Vill satsa på fälttävlan! Hjälp mig med råd/träningsbana osv!

Elisha

Trådstartare
Hejsan. Jag har jätte fin häst som är nätt i typen, 164 cm/mkh Hon är pigg och älskar att hoppa (både på bana o i terräng). Går bra i dressyr. Jag hade tänkt börja med fälttävlan/terräng och nu undrar jag hur man går till väga med träning eftersom hon endast har gått promenadridning i Tyskland i sitt 8-åriga liv, jag köpte henne i somras sedan dess har jag ridit mycket dressyr för att "lära in henne" även hoppat några gånger som gått mkt bra. Jag vill ha tips på hur man går till väga för att träna upp en fälttävlanshäst och om det finns någon bra bana man kan träna på, vi står på Södertälje RK så i närheten helst. Hästen har både fin hopp och dressyrstam. HJÄLP MIG! :) :) :)

Sv: Vill satsa på fälttävlan! Hjälp mig med råd/träningsbana osv!

Du skrev inte vilka förutsättningar du själv har.
Fälttävlan är jättekul, men ställer högra krav på både häat och ryttare.
Mitt tips:
Fortsätt träna dressyr, minst en gng i veckan för tränare.
Även banhoppning måste du träna för tränare, ca en gång/vecka eller vad fjortonde dag.
Sedan tycker jag att du skall tävla henne i banhoppning i 90 och 1m-klasser under våren.
Funkar detta utan större problem tycker jag att ni börjar träna terräng i april/maj månad för att så fort ditt kort är klart, rida ett par huntingar. Sedan tycker jag att ni kan vara klara för debutantklass.

En bana som ligger bra till är Enköpings fältrittklubb. Där ordnas mucket träningar.
Även Botkyrka måste ligga bra till för er. Kanske även Fimta utanför Katrineholm.

Lycka till!

Sv: Vill satsa på fälttävlan! Hjälp mig med råd/träningsbana osv!

jag säger som föergående, satsa på att träna dressyr och banhoppning samt kondition i vinter!
i hoppningen kan man träna fälttävlansinspirerat med sneda hinder, smala hinder, mkt vattenmattor och titthinder osv
till våren kan du åka på lite träningar och ta F-märket och sen ge dig ut och rida debutant framåt senvåren/försommaren.

banor i sthlmstrakten är tex Botkyrka, Ryttis, väsby(johannesberg), ågesta

www.swfrk.com brukar det finnas en del info om träningar på g, även på www.sfk.a.se

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 891
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar