Vilket "gruppspråk" förekommer bland hästmänniskor?

Sv: Vilket "gruppspråk" förekommer bland hästmänniskor?

Min mamma var förvirrad över varför B-ponnyer fick starta i C tävlingar. (Lätt C) Dom boder väll hålla sig till sin egen klass? :p

När jag sa att jag skulle vara hinknisse på en tävling var det många som stirrade på mig som om jag vore knäpp. :crazy:

Och sen allt som min styvpappa vill truga i min stackars häst ibland så som chocklad och andra icketillåtna godbitar hästarna får äta ur dopings synpunkt. Hästen protesterar dock inte :p

knapp

bara att ha gått Nv på gymnasiet sätter ett visst ordflöde. Kan tänka tillbaka på en hel del ganska absurda lunchdiskutioner. Ännu roligar blir det nu när jag läser idéhistoria och börjar blanda alla dessa naturvetenskapliga termer ihop med gammalgrekiskan.

Jag som för det mesta rider galoppörer använder utrycket "pulla upp" istället för sakta av.
Det missuppfattas verkligen om jag rider med "vanligt" ridfolk.
Sen säger man ju att hästen pullar när den ligger på bettet.
Det kan också misstolkas grovt av icke hästmänniskor :angel:

kl

Longera får jag alltid förklara som att "hästen springer i en ring runt mig".

Araminta: Då är det inte bara min klass som är så sjukt nördiga!!

knapplån..

Det kan nog låta rätt kul bland icke-hästfolk om man säger:

"håll dig mer mot mitten så inte hästen klättrar på väggarna" (sen när kan hästar klättra?)

"Byt sittben" (själv brukar jag stå på mina ben)

Att man gör "skolor" (skolor är väl till för att plugga i)

hästen går bakom handen (har hästar händer och hur går de bakom dem?)

bibehåll bjudningen när du saktar av (en bjudning är ju en tillställning)

Om man pratar om att hästen är lång eller ser tvådelad ut, och måste ridas ihop (måste låta konstigt för de som bara ser hästar som vilket djur som helst)

att hästen spårar (det brukar man ju oftast ha hundar till)

att hästen har en stjärn/snopp/ballar som någon redan sa, den med araben som trampar på ballarna är klockren:rofl:

ställ hästen innåt (vadå, ska hästen stå där?)

att man har hästen framför sig (ganska ologiskt när man sitter uppepå för icke-hästmänniskor)

kl

Longera får jag alltid förklara som att "hästen springer i en ring runt mig".

Araminta: Då är det inte bara min klass som är så sjukt nördiga!!

Nejdå! I ett gäng med blandade mattegenier och datanördar så är det svårt att vara "nörd" ;)

KL
Sitter här och fnissar lite, så tokigt det kan bli med alla olika meningar. :)

:rofl::rofl: Har många minnen från när min kille och jag precis hade träffats och jag pratade om hästarna i "hästtermer" sas, det var inget jag tänkte på utan det var ju SJÄLVKLART att alla visste precis vad jag syftade på. Han såg ut såhär :confused: efter en stund och bad mig att börja prata svenska igen :rofl:

*kl*

Yngsta dottern tävlade i hoppning i helgen, både storhäst och ponny, och en killkompis (icke hästintresserad) frågade igår hur det hade gått.
Hennes svar: Joo, med hästen nollade jag i clear rounden, och sedan blev det en dubbelnolla och jag blev nia av 13 placerade. Med ponnyn fick jag ett stopp i clearrounden, men dubbelnollade i andra och blev precis utanför placering.

Killen: öhhh.. jaha.. men du.. kan du inte bara säga om det gick bra eller inte??? :rofl:

Haha dom var bra! Och att hästen pullar...

:rofl::rofl:
Jag försökte mig på detta språk också i början, nu säger jag bara "vi fick pris" om jag vart placerad :D

*kl*

Yngsta dottern tävlade i hoppning i helgen, både storhäst och ponny, och en killkompis (icke hästintresserad) frågade igår hur det hade gått.
Hennes svar: Joo, med hästen nollade jag i clear rounden, och sedan blev det en dubbelnolla och jag blev nia av 13 placerade. Med ponnyn fick jag ett stopp i clearrounden, men dubbelnollade i andra och blev precis utanför placering.

Killen: öhhh.. jaha.. men du.. kan du inte bara säga om det gick bra eller inte??? :rofl:

Låter som mig när min lärare frågade hur det hade gått på en tävling: Nolla i grunden och en pet i omhoppningen.
Han såg verkligen ut som ett frågetecken så jag avbröt tystnaden och sa: så en rivning var det sämsta, annars gick det ju galant.

Har ett jättebra och färskt exempel!

Jag: ... då kan man rida ut.
Kollega: Eh, rida ut? Vad gör man då?
Jag: Ja alltså, man rider ut i skogen :)
Kollega: Jaha. Heter det då att rida in när man rider på ridbanan?

:D Självklart för oss, inte lika självklart för alla andra.

Ett år under vår Luciashow i stallet gjorde styrelsen en skämtlektion där de skojade om alla faktauttryck: Dvs att "ställa hästen i hörnet" blev verkligen att ställa honom där. Att få hästen att "gå på tygeln"- ja då hoppade ryttaren av hästen och skulle peta in tygen under hoven osv osv.
Vi i publiken hade jätteskoj och fick oss en liten tankeställare över det som för oss är så självklart, men som för den oinvigde kan tolkas som något helt annat.

Det fanns bilder med detta uppsatt på min gamla ridskola i teorisalen. De var ritade av Lena Furberg och ja, gå på tyglarna - där var det en häst som stod på tyglarna. Gör en volt - hästen gör en bakåtvolt :D Fanns massor med klockrena men kommer inte på dem nu. Ganska lustiga ordval vi har ibland, jag menar vem kom på att kalla ett tecken för snopp? :p

Fick höra en diskussion mellan två nära vänner till mig!
Den ena har ridit en del skolridning medans den andra mest ridit ute i skog och mark och ej någonsin gått på ridskola.
Hur som haver så har skogsmullen fått hem en gammal lippizaner valack som i grund och botten är ganska välskolad. Eftersom hon mest ridit gamla uttjänta varmblod (inget ont om dessa :) ) så har hon alltid ridit rakt fram i skogen och hoppat över träd. '

Nu en dag så ringde hon alldeles lyrisk till den lite mera skolridna kompisen med kommentaren att:
-han sparng åt sidan när jag tryckte med skänkeln.......
Pedagogisk som väninnan är så frågade hon
-hur gick han ställd?
-??????????
-Ja men börde han kroppen åt något håll...gick han skänkelvikning eller kanske öppna eller sluta?
-Nej nej nej skrattade skogsmulle - han SLUTADE inte!

Vad vi skrattade - det sköna är att våran skogskompis aldrig någonsin gett sken av att vara någon elitryttare inom dressyr heller!!:banana:

Att komma till ridning kan visst också låta lite konstigt...
"Jaha, är det när man kommer till stallet det då eller?"

*kl*

Diskussioner om spermakvalitet kan också få icke-hästfolk att höja på ögonbrynen. Särskilt om de inte har koll på att det är hästar man pratar om... :D

*kl*

Diskussioner om spermakvalitet kan också få icke-hästfolk att höja på ögonbrynen. Särskilt om de inte har koll på att det är hästar man pratar om... :D
Ja, detta har man råkat halka in på otaliga gånger när vi har haft familjemiddagar med respektive. Jag och syrran har diskuterat hingstar och spermakvalitet och min kille och min brors sambo har sett ut såhär :eek::o Vi tänker ju inte ens på hur fel det kan låta och jag koppalde inte förrens efteråt varför karln satte maten i halsen och såg ut som en fågelholk :D

Haha vad kul ^^
Det kanske man skulle ha med på näsa öppet hus på gården :idea: Vad hade ni med mer för roligt? Jag har lite idetorka just nu. PMa gärna :)

*kl*

Kan ju berätta en rolig incident som min kompis (inte ett dugg hästintresserad) lyckades ställa till med under gymnasietiden. :D
Hade vid det tillfället 5 hästar, varav 3 för tävling. En av tävlingshästarna kallades för Killen. En fredag tog jag ledigt från sista lektionen (biologi) i skolan för att åka på träning med alla 3 tävlingshästar. Läraren hade då frågat henne var jag höll hus (eftersom vi alltid hängde ihop på den tiden) och hon hade glatt svarat: "Hon skulle hem och rida på Killen och ett par till" :rofl: Gissa om det blev ett asgarv i klassrummet, och när jag kom på måndagmorgonen så tittade alla lite konstigt på mig, och jag förstod INGENTING innan hon förklarade för mig. :angel::rofl:

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 981
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 528
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden