Vilket bett när ni kör?

Sv: Vilket bett när ni kör?

knapp
till er som valt postkandar, tycker ni inte bettet blir onödigt tungt med så stora ringar? jag föredrar liverpoolbettet för att det blir lättare och därför lägger mindre vikt på tungan på hästen, det kan göra vissa hästar lite okänsliga(tappar känseln i tungan) med för tunga bett enligt min erfarenhet, det är nästan stora som hus hästar som postkandarets vikt passar på.
min erfarenhet är att lätta bett med möjlighet att stabilisera med kedja eller ännu hellre pelhamstång med skumrem, (,tömmar i översta ringen eller delta) så får man en lugn mun

Det finns ju många många hästar som gillar tyngre bett. Ett tyngre bett ligger tyngre på tungan och många hästar giller inte det men så finns det de som gillar att bettet ligger stadigare/tyngre på tungan och det gör det om det är tyngre.

Det blir alltså som med alla andra bett, även de med räfflor, att olika hästar gillar olika bett. Jag tror inte man ska fastna i vad man själv tycker känns eller ser "fel" ut.

Att vara fast i gamla vanor om hur det ska se ut eller hur det borde vara är förlegat och man måste tänka utanför boxen. Det är som att be friidrottare ha en och samma utförande på skor eller samma märke trots att man är född olika.

Man får helt enkelt göra det som känns bäst för hästen, inte för en själv.

Den kanske skenad för att det var för tungt lastat :(

Jag funderar ibland över hur man lär (inte draghästar) att dra. Men det är helt OT i denna tråden. Min lilla blir dock väldigt speedad och stressad om det är tungt. Backar (har en på vår släta körväg) fick man tassa ned sakta sakta och i uppförsbacken fick man nästan låta honom trava (jag gick sjlävklart bredvid vagen oxå). Men det är ju inte så konstigt för han vet ju inte hur han ska göra :idea: Han lärde sig dock snabbt att hantera den lilla backen men hade jag bett honom dra (a la skotta snö eller liknande) så är jag rätt säker på att han dragit järnet/vägrat gå. Vi hålle oss till släta vägar mao, kass utrustning och kassa körkunskaper :p Men det gillar han massor :love:

Hade också problem med en ridhäst vi körde in. Tipsen är: har jättelätta vagnar/last och öva på de ställen där det är slätt och öka gradvis (sakta) och tillåt den aldrig att springa i uppförsbackar. Vår stegrade sig för minsta lilla men numera är det inga problem.

Vi hade en unghäst som aldrig riktigt ville acceptera bettet utan gick och gapade. Vi var hos vetrinären som konstaterade att hans mun såg jättefin ut. Frågade oss vilken storlek vi använde på bettet och vi hade då 13,5 på ett oledat bett, liten tungfrihet, utan häv och stora bettringar. Vet sade att en del hästar gillar inte att bettet glider i munnen och efter mätningar rekomenderade hon ett 11,5 till vår gigantiska nordsvensk och snokrem på nosgrimman. Dock hade vi inget 11,5 men tog 12,5 och satte dit gummiplattor och snokrem och han blev mycket "lugnare" i munnen direkt.
Nu var ju detta ett bett som var lite böjt så tyngden av bettet kom ju inte över tungan främst utan över lanerna. Har dock aldrig märkt skillnad på olika bett pga tyngden men det finns säkert hästar som föredrar det ena över det andra!:)

Våra postkandar har bara 2 öglor så de är relativt lätta.

*kl*

Idag på körkursen var vi med om det otäcka att en av hästarna drabbades av panik och drog runt anläggningen i fullt ös för att sedan skena rakt in i skogen med vagnen slängande efter. Kusken och medhjälparen åkte ur ganska tidigt när vagnen fastnade i ett körhinder och välte. Min häst var lugnet själv trots uppståndelsen, och jag hade varken före, under eller efter situationen några problem att köra henne med små tömhjälper på hennes gamla vanliga tredelade. Men dagens upplevelse gör ju ändå att jag funderar över det här med uppbetsling... :crazy:

OM jag skulle betsla upp på en känslig häst som hela sitt liv gått på tredelat (och aldrig stuckit eller skenat...), vad skulle jag prova först? Jag vet att inget bett är skarpare än handen som håller tömmen, men jag är ju ingen stjärna på att köra, och tycker att jag är lite för yvig i händerna då och då (det säger min lilla körhäst också). Är jag bara nojig och borde fortsätta på vårt tredelade - åtminstone tills jag lärt mig köra bättre? Jag tror ju egentligen inte att något skulle hända. Men om..!

Det var precis detta jag tog upp i början av tråden och fick en känsla av att ni nonchalerade, man kan vara oerhört lätt på handen på en otroligt känslig häst, fast man har kedja, men om något händer så då har du någon chans.
Man har bara ett liv och det gäller hästen med(jag kör alltid men hjälm och väst)
Jag hade börjat med ett kimberwick med stång och tungfrihet, tycker dom passar nya hästar bra(oftast)

Senast ändrad:

Jag glömde säga att syntetbetten är oftast ganska milda och det finns med kedja, typ pelham där du sätter tömmarna direktverkande så är dom ganska snälla, andra har säkert fler ideér.

Jag nonchalerade inte det du frågade. Jag trodde jag svarade ganska tydligt men ibland blir det väl knäppt när man skriver.

Jag har vanligt tredelat hemmavid när jag kör timmer, syntetstång på volten på översta häven.
Ute har jag ALLTID metallstång och på nedersta häven.

Det har jag av två anledningar. Han är mycket piggare ute och jag vill inte sitta och slita för att eventuellt få stopp på honom. Om det händer något så har man nog inte mycket till chans ändå.

Jag har varit med om att min häst (när han fått för mycket sojamjöl) blivit rädd för de mest triviala saker som han aldrig är rädd för annars. Nu skenar han ju inte så långt utan "bara" bort från saken han är rädd för. Men då å andra sidan så drog jag så hårt i bettet att kindkedjekroken raknade helt.

Det var precis detta jag tog upp i början av tråden och fick en känsla av att ni nonchalerade, man kan vara oerhört lätt på handen på en otroligt känslig häst, fast man har kedja, men om något händer så då har du någon chans.
Man har bara ett liv och det gäller hästen med(jag kör alltid men hjälm och väst)
Jag hade börjat med ett kimberwick med stång och tungfrihet, tycker dom passar nya hästar bra(oftast)

Jag tog upp det i början jag också (frågan om man skulle betsla upp "om och ifall", trots att hästen är som ett lamm på tredelat), om du nu riktar dig specifikt till mig... #19

Och det är ju just det att ett skarpare bett ställer högre krav på kusken. Jag är en novis kusk, och även om jag alltid försöker använda små fina hjälper så lyckas jag inte alltid. Ibland uppstår kommunikationsmissar när jag inte lyckas förmedla vad det är jag vill att hon ska göra, och i en sådan situation där jag känner mig lite stressad händer det att jag tar ett hårdare tygeltag än vad som är nödvändigt - till hästens förtvivlan naturligtvis.

Jag tycker balansgången är svår. Det skulle kännas tryggare att ha betslat upp om något skulle hända. Men i realiteten kanske inte skulle spela så mycket roll? Min häst är bland det tryggaste man kan hitta som går i två par hästskor. Hon har inte stuckit eller skenat under sina 22 första år, så skulle hon göra det nu så känns det som att hon definitivt skulle vara så rädd att inget bett i världen skulle kunna stoppa henne... :crazy: Så ska damen behöva lida för min brist på körkompetens för att en uppbetsling kanske, kanske skulle kunna göra skillnad om det skulle hända något som fick min trygga springare i obalans? Jag vet inte..!

Senast ändrad:

Förresten - jag har ingen aning om vad den skenande hästen hade för betsling. Jag har inte tänkt på det tidigare, och hästen kom ju inte tillbaka så att jag kunde se det i efterhand heller. Den kanske var uppbetslad. Men jag TROR den gick på tränsbett.

Jag har förövrigt ridit damen på kandar under dressyrträningar vilket naturligtvis gick bra trots att hon är mycket känslig och lyhörd. Så hon har ju gått uppbetslad med stång och kindkedja förut. Men då var jag ju också en rutinerad ryttare vilket egentligen är hela skillnaden mot det här valet. Jag hade inte satt upp en grön ryttare med en skarpt bett på damen även om den gröna ryttaren nästan alltid hade mjuka händer... :crazy:

Vi har också varit med om hästar som har blivit skrämda på ett eller annat sätt och dragit iväg och min uppfattning är att blir de skrämda så spelar det ingen roll vilket bett du har i munnen på din häst för de lyssnar ändå inte på bettet i den situation du är i då även om det skulle vara skapare. Vi har just nu en häst som är lite osäker och hoppar till för lite allt möjligt och drar iväg ibland och det enda som hjälper på honom är att använda skygglappar. Visserligen blir han mer "känslig" då han inte kan se vart ljuden kommer ifrån och "hoppar" oftare men när han väl drar eller hoppar så gör han det alltid på det hållet som han ser och därför blir han styrbar även om han kutar en bit. På detta sätt så undviker vi farliga hopp i diket eller ut framför en bil och liknande situationer. Det blir att han springer en bit och sen lugnar han sig. Vill tillägga att han blir lugnare efterhand ju mer han är med om och om man nu kör/rider honom utan skygglappar så verkar han ha "lärt" sig för oftast blir det bara ett skutt frammåt och sen är det bra.

När vi körde in vårt halvblod så varje gång vi såg oro så stannade vi honom så han fick stå still och tillslut så lärde han sig att var han orolig eller rädd så stannade man. Han är nu körd i flera år men ibland hamnar man i stuationer då detta inlärda beteende är bra. För ett tag sedan lossnade skakeln vid ett dressyrpass och han stannade genast och undrade vad det var som inte stämde. Tack kära häst :d

I skogen/tömkörning kör vi alltid med de snällaste bett man kan hitta eftersom man kan snubbla och göra ett ofrivilligt ryck i tömmen. I maraton kör vi oftast också på vanligt tränsbett (ungerskt som inte påverkar tränset). I dressyren har vi skarpast bett och brukar ha liverpoolbett med 2 ringar och lite böjd stång som inte trycker så mycket på tungan. Sen är det lite dagsform om man har tömmen i det översta eller nedersta. Ibland är dagsformen lite loj och då brukar man få ha den överst för att inte hamna bakom lodplan. Om hon är lite självbärande så brukar man kunna ha den nedersta för då får vi en bättre form och "millimeterprecision". :)

tips på märke på postkandar som inte har räfflor, och är rätt så smalt?

delvis knapp Jag tycker att en uppbetsling fungerar om man är snabb, hästen bär huvudet själv och om hästen reagerar på något så tar man och hästen tänker till och hinner med att se efter. så har det funkat för mig i alla fall. Om man försöker ta när hästen skenar så går det naturligtvis inte då den redan är låst i sin skräck, men kan man ta i ordentligt precis innan kan man oftast bryta det.
Nu ska tilläggas att mina körvägar är trafikerade av massor av bilar och till och med 24 m lastbilar en bit innan jag kommer till grusvägar, jag måste kunna ta ordentligt om hästen blir nervös och kunna tala om att den ska hålla sig i skinnet. (och nu hänger jag mig själv, men att inte ha uppbetslat på trafikerade vägar tycker jag är vårdslöshet i trafik)

*kl*

Idag på körkursen var vi med om det otäcka att en av hästarna drabbades av panik och drog runt anläggningen i fullt ös för att sedan skena rakt in i skogen med vagnen slängande efter. Kusken och medhjälparen åkte ur ganska tidigt när vagnen fastnade i ett körhinder och välte. Min häst var lugnet själv trots uppståndelsen, och jag hade varken före, under eller efter situationen några problem att köra henne med små tömhjälper på hennes gamla vanliga tredelade. Men dagens upplevelse gör ju ändå att jag funderar över det här med uppbetsling... :crazy:

OM jag skulle betsla upp på en känslig häst som hela sitt liv gått på tredelat (och aldrig stuckit eller skenat...), vad skulle jag prova först? Jag vet att inget bett är skarpare än handen som håller tömmen, men jag är ju ingen stjärna på att köra, och tycker att jag är lite för yvig i händerna då och då (det säger min lilla körhäst också). Är jag bara nojig och borde fortsätta på vårt tredelade - åtminstone tills jag lärt mig köra bättre? Jag tror ju egentligen inte att något skulle hända. Men om..!

Usch vad hemskt! Vad hände?

Ang uppbetsling så får man väl också tänka igenom hur hästen skulle reagera på ett skarpare bett. Det finns ju risk att hästen blir tokstressad och försöker springa ifrån bettet i stället och blir ännu svårare att bromsa?

Den översta meningen i mitt inlägg kan tolkas som att ni sitter och tjuvhåller och därför inte betslar upp och det tror jag naturligvis inte. vill bara klargöra hur jag gör:p

Ang uppbetsling så får man väl också tänka igenom hur hästen skulle reagera på ett skarpare bett. Det finns ju risk att hästen blir tokstressad och försöker springa ifrån bettet i stället och blir ännu svårare att bromsa?
fast man får ju hålla i betslingen efter hästen, är den så känslig så lägg en lättare kontakt i tömmen eller en minde tung töm som syntet(och nu hängde jag mig igen)Jag tycker inte alls om lädertöm för att jag tycker den flexar för mycket och då måste man hålla lite hårdare för att ha kontakt.

Senast ändrad:

Jag körde ju min egen häst, så jag kan inte säga att jag såg alla detaljer. Men så som JAG uppfattade/bedömde det blev hästen sur för något kusken gjorde (såg inte vad - använde pisken eller krävde något hästen inte ville förmodligen. Min upplevelse av hästen sedan tidigare är att den lätt blir grinig om den inte får som den vill.) och gjorde en bakutspark. Kusken var oförberedd och hade rätt långa tömmar så hen tappade kontrollen när hästen tog ett par språng framåt och då gjorde hästen ytterligare ett par protestsparkar med lite mer kraft bakom som ännu mer satte kusken ur balans (ja, vem skulle inte det med två bakhovar bra nära ansiktet - de hade en låg rockard så hästen nådde upp i ansiktshöjd och en bit in i rockarden).

Sen föll hästen in i galopp, och med de långa tömmarna kunde liksom kusken inte bromsa ordentligt, så hästen ökade bit för bit, uppenbart störd av den skramlande vagnen. Den var rätt grön och hade med ganska stor sannolikhet aldrig galopperat med vagn tidigare. Kusken ramlade av i en tvär sväng, medhjälparen strax efter när rockarden fastnade i ett körhinder och välte. Så långt var inte hästen särskilt rädd vad jag kunde se, bara lite skärrad. Men den fortsatte i galopp in i en skogsdunge där den hoppade över en mindre stenmur med rockarden efter, och DÅ blev den rädd på riktigt.

Den skenade runt på anläggningen, över stock och sten, stenmuren igen, gravar och andra körhinder, ramlade flera gånger och kastade sig iväg igen. Sen drog den rakt därifrån över ett par åkrar och in i skogen.

fast man får ju hålla i betslingen efter hästen, är den så känslig så lägg en lättare kontakt i tömmen eller en minde tung töm som syntet(och nu hängde jag mig igen)Jag tycker inte alls om lädertöm för att jag tycker den flexar för mycket och då måste man hålla lite hårdare för att ha kontakt.

Fast jag syftade bara på ögonblicket då man behöver ta tag i hästen för att hindra den?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar