Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har fått en barnvagn :D Mina föräldrar ville ge oss en i julklapp och hade hittat en lämplig på Blocket - en Brio Happy Duo. Vi ville ha en robust vagn då den mest kommer användas på grusvägar och större stigar av varierande kvalitet.
 
Nej det är ju inte så mycket pengar som man får jämfört med lönen. Maximalt kan du ju få 80 % men det är ju om du tar ut FP 7 dagar i veckan.

Ah.. Jag trodde att det var 80 % av lönen om man tar ut 5 dagar i veckan, men då förstår jag att det inte blir så mycket pengar. Jag tänkte bara ta ut 50 % 5 dagar i veckan för att vi ska kunna spara dagar till framtida lov osv.
 
Hur mycket dagar kommer ni att ta ut under er ledighet och hur mycket spara? Jag tänkte vara helt ledig minst till maj (bebis 2:a jan) och då om det fungerar jobba kanske två halvdagar hemifrån, sen ledig sommaren och börja lite mer i sep. Alt. börja alls först i sep. Då i september tänkte jag vara 1-2 dgr på jobbet, 1-2 dgr jobba hemifrån och mannen gör detsamma dessa dagar så ingen tar f-ledigt (kan det fungera tror ni?) och 1-2 dgr ledigt. Ska räkna lite på hur många dagar jag behöver ta ut då, vill spara så mycket som möjligt.
 
Ont
Har så ont från naveln och ner. Känns som riktigt jobbig träningsvärk fast något skarpare.
Så fort jag rör mig eller ska flytta något tyngre så gör det ont.
Var på KK lite akut igår. Tyckte rörelser hade minskat lite för mycket det senaste 2 dygnen.
Allt visade sig dock vara OK.
Men jag har nog åkt på ett brock vid naveln.

Ska ringa BM imorgon angående detta. Bara att ta sig i och ur bilen är jobbigt och gör ont.
Har sjukat mig resten av veckan då jag inte heller har sovit ordentligt på 2 veckor. Börjar bli lite för mycket krämpor och sömnbrist nu.
 
Hoppar in här igen och har läst ikapp mig på det som har skrivits under tiden jag har varit borta på smekmånad. Lite småkommentarer;

Torra slemhinnor - för mig har det verkligen hjälpt att tvätta med underlivstvål från apoteket.

Halsbränna - intressant med mjölk, jag ska testa! Har också fått det nu på slutet och det är mindre trevligt.

Föräldraledighet - vi planerar att jag ska vara mammaledig på 50 % och att mannen ska vara föräldraledig på 25 %. Jag är egenföretagare så jag kan jobba hemifrån och mannen är chef inom polisen och styr sitt egna schema så vi ska nog kunna pussla ihop något. Dock var jag inne på försäkringskassan nu och gjorde en grovplanering och fick det till att jag skulle få ut sjukt lite pengar? Fattar inte riktigt det där och tycker att det är sååå tråkigt att sätta sig in i, men det är väl bara att bita i det sura äpplet antar jag.

Du får (beroende ut på sgi) ut max 80% av lönen och sedan skatt på det. Dock om du tar ut 7 dagar/vecka.
Så sa Min handläggare på fk till mig när jag pratade med henne om det för ett tag sedan. Men sedan är ju fk som dom är att ha kontakt med :p
 
Man får väl inte ersättning för mer än 336 000 kr/år.
Så man kan man få 80 % av 336 000 (årsinkomst).
Även om man tjänar 400 000 kr.
 
Man får väl inte ersättning för mer än 336 000 kr/år.
Så man kan man få 80 % av 336 000 (årsinkomst).
Även om man tjänar 400 000 kr.

Har inte koll på exakt vid vilken årsinkomst det bryter, men en del arbetsgivare fyller upp för det man inte får ersättning från FK för. Min AG fyller t ex upp till ca 90 % av lönen, sambons till 100 % fast under en kortare period.
 
Har inte koll på exakt vid vilken årsinkomst det bryter, men en del arbetsgivare fyller upp för det man inte får ersättning från FK för. Min AG fyller t ex upp till ca 90 % av lönen, sambons till 100 % fast under en kortare period.
Ja om man har den turen.
Min fyller till 90 %.
1 månad för varje år man varit anställd.
 
Hur mycket dagar kommer ni att ta ut under er ledighet och hur mycket spara? Jag tänkte vara helt ledig minst till maj (bebis 2:a jan) och då om det fungerar jobba kanske två halvdagar hemifrån, sen ledig sommaren och börja lite mer i sep. Alt. börja alls först i sep. Då i september tänkte jag vara 1-2 dgr på jobbet, 1-2 dgr jobba hemifrån och mannen gör detsamma dessa dagar så ingen tar f-ledigt (kan det fungera tror ni?) och 1-2 dgr ledigt. Ska räkna lite på hur många dagar jag behöver ta ut då, vill spara så mycket som möjligt.

Numer får man ju bara ha kvar 96 dagar efter barnets fyraårsdag så det är målet att ha precis det kvar då :p. Har inte räknat något på hur vi ska ta ut dagarna än dock. Vi har inte heller några planer på att jobba hemma med bebis hemma, jag skulle absolut inte fixa det - sambon skulle nog klara det i något större utsträckning men absolut inte få ut en hel arbetsdag per dag.

Vi har tidigare gjort så att jag som varit/kommer att vara ledig först har tagit så få dagar som möjligt, och sedan har vi tagit 5 dagar/vecka efter 1 års ålder (för att skydda SGI:n). Men fördelen med att ha flera barn är ju att man kan vara hemma med alla på "varandras" dagar. Nu till exempel måste vi förbruka äldsta barnets sista dagar innan vårterminens slut, annars brinner de inne. Sedan har vi mellanbarnets dagar, som behöver förbrukas senast vid utgången av vårterminen... eh... 2020 borde det bli. För bebisen som får dagar enligt de nya reglerna får det alltså inte finnas kvar mer än 96 dagar vid fyraårsdagen 2022, men däremot får de sparas till... dubbel-eh... utgången av vårterminen när hen går ut femman tror jag, vad det nu blir för år :p
 
Numer får man ju bara ha kvar 96 dagar efter barnets fyraårsdag så det är målet att ha precis det kvar då :p. Har inte räknat något på hur vi ska ta ut dagarna än dock. Vi har inte heller några planer på att jobba hemma med bebis hemma, jag skulle absolut inte fixa det - sambon skulle nog klara det i något större utsträckning men absolut inte få ut en hel arbetsdag per dag.

Vi har tidigare gjort så att jag som varit/kommer att vara ledig först har tagit så få dagar som möjligt, och sedan har vi tagit 5 dagar/vecka efter 1 års ålder (för att skydda SGI:n). Men fördelen med att ha flera barn är ju att man kan vara hemma med alla på "varandras" dagar. Nu till exempel måste vi förbruka äldsta barnets sista dagar innan vårterminens slut, annars brinner de inne. Sedan har vi mellanbarnets dagar, som behöver förbrukas senast vid utgången av vårterminen... eh... 2020 borde det bli. För bebisen som får dagar enligt de nya reglerna får det alltså inte finnas kvar mer än 96 dagar vid fyraårsdagen 2022, men däremot får de sparas till... dubbel-eh... utgången av vårterminen när hen går ut femman tror jag, vad det nu blir för år :p

Aha, kände inte till den regeln - bra att veta! Lite fundersam över hur det kommer fungera med hemmajobbet, dock är ju planen att både jag och maken jobbar hemifrån samma dag då så att vi kan turas om att jobba och ta hand om barnet under dagen.
 
Idag gör jag glukosbelastning. Har ju läst så mycket om den outhärdliga sockerlösningen men det var inte alls så jobbigt att dricka som jag väntat mig, som outspädd saft med citronsmak ungefär. All choklad jag ätit på sistone kanske har sockerhärdat mig iofs :angel:

Då känns det betydligt värre att inte få äta frukost eller dricka vatten på ytterligare två timmar... Hade huvudvärk imorse och det blir ju inte bättre av detta direkt!
 
Idag gör jag glukosbelastning. Har ju läst så mycket om den outhärdliga sockerlösningen men det var inte alls så jobbigt att dricka som jag väntat mig, som outspädd saft med citronsmak ungefär. All choklad jag ätit på sistone kanske har sockerhärdat mig iofs :angel:

Då känns det betydligt värre att inte få äta frukost eller dricka vatten på ytterligare två timmar... Hade huvudvärk imorse och det blir ju inte bättre av detta direkt!
Det var ungefär så jag också kände om sockerlösningen när jag drack den men när det gått nästan två timmar så var den på väg upp:yuck: men det kan mer ha berott på att jag reagerar på hunger med att må illa och få en massa uppstötningar.
Det jobbigaste med glukosbelastningen var väl att det var såååå tråkigt och kändes som onödig tid när man inte fick sova medan man väntade:p
 
Idag gör jag glukosbelastning. Har ju läst så mycket om den outhärdliga sockerlösningen men det var inte alls så jobbigt att dricka som jag väntat mig, som outspädd saft med citronsmak ungefär. All choklad jag ätit på sistone kanske har sockerhärdat mig iofs :angel:

Då känns det betydligt värre att inte få äta frukost eller dricka vatten på ytterligare två timmar... Hade huvudvärk imorse och det blir ju inte bättre av detta direkt!

Är det någon särskild anledning att du gör glukosbelastning eller gör alla i ditt landsting det? Det är ju så olika!

Min BM har inte sagt något om att jag ska göra glukosbelastning men det kanske kommer? Nästa besök för mig är i vecka 29.
 
Är det någon särskild anledning att du gör glukosbelastning eller gör alla i ditt landsting det? Det är ju så olika!

Min BM har inte sagt något om att jag ska göra glukosbelastning men det kanske kommer? Nästa besök för mig är i vecka 29.
Min mamma har diabetes, därför hamnar jag i en av riskgrupperna :) andra anledningar kan väl vara högt BMI tex, vet inte om alla gör i något landsting? Är ju så olika :)
 
@leoparden @FeatherCloud Jag tror att det finns något landsting där alla gör det, annars är det ifall man ligger i någon riskzon.
Enligt barnmorskan som skötte min glukosbelastning så är det på G att bli nationellt att alla ska göra det. Man ska påbörja någon studie inför det till våren om jag förstod henne rätt.
 
Min mamma har diabetes, därför hamnar jag i en av riskgrupperna :) andra anledningar kan väl vara högt BMI tex, vet inte om alla gör i något landsting? Är ju så olika :)

Aha! Min farfar hade typ-2 diabetes och min kusin har typ-1, men jag tror inte att det är tillräckligt nära för att räknas som riskgrupp? Om jag minns rätt så var det hon frågade om på inskrivningen föräldrar och syskon.

I alla fall så vore det ju skönt om man slipper. Jag hade normalt BMI på inskrivning och normalt blodsocker senast hon mätte så jag hoppas :D
 
@leoparden @FeatherCloud Jag tror att det finns något landsting där alla gör det, annars är det ifall man ligger i någon riskzon.
Enligt barnmorskan som skötte min glukosbelastning så är det på G att bli nationellt att alla ska göra det. Man ska påbörja någon studie inför det till våren om jag förstod henne rätt.

Jag googlade nu men har aldrig ens hört talas om graviditetsdiabetes innan jag började läsa i föräldratrådar här. Vore intressant att veta hur vanligt det är - om det blir nationellt krav för alla så är det kanske ganska vanligt?
 
@leoparden @FeatherCloud Jag tror att det finns något landsting där alla gör det, annars är det ifall man ligger i någon riskzon.
Enligt barnmorskan som skötte min glukosbelastning så är det på G att bli nationellt att alla ska göra det. Man ska påbörja någon studie inför det till våren om jag förstod henne rätt.

Jag googlade nu men har aldrig ens hört talas om graviditetsdiabetes innan jag började läsa i föräldratrådar här. Vore intressant att veta hur vanligt det är - om det blir nationellt krav för alla så är det kanske ganska vanligt?

Vill bara inflika att det inte kan bli något krav. Det kan bli rutin att erbjuda alla glukosbelastning, men det kommer vara valfritt att göra det. Allt inom mödravården är frivilligt, så länge det inte faller inom smittskyddslagen. Det kan vara bra att ha i åtanke.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 948
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 898
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 829
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp