Vilket bett när ni kör?

Sv: Vilket bett när ni kör?

KL

Kan uppdatera mitt svar också då jag har nya hästar som båda körs.
Den "stora" har jag ett tredelat D-bett på (Stübben som låser sig i rakt läge då man tar i båda tömmarna) eller vanligt tredelat med rörliga ringar. Fungerar oftast bra men hon kan bli stark när man "sätter fart" på henne, hon ligger gärna på lite för mycket i handen första biten i trav/galopp även om hon inte blir tung.

Skulle vilja prova någon stång på henne då hon funkar bra att rida på stång men har inte köpt något i rätt strl ännu.

Shettisen kör jag på tredelat med fasta ringar. Funkar bra om man är riktigt lätt och mjuk i handen, upplevs dock som något för skarpt i bland men rakt tränsbett tyckte han inte om alls!
Svårt det där men som sagt, funkar riktigt bra om man tänker på handen som håller i tömmen och hela tiden kör fram till handen i stället för att ta handen åt sig, använder mkt röst också som bromsande i stället för tömtag.

Har (konstigt nog, gillar inte riktigt tanken att köra på bettlöst) övervägt att skola in honom på till exempel sidepull eller grimma att variera med.
Har tömkört i grimma en gång i brist på annat men det gick sisådär om man säger så ;) Gick gjorde det men det var ingen finstämd kommunikation. Går ju dock att träna på!

Jag kör med det vanliga tränset, med det vanliga bettet...tredelad bridong.

Är det kutym att byta bett för körning? *känner mig okunnig*

Jag vet inte vad du menar med att byta bett. Tänker du under livstiden eller beroende på vad man gör?

Jag har hört veterinärer och kunniga att du kan behålla känsligheten och slippa tryck eller kanske mer "vana" på samma ställe genom att byta bett ofta.

Jag gör så här att jag kör ute på ett bett, vi hoppar med ett annat rider ut med ett tredje. Använder helst kapson etc när jag longerar och ännu ett när vi kör dressyr.
På det viset tränar man upp känslighet och lydnad, förutsatt att hästen trivs i det.

Om du menar under en livstid så kan det ju vara så att en häst som körs in vid tre inte ser likadan ut exteriört som den gör vid tio. Det gör att man kanske måste byta bett.
Ibland ändras hästen attityd mot bettet av olika anledningar. Har man bara koll på att hästen mår bra i munnen eller i allmänhet så är det bara att byta.

Jag tror möjligen att kuskar är duktigare på detta mest kanske för att vi har så lite säte att påverka hästen med. Man har hand och pisk och sätet kan ju inte i detta fall kamouflerar något som ändras. Men jag vet inte om det verkligen är så i verkligheten.

Senast ändrad:

KL

Tänkte att detta kanske var intressant med tanke på bettdebatten.

Anders Eriksson säger till tidningen Ridsport:

"Det har sagts om de tvådelade betten att mittenbiten trycks upp i gommmen vid tygeltag. Men det beror på hur hästen ser ut i sin mun, hävdar Anders Eriksson.
- En häst med platt gom kan få besvär av ett tvådelat bett, medan en häst med en hög, välvd gom inte får det. Ta reda på hur din häst ser ut i munnen innan du väljer bett.
Det tredelade bettet har varit ´inne´ under ett par decennier. Det hävdas felaktigt att de är de mildaste betten.
- Historiskt sett har de oledade betten alltid ansetts vara de mildaste, säger Anders.
Problem med de tredelade betten kan uppstå om mittendelen är för lång.
Då kan dess yttersta partier gå emot lanerna och orsaka smärta.
- Mittpartiet får vara max 3,8 cenitmeter långt, det står i Wranglers gamla bok Handbok för hästvänner, säger Anders.
Dagens moderna hästar har ofta nätta huvuden och små munnar.
För dem kan en ännu kortare mittendel vara nödvändig."

När man kör så är det viktigt att hästen går fram ordentligt och gärna i ett friskare tempo än när man rider. Därför är det viktigt att man inte har ett bett som gör att hästen drar in nosen för då tappar man framåtbjudningen och på tävling premieras detta inte. (Även om det är många som tror att bara för att hästen drar in nosen så blir det bra poäng)

För min del så rider vi på 2 delat men kör på hela bett av den anledningen att man använder bettet på ett helt annat sätt. I körningen kör man på yttertöm och använder bettet både till att styra, ställa och reglera formen på hästen. I ridning har man ledande tygeltag som ett delat bett är bättre skapt för. I körning så blir ett delat bett som en sax och spetsen på bettet kan gå upp i gommen och man har ingen möjlighet till ledande tygeltag.

Vi tar bort alla vargtänder som förebyggande åtgärd på våra körhästar och det gör nog alla tävlingskuskar för förr eller senare brukar de ställa till bekymmer och det är dumt att utsätta sin körhäst för detta.

Det är inte bara bettet som avgör hur starkt betslat en häst är eller inte. Kedjan och nosgrimman har väldigt stor betydelse också och med hjälp av dessa så kan man påverka formen och framåtbjudningen.

Till sist är det faktiskt handen som avgör hur skarpt ett bett är och det är kuskens taijming som avgör hur känslig hästen blir. En eftergift i rätt ögonblick är en belöning för hästen och lär hästen hur den ska tolka bettet.

Allt jobb med loksele (skogsjobb, släde, sladda banan osv) gör jag på ett tredelat tränsbett. Allt jobb med bröstselen vilket är när jag kör vagn på väg eller dressyr på banan på ett postkandar med tre ringar. Jag använder dock bara den översta ringen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar