Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra tankar om barnvagn! Lätt att fälla ihop själv kan ju vara bra, kommer säkert vilja åka iväg en del på egen hand under föräldraledigheten. Tror vi behöver åka och provköra lite för att få en uppfattning om skillnader mellan olika modeller...

Jag tipsar om att provköra med lite tyngd i vagnen. för det är en hel annan körkänsla när det ligger lite vikt i, i form av bebis vikt :)
 
Ja, jag känner också så.. att det är panik. Och att det i det blir lite som att man är en dålig mamma om man inte ser till att bebis har hundra grejer. Jag tänker som du, man kan ju komplettera! Speciellt med kläder, man vet ju inte ens vilken storlek bebisen kommer ha när den kommer ut? Kanske har man köpt jättemycket i en liten storlek och så kommer det ut en bebis som växer ur det på en gång. Sen vet man ju inte vad som fungerar heller? Kanske går det jättebra att helamma. Kanske går det inte alls. Osv osv.. Men tror också att vi med hästkoppling rent generellt är lite mer chill med saker och ting än "vanliga" människor. Jag ser i alla fall det mönstret väldigt tydligt hos mina vänner. :D

Vi har fixat dotterns rum ordentligt precis nyligen. hon fyller 2år i december. Hon har inte var ti behov av det före n nu. Och det är just det, man är ingen dålig förälder bara för att man tänker smart, att inte behöva ha en miljon saker i en påse som aldrig kommer att användas :)

Finns även de som redan nu lassat upp med 5-10 paket blöjor och nappar. Både blöjor och nappar är färskvara. samt att vår dotter hade strl 2 till 4v ålder, sedan var det kört. strl 1 hade hon aldrig. Så vi nyttjade det vi fick på BB :D
 
hur länge har du ätit järntabletterna? jag fick äta från vecka 20 och de första 4 veckorna var hemska, men sedan efter det blev allt som vanligt, som innan jag började med tabletterna. Så om du inte har ätit dem så länge så råder jag dig att hålla ut ett litet tag, det blir bättre!

Först och främst, förlåt om det är någon som tycker att det är jobbigt att läsa om avföring! Då kan ni sluta läsa nu!





En fråga om järn - jag fick konstaterat att jag hade en mild järnbrist och rekommenderades ta järntabletter 2-3 ggr/veckan och har så gjort i en knapp månad. Äter Niferex. Jag upplevde inga symptom av min järnbrist utan har snarare varit piggare under graviditeten än innan. Dock upplever jag att magen påverkas rätt mycket av järntabletterna. Det är svårare att gå på toa, avföringen är svart och jag är väldigt hård i magen. När jag nu gick på toa gjorde det riktigt ont. Jag är lite rädd för hemorrojder, har aldrig haft det och har hört att det är riktigt otrevligt? Har läst på om järnbrist och det är ju inget farligt för bebisen, det är först vid förlossningen det kan vara skadligt för mamman (utifall att man förlorar mycket blod). Så min fråga till er är, måste man verkligen äta såhär tidigt? Om man inte upplever några problem och man ändå hade så pass mild järnbrist? Har möte hos BM i em så tänkte ta upp det med henne också men skadar ju inte att även ta upp det här. :)
 
@YaHilweh @Sofie_B Såg ni inlägget om vad folk hade lagt ut hittills på sina ofödda barn? :D Där ni!

Eller tråden här om dagen med en mor som tyckte det var helt rimligt att hennes partner skulle lägga halva sin månadsinkomst på en vagn :up:
 
hur länge har du ätit järntabletterna? jag fick äta från vecka 20 och de första 4 veckorna var hemska, men sedan efter det blev allt som vanligt, som innan jag började med tabletterna. Så om du inte har ätit dem så länge så råder jag dig att hålla ut ett litet tag, det blir bättre!

Ah! Jag har ätit sedan 7/10, så knappt 4 veckor. Kanske kan vara värt att prova ett litet tag till då?
 
@YaHilweh @Sofie_B Såg ni inlägget om vad folk hade lagt ut hittills på sina ofödda barn? :D Där ni!

Eller tråden här om dagen med en mor som tyckte det var helt rimligt att hennes partner skulle lägga halva sin månadsinkomst på en vagn :up:

Ja, det blir verkligen lite hysteriskt. Alltså alla får ju verkligen göra som dom vill och blir dom lyckliga av att hamstra bebissaker så kör på känner jag, men jag reagerar på att jag tillhör den avvikande skaran när jag inte har spjälsäng monterad, barnvagn i hallen, blöjor i badrummet och krämer för såriga bröstvårtor redo. För att inte tala om att veta exakt vilken dag och tid jag ska sluta jobba. Tror att jag anser att 14 veckor är lite längre tid än vad dom gör. :angel:
 
Ja, det blir verkligen lite hysteriskt. Alltså alla får ju verkligen göra som dom vill och blir dom lyckliga av att hamstra bebissaker så kör på känner jag, men jag reagerar på att jag tillhör den avvikande skaran när jag inte har spjälsäng monterad, barnvagn i hallen, blöjor i badrummet och krämer för såriga bröstvårtor redo. För att inte tala om att veta exakt vilken dag och tid jag ska sluta jobba. Tror att jag anser att 14 veckor är lite längre tid än vad dom gör. :angel:

Haha, det mesta av det där börjar jag tänka på nu, lite mindre än 4 veckor kvar.
 
Först och främst, förlåt om det är någon som tycker att det är jobbigt att läsa om avföring! Då kan ni sluta läsa nu!





En fråga om järn - jag fick konstaterat att jag hade en mild järnbrist och rekommenderades ta järntabletter 2-3 ggr/veckan och har så gjort i en knapp månad. Äter Niferex. Jag upplevde inga symptom av min järnbrist utan har snarare varit piggare under graviditeten än innan. Dock upplever jag att magen påverkas rätt mycket av järntabletterna. Det är svårare att gå på toa, avföringen är svart och jag är väldigt hård i magen. När jag nu gick på toa gjorde det riktigt ont. Jag är lite rädd för hemorrojder, har aldrig haft det och har hört att det är riktigt otrevligt? Har läst på om järnbrist och det är ju inget farligt för bebisen, det är först vid förlossningen det kan vara skadligt för mamman (utifall att man förlorar mycket blod). Så min fråga till er är, måste man verkligen äta såhär tidigt? Om man inte upplever några problem och man ändå hade så pass mild järnbrist? Har möte hos BM i em så tänkte ta upp det med henne också men skadar ju inte att även ta upp det här. :)
Det är bra att ligga ganska högt i järnvärde ifall man förlorar mycket blod vid förlossningen. Jag drack lactulose meda :yuck: för att hjälpa magen när den va trög, funkar finfint! Finns receptfritt på apoteket. :)
 
Ja, det blir verkligen lite hysteriskt. Alltså alla får ju verkligen göra som dom vill och blir dom lyckliga av att hamstra bebissaker så kör på känner jag, men jag reagerar på att jag tillhör den avvikande skaran när jag inte har spjälsäng monterad, barnvagn i hallen, blöjor i badrummet och krämer för såriga bröstvårtor redo. För att inte tala om att veta exakt vilken dag och tid jag ska sluta jobba. Tror att jag anser att 14 veckor är lite längre tid än vad dom gör. :angel:

Jo men självklart, vill folk lägga 40' på prylar så får de ju det men jag fattar inte hur man lyckas :angel: Jag ska ju måla barnrummet i veckan men ärligt talat känns det för tidigt :rofl: Men har ganska mycket plugg i december (jullov från jobbet) så det är nu det passar bäst.
 
Jo men självklart, vill folk lägga 40' på prylar så får de ju det men jag fattar inte hur man lyckas :angel: Jag ska ju måla barnrummet i veckan men ärligt talat känns det för tidigt :rofl: Men har ganska mycket plugg i december (jullov från jobbet) så det är nu det passar bäst.

Det är jättelätt att bränna så mycket (och mer!) utan att egentligen köpt på sig massor för det :p vi lyckades alldeles utmärkt haha. Fördel att till nästa barn vet vi vad vi vill ha och vad som är onödigt :)
 
Förstår inte stressen över att ha allt redo innan de ens hade kommit halvvägs i graviditeten :eek:

Jag har börjat shoppa grejer nu, innan hade jag bara köpt lite bodys... och nu blir det mycket på en gång, men det är mest för att jag inte jobbar längre så måste ju fördriva dagarna med nåt :D ...men hittills har vi kanske lagt några tusenlappar totalt, hur sjutton dem kommer upp i såna enorma summor förstår jag inte alls.. de kanske slutade jobba tidigt :p
 
Det är jättelätt att bränna så mycket (och mer!) utan att egentligen köpt på sig massor för det :p vi lyckades alldeles utmärkt haha. Fördel att till nästa barn vet vi vad vi vill ha och vad som är onödigt :)

Ja alltså köper man nytt av barnvagn, babyskydd, spjälsäng, babysitter, bärsele, skötbord med tillbehör m.m. kommer man ju snabbt upp i ganska många tusenlappar. Lägg sen till en del kläder, sängkläder m.m så blir det ju inte billigt.

Sen är ju det långt ifrån samma sak som att man behöver köpa allt det där nytt. Framför allt det här med att affärerna faktiskt finns kvar även efter barnet är fött är lätt att glömma :D
 
Ja, det blir verkligen lite hysteriskt. Alltså alla får ju verkligen göra som dom vill och blir dom lyckliga av att hamstra bebissaker så kör på känner jag, men jag reagerar på att jag tillhör den avvikande skaran när jag inte har spjälsäng monterad, barnvagn i hallen, blöjor i badrummet och krämer för såriga bröstvårtor redo. För att inte tala om att veta exakt vilken dag och tid jag ska sluta jobba. Tror att jag anser att 14 veckor är lite längre tid än vad dom gör. :angel:

Vi har hittills ett babyskydd och lite kläder bara, är fortfarande kluven över vagn, jag är lite sugen på svängbara framhjul men fadern är inte lika övertygad men det lutar starkt mot en Emmaljunga iallafall, troligast Edge men har ändå blivit lite intresserad av NXT90F, verkar som dom uppdaterat det som folk verkar klagat på tidigare av de jag lusläst men vet inte, tycker Edge känns mer stabil och ombonad, färg är vi överens om men chassit är vi inte lika överens om :angel:
 
Vi har hittills ett babyskydd och lite kläder bara, är fortfarande kluven över vagn, jag är lite sugen på svängbara framhjul men fadern är inte lika övertygad men det lutar starkt mot en Emmaljunga iallafall, troligast Edge men har ändå blivit lite intresserad av NXT90F, verkar som dom uppdaterat det som folk verkar klagat på tidigare av de jag lusläst men vet inte, tycker Edge känns mer stabil och ombonad, färg är vi överens om men chassit är vi inte lika överens om :angel:

Köper man en vagn med rejälare svängbara och låsbara framhjul så har man ju fått bägge varianterna i ett :)
 
Vi har inte heller köpt så mycket än utom barnvagn, babynest och lite skötsaker.. börjar få lite panik, tänk om hon kommer redan nu och inte efter nyår? Jag borde köpa lite till mig själv också så man har till efter förlossningen.. har typ bara två trosor (mjuuka gravidtrosor :love:) och två byxor jag får på mig :o. Har planerat jättemycket om vad vi ska och inte ska köpa dock.. Spjälsäng väntar vi nog med till någon månad efter tror jag.. Kläder och babyskydd ska köpas nu nästa dagarna iaf.

meen @JeayL här blev det ju just en Emmaljunga Edge med svängbara framhjul (man kan ju låsa dem, och svårt i affärer att svänga utan, var redan tacksam för dem den lilla turen vi rullade hem den från butiken där vi köpte den) har inte ångrat mig och brukar alltid ångra mig om jag hittar något bättre :p. Vi valde chassit för det matchade bäst med färgen då vi inte kunde bestämma oss helt för vilka däck haha, för man kan ju köpa till däck sen annars. Vi fastnade mer för edgen än NXT. Vilken färg gillar ni? Vi gillade outdoor navy med leatherettedetaljerna :love:.
 
Senast ändrad:
Tycker Emmaljunga Edge ser bra ut på bild! tror jag såg en i väntrummet hos Bm också förra veckan, och den verkade väldigt smidig.

Här blir det nog oavsett en begagnad vagn iaf, så vi får ta lite vad som finns ute också. Tar emot på något sätt att köpa helt ny (dyr!) vagn när det finns så mycket på blocket mm, å andra sidan kommer vi nog köpa mycket annat nytt som också finns begagnat, så det får ju var och en såklart känna själv :)
 
Nu har jag råkat ut för svampen :arghh: Har nog haft tendenser typ hela graviditeten men det har inte varit jobbigt. Men nu jävlar i havet, framme vid klitoris. Kliar så jag vill skära bort hela raffset :eek: Har pevaryl hemma som jag smörjde med igår men det hjälpte inte så får väl besöka apoteket och dessförinnan smörja med olja.

Antar att problemet är att det ständigt är fuktigt, kan inte gå utan trosor pga flytningar och luftiga trosor hjälper ju föga när det typ rinner ur en :grin: Rinner ju framåt med :yuck:

Vafan gör man? Bort med allt onödigt socker iallafall och en dunderkur canestan men om det inte hjälper? Kommer hinna bli sinnessjuk innan förlossningen :eek:
Jag hade en del problem med svamp för några år sedan (innan jag gick över till menskopp och tygbindor) och det som funkade allra bäst för mig var faktiskt äppelcidervinäger! Om jag behövde få in det i slidan så doppade jag en tampong i en lösning av typ 1 del äcv 4 delar vatten och hade den inne typ 20 minuter. Annars är det bara att göra en likadan blandning äcv/vatten och blöta ner där man har svampen och låta sitta tills man tvättar sig nästa gång, men minst 20 minuter. Jag körde kurer på 3 dagar så var problemet borta!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 952
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 899
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 830
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp