Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant om mamma resp pappa (vet du varför?), Har inte hittat så mycket säker info om ärftlighet när jag googlat. Men finns det nåt sätt att minska risken/förebygga typ1 trots arv?

Det är i stort sett omöjligt att svara på just delen om ärftlighet då det är så otroligt mycket man inte vet om det idag. Det kommer pratas endel om det på tv-galan som sänds den 14/11 (världsdiabetesdagen).
Även skillnaden på typ 1 och typ 2.

Vet inte varför det är en skillnad, men fått till mig att det är så det är typ.

"Arvsgången vid typ 1-diabetes är komplicerad och till stora delar fortfarande okänd. Ett barn till en förälder med typ 1-diabetes löper mindre än fem procents risk att också få sjukdomen. Om båda föräldrarna har typ 1-diabetes ökar risken för barnet till mellan 10 och 20 procent. Men nio av tio av alla barn som insjuknar har ingen nära släkting med typ 1-diabetes. Cirka 50 000 människor i Sverige har sjukdomen."
källa diabetes.se
 
Det behöver inte vara genetiskt men absolut inte heller bero på dåliga vanor. Utan det bara kommer.

Jag har ingen i släkten på något håll som har verken typ 1 eller typ 2. Men jag fick typ 1 som 14åring.
Det var också det läkaren sa till mig "det börjar ju någonstans i familjen..." Mina blodprover ligger på gränsen så hon trodde det var en tidsfråga innan jag utvecklade typ 1... :( Klarade uppföljande glukosbelastning men är nervös för vad som händer när jag slutar amma..
 
Det var också det läkaren sa till mig "det börjar ju någonstans i familjen..." Mina blodprover ligger på gränsen så hon trodde det var en tidsfråga innan jag utvecklade typ 1... :( Klarade uppföljande glukosbelastning men är nervös för vad som händer när jag slutar amma..

Bara för att det finns i familjen behöver det inte betyda att det ärvs vidare. Jag tycker inte att man ska gå och vara rädd att drabbas av diabetes. Visst, diabetes är en skitsjukdom som befolkningen vet alldeles för lite om. Ännu värre de som inte riktigt förstår att jämföra typ 1 och typ 2 är som att jämföra en röda hund med öroninflammation. Men man kan leva ett bra liv och idag finns det otroliga hjälpmedel för att kunna ha ett fungerande och mycket bra liv. Men där tror jag att mycket handlar om inställning och att man måste acceptera sin diagnos.

Det finns dock fler typer av diabetes idag, inte bara typ 1 och typ 2 utan även LADA och MODY. Dom kan jag inte så mycket om alls, men har fått det förklarat för mig att det är som ett mellanting mellan båda.

En sak till som stör mig lite är att just diabetes får så otroligt lite respons i media. ca 65% av cancerpatienter botas från cancer. 0% botas från diabetes, det finns inga som helst botemedel. Men det finns grymma hjälpmedel.
 
veet hårborttagningskräm eller vax! Det körde jag med som gravid. Krämen är ju bara att smeta på, vänta lite sen duscha bort.

Körde med Veet förut, men då som raklödder typ, dvs körde ändå med hyvel. Har så kraftigt och mycket hår att det inte bara räcker med kräm. Men funderar starkt på att gå och vaxa mig, alternativt be mannen att sköta det där. Haha. Jag kan seriöst inte se mitt underliv längre, kan ni det?
 
Den här tråden är så bra, haft enorm halsbränna senaste dagarna så jag knappt kunnat somna så köpte hem två paket mjölk efter att ha läst om det som tips här och inatt har jag sovit som en stock :love:

Samma här! Mjölktipset var ju en dröm!! Inte haft halsbränna en enda gång sedan jag började dricka mjölk! :love:

Börjar för övrigt bli väldigt tung och stor nu. Känner det på nätterna, att det är tungt att vända sig, jag kan inte ligga för länge i en och samma position för då gör magen ont osv. Herregud och det är liksom 14 veckor kvar.. :crazy::banghead:
 
Jag testade en ny av veets krämer igår. Den var wow! Stod inget om att ej intima delar. Den funkade kanon och ben, armar och wedda blev så lent och fint :love:
 
Gick in i v26 idag.
Har tydligen gbs bakterier i urinen så har antibiotika att vänta vid fl. Men hade en så låg halt att man inte behandlar idag. Hade ett värde på 10 000 och man behandlar vid 100 000. Om jag fattade min bm rätt.

Mitt blodsocker lever sitt egna liv, hamnade igår i resistensfasen. Att kroppen kräver sjuka mängder insulin för att ta vara på det jag äter.
 
Körde med Veet förut, men då som raklödder typ, dvs körde ändå med hyvel. Har så kraftigt och mycket hår att det inte bara räcker med kräm. Men funderar starkt på att gå och vaxa mig, alternativt be mannen att sköta det där. Haha. Jag kan seriöst inte se mitt underliv längre, kan ni det?

Jag kunde vaxa mig själv men jag var inte så jättestor + är väldigt rörlig plus att jag gjort det mkt innan så kunde väl det där utan att se egentligen ;) men jag hade nog hellre gått på salong och vaxat än bett sambon, han hade nog bara mesdragit så allt vax blev kvar haha.
 
Jag kunde vaxa mig själv men jag var inte så jättestor + är väldigt rörlig plus att jag gjort det mkt innan så kunde väl det där utan att se egentligen ;) men jag hade nog hellre gått på salong och vaxat än bett sambon, han hade nog bara mesdragit så allt vax blev kvar haha.

Jag hade strypt min sambo om han ens velat försöka :rofl:
 
Jag hade strypt min sambo om han ens velat försöka :rofl:

Haha men typ :p fast iofs hade han ryckt ordentligt kunde han väl fått försöka. Men jag är rätt säker på att han skulle dra försiktigt så inget försvinner, bara massa kletigt vax kvar, för övrigt sjukt svårt att få bort. Fick ta aceton och gnugga med en gång :crazy:
 
Haha men typ :p fast iofs hade han ryckt ordentligt kunde han väl fått försöka. Men jag är rätt säker på att han skulle dra försiktigt så inget försvinner, bara massa kletigt vax kvar, för övrigt sjukt svårt att få bort. Fick ta aceton och gnugga med en gång :crazy:

Här hade han dragit sakta mest för att se mig lida :mad:
Skulle vara en hämnd för alla gånger jag noppat hans ögonbryn mot hans vilja :angel:
 
Idag har jag jobbat sista dagen på läääänge. Eller ja, ”jobbar” nästa vecka på lovet, men har så mycket övertid att jag kompar ut det. Känns skönt men väldigt konstigt att jag ska vara hemma nu. Men har fått så ont i ryggen/bäckenet/skinkorna att det känns välbehövligt. Känns som att lovet är en naturlig brytpunkt också. 4 veckor tills bebis plockas ut :heart
 
Oj så snart! :eek:
Blev genast stressad själv :D

Ja! Galet :eek:
Det här gått så snabbt den här gången. Hänger inte med. Först tog det tid att bli gravid, men sen sa det bara poff så är det snart dags... :confused: Vet inte exakt vilket datum än, men max 30 dagar till.
Börjar kallsvettas lite när jag funderar över hur det ska gå med två :eek::nailbiting:
 
På tal om allt med att vaxa, jag har funderat på samma sak själv och pratade med en vän till mig som inte gillar att vaxa utan alltid rakar. Alltså kom hon in på sin förlossning hårig och skämdes (vilket ju är helt onödigt) men hon bad i alla fall om ursäkt till barnmorskan på förlossningen och hon hade svarat med att hår där nere bara är bra under en graviditet för det hjälper till att hålla bakterier borta extra bra. Så jag ska behålla växtligheten från och med nu tänkte jag, även om det känns ofräscht :P
 
På tal om allt med att vaxa, jag har funderat på samma sak själv och pratade med en vän till mig som inte gillar att vaxa utan alltid rakar. Alltså kom hon in på sin förlossning hårig och skämdes (vilket ju är helt onödigt) men hon bad i alla fall om ursäkt till barnmorskan på förlossningen och hon hade svarat med att hår där nere bara är bra under en graviditet för det hjälper till att hålla bakterier borta extra bra. Så jag ska behålla växtligheten från och med nu tänkte jag, även om det känns ofräscht :P

Jag har också hört det och framförallt att dom avråder från rakning. :)
 
Ja! Galet :eek:
Det här gått så snabbt den här gången. Hänger inte med. Först tog det tid att bli gravid, men sen sa det bara poff så är det snart dags... :confused: Vet inte exakt vilket datum än, men max 30 dagar till.
Börjar kallsvettas lite när jag funderar över hur det ska gå med två :eek::nailbiting:

Det kommer gå grymt bra! (jag är själv lite svettig i tänket två barn...)
 
Jag tycker man ska få slippa förkylningar och annat trams när man är gravid:rage: som om inte kroppen hade det tllräckligt kämpigt :mad:

Kroppen vill hosta. Kroppen kan inte hosta för det tar emot och gör ont!
Gnäll.:arghh:
 
Här känns det som om det börjar bli trångt i magen! Kotten har ägnat helgen och hela dagen idag åt boxningsövningar, riktigt så att magen buktar åt alla håll och det är ganska svårt att koncentrera sig på jobbet :D Fortfarande inga sparkar som gör ont iaf, så det känns mest mysigt och lite intressant :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 951
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 899
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 829
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp