Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här tråden är så bra, haft enorm halsbränna senaste dagarna så jag knappt kunnat somna så köpte hem två paket mjölk efter att ha läst om det som tips här och inatt har jag sovit som en stock :love:
 
Jag börjar undra om det är en liten människa eller en flock vilda djur jag har i magen.
Går in i vecka 32 imorgon.

Har gått på en föräldrargruppsträff och ska gå på en till på fredag. Nyttigt att få träffa andra och dela erfarenheter. Både förstagångsföäldrar och de som redan har barn.
 
Fler som också blivit mer andfådda?
Inte för att jag hade något toppenkondis innan, men detta är ju löjligt. Bara en sån sak att ta trappan upp till sovrummet....

Det varierar lite mellan dagarna, men JA! Otroligt irriterande. I slutet på förra graviditeten blev jag andfådd av att försöka stå upp och baka bröd :mad:
 
Fler som också blivit mer andfådda?
Inte för att jag hade något toppenkondis innan, men detta är ju löjligt. Bara en sån sak att ta trappan upp till sovrummet....
Blivit och blivit.. :p jag har egentligen känt mig lite extra andfådd sedan början (och hade inte världens bästa flås innan heller om jag ska vara ärlig). Men nog har det eskalerat senaste veckorna, känner mig dessutom ganska stor just nu och vägrar tänka på att bebis bara är typ 1/3 av sin "färdiga" storlek...
 
Jag börjar undra om det är en liten människa eller en flock vilda djur jag har i magen.
Går in i vecka 32 imorgon.

Har gått på en föräldrargruppsträff och ska gå på en till på fredag. Nyttigt att få träffa andra och dela erfarenheter. Både förstagångsföäldrar och de som redan har barn.
Min kotte har också blivit vildare, plötsligt känner jag honom mest hela tiden. Skönt, tycker jag, som gärna nojjar men har en bebis som sparkar"snällt" :D

Intressant med föräldragrupp! Har inte forskat så mycket i det men har fått för mig att det inte finns via regionen här, utan då får man leta privat. Tror inte vi kommer gå på något sådant, däremot ska jag nog boka samtal för mig och sambon hos en barnmorska som både jobbar privat och på förlossningen. Har flera bekanta och kollegor som gjort det som gravida och pratat om amning, förlossning och allmänna frågor, och eftersom min Bm mest fokuserar på blodprov och vikt kan det nog vara bra för att få ventilera lite tankar :)
 
Min kotte har också blivit vildare, plötsligt känner jag honom mest hela tiden. Skönt, tycker jag, som gärna nojjar men har en bebis som sparkar"snällt" :D

Intressant med föräldragrupp! Har inte forskat så mycket i det men har fått för mig att det inte finns via regionen här, utan då får man leta privat. Tror inte vi kommer gå på något sådant, däremot ska jag nog boka samtal för mig och sambon hos en barnmorska som både jobbar privat och på förlossningen. Har flera bekanta och kollegor som gjort det som gravida och pratat om amning, förlossning och allmänna frågor, och eftersom min Bm mest fokuserar på blodprov och vikt kan det nog vara bra för att få ventilera lite tankar :)
Visst är det härligt att känna det lilla livet i magen.
Vår barnmorska har även jobbat på förlossningen runt om i norden. Hon verkar väldigt kunnig och jag känner mig väldigt trygg med henne. Hon är mån om hur jag mår och pushar för att jag måste ta det lugnt med jobb. Jag skulle vilja ha med henne på min förlossning.
 
@pollex & @FeatherCloud

Syrgastuben nästa!!
Jag fyllde år i helgen och skulle baka kanelbullar. Ojoj har nog aldrig varit så jobbigt.
Och gå en runda med snabeldraken (dammsugaren) blev också jobbigt.
Promenaderna med hunden går inte heller i samma tempo längre. Hunden har dock inte riktigt fattat att matte inte längre kan få lika fort som innan. Han vill ju traska på i samma höga tempo som vi brukar
 
Sitter i skrivande stund med vad jag bara kan beskriva som molande mensvärk. Inga andra symptom dock, såsom spänd mage osv. Kan det ändå vara någon form av sammandragningar eller är det troligare att bebisen lagt sig på något sätt som framkallar värken?
 
Sitter i skrivande stund med vad jag bara kan beskriva som molande mensvärk. Inga andra symptom dock, såsom spänd mage osv. Kan det ändå vara någon form av sammandragningar eller är det troligare att bebisen lagt sig på något sätt som framkallar värken?
Förvärkar kanske? Kan väl komma efter vecka 28 eller något sånt.

När jag får sammandragningar så blir magen stenhård och det känns som magknip
 
Besök hos BM idag, vecka 25+0, och allt var bra :). Normalt blodsocker, 139 i HB (jag brukar ligga högt i HB och har legat över 160 när blodgivningen mätt), SF-mått precis på kurvan och bäbis hade 150 i puls. Jag känner fortfarande ganska oregelbundet med rörelser - jag känner alltid någonting varje dag men på olika tider och olika i styrka. Barnmorskan sa att varje barn är individuellt, men från vecka 28 så ska man kunna känna 10 rörelser på två timmar om man ligger ner och räknar, annars ska man ringa förlossningen och få komma på kontroll. Kändes skönt med en tydlig förhållning samt att jag, i alla fall just nu, kanske är en sådan som känner barnet lite mindre.
 
99 dagar kvar idag :D
Firar med att FK ringer, ställer massa frågor och säger att dem inte kan bevilja GP då dem inte ser hur jag har ett fysiskt ansträngt jobb... har nog aldrig hänt i yrket förr. Men hon trycker väldigt mycket på för att arbetsgivaren kan stänga av mig istället, undrar även varför dem inte redan gjort det och ger mig några dagar att fixa det.

Så överlag gick det väl bra även om jag tycker dem bara krånglar. Kommer ju be arbetsgivaren stänga av mig direkt med nu då - får ju fk betala ut fler dagar än jag hade tänkt från början... det kan dem ta när de skjuter sig själva i foten :p För som det lät på henne blir det direkt beviljat när man blir avstängd.
 
Alltså åååh vad irriterar mig på att folk ska fråga hur det är med oss tre, eller hur är det med dig och babyn? Alltså hallåå det är fortfarande bara vi två, pluss jag och min kropp. Man kan hellre fråga hur det går med mig och mina krämpor, eller med mig och eller med graviditeten/magen? Jag känner mig så arg över det. Det har jag gått och stört mig på sista tiden.. Detta kommer speciellt från släkten.. Jag fattar ju att de menar väl men jag tar typ illa vid mig då vi inte har någon baby eller tredje person här hos oss än. Och ja med fostret/magen går det bra vad vi vet, vi skulle uppdatera om något hemskt hände jag lovar. Men med mig däremot, jag har det nog lite tuffare och skulle bli gladare om någon brydde sig om det..
 
Senast ändrad:
Alltså åååh vad irriterar mig på att folk ska fråga hur det är med oss tre, eller hur är det med dig och babyn? Alltså hallåå det är fortfarande bara vi två, pluss jag och min kropp. Man kan hellre fråga hur det går med mig och mina krämpor, eller med mig och eller med graviditeten/magen? Jag känner mig så arg över det. Det har jag gått och stört mig på sista tiden.. Detta kommer speciellt från släkten.. Jag fattar ju att de menar väl men jag tar typ illa vid mig då vi inte har någon baby eller tredje person här hos oss än. Och ja med fostret/magen går det bra vad vi vet, vi skulle uppdatera om något hemskt hände jag lovar. Men med mig däremot, jag har det nog lite tuffare och skulle bli gladare om någon brydde sig om det..
Det låter jätteirriterande, förstår om du blir less! Jag hade nog känt mig reducerad till nån sorts bebis-behållare om det var jag...
Jag retar mig istället på att folk i min närhet envisas med att fråga "mår du fortfarande bra?" :p som om det vore helt orimligt att tänka att en kan gå igenom större delen av en graviditet utan att ha ont tex... Jag inser att det kanske är en överreaktion från min sida, men det har stört mig som sjutton på sistone! :devil:
 
Det låter jätteirriterande, förstår om du blir less! Jag hade nog känt mig reducerad till nån sorts bebis-behållare om det var jag...
Jag retar mig istället på att folk i min närhet envisas med att fråga "mår du fortfarande bra?" :p som om det vore helt orimligt att tänka att en kan gå igenom större delen av en graviditet utan att ha ont tex... Jag inser att det kanske är en överreaktion från min sida, men det har stört mig som sjutton på sistone! :devil:

Haha å vad bra det kändes med en som förstår hur jag menade :love:, precis så som en slags behållare haha. Ordet barnet har blivit använt istället baby också.. Jag fattar att jag bara är överkänslig nu men ändå..

Åj förstår det, för mig har det varit typ tvärtom, ingen av de som tidigare varit gravida (mest äldre i släkten) har haft något ont alls och verkar inte förstå mig alls som haft ont i magen och på olika sätt sedan v6 :p. Och haft problem med att gå sedan v10 först pga foglossning sen sammandagragningar.

Men precis som om de bara går o väntar på att du ska få det hemskt, du kan ju må lika bra hela graviditeten!:banana: Min mamma påstår att hon inte kände av graviditeten alls...orättvist :laugh:
Jag har hittils haft/eller har
illamående
ont i brösten
uppsvälld och öm mage
ont i magen, ont i livmodern/vanlig mensvärk typ, ilningar, ont som strålar osv
foglossning
karpaltunnesyndrom
sammandragningar som känns/ont mest hela tiden
halsbrand
yrsel/svimningar
kan inte gå/röra mig typ
annat som jag glömt skriva nu.. gråtit massor vissa dagar till exempel :cry::D
 
Haha å vad bra det kändes med en som förstår hur jag menade :love:, precis så som en slags behållare haha. Ordet barnet har blivit använt istället baby också.. Jag fattar att jag bara är överkänslig nu men ändå..

Åj förstår det, för mig har det varit typ tvärtom, ingen av de som tidigare varit gravida (mest äldre i släkten) har haft något ont alls och verkar inte förstå mig alls som haft ont i magen och på olika sätt sedan v6 :p. Och haft problem med att gå sedan v10 först pga foglossning sen sammandagragningar.

Men precis som om de bara går o väntar på att du ska få det hemskt, du kan ju må lika bra hela graviditeten!:banana: Min mamma påstår att hon inte kände av graviditeten alls...orättvist :laugh:
Jag har hittils haft/eller har
illamående
ont i brösten
uppsvälld och öm mage
ont i magen, ont i livmodern/vanlig mensvärk typ, ilningar, ont som strålar osv
foglossning
karpaltunnesyndrom
sammandragningar som känns/ont mest hela tiden
halsbrand
yrsel/svimningar
kan inte gå/röra mig typ
annat som jag glömt skriva nu.. gråtit massor vissa dagar till exempel :cry::D
Då tycker jag det är ännu lättare att förstå att det inte känns så kul när folk bara frågar hur den blivande bebisen mår! Hade ju varit klart trevligare om folk tog in att du har en jobbig graviditet och frågade om dig också. Helt ok och normalt att reagera som du gör, tycker jag! :heart

Det låter verkligen jobbigt! Jag har mest svårt att sova och så ganska trista humörsvängningar pga sömnbristen, men att utöver allt som händer i knoppen också behöva må pyton i kroppen låter skit, rent ut sagt!
 
Ordet barnet har blivit använt istället baby också.. Jag fattar att jag bara är överkänslig nu men ändå..

Haha inte lätt för folk att göra rätt! Jag hade stört mig som sjutton om folk hade sagt baby istället för barn/bebis :D

Men jag förstår verkligen vad du menar det där med att man blir någon sorts förvaringsplats... väldigt irriterande!
 
Hoppar in här igen och har läst ikapp mig på det som har skrivits under tiden jag har varit borta på smekmånad. Lite småkommentarer;

Torra slemhinnor - för mig har det verkligen hjälpt att tvätta med underlivstvål från apoteket.

Halsbränna - intressant med mjölk, jag ska testa! Har också fått det nu på slutet och det är mindre trevligt.

Föräldraledighet - vi planerar att jag ska vara mammaledig på 50 % och att mannen ska vara föräldraledig på 25 %. Jag är egenföretagare så jag kan jobba hemifrån och mannen är chef inom polisen och styr sitt egna schema så vi ska nog kunna pussla ihop något. Dock var jag inne på försäkringskassan nu och gjorde en grovplanering och fick det till att jag skulle få ut sjukt lite pengar? Fattar inte riktigt det där och tycker att det är sååå tråkigt att sätta sig in i, men det är väl bara att bita i det sura äpplet antar jag.
 
Föräldraledighet - vi planerar att jag ska vara mammaledig på 50 % och att mannen ska vara föräldraledig på 25 %. Jag är egenföretagare så jag kan jobba hemifrån och mannen är chef inom polisen och styr sitt egna schema så vi ska nog kunna pussla ihop något. Dock var jag inne på försäkringskassan nu och gjorde en grovplanering och fick det till att jag skulle få ut sjukt lite pengar? Fattar inte riktigt det där och tycker att det är sååå tråkigt att sätta sig in i, men det är väl bara att bita i det sura äpplet antar jag.

Nej det är ju inte så mycket pengar som man får jämfört med lönen. Maximalt kan du ju få 80 % men det är ju om du tar ut FP 7 dagar i veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 948
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 898
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 829
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp