olyckan och bebis likasa aven om den ej vaxer som den ska sa jag gar pa kontroll dagligen nu.. det ar ju br att dom ar noggranna. Har dock haft ´mensvark´ sedan julafton och har ganska mycket sammandragningar senaste dagarna. kanns spannande och samtidigt sa blir jag ngt nervos nar jag inser att det snart kommer en liten bebis :love: kanns overkligt och skrammande och helt underbart samtidigt.

sv: vinterförälder 2012/2013 del 2

I går 25/12 kl 08.56 vart vi föräldrar till världens finaste Milton! Trots att han bara var i v 36+3 så vägde han endå 3640 g och var 49 cm lång,och med världens kalufs! :) Vi mår alla bra,men kämpar på med amningen då sugreflexerna inte är helt hundra än,så vi blir nog kvar några dagar till,uppdaterar mer när vi kommer hem.

Sv: vinterförälder 2012/2013 del 2

I går 25/12 kl 08.56 vart vi föräldrar till världens finaste Milton! Trots att han bara var i v 36+3 så vägde han endå 3640 g och var 49 cm lång,och med världens kalufs! :) Vi mår alla bra,men kämpar på med amningen då sugreflexerna inte är helt hundra än,så vi blir nog kvar några dagar till,uppdaterar mer när vi kommer hem.

Åh! Grattis Fibusen ! Har tänkt på dig! Skönt ändå att han väntade till den 25e iallafall :D . Milton är ett jättefint namn, min lillkusin (5 år) heter också Milton, då var det första gången jag hörde det namnet på ett barn.

Han verkade ju rätt färdig ändå, inte jätteliten för att vara född 36+3 :) (Isaac född i 40+3 var ju 51 cm och 3520 gram tung)

9 dagar kvar för mig, till BF, tror jag kommer gå att över tiden. Men nedräkningen är påbörjad :)

Vinterbarn 2012/2013

December
19 - Mustasukka- fjärde barnet Cornelis (bf 10.12.12)
21 - Karolajna - första barnet Elliot (bf 05.01.13)
25 - Fibusen - första barnet Milton (bf 18.01.13)

-----------

En liten skara grabbar änsålänge :)

Grattis!! Skönt att allt gått bra :) hoppas amningen kommer igång ordentligt snart!

KL

Har precis varit hos BM. V 38+6 idag. 7 dagar till BF. Magen toppar kurvan nu, så har han inte kommit inom en vecka blir det en vända till sjukhuset för kontroll så att han inte blir FÖR stor :eek:

BM sa att jag inte ska behöva gå över 2 v innan igångsättning eftersom bebis är stor, skönt att veta! Nu ska han bara vänta till 1/1 sen är han välkommen ut!!

Senast ändrad:

Stort grattis till sonen. Min första son är född 36+4 det tog några dagar med ammningen, sedan blev han värsta tuttgrisen. Vägrade napp ville bara ha bröstet.
Vilket fint namn ni har valt.

Det är inte vad jag säger ! Att ett barn INTE får ha vissa kläder eller en viss färg. Jag säger tvärtom.

Det är den som tycker att pojkar ska se ut på ett visst sätt och flickor på ett annat som begränsar. Så tänker inte jag.

Om barnen ska få lära sig att välja lite bredare än det steretypa så måste de ju ha chansen då måste det finnas olika alternativ liksom.

Stort Stort Grattis!! :bump: Och vilket underbart Namn!! :D Hoppas bebis börjar suga ordentligt snart.... och att ni får komma hem. Helt otroligt... nu känns det så verkligt, alla bebisar "pluppar" ut...

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar