Vilket bett när ni kör?

Sv: Vilket bett när ni kör?

drar liv i gammal tråd=)

Jag körde in på samma bett som jag alltid haft när jag ridit.
Ett vanlig 3 delst tränsbett.

Jag anser att blir en häst rädd och skenar kan du ha taggtråd i munnen hästen kommer inte stanna förde.
En rädd häst känner ingen smärta förens den stannat upp.

Enda som händer är att under tiden du sliter hästen i munnen i kamp om att få den att stanna kommer du skada den i munnen.

Så en häst som skenar kommer skena oavsett vilket bett du har, så de som tror att ett skarpare bett är säkrare i de avseendet kommer bli mkt besviken den dagen hästen skenar.

Att det är lättare att få in nosen med bett som är skarpare är inte så konstigt för när man tar tag i tygeln med skarpt bett har de hårdare krasst sant betyder de att de gör ondare och hästen ger efter fort för att slipa det onda.

I min värld går detta inte ihop, jag vill få min häst att kröka på nacken av andra orsaker än tvång och smärta.
Hästtandläkare har visat vilka skador stångbett kan ge i gommen på hästar att efter att ha sett dessa bilden vart de bara ett big no no att ha annat än 3 delat tränsbett i munnen.

I de flesta fall där man har en pigg häst är orsaken att man ger för mkt energi.
3 liter havre och 1 dl olja och 1 liter betfor och man undrar varför ens häst studsar vid ridning/körning???:cautious:

Min häst har inte ätit kraftfoder på flera år, inte heller är han en studsig eller oregerlig häst. Snarare är han lite lat och sävlig.

Jag har stångbett på honom och har alltid haft. Detta beror på att han inte trivs i något annat bett.
Hade han trivts bäst i taggtråd hade jag haft det i munnen (sanning med modifikation dock. Givetvis skulle jag inte ha det men tanken bakom känns faktiskt lite relevant).

Min förra hade bara tränsbett och trivdes inte alls med stångbett trots att det var betydligt lättare att böja in näsan med fusk på det. Så, där var valet lika lätt.

En häst som inte trivs med sitt bett kan springa från, skena eller på annat sätt protestera oavsett vilken sorts bett det är.
Det finns också lika många bevis på att två- och tredelade bett givit skador som andra bett.

Att kategoriskt avfärda vissa bett (helst de som anses skarpa) och anse sig själv som bettpolis tycker jag bottnar i en del okunskap.

Varför trivs han inte i vanligt tränsbett? för de var väl de han hade när han reds in?
Eller fick han stång direkt?
Kanske har han problem med tänder som gör att en stång idag känns bättre.
Raka bett vet jag att vissa trivs bättre med och de finns ju som vanligt tränsbett.

Tanken med att betsla upp vid körning är väl just för att hamnar man i ett läge där man verkligen behöver behålla kontrollen så ska man kunna ta tag och det ska faktiskt ge rejäl effekt. En häst som skenar stannar man inte med något utan de handlaroom millisekunden innan man tappar kontrollen, att man i det ögonblicket verkligen når fram till hästen och kan påverka den just då. Ett ögonblick senare är det för sent, man har bara en chans.

De flesta hästar reagerar faktiskt mer på ett skarpare bett och de allra flesta reagerar med att stanna till/slå upp huvudet eller liknande. Vilket oftast ger en andra chans att behålla kontrollen och nå fram till hästen.

Hänger man sig däremot i ett skarpt bett tror jag flertalet hästar svarar med att vräka sig på och försöka springa i från smärtan som du skriver. Men det är verkligen inte det jag uppfattat att uppbetslingen inom körningen ska användas till? Rätta mig gärna om jag har fel.

Min häst räknar jag som ett undantag, ett bett han inte gillar leder till att man har noll broms. Inte kul med vagn. Därför väljer jag ett snällt bett och delta till nosgrimman. Det ger mig störst chans att påverka honom i pressade situationer. "Tyvärr" så har jag bara träffat helt gröna unghästar som fortfarande reagerar så på bettet som honom. Precis som jag har betydligt större chans att hålla honom i grimma jämfört med bett (oxå typiskt en unghäst som inte är så van vid bett).

Delvis KL

När jag började köra resonerade jag också som så att jag ville ha ett skarpare bett för att ha en nödbroms om det skulle hända något. Tack och lov började jag tidigt att köra för tränare, och hon sa nej, nej, nej. "Sätt inte ett skarpare bett i munnen på hästen om du inte behöver det, jag lovar att blir han riktigt rädd kommer du inte kunna hålla honom oavsett vad du har i munnen på honom". Så vi körde vidare på vårt raka tränsbett. Av olika anledningar bytte vi sedan till ett skarpare bett i dressyren, på min tränares inrådan. Ett väldigt snällt postkandar med mjuk mundel, som jag dessutom har på översta hålet. I höstas var vi och tävlade, och min häst blev rädd och for iväg. Instinktivt tog jag tag i honom och skulle hålla in, vilket ledde till att han reste sig och sedan for iväg ännu snabbare. När jag släppte ut tömmarna och ptroade saktade han av till skritt. Slutsats: Han blev rädd och for iväg, när jag höll i honom (hårdare än han var van vid) gjorde det ont/var obehagligt gjorde det ont och han försökte springa ifrån smärtan/obehaget. Ett stångbett vid sken hade troligtvis inte hjälpt ett dugg för oss, tvärtom.

Det kan jag inte svara på. Skulle du kunna det med en häst? Man kan ju antaga men inte veta.
Grund gom? Små laner? Fet tunga? Tjocka kinder? Kort mellan mungipa och kindben?
Det är ju ändå ganska många faktorer som spelar in när en hästs bett ska fungera, vilket vi verkar glömma bort när vi passar in bett på en häst. Annars skulle ju inte en ardenner skilja sig mot en arab i huvudet.

Dessutom kan olika perioder i livet ha olika bett. Detta beror inte alltid på bättre eller sämre lydnad utan kan bero på hur hästen utvecklar muskler, vad man tränar för tillfället eller hur tänderna ligger. Det ändras ju hela livet.
Jag ändrar bett och inställningar för olika grenar inom körningen också.

Man har ju inte olika bett för att få olika sätt att bromsa hästen om den skenar.

Jag började med tre olika bett redan vid inkörning/inridning. Tvådelat, tredelat och ett rakt bett som är vridbart på mitten. Alla anses som mycket milda men av olika grenar (engelskt och western).
Jag är av den åsikten och erfarenheten att olika bett ska användas redan från början och även i fortsättningen.
Det syntes redan då, vid ett års ålder att rakt var det han föredrog. När jag kom på det så testades allt från det blanka raka tränsbettet till de vi har idag. Det blanka raka är bättre än två- och tredelade men inte bra.

Det finns ingen anledning att använda ett bett andra ser som milt bara för att dra sönder sin häst eller se den gapa i förtvivlan och kasta med huvudet. En häst ska ha det bett den trivs i precis som vi ska ha de skor vi trivs i för att kunna prestera. Vansinnet börjar när vi tvingar hästarna att ha bett de vantrivs i för att vi tror saker.

Senast ändrad:

Ja om det vore min häst skulle jag kunna förklara varför min häst inte gillade ett vanligt tränsbett.:)
För själva delen den har i munnen har inget med hävstångseffekten att göra.
Om jag stoppar in ett tunt vanligt 3 delat och hästen visar obehag åker hästen genast till en hästtandläkare för att ta reda på varför för det är inte normal.

Vargtänder kan vara ett problem,
Grund gom? Små laner? Fet tunga? Tjocka kinder? Kort mellan mungipa och kindben

Alla dessa fel du rabblar upp har som sagt inget med hävstångseffekten att göra, utan det finns vanliga bett som ligger exakt likadant som ett stångbett.
Skillnaden är att när man tar i tygeln så är det mildare med vanligt.

Så är det nu som så att man har en häst med grund gom, eller fel på bet eller andra fel så måste man först kontakta en hästtandläkare och en veterinär för de kan gå att fixa bort med operationer så man faktiskt kan ha ett vanligt tränsbett tills lut.

För målet ska ju vara att ha så milt bett som möjligt och att hästen lyder dig på kommando och inte via vilket bett du har i munnen och hur hårt du ska ta i tömmen/tygeln??

Det är i alla fall mitt mål med all hästeri...

Slita hästen i munnen bara för man har ett vanligt bett? jag sliter inte min häst i munnen.
Hon är så pass lydig så ligger hon på räcker de med en mjuk förhållning och sedan ett lugn proo så saktar hon ner tempot.

Att folk upplever de som om man sliter och drar i munnen på en häst med vanligt tränsbett kommer av att folk inte har så väluppfostrade hästar helt enkelt.
Och att man som människa inte vet/orkar få hästen mer lyhörd tror jag.

Att man upplever hästen som snällare med ett skarpare bett är därför hästen får en smärta om den inte gör som ryttaren/kusken säger.

Den har 2 val, ligga på bettet och ha ont i munnen eller ge efter på tryck och slippa smärtan.
De flesta hästar ger efter och upplevt då som att de går betydligt bättre på detta bett.
Men det är ju under tvång enligt mitt tycke(bäst att säga att det är mina personliga åsikter och inge lag):)
Men i mina ögon är det inte rätt sätt att nå målet till harmoni i ridningen/körningen.
Det är inte så jag vill jobba mina hästar

Men jag är å andra sida stor motståndare till skarpa bett och andra tvingande medhjälpstyglar.

Men känner många som har skarpa bett och anklagar inte dom för nått alla gör vi ju som vi vill.
Men när man kommer in på ämnet och börjar prata märker vi att vi tycker helt olika=)

Alla får ju göra som de vill och tycka vad de vill, här går ju våra åsikter i denna fråga isår.
Och vad jag vet är det inte olagligt att använda de bett du använder så det är bara att tuta och köra på de om du anser de är bra:)

[De flesta hästar reagerar faktiskt mer på ett skarpare bett och de allra flesta reagerar med att stanna till/slå upp huvudet eller liknande. Vilket oftast ger en andra chans att behålla kontrollen och nå fram till hästen.
/QUOTE]

Håller helt med här klart att hästen stannar till och slår upp huvudet när den får ett skarpt bett rakt upp i gommen som ger en smärta som är olidlig:(

Men alla är ju olika, jag vill att min häst ska va så pass lydig att den inte skenar och blir den rädd ska den lyssna på min röst och inte tömmarna.

Ja om det vore min häst skulle jag kunna förklara varför min häst inte gillade ett vanligt tränsbett.:)

Om min häst NU skulle protestera mot de bett han gillar så vet jag också.

JaVargtänder kan vara ett problem,

Hos min häst? Hur vet du det?

Så är det nu som så att man har en häst med grund gom, eller fel på bet eller andra fel så måste man först kontakta en hästtandläkare och en veterinär för de kan gå att fixa bort med operationer så man faktiskt kan ha ett vanligt tränsbett tills lut.

Har jag förstått dig rätt när du förespråkar operation och veckor med smärtstillande om din häst är född med grund gom eller bettfel för att man ska kunna ha ett "vanligt" bett för att någon av tio olika läror anser att det är mildare med ett vanligt tränsbett?

SåAtt folk upplever de som om man sliter och drar i munnen på en häst med vanligt tränsbett kommer av att folk inte har så väluppfostrade hästar helt enkelt.

Jag förstår det som om du alltså anser att alla som kör/rider häst på annat än "vanligt" tränsbett har ouppfostrade hästar?

SåAtt man upplever hästen som snällare med ett skarpare bett är därför hästen får en smärta om den inte gör som ryttaren/kusken säger.

Om detta tvistar de lärda.

Jag kan sträcka mig till negativ förstärkning. Men å andra sidan utövar alla kuskar och ryttare detta, oavsett bett.

Mig veterligen visar många hästtandläkare och veterinärer att bett, oavsett i vilket utförande ger skador men inte på alla hästar. De med minst skador är de hästar som fått ett bett de trivs i eller passats in till individen och det är långt ifrån alla som passat med vanligt tränsbett.

Håller helt med här klart att hästen stannar till och slår upp huvudet när den får ett skarpt bett rakt upp i gommen som ger en smärta som är olidlig:(

Hur resonerar du om hästen skulle göra så med "vanligt" tränsbett?

[De flesta hästar reagerar faktiskt mer på ett skarpare bett och de allra flesta reagerar med att stanna till/slå upp huvudet eller liknande. Vilket oftast ger en andra chans att behålla kontrollen och nå fram till hästen.
/QUOTE]

Men alla är ju olika, jag vill att min häst ska va så pass lydig att den inte skenar och blir den rädd ska den lyssna på min röst och inte tömmarna.

Så du föredrar att hästen istället helt kopplar bort kusken och börjar skena?

Det handlar inte om att tillfoga hästen smärta var och varannan dag utan snarare om ett fåtal gånger i livet, som JAG tolkat det alltså. Jag skulle heller aldrig kunna leva med att bettet blev min sista utväg var och varannan gång vi hamnar i en obekväm situation. Vilket dessutom är en möjlighet med min häst eftersom obehag i munnen snarare leder till att jag betydligt lättare tappar kontrollen.

Men som sagt, det är bara hur jag tolkat det. Någon insatt får ju gärna dementera om det är fel.

:
Jag tror inte vi kommer så mkt mer än såhär i denna snackis, vi tycker helt enkelt olika och det börjar bli
-jag- ska- övertala- dig- att -mitt-tänk-är-rätt.
Och de gillar jag inte.. alla får tycka olika, jag säger bara min åsikt vad gäller bett om hur jag gör med min häst och inte gör med min häst...

Andra gör som de vill=)

Precis!

Vi kan väl på enklaste sätt beskriva våra skillnader så här:

Du har en viss utrustning du definierar ditt körande och din hästhållning efter och anpassar individen efter det.

Jag har en individ som jag anpassar utrustningen efter och definierar min körning efter detta.

Lånar knapp

Resonerar lite som the_connemara, hade gärna haft ett lite skarpare bett för att snabbt få bättre kontroll i en skarp situation.

Men min ponny har för stora kinder så han får inte plats i bett med skänklar, vi måste gå upp så mycket i storlek att bettet blir glappigt och konstigt. Så vi kör på ett oledat mullen mouth med fasta ringar och ett novabett med bettskivor.

:
Jag tror inte vi kommer så mkt mer än såhär i denna snackis, vi tycker helt enkelt olika och det börjar bli
-jag- ska- övertala- dig- att -mitt-tänk-är-rätt.
Och de gillar jag inte.. alla får tycka olika, jag säger bara min åsikt vad gäller bett om hur jag gör med min häst och inte gör med min häst...

Andra gör som de vill=)

Du får tänka på att du i de flesta inlägg inte bara ventilerar din åsikt utan också skriver som om du vet hur andra har det och vad de gjort rätt och inte.
Det är väldigt lite ödmjukhet i dina inlägg.

Det å andra sidan, gillar inte jag.

Visst finns det många tränsbett som har samma munstycken som stångbett.

Men du missar en väldigt viktig skillnad i bettens mekanik. Kinnkedjan och skänklarna på stångbettet styr trycket från bettet så att det hamnar annorlunda jämfört med tränsbettet. Det kan göra skillnad för hur en häst trivs med bettet.

Sen vad gäller risken att hästen petas i gommen av bettet så hänger den snarast på hur hårt man spänner nosgrimman. En häst som tvingas gå med käkarna sammanpressade har knappt ens plats för sin tunga, ännu mindre för ett bett. En häst som har utrymme att gå med avslappnad käke har mycket mer plats i munnen, plus att den kan komma undan genom att gapa om bettet skulle nudda gommen.

Hårda nosgrimmor är ett större problem än huruvida någon kör med stång eller träns kan jag tycka. Med nosgrimman tillräckligt lös är det ju inte heller så snyggt att köra med ett bett som stör hästen, så det blir väl lite självreglerande kan man hoppas.

Så länge hästen trivs med bettet när man håller normal lätt kontakt med tömmen, och man inte försöker dra ihop den i en form den inte klarar, så tycker jag att det kan vara OK att köra med stång på en häst som är lite stark och fräck. Särskilt om det innebär att man kan ge den lite frihet, i stället för att sitta och tjuvhålla på tränsbettet precis hela tiden. En smart häst har troligen tillräckligt med respekt för bettet för att uppskatta den friheten. En osmart häst vill jag inte köra alls.

KL

Jag tänker också att ett helt rakt bett (utan tungfrihet) kan aldrig, det är en fysisk omöjlighet, böja sig upp i gomen och skapa obehag just där. Ett rakt bett är alltid rakt oavsett vad man lägger till, stora ringar, skänklar, kindkedja o.s.v. eftersom allt är centrerat till bettets centrum. Däremot nedåt kan det tryckas men inte med punktbelastning.

Ett delat bett (även raka gummibett) kan däremot alltid flexa och få den böjda delen att peta i gomen även om det är mindre troligt med skänklar än med ringar.

Ett delat betts längd har också stor betydelse. Ju längre bett (felaktigt långt) desto större risk att få fula vinklar på det.

kl
Använder gummerade tvådelade tränsbett m lösa ringar till mitt shettispar. De är väldigt känsliga i munnen men också lite nerviga, men jag tycker det fungerar väldigt bra och båda vågar ta i bettet utan att försöka kröka in huvudet för att komma undan (det gjorde de lite grann innan när jag hade ogummerade i samma modell).

Till halvblodet hade jag dels liverpool och ibland även postkandar, men det var för att ha en nödbroms ifall hon skulle få för sig något dumt (17 år och nyinkört sto med mycket egna ideer...). Men så fort jag tog lite i det så körde hon upp huvudet och stretade emot.
När jag däremot höll väldigt lite så gick hon ju någorlunda som hon skulle.
Nu i efterhand hade vet jag ju att hon inte hade behövt dessa bett utan tror hon hade gått mycket bättre med något enkelt.

Så själv håller jag mig till så snällt och lite som möjligt i hästens mun i körningen :)

Jag kör med det vanliga tränset, med det vanliga bettet...tredelad bridong.

Är det kutym att byta bett för körning? *känner mig okunnig*

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar