Vilket bett när ni kör?

Sv: Vilket bett när ni kör?

Jag har det bett hästen gillar bäst, dvs det bettet är det mildaste oavsett vad som anses vara mildast.
Sedan har jag olika bett beroende på vad jag gör.

Hemmavid med timmerdragning kan jag ha tredelat om jag vet att det blir långjobb. Blir det kortjobb tar jag raka med hävarm eftsom han kan bli så laddad.

Ute betslar jag upp lite eftersom vi jobbat mycket med framåtänkandet och får han mycket sojamjöl (Max 3 dl) kan han bli nojjig och rädd. Bäst att ha säkerhet då.

En lydig häst kan behöva ett "skarpt" bett och tvärtom. Det beror ju på vad hästen trivs bäst på. Man kan inte dra slutsatser om hur olydig hästen är på bettet den har. Det är viktigt att veta.

Det där med att man inte får ha nosrem i bruksklasserna men ska ha i körningen har jag inte fått något svar på än. Det borde vara som med bett, man har det som hästen trivs bäst i. Att förutsätta i bruksklasserna att hästen är olydig om den har nosrem är ju lika illa som med bett.
I dressyren känns det som en dekorativ sak när den sitter som den gör. En remont kan ju ha ett syfte men de andra? Har de verkligen det?

Det är långt ifrån alla hästar som stannar när de blir rädda, de är trots allt flyktdjur. Det räcker med att läsa ett par trådar här på Buke för att förstå att det är många som har problem med att hästarna går sin väg när de blir skrämda eller obekväma i situationen.

Ja visst är hästar flyktdjur, det har jag inga invändningar mot. Men inte ens vildhästar flyr för minsta lilla, utan spanar om inte situationen upplevs som akut farlig. Och tamhästar som hanteras och vänjs vid olika saker och situationer har ju en högre tröskel till att tycka situationen är akut läskig. Och jag hade en, uppenbarligen felaktig, uppfattning att de flesta tamhästar har en ganska hög sådan tröskel. Nu har jag nästan bara haft hästar som jag haft sedan de var unghästar/föl, så det är kanske nån typ av av omedveten omprogrammering då. Jag hanterar sällan andras hästar.

Det var därför jag skrev "omprogrammering" inom citationstecken. Det handlar mer om en bra hantering som ger trygga hästar än någon slags hjärntvätt :)
Jag har hanterat rätt mycket hästar som inte alls har det tänket, de sticker för minsta lilla. Men med lite träning blir de finfina körhästar som tar det lugnt och stilla.

Ewfa:
Men det är väl inte "förbjudet" att ha nosgrimma på bruks? Jag ska erkänna att jag inte har någon koll på regler :o
Och jag dömer ingen för vilket bett de har, ber om ursäkt om det har verkat så :) Jag rider själv på ett rätt skarpt correctionbit, utan att ha en olydig häst. Det jag invänder mot är att säga att man måste ha en visst slags bett bara för man har en vagn bakom hästen. Som jag sa innan: man ska ha den utrustning man själv och hästen trivs med.

Nu blev vi nog väldigt OT.

Oj, förlåt sthu, jag svarade på ditt men det var helt allmänt.
Jag tolkade ditt inlägg precis som du skrev, att man ska ha det bett som hästen trivs med.

I brukskörning får man inte ha nosgrimma, nej. Det står i deras "TR".
Jag tror det gäller skogskörning också. Bruksridning har jag ingen aning om.

Ja visst är hästar flyktdjur, det har jag inga invändningar mot. Men inte ens vildhästar flyr för minsta lilla, utan spanar om inte situationen upplevs som akut farlig. Och tamhästar som hanteras och vänjs vid olika saker och situationer har ju en högre tröskel till att tycka situationen är akut läskig. Och jag hade en, uppenbarligen felaktig, uppfattning att de flesta tamhästar har en ganska hög sådan tröskel. Nu har jag nästan bara haft hästar som jag haft sedan de var unghästar/föl, så det är kanske nån typ av av omedveten omprogrammering då. Jag hanterar sällan andras hästar.

Det var min första tanke när jag läste ditt förra inlägg :) Är man okomplicerad så blir hästen okomplicerad tror jag, mao var glad för din "omedvetna" kunskap :bump:

I brukskörning får man inte ha nosgrimma, nej. Det står i deras "TR".
Jag tror det gäller skogskörning också. Bruksridning har jag ingen aning om.

Spännande! Råkar du (eller någon annan) veta anledningen till att man bestämt att man inte ska ha nosgrimma? Eller bottnar det i någon gammal tradition?

Själv använder jag nosgrimman mest för syns skull då jag anser att den i allmänhet gör mer skada än nytta. Och för att rid-TR kräver det. I hoppning/terräng känns det möjligen lite motiverat med nosgrimman, medan den är väldigt onödig vid brukskörning. Men från onödig till förbjuden är det ju en bit. :)

Lite offtopic kanske...:angel:

Det var min första tanke när jag läste ditt förra inlägg :) Är man okomplicerad så blir hästen okomplicerad tror jag, mao var glad för din "omedvetna" kunskap :bump:

Ja, om det är så får jag vara glad. Och om jag bara haft turen att få grymt trevliga hästar så kan jag ju vara glad för det istället. Och eftersom jag gillar att vara glad så tycker jag det låter hemskt bra. ;)

Jag skrev i något inlägg här ovan att jag inte har fått något svar tyvärr, på varför man inte ska ha nosgrimma.
Jag skulle faktiskt vilja veta. Jag tror att det kan ha med att man tror att en lydig häst behöver man ingen nosgrimma på.

Men för mig kan en nosgrimma vara till för att hålla ett bett stilla vilket vissa hästar kan föredra. Det har inget med lydnad att göra.

Jag skulle tro att det är tradition.

Jag har aldrig haft nosgrimma och aldrig haft en häst som kliat av sig tränset eller bett som inte ligger still. Så för mig är det inget konstigt att man inte behöver en nosrem.

Nosgrimma hör inte till den traditionella utrustningen för brukskörning och skogskörning därför medför det några enstaka straffpoäng om man ändå väljer att använda det. detsamma gäller för stångbett i dessa discipliner OBS! att inget av det är otillåtet.
Bruksridning däremot har ju inga gamla traditioner så där är båda tillåten.
men komihåg att det finns en punkt "hästens svar på hjälperna". det kan alltså "löna sig" att ta lite straff för nosgrimma/stångbett om hästen går bättre med det!

Jag har alltid samma bett, ett tredelat tränsbett med koppar/sötmalm, vilket han funkar utmärkt på. Är dock inte rolig att rida på samma bett, där jag har ett rostfritt tredelat med fasta ringar, eller kimblewick. Inget av dessa bett kan jag köra honom på ;) Nu rider jag oftast med repgrimma i vilket fall, men NÄR jag använder bett så blir det så. Har ingen aning om varför, men han verkar trivas så.

Just det! Det känner jag igen, var många år sen jag tävlade bruks. Tack för info! :)

Betslar inte upp för säkerhetsskull, men jag förstår om man vill göra det. Jag tycker inte alls att man har samma kontroll som vid ridning, och skulle hästen dra med vagnen så är risken att det händer nånting så mycket större.

Kör på rakt tränsbett på två och en kör jag med grodstång för att han kan bli ganska taggad och stark emellanåt.

*kl*
Kul att tråden hållt sig så trevlig!

Jag tycker att det är bra om man inte behöver betsla upp, men kan tänka mig att jag kommer att betsla upp ibland. Målet för mig är en "bombsäker" häst som är välkörd och lyhörd för kuskens hjälper. Men jag har hästen uppstallad i närheten av samhället och innan han och jag känner oss helt varma i kläderna så kan det nog bli ett grodbett, kimblewich eller liknande. En stor nordsvensk bruks.

Nosgrimma hör inte till den traditionella utrustningen för brukskörning och skogskörning därför medför det några enstaka straffpoäng om man ändå väljer att använda det. detsamma gäller för stångbett i dessa discipliner OBS! att inget av det är otillåtet.

Är det vanligt att skogs/brukshästar äter i vilopauserna? Isf kan ju det vara en anledning att inte ha nosgrimma kanske :idea: En vild gissning efter att ha sett pappas lilla film :p

*kl*

Jag kör alltid med en liverpoolstång för att han först och främst trivs bäst på bett med kedja (rider även på blank kandarstång) och sen för att det känns som om att man har lite mer att säga till om om han skulle få för sej att sticka. Dock så tror jag att om han verkligen vill sticka så gör han det ändå, oavsett bett, men med detta bett kan jag kanske påverka honom snabbare innan han grips av jätte panik och faktiskt sticker helt okontrollerat.

Nosgrimma har vi, men så löst spänd att den inte har någon verkan, mest för syn skull. Är även jätte noga med att verkligen tänka på "att bettet inte blir skarpare än vad handen som håller tömmen gör det till".

Har dock haft tvådelat tränsbett med parerstänger utan nosgrimma när vi sladdat ridbanan, men det är nog mest för att det känns som om att han gör ett tyngre jobb då och blir lättare att styra med vanligt bett då allt går så långsamt och man ändå ska försöka få det så rakt som möjligt att stången gör att han blir mer vinglig, vet inte varför den känslan finns där men jag tycker jag får tjata mer om rakt fram om stången är på när detta arbete utförs.

Men sen tror jag att dom hästar som jobbar i skogen tar till vara på pauserna som bjuds, dom drar ju ganska tungt och då är nog ett vanligt tränsbett utan nosgrimma mer bekvämt om dom får äta lite medans dom väntar på att det ska lastas.
Sen vet jag inte, men borde det inte vara ganska svårt för en häst att sticka iväg med ett stort lass stockar bakom sej, har aldrig sett eller hört nått om en skenande häst med timmer, någon annan?

Sen vet jag inte, men borde det inte vara ganska svårt för en häst att sticka iväg med ett stort lass stockar bakom sej, har aldrig sett eller hört nått om en skenande häst med timmer, någon annan?

Min morfars pappa hade en ardenner som skenade då och då med timmerlass (och hölass liksom ett par vagnar). Historien förtäljer inte hur tungt lastat med timmer det var när han stack, men det var färdiglastat och de var på väg hem i alla fall.

(Nej, morfarsfar var ingen hästkarl. Varken erfarenhetsmässigt eller kunskapsmässigt. Han fick bara en idé att köpa en gård och bedriva jordbruk, och gav upp efter några år då det visade sig vara svårare än han trott. :grin:)

Den kanske skenad för att det var för tungt lastat :(

Jag funderar ibland över hur man lär (inte draghästar) att dra. Men det är helt OT i denna tråden. Min lilla blir dock väldigt speedad och stressad om det är tungt. Backar (har en på vår släta körväg) fick man tassa ned sakta sakta och i uppförsbacken fick man nästan låta honom trava (jag gick sjlävklart bredvid vagen oxå). Men det är ju inte så konstigt för han vet ju inte hur han ska göra :idea: Han lärde sig dock snabbt att hantera den lilla backen men hade jag bett honom dra (a la skotta snö eller liknande) så är jag rätt säker på att han dragit järnet/vägrat gå. Vi hålle oss till släta vägar mao, kass utrustning och kassa körkunskaper :p Men det gillar han massor :love:

Min morfars pappa hade en ardenner som skenade då och då med timmerlass (och hölass liksom ett par vagnar). Historien förtäljer inte hur tungt lastat med timmer det var när han stack, men det var färdiglastat och de var på väg hem i alla fall.

Usch vad jobbigt, då hoppas man verkligen att ingen kommer i vägen. Det är nog så hemskt med en sulky bakom en lös häst.

Jag har oxå hört om hästar som kan bli rädda av att det tar emot. Min, han bara tar i lite till, lugnt och sansat, eller väntar på vad han ska göra.
Har råkat köra köra på en mindre björk en gång, det tog emot och Fabian drog på, vipps så gav trädet vika och böjdes ner över hans rygg, det rörde inte Fabbe för fem öre (som tur var).

Men jag tror det borde handla om att hästen är van vid att det inte är farligt att sitta fast och att den litar på att kusken har koll på att det inte är farligt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar