Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är nog inte alla som har den kompetensen heller helt enkelt. Antar man får lov att behandla vilda djur på ett helt annat sätt än tamdjur.Här tog dom inte ens emot fågeln som jag hade kört på och ville lämna in. Jag hade betalt för den om dom bara hade tagit den.
Så kan det ju vara förstås. Jag frågade tyvärr aldrig varför och nu är 15 år sen, Jag är fortfarande lite bitter över det dock.Är nog inte alla som har den kompetensen heller helt enkelt. Antar man får lov att behandla vilda djur på ett helt annat sätt än tamdjur.
Konstig rubrik kanske hehe.
Men jag sitter och kollar på Veterinärerna på tv där de just fick in en skadad svan.
Tanken slog mig då hur funkar det om man hittat skadade vilda djur och tar dem till veterinären? Blir den som lämnar in djuret betalningsskyldig tex?
Det här hände för säkert tio år sedan: Jag var på väg till en kompis i Bagarmossen. Utanför hennes hus hörde jag ljud; fasansfulla skrik, hundskall och människor som skrattade. Det var några ungdomar som hetsade en hund att anfalla en igelkott. För att göra en lång historia kort, tog jag igelkotten till djursjukhuset där. Jag sa att jag kunde betala för avlivningen (kotten var så illa däran), men det behövde jag inte. Men skriken från igelkotten glömmer jag aldrig.Konstig rubrik kanske hehe.
Men jag sitter och kollar på Veterinärerna på tv där de just fick in en skadad svan.
Tanken slog mig då hur funkar det om man hittat skadade vilda djur och tar dem till veterinären? Blir den som lämnar in djuret betalningsskyldig tex?
@Ainon tack för svaret! Jag lämnar mycket hellre in ett skadat djur för avlivning än att djuret ska behöva lida.
Så som lagarna ser ut så får man väl inte avliva ett vilt djur om man inte är jägare? Och vem vet hur länge man får vänta på jägaren...
Du får avliva vilda djur, även fredade, av djurskyddsskäl, du behöver ej vara jägare, veterinär el liknande. Såklart ska detta göras snarast möjligt och på lämpligast sätt. Det ska anmälas till jakträttsinnehavaren, samt polis om det är utanför jaktsäsongen för arten eller såklart om arten är konstant fredad.
När min syster körde på ett rådjur för nåt år sen åkte hennes man ut och avlivade det. Men han sköt det inte då det var inom område bland hus, så han avlivade med kniv. Han är jägare. Givetvis måste man kontakta markägaren, men man får avliva ett allvarligt skadat djur akut själv om man har kunskapen och inte får tag på markägaren direkt.Tack då är det lite klarare!
Vet när en kompis med jaktlicens syster körde på ett rådjur var det knappt att han fick åka ut och skjuta det utan det var ansvarig jägare som skulle göra det. När de sen inte fick tag på denne jägaren fick han det godkänt av polisen att få skjuta.
Du passade inte på att ta ungdomarna till veterinär för avlivning i samma veva?Det här hände för säkert tio år sedan: Jag var på väg till en kompis i Bagarmossen. Utanför hennes hus hörde jag ljud; fasansfulla skrik, hundskall och människor som skrattade. Det var några ungdomar som hetsade en hund att anfalla en igelkott. För att göra en lång historia kort, tog jag igelkotten till djursjukhuset där. Jag sa att jag kunde betala för avlivningen (kotten var så illa däran), men det behövde jag inte. Men skriken från igelkotten glömmer jag aldrig.
Kompisen visste i vilket hus hundägaren bodde, så jag ringde polisen efteråt.Du passade inte på att ta ungdomarna till veterinär för avlivning i samma veva?
bra gjort!:-)Kompisen visste i vilket hus hundägaren bodde, så jag ringde polisen efteråt.
Nödvändigt, tyckte jag. De bara skrattade när jag sa åt dem.bra gjort!:-)
Det är ett så fruktansvärt sjukt beteende som jag tycker är rent skrämmande. Psykopater börjar i regel med djur innan de ev. går över till att ge sig på människor i stället. Bra att markera för de små asen att det inte är ok någonstans. Följer polisen upp såna saker eller struntar dom i det?Nödvändigt, tyckte jag. De bara skrattade när jag sa åt dem.