Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var ungefär så jag också kände om sockerlösningen när jag drack den men när det gått nästan två timmar så var den på väg upp:yuck: men det kan mer ha berott på att jag reagerar på hunger med att må illa och få en massa uppstötningar.
Det jobbigaste med glukosbelastningen var väl att det var såååå tråkigt och kändes som onödig tid när man inte fick sova medan man väntade:p
Hmm, kanske inte ska ropa hej än då :p Börjar faktiskt bli riktigt törstig nu, och då är det drygt en timmes väntan kvar!
Ja, känns sjukt onödigt att sitta här och vänta... Jag har dock med mig jobbdatorn så jag kan passa på att fixa lite grejer jag aldrig hinner annars :D
 
Vill bara inflika att det inte kan bli något krav. Det kan bli rutin att erbjuda alla glukosbelastning, men det kommer vara valfritt att göra det. Allt inom mödravården, som inte faller inom smittskyddslagen, är frivilligt. Det kan vara bra att ha i åtanke.
Satt precis och skrev ett svar till @leoparden om att det aldrig kan bli något krav:) Det är ju som med allt annat i mödravården men det läggs ju aldrig fram som "om du vill så kan vi ta dessa prover idag" utan de flesta vill ju göra de prover som erbjuds för att de vill veta att de själva och bebis mår bra.

Edit: och det vore bättre att jag skrivit att det skulle bli nationellt att alla erbjuds;)
 
Vill bara inflika att det inte kan bli något krav. Det kan bli rutin att erbjuda alla glukosbelastning, men det kommer vara valfritt att göra det. Allt inom mödravården är frivilligt, så länge det inte faller inom smittskyddslagen. Det kan vara bra att ha i åtanke.

Satt precis och skrev ett svar till @leoparden om att det aldrig kan bli något krav:) Det är ju som med allt annat i mödravården men det läggs ju aldrig fram som "om du vill så kan vi ta dessa prover idag" utan de flesta vill ju göra de prover som erbjuds för att de vill veta att de själva och bebis mår bra.

Edit: och det vore bättre att jag skrivit att det skulle bli nationellt att alla erbjuds;)

Ah, förstås, lite klumpigt uttryckt. "Nationellt krav på att alla ska erbjudas" kanske är mer korrekt? Ungefär som rutinultraljudet, det kan väl inget landsting välja att inte erbjuda? KUB däremot är ju olika i olika landsting.
 
Ah, förstås, lite klumpigt uttryckt. "Nationellt krav på att alla ska erbjudas" kanske är mer korrekt? Ungefär som rutinultraljudet, det kan väl inget landsting välja att inte erbjuda? KUB däremot är ju olika i olika landsting.

Ja, precis. De flesta vill antagligen ta del av alla undersökningar som erbjuds, men jag har fått intrycket att många barnmorskor är dåliga på att poängtera frivilligheten.
 
Kan inflika kort om graviditetsdiabetes, något som vården idag ärr OTROLIGT dåliga på att informera om.
Är att drabbas man av grav.dia. så kommer du få typ 2 i framtiden.. MEN tar man tag i kost och motion så kan man skjuta på det. Ibland så långt att det aldrig hinner bryta ut, innan man försvinner från jordelivet.
Vården är otroligt dåliga på att informera om just detta. Har bråkat länge med kommunen om varför man inte säger något om det. Samma att man "glömmer" att berätta att barn med en mamma som har diabetes ofta föds med bredare axlar än normalt, fastnar och får därför akutsnitt. 8/10 mammor med diabetes förlöser genom snitt/akutsnitt.

Barnet löper ganska liten risk att få diabetes om mamma har det, men har pappa diabetes är risken lite högre (kan inte siffrorna exakt där, men det handlar om ca 2 procentenheter).

Att få erbjudande om glukosbelastning tycker jag är grymt. Men jag tycker även att man bör informera om vad som är riskerna med det. Så som hjärtproblem hos bebis osv.
 
Kan inflika kort om graviditetsdiabetes, något som vården idag ärr OTROLIGT dåliga på att informera om.
Är att drabbas man av grav.dia. så kommer du få typ 2 i framtiden.. MEN tar man tag i kost och motion så kan man skjuta på det. Ibland så långt att det aldrig hinner bryta ut, innan man försvinner från jordelivet.

Va! Jag googlade som sagt lite snabbt nu precis och såg inget om just det (att mamman kommer att drabbas av typ-2 i framtiden). Det som stod är att graviditetsdiabetes är en riskfaktor för barnet men att det går över efter förlossningen. Dvs ingenting om att det finns långsiktiga konsekvenser för mamman och att det därför är extra viktigt att sköta kost och motion. Det känns ju enormt viktigt att informera om!
 
Hoppar in från sommartråden- jag fick konstaterat grav. diabetes omkring v. 32. Hade socker i urinen vid besök hos barnmorska men inte direkt några andra symtom. Har heller inte någon i släkten med diabetes och hade inte fått gjort glukosbelastningen om de inte hade hittat socker. Mitt blodsocker var såpass högt att jag fick insulinbehandling resten av graviditeten och skulle mäta blodsockret 7 gånger om dagen samt fick gå på extra tillväxt ultraljud just för risken med för stort foster och en massa extra kontroller hos diabetesläkare.

Nu bor jag i Danmark men här informeras det om en ökad (minns inte procenterna nu) risk för typ 2 diabetes både för mamman OCH för barnet och man uppmanas att tidigt lära barnet "goda vanor"... Om någon skulle drabbas kan jag tipsa om appen "gravid med diabetes" som finns både på svenska och danska, där finns massa bra information om förlossning, behandling osv.
 
Kan inflika kort om graviditetsdiabetes, något som vården idag ärr OTROLIGT dåliga på att informera om.
Är att drabbas man av grav.dia. så kommer du få typ 2 i framtiden.. MEN tar man tag i kost och motion så kan man skjuta på det. Ibland så långt att det aldrig hinner bryta ut, innan man försvinner från jordelivet.
Vården är otroligt dåliga på att informera om just detta. Har bråkat länge med kommunen om varför man inte säger något om det. Samma att man "glömmer" att berätta att barn med en mamma som har diabetes ofta föds med bredare axlar än normalt, fastnar och får därför akutsnitt. 8/10 mammor med diabetes förlöser genom snitt/akutsnitt.

Barnet löper ganska liten risk att få diabetes om mamma har det, men har pappa diabetes är risken lite högre (kan inte siffrorna exakt där, men det handlar om ca 2 procentenheter).

Att få erbjudande om glukosbelastning tycker jag är grymt. Men jag tycker även att man bör informera om vad som är riskerna med det. Så som hjärtproblem hos bebis osv.

Här blir man som standard igångsatt två veckor för termin om man har diabetes typ 1 och igångsatt senast på BF om man utvecklar grav. diabetes (såvida barnet inte är jättestort, då blir det tidigare).
 
Just frågan om diabetes är enrisken som
Va! Jag googlade som sagt lite snabbt nu precis och såg inget om just det (att mamman kommer att drabbas av typ-2 i framtiden). Det som stod är att graviditetsdiabetes är en riskfaktor för barnet men att det går över efter förlossningen. Dvs ingenting om att det finns långsiktiga konsekvenser för mamman och att det därför är extra viktigt att sköta kost och motion. Det känns ju enormt viktigt att informera om!

Jag vet. Jag säger ju att man "döljer" det. Grav.dia. är ett typ förstadie, en varningsklocka att du kommer få. Men sköter du kost och motion och tar hand om dig kan det ta tills du är 95 innan det uppkommer.

Det finns studier om det. Har dom dock inte idag.

Mvh. Aktiv i diabetesföreningen på länsnivå och slåss med bland annat dessa frågor.
 
Hoppar in från sommartråden- jag fick konstaterat grav. diabetes omkring v. 32. Hade socker i urinen vid besök hos barnmorska men inte direkt några andra symtom. Har heller inte någon i släkten med diabetes och hade inte fått gjort glukosbelastningen om de inte hade hittat socker. Mitt blodsocker var såpass högt att jag fick insulinbehandling resten av graviditeten och skulle mäta blodsockret 7 gånger om dagen samt fick gå på extra tillväxt ultraljud just för risken med för stort foster och en massa extra kontroller hos diabetesläkare.

Nu bor jag i Danmark men här informeras det om en ökad (minns inte procenterna nu) risk för typ 2 diabetes både för mamman OCH för barnet och man uppmanas att tidigt lära barnet "goda vanor"... Om någon skulle drabbas kan jag tipsa om appen "gravid med diabetes" som finns både på svenska och danska, där finns massa bra information om förlossning, behandling osv.

Det behöver inte vara genetiskt men absolut inte heller bero på dåliga vanor. Utan det bara kommer.

Jag har ingen i släkten på något håll som har verken typ 1 eller typ 2. Men jag fick typ 1 som 14åring.
 
Hoppar in här igen och har läst ikapp mig på det som har skrivits under tiden jag har varit borta på smekmånad. Lite småkommentarer;

Torra slemhinnor - för mig har det verkligen hjälpt att tvätta med underlivstvål från apoteket.

Kan tipsa om att det väldigt sällan behövs tvättas med tvål öht, det brukar mest störa slemhinnorna och kroppens egna reningssystem just där. Även om man har en tvål som är anpassad för just underlivet!
 
Håller med om att det är dåligt med info om den här typen av saker, jag har egentligen inte fått information om varken valfriheten (som jag iofs vet om på ett generellt plan, men ändå), eventuella risker, eller vad det skulle kunna innebära om jag utvecklar det. Utan allt är mest rabblande av siffror utan att förklara något bakom... Nu är ju jag en sån som läser på, men det borde ju inte behövas.

Det gick bra iallafall blodsockret hade gått upp från 4,9 till 5,7 och förstod det som att allt under 10 var "godkänt". Men lite osäker på vad det innebär, anses risken vara obefintlig då, eller skulle jag teoretiskt sett ändå kunna utveckla grav.diabetes?
 
I
Håller med om att det är dåligt med info om den här typen av saker, jag har egentligen inte fått information om varken valfriheten (som jag iofs vet om på ett generellt plan, men ändå), eventuella risker, eller vad det skulle kunna innebära om jag utvecklar det. Utan allt är mest rabblande av siffror utan att förklara något bakom... Nu är ju jag en sån som läser på, men det borde ju inte behövas.

Det gick bra iallafall blodsockret hade gått upp från 4,9 till 5,7 och förstod det som att allt under 10 var "godkänt". Men lite osäker på vad det innebär, anses risken vara obefintlig då, eller skulle jag teoretiskt sett ändå kunna utveckla grav.diabetes?

Du har kanonfina värden och din kropp producerar insulin som den ska. Det man gör är att sockerchoka kroppen och se så kroppen själv bryter med sockret.
Risken att du ska utveckla det ännu senare under grav. Är minimal med så fina värden.

Hade jag gjort det hade jag haft ett värde på 40+ om jag inte skulle ge extra insulin. Om 40+ ens räcker.
 
Kan tipsa om att det väldigt sällan behövs tvättas med tvål öht, det brukar mest störa slemhinnorna och kroppens egna reningssystem just där. Även om man har en tvål som är anpassad för just underlivet!

Så är det helt säkert, bara det att jag är näst intill allergisk mot doft där nere = känner mig ofräsch. Är nog mycket jag skulle kunna göra annorlunda/strunta i för att underlivet skulle må bättre, men då skulle jag må psykiskt mycket sämre. :cautious: En sak som jag tycker är jobbigt apropå det ämnet är att jag föredrar att vara helrakad där nere, men nu börjar det bli riktigt svårt att komma åt. Jag ser inte riktigt mitt underliv (magen är för stor) och när jag sitter ner vilket jag brukar göra när jag rakar mig så hänger magen liksom över håret. :yuck:
 
Så är det helt säkert, bara det att jag är näst intill allergisk mot doft där nere = känner mig ofräsch. Är nog mycket jag skulle kunna göra annorlunda/strunta i för att underlivet skulle må bättre, men då skulle jag må psykiskt mycket sämre. :cautious: En sak som jag tycker är jobbigt apropå det ämnet är att jag föredrar att vara helrakad där nere, men nu börjar det bli riktigt svårt att komma åt. Jag ser inte riktigt mitt underliv (magen är för stor) och när jag sitter ner vilket jag brukar göra när jag rakar mig så hänger magen liksom över håret. :yuck:
veet hårborttagningskräm eller vax! Det körde jag med som gravid. Krämen är ju bara att smeta på, vänta lite sen duscha bort.
 
Funkar den även på intima delar? Kör den på ben och den är grym. Men har inte vågat testa att ta på de mer intima delarna.

Det står på vill jag minnas att den inte är till det, men jag har den till det ändå. Tycker det funkar super, akta bara så du inte får på in/på slemhinna, då svider det helt sjukt :p Men på utsidan, absolut.
 
Det står på vill jag minnas att den inte är till det, men jag har den till det ändå. Tycker det funkar super, akta bara så du inte får på in/på slemhinna, då svider det helt sjukt :p Men på utsidan, absolut.

Men jag är hårig även på insidan :angel:
Men tänker att blygdisarnas utsida bör funka. Får testa ikväll, ska kolla PH sedan ställa mig i duschen :p

Idag har jag rensat barnkläder, vad ska till dagmammas second hand, vad ska sparas och vad ska slängas. Om vi säger som så, vi lär inte behöva köpa så mkt kläder första året :p 4 Ikeakassar ska till second hand, 2 sparas och då har jag en enorm gekåsbag, jag ännu inte hunnit gå igenom.

Men storasysters rum är färdigt, hon flyttade in i går. Så nu ska bara hennes gamla rum tapetseras och sedan flyttar vi in där och vårt blir lekrum istället. Ska piffa till över borgen bara, sedan så.

22815099_10214756258079086_7850954435217037386_n.jpg

22728800_10214756260119137_1705469045625395219_n.jpg
 
Kan inflika kort om graviditetsdiabetes, något som vården idag ärr OTROLIGT dåliga på att informera om.
Är att drabbas man av grav.dia. så kommer du få typ 2 i framtiden.. MEN tar man tag i kost och motion så kan man skjuta på det. Ibland så långt att det aldrig hinner bryta ut, innan man försvinner från jordelivet.
Vården är otroligt dåliga på att informera om just detta. Har bråkat länge med kommunen om varför man inte säger något om det. Samma att man "glömmer" att berätta att barn med en mamma som har diabetes ofta föds med bredare axlar än normalt, fastnar och får därför akutsnitt. 8/10 mammor med diabetes förlöser genom snitt/akutsnitt.

Barnet löper ganska liten risk att få diabetes om mamma har det, men har pappa diabetes är risken lite högre (kan inte siffrorna exakt där, men det handlar om ca 2 procentenheter).

Att få erbjudande om glukosbelastning tycker jag är grymt. Men jag tycker även att man bör informera om vad som är riskerna med det. Så som hjärtproblem hos bebis osv.

Intressant om mamma resp pappa (vet du varför?), Har inte hittat så mycket säker info om ärftlighet när jag googlat. Men finns det nåt sätt att minska risken/förebygga typ1 trots arv?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 951
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 899
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 829
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp