Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bm besök igår, allt såg fint ut, magen växer så det knakar. Den är lika stor nu som dottern var i v34 typ. :o
En viktuppgång på 8kg sedan inskrivning, ska bli spännande att se vart det slutar. Men känner att vikten får bli som den blir, det är som det ser ut idag sista gången jag tänkt att vara gravid, 2 barn räcker gott för oss :p Men allt kan ännu hända...

Hjärtslag på 149 så hon ligger på ungefär samma som dottern.

Fick även veta att 2:a gångs föräldrar känner av sammandragningar tidigare och kraftigare. Men att jag inte ska vara orolig om jag inte börjar titta på klockan och kunna klocka dom, då är det sängliggande 1.5-2h sedan ringa FL om det inte slutar.
 
Vecka 34.
Fick igenom mitt snitt i fredags :bow: Fick träffa samma läkare som beslutade om akutsnittet senast, tog inte ens 5 min. ”Du vill inte försöka?” Frågade hon. ”Nej”, sa jag. ”Nej, men då bokar vi in ett snitt då” :banana:
I slutet av november blir det. Så egentligen hamnar jag väl i hösttråden nu istället :p

Hon sa att jag sannolikt skulle gått över länge igen annars, ganska osannolikt att det drar igång innan snittet. Tänk att den här graviditeten blir nästan tre veckor kortare än den förra :D:love::bump:
Sonen kom i v 43 :cautious:

Jobbar nu i tre veckor till, fast sista veckan är lov så egentligen bara två veckor till. Sen ca tre veckor hemma att vila och småfixa.
 
Vecka 34.
Fick igenom mitt snitt i fredags :bow: Fick träffa samma läkare som beslutade om akutsnittet senast, tog inte ens 5 min. ”Du vill inte försöka?” Frågade hon. ”Nej”, sa jag. ”Nej, men då bokar vi in ett snitt då” :banana:
I slutet av november blir det. Så egentligen hamnar jag väl i hösttråden nu istället :p

Hon sa att jag sannolikt skulle gått över länge igen annars, ganska osannolikt att det drar igång innan snittet. Tänk att den här graviditeten blir nästan tre veckor kortare än den förra :D:love::bump:
Sonen kom i v 43 :cautious:

Jobbar nu i tre veckor till, fast sista veckan är lov så egentligen bara två veckor till. Sen ca tre veckor hemma att vila och småfixa.
Vad skönt för dig!

Och vad spännande att det faktiskt börjar närma sig för dig, även om du väl är först ut så betyder det att tiden tickar på för oss andra också :D jag närmar mig 2/3 av graviditeten nu och insåg att jag dessutom passerat under-100-dagar-kvar-strecket! :eek: kanske dags att iallafall börja fundera på att fixa iaf barnvagn och spjälsängen snart...
 
Jag har haft en svacka rent mentalt på sistone, jobbsituationen eskalerade rejält med många småsaker som var och en för sig skulle känts som peanuts, men tillsammans blev helt ohanterbart... Bröt ihop för en kollega i tisdags och blev "beordrad" att gå hem och ta hand om mig och bebis... Fick sen tag på chefen och förklarade hur jag mår, och fick väldigt bra förståelse och en del direkt avlastning. Så det känns som om det finns hopp för att resten av hösten blir bättre.

Är såklart lite orolig att stressen påverkar bebis, speciellt som jag flänger så mycket på dagarna att jag knappt hinner känna några rörelser = som upplagt för noja. Tack och lov tar Kotten igen det på helgerna :heart

Så, lite upp och ner här. Orkar mycket fysiskt men inte alls psykiskt just nu. Stackars sambon får rodda nästan hela hemmet och dessutom stå ut med mitt svajiga humör. :crazy: tur det förhoppningsvis är övergående!
 
Nu ha vi också varit på första barnmorskebesöket sedan inskrivningen. Fick höra hjärtljud :love: och så blev vi anmälda till föräldrautbildningen. Nu helt plötsligt är det ganska tätt mellan barnmorskebesök och utbildningar, känns som att vi gått från det långa stadiet av vääääntan till att det helt plötsligt händer en hel del. Betyder det att det närmar sig?! :nailbiting:
 
Vecka 34.
Fick igenom mitt snitt i fredags :bow: Fick träffa samma läkare som beslutade om akutsnittet senast, tog inte ens 5 min. ”Du vill inte försöka?” Frågade hon. ”Nej”, sa jag. ”Nej, men då bokar vi in ett snitt då” :banana:
I slutet av november blir det. Så egentligen hamnar jag väl i hösttråden nu istället :p

Hon sa att jag sannolikt skulle gått över länge igen annars, ganska osannolikt att det drar igång innan snittet. Tänk att den här graviditeten blir nästan tre veckor kortare än den förra :D:love::bump:
Sonen kom i v 43 :cautious:

Jobbar nu i tre veckor till, fast sista veckan är lov så egentligen bara två veckor till. Sen ca tre veckor hemma att vila och småfixa.

Grattis vad skönt!
Jag fick i fredags veta att vägen som min bm tänkte skulle gå gick inte. Så jag får göra om hela skiten med samtal och skit. BLÄ!
 
Och jag säger hej till tredje trimestern idag. Nu börjar nedräkningen på allvar och det är jag så glad för!

Mår riktigt ruttet både fysiskt och psykiskt. Orkar nästan ingenting, känns det som. Vill mest bara lägga mig i sängen och sova bort de närmsta månaderna.
Dagar som idag när familjen är ledig tillsammans märker jag hur mycket jag omedvetet anpassat min vardag och dragit ner på tempot. Jag får lite mer energi och lust när mannen är hemma också och då tar det inte lång stund innan kroppen säger ifrån:(
Jag kan nog inte räkna med lika snabb återhämtning efter att bebis är ute denna gången för kroppen är verkligen helt fördärvad...

MEN! Från och med nu ska jag bara jobba 50% och ingen skiftgång, jag har sovit så dåligt så det funkar inte med skift. Och så jobbar jag så länge jag orkar för det är mindre påfrestande att vara på jobbet än att gå hemma. Jag fyller inte upp någon tjänst just nu på jobbet utan testar på andra arbetsuppgifter i utbildningssyfte så det är ingen som är beroende av att jag är där:up:

Barnmorskan sa på senaste besöket att jag kunde förvänta mig att känna mindre av rörelserna ju längre jag kommer i graviditeten(moderkakan i framvägg) och det har börjats märkas av. Helt klart hellre moderkakan placerad så här skulle jag vilja säga. Rörelserna med sonen var brutala nu är det faktiskt mer mysigt. Jag är ganska så säker på att bebis vände sig i förra veckan, det var en rörelse utöver det vanliga och efter det kommer sparkarna på nya ställen och hickan som förmodligen känns mest vid övre delen av ryggen/bröstkorgen ligger nere vi ljumsken. Skälvklart hinner bebis vända sig många gånger om innan det är dags att komma ut.
Magen denna gång upplever jag som väldigt låg och att jag bär bebis mer mot min egen rygg. Sonen låg väldigt högt och fixerade sig inte innan värkarbetet startade. Jag har redan nu börjat känna ilningarna när bebis stöter emot vad det nu är(känns som ett knivstick långt upp i slidan:yuck:). Det kom först sista månaden med sonen. Det är ganska kul att jämföra för de här graviditeterna är verkligen olika för mig!
 
Grattis vad skönt!
Jag fick i fredags veta att vägen som min bm tänkte skulle gå gick inte. Så jag får göra om hela skiten med samtal och skit. BLÄ!

Vad dåligt :mad:
Jag är glad att jag slapp samtal och liknande. Träffade läkaren direkt och fick veta på en gång.

Man kan ju tycka att när man varit med om snitt innan så vet man ändå vad man ”ger sig in på”, jobbigt att behöva gå igenom massa samtal och eventuella övertalningsförsök då.
 
Vad dåligt :mad:
Jag är glad att jag slapp samtal och liknande. Träffade läkaren direkt och fick veta på en gång.

Man kan ju tycka att när man varit med om snitt innan så vet man ändå vad man ”ger sig in på”, jobbigt att behöva gå igenom massa samtal och eventuella övertalningsförsök då.

Så tänkte min bm att det skulle gå till, men icke, det blir 2 besök till förlossningen för att de på omgivningen. Jag har förtusan bott där i 4 dagar, vart på 3 UL där och 2 möten. Jag vet hur det ser ut och hur det går till... Men jag får väl le och gnälla lite extra...
Förlåt för gnäll :p
 
På tal om jobb och mående. Det är TUR att jag bara jobbar två veckor till. Det händer så mycket hela tiden och jag orkar inte. Ungarna går bara i femman men det har varit krossade glasrutor, spring på skoltaket och tonvis med konflikter. Jag hinner för sjutton inte ens göra min planering för det är bara möten, föräldrakontakt, skriva rapporter, lösa akuta saker hela tiden. Jag är rätt så orkeslös när jag kommer hem... I några veckor har vi haft en extra person som stöttat upp, men från och med imorgon är vi tillbaka på att vara jag och klassresursen. Det är ganska mycket som jag inte kommer sakna direkt om man säger så... Samtidigt har jag dåligt samvete att jag ”överger” klassen. Men det ska bli skönt att bara få ta hand om mig och magen. Hinner ju knappt tänka på magen under dagarna annars.
 
Helt klart hellre moderkakan placerad så här skulle jag vilja säga. Rörelserna med sonen var brutala nu är det faktiskt mer mysigt. Jag är ganska så säker på att bebis vände sig i förra veckan, det var en rörelse utöver det vanliga och efter det kommer sparkarna på nya ställen och hickan som förmodligen känns mest vid övre delen av ryggen/bröstkorgen ligger nere vi ljumsken. Skälvklart hinner bebis vända sig många gånger om innan det är dags att komma ut.
Magen denna gång upplever jag som väldigt låg och att jag bär bebis mer mot min egen rygg. Sonen låg väldigt högt och fixerade sig inte innan värkarbetet startade. Jag har redan nu börjat känna ilningarna när bebis stöter emot vad det nu är(känns som ett knivstick långt upp i slidan:yuck:). Det kom först sista månaden med sonen. Det är ganska kul att jämföra för de här graviditeterna är verkligen olika för mig!

Jag har haft moderkakan fram i båda graviditeterna, så har inget att jämföra med. Tycker det kan gå ganska vilt till därinne ibland ändå :D men har aldrig upplevt det där brutala som en del pratar om.
De där knivsticken/huggen/ilningarna har jag också börjat få! Det är nytt, det fick jag aldrig med sonen. Han fixerade sig aldrig helt heller utan var ruckbar hela vägen (och låg sen snett och kom inte ut). Så kanske denna bebis håller på att fixera sig.
 
Så tänkte min bm att det skulle gå till, men icke, det blir 2 besök till förlossningen för att de på omgivningen. Jag har förtusan bott där i 4 dagar, vart på 3 UL där och 2 möten. Jag vet hur det ser ut och hur det går till... Men jag får väl le och gnälla lite extra...
Förlåt för gnäll :p

Gnäll på! Hade jag också gjort om jag var du! :p
 
Gnäll på! Hade jag också gjort om jag var du! :p
'
Jag är extra gnällig då sambon åkte till jobbet 19 igår och kommer hem runt 02 i natt. Dottern har vaknat typ varannan timme hela natten (hon har senaste 2-3v sovit hela nätter), krabaten i magen har inte vart lugn en stund så inte har jag sovit heller..

Så nu hoppas jag att dottern sover middag LÄÄÄÄNGE!! för jag ligger i soffan och myser med hunden :p
 
Jag har haft moderkakan fram i båda graviditeterna, så har inget att jämföra med. Tycker det kan gå ganska vilt till därinne ibland ändå :D men har aldrig upplevt det där brutala som en del pratar om.
De där knivsticken/huggen/ilningarna har jag också börjat få! Det är nytt, det fick jag aldrig med sonen. Han fixerade sig aldrig helt heller utan var ruckbar hela vägen (och låg sen snett och kom inte ut). Så kanske denna bebis håller på att fixera sig.
Livligt tycker jag att det är med den här bebisen. Sonen var som sagt brutal, det kändes och såg ut som att han möblerade om när han rörde sig. Folk som kom för att prata med mig på jobbet när det sparkades kunde liksom inte hålla ögonkontakt utan stod och glodde på magen som såg ut som att den inhyste ett discotek:rofl: nu är det mer smek, pet, lite bök och kittlingar.

Jag var ju helt säker på att ilningarna berodde på fixering senast men icke. Det verkar som att jag har ett brett bäcken. Och nu är det förmodligen ytterligare lite plats så jag räknar inte med fixering denna gång heller. Tror ilningarna kommer av att bebis kommer åt nervtrådar med huvudet. Med sonen kunde det skära till såpass att jag fick öva på att djupandas:crazy:
 
Vet inte riktigt vad den här ungen satsar på för karriär men verkar gilla att röra sig ordentligt! Sen har jag ju inget att jämföra med när det är första men ibland så är det riktigt ordentligt och syns igenom magen och pappan har fått känna några ordentliga sparkar eller vad riktigt det är han pysslar med där inne, ikväll tror jag mer på simhopp :laugh:
 
Nu är vagnen hämtad! Ska premiärtestas i em när sambon kommer hem efter sitt förhör. Dock med sittdelen, men det känns grymt bra, så lätt att flytta babyskydd och allt.
Fick en Britax b-ready, sitt+liggdel, isofixbas+babyskydd för under 8000:- känns :up:

Nu ska bara Brio Happy och Kronan sulky/s säljas. Sedan är vi på banan.
Ska idag även kolla igenom gamla bebiskläder, vad ska vi ha kvar, vad ska säljas/slängas. Kommer vi behöva något mer (troligtvis inte)
Ska lägga ut min Tula original och Ergobaby original på annons med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 948
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 898
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 826
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp