Vilket "gruppspråk" förekommer bland hästmänniskor?

Sv: Vilket "gruppspråk" förekommer bland hästmänniskor?

Kl

Sambon skulle försöka visa att han också kunde prata "hästspråk" när han skulle försöka förklara vad det var för hästs om hans ex hade.
Han: -Jo, men det är ju en sån där olaglig ponny, väldigt ovanlig.
Jag: - Har dom smugglat in en ponny eller nåt???

Senare visade det sig att "ponnyn" är en häst på runt 1.60, har fortfarande inte listat ut vad han menade med olaglig :angel:

Det är många gånger jag har fått börja om från början (eller strunta i det helt) när jag ska försöka berätta om hur det har varit i stallet :rofl: Killens syster rider också, så folk brukar sitta som frågetecken när vi drar igång

*kl*

Kan ju berätta en rolig incident som min kompis (inte ett dugg hästintresserad) lyckades ställa till med under gymnasietiden. :D
Hade vid det tillfället 5 hästar, varav 3 för tävling. En av tävlingshästarna kallades för Killen. En fredag tog jag ledigt från sista lektionen (biologi) i skolan för att åka på träning med alla 3 tävlingshästar. Läraren hade då frågat henne var jag höll hus (eftersom vi alltid hängde ihop på den tiden) och hon hade glatt svarat: "Hon skulle hem och rida på Killen och ett par till" :rofl: Gissa om det blev ett asgarv i klassrummet, och när jag kom på måndagmorgonen så tittade alla lite konstigt på mig, och jag förstod INGENTING innan hon förklarade för mig. :angel::rofl:

:rofl::rofl::rofl: haha helt klockrent!

Ett år under vår Luciashow i stallet gjorde styrelsen en skämtlektion där de skojade om alla faktauttryck: Dvs att "ställa hästen i hörnet" blev verkligen att ställa honom där. Att få hästen att "gå på tygeln"- ja då hoppade ryttaren av hästen och skulle peta in tygen under hoven osv osv.
Vi i publiken hade jätteskoj och fick oss en liten tankeställare över det som för oss är så självklart, men som för den oinvigde kan tolkas som något helt annat.

HAHAHAHA på min klubb hade vi exakt samma:P du bodde inte i örebro tidigare?

:rofl::rofl::rofl: haha helt klockrent!

Japp! Och varje gång jag efter det skulle iväg på tävling med honom så fick jag höra "Är det verkligen nödvändigt att rida Killen inför publik... Hör inte det hemma på mer privata platser":angel:

Hård i munnen, mjuk i munnen, mjuk i handen osv diverse ord bruka ju också vara trögt för vissa att fatta.

Hård i munnen: Kan hästar verkligen prata, och svära dessutom :o?
Mjuk i munnen: Använder ni läppbalsam på hästarna :crazy: ?
Mjuk i handen: Handkräm innan man rider då eller?

Inom galoppen ar "sprut" den sand som framforvarande hast skvatter upp pa ekipaget bakom. Nar banan ar dalig och los kan man fa det overallt, aven innanfor kladerna. En kompis till mig hade ridit under sadana forhallanden och nar hon kom tillbaka till stallet kom hon med komentaren "Shit, jag har till och med sprut innanfor trosorna!"

En helt ohästig kompis till mig följde med på en tävling för första gången och vi stod o kollade på ekipagen inne på banan. Efter en stund ser jag hur hon börjar fundera och till slut blev hon bara tvungen att fråga: "Alltså, varför rider så många med flytvästar?":D

måste passa på att fråga.. :o Vad menas med "lägg ner hästen?"

Det är väl när man vill att de ska gå i en lägre form.

KL

Har kommit på mig själv med att prata fryst sperma, transportsperma osv med icke hästkompisar som kollat mycket tveksamt på mig. Kopplar inte ens sperma i det sammanhanget till ngt snuskigt liksom, så det är det mest naturliga att prata om. :p Och varför inte över en fika eller vid matbordet??

Har även jag en arab så där kan många missförstånd uppstå.
Han heter dessutom Xenophon, och kallas för X. När jag börjar prata om att jag ska rida "mitt X" så får man också mycket konstiga blickar! :D

"Han har ett sår på ballen" förklarade jag för en kompis, när hon undrade varför han inte var ridbar för tillfället. :D

En kompis berättade om ett samtal mellan två klasskompisar varav den ena var hästtjej och den andra var en arabisk kille:

- Vad har du för sorts häst då?
- ehm....:o en arab...

hon tänkte inte ens på att säga arabiskt fullblod :rofl:

knapp

bara att ha gått Nv på gymnasiet sätter ett visst ordflöde. Kan tänka tillbaka på en hel del ganska absurda lunchdiskutioner. Ännu roligar blir det nu när jag läser idéhistoria och börjar blanda alla dessa naturvetenskapliga termer ihop med gammalgrekiskan.

Jag har gått NV djurvård, dubbelnördigt alltså ;)

Våra lunchkonversationer är nog ganska avskräckande för utomstående eftersom vi kan sitta och prata om sånt som inälvsparasiter och avlivningsmetoder när vi äter.

Då min häst kallas för "Pelle" så leder det såklart till en hel del förvecklingar och många undrande blickar... :D

-Fasiken alltså! Igår sprang Pelle ifrån mig HELA tiden!
(då tror ju många direkt att det är pojkvännen som dragit)

Än värre blir det ju om jag skulle fälla kommentaren:

-Pelle låg på HELA tiden igår... :o

"ställ hästen i hörnet" icke häst människor tror nog att man ska rida och stanna (ställa) hästen i hörnet... Tkr för övrigt det blir mer komplicerat att förklara när man inte pratar med hästmänniskor, för man måste tänka mer då :p

Japp! Och varje gång jag efter det skulle iväg på tävling med honom så fick jag höra "Är det verkligen nödvändigt att rida Killen inför publik... Hör inte det hemma på mer privata platser":angel:
Hahah :laugh::rofl:

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 981
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 528
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden