Vilket bett när ni kör?

Sv: Vilket bett när ni kör?

Ja, det är något jag skulle behöva hjälp med om jag vill att min häst ska dra tyngre. Så länge det går lätt är det bara lattjo men tar det emot förstår min lilla inte alls vad som väntas :p Så vi håller oss till vad vi klarar av :)

Ja, det är något jag skulle behöva hjälp med om jag vill att min häst ska dra tyngre. Så länge det går lätt är det bara lattjo men tar det emot förstår min lilla inte alls vad som väntas :p Så vi håller oss till vad vi klarar av :)

Borde det inte gå att gradvis öka tyngden på det hästen drar?

Det tyngsta min 5 år gamla terrorist fått dra är två fullvuxna karlar som agerade "lass" och gjorde sitt allra bästa för att "stoppa" min häst i uppförsbackarna - dvs hälarna i backen och dra för kung och fosterland i var sin draglina. Och det tyngsta han fått sätta igång med (det är alltid tyngst att få lasten att börja röra på sig) är ett traktordäck på grusbana.

Han tyckte det var jobbigt när vi ökade på belastningen från bildäck till traktordäck, liksom från måttligt hängande i draglinorna till karlarnas maxstretande. Han protesterade genom att vingla fram och tillbaka för att försöka hitta en position där det inte stretade så mycket i lokorna, men fattade sen att det bara var att dra. Däremot har han inte lärt sig att lägga sig i selen och dra "med hela kroppen", utan trippar bara. :(

Men han ska få äran att dra hem veden från skogen nu i vår, förhoppningsvis lär han sig hur man lättast gör då. Vi börjar med småstockarna och går gradvis över till de allt tyngre. :) När han gör det med den äran ska jag ge mig på att spänna honom framför rockarden... :bump:

Min gamla tant tänker jag inte dra tungt med. Hon har bara dragit lastpall med mig på och rockarden med två vuxna personer upp och ned för måttliga backar. Jag tänker inte belasta henne mer än så - hon är ju trots allt 22 och pensionär. :)

Jo det kan säker funka, om man vet vad som är lagom :D Jag har ju verligen noll körvana förutom min där jag varit med från scratch. Som ryttare har jag väldigt lätt att vänta ut hästen och låta den klura själv även om den blir rejält upprörd, där vet jag liksom var gränserna går och hur jag ska lotsa hästen dit lagom mycket. Men i sele tror jag att jag skulle vara alldeles för mesig och "ge upp" så fort hästen visar obehag och snarare lära den att det är just obehagligt att behöva dra rätt. Och det vill jag ju inte!

Mitt lilla djur fick tom dra mindre däck på slutet av inkörningen då det störde honom betydligt mer än att börja spännas för vagnen. Och då hade han ändå en bra loksele.

Och så länge sambon inte byggt några redskap så nöjer jag mig fint med att mysköra med en liten lätt vagn i trav på plan mark :D

Jo det kan säker funka, om man vet vad som är lagom :D Jag har ju verligen noll körvana förutom min där jag varit med från scratch. Som ryttare har jag väldigt lätt att vänta ut hästen och låta den klura själv även om den blir rejält upprörd, där vet jag liksom var gränserna går och hur jag ska lotsa hästen dit lagom mycket. Men i sele tror jag att jag skulle vara alldeles för mesig och "ge upp" så fort hästen visar obehag och snarare lära den att det är just obehagligt att behöva dra rätt. Och det vill jag ju inte!

Jag var ju på inkörningskurs med min terrorist, så jag fick hjälp att avpassa utmaningarna för honom. Men han är en liten mes som generelt tycker det är jobbigt att behöva ta i ordentligt när vi gör nya saker - roligare att bara latja runt. :D Men han tar gärna i när han förstår att det är det som är hans uppgift. Och det är ju just det senare som jag hoppas råda bot på genom stocksläpande. :)

Jag har ett rakt tränsbett med bettskivor när jag kör min ponny. Hon är nästan otäckt känslig, ett skarpare bett skulle sätta henne på baken vid minsta lilla tömkontakt misstänker jag :p

*kl*
Har en tant som helt enkelt inte gillar att ha bett i munnen (har idag inga direkta problem i munnen, kollas årligen av hästtandläkare, utan det sitter mest i huvudet sen hon haft problem med en vargtandsrest) hon trivs bäst med hackamor vilket vi kör och rider mycket med, något som är lite problematiskt då vi inte får tävla på det.
Det hon accepterat hyfsat är ett grodbett med bettlyftare, en rem som löper genom bettringarna och över nosryggen via nosgrimman, som ger mer tryck över nosryggen än i munnen. Även ett rakt, ledat bett (mylerkopia?) med samma bettlyftare fungerar hyfsat dock blir hon lite för stark på det så det fungerar inte alltid så bra i tex maraton då jag vill ha en fungerande broms :angel:
Just nu håller vi på att pröva oss fram med ett Nova bett utan bettlyftare, har inte prövat det så länge men än så länge verkar hon rätt nöjd.

Kör min shettis med vanligt 2-delat. Fick innan köra honom med ett jaktkandar då han låg på men bytte tillbaka till vanligt + uppcheck så går han bra på detta. Gissar att det är för att det blir tryck över nosen av checken när man tar i tömmen :)

*kl*

Nu kör ju jag in min häst men kan säga direkt att han kommer att få ha kvar sitt peewee-bett även i körningen. Han är dunderkänslig i munnen och ett skarpare bett skulle bara få honom att gå med höjt huvud och gapa vid minsta kontakt med tömmen. Dessutom betvivlar jag att jag kommer att hitta en stång som är lika tunn som peeweet (rakt bett, 8 mm tjockt) och min häst vill inte ha tjockare bett än så, då går han också och gapar... han har liten mun med väldigt lite plats för bettet. Peeweet går han lugnt och tryggt på.

Det enda jag kommer att göra för säkerheten rent utrustningsmässigt som jag inte gör när jag rider, är att ha remont. Vi rider alltid utan nosgrimma men det känns tryggt att ha den extra lilla säkerheten i körningen.

Jag gillar inte idéen med bett, att dra i hästens mun. Inte heller vill jag ha hackamore (stavning?) för hävstångseffekten.

Så en gång prövade jag helt enkelt att köra i grimma, det fungerade superbra. Valde då att köpa ett sidpull och det fungerar jättebra, så nu blir det inget annat. Hon lyssnar på minsta rörelse och jag slipper tänka på att det är i mungipan jag drar henne i.

Men jag tror det är väldigt individuellt vad som passar bra för hästen också. Det finns säker många hästar som inte skulle fungera alls med sidepull.

Jag har en f.d. travare och kör främst på tränsbett och ibland kimblewick. Funderar på att skaffa ett liverpoolbett att variera på. Motionskörning sysslar vi med, funderar på att eventuellt testa lite dressyrkörning i sommar. :)

Min häst stannar när han blir rädd, eller travar fram något steg kanske för att sedan stanna.
Ardennern i stallet sticker dock dit pepparn växer snabbt som attan, och det på en röd sekund så det gäller att vara med i svängarna. Så alla stannar inte nej :p

Ang. trådämnet då; Kör på ett mullen mouth B-stång (eller grodbett som det står i vissa butiker) när jag kör vagn, och i skogen blir det ett treledat (Globus ky rotary) fullcheek för då blir stången för skarp. Har även kört på postkandar med 2 ringar, och Kimblewick. Kimblewick funkar helt ok men postkandaret var för tjockt och för rak mundel.

Är ditt grodbett med fasta eller rörliga skänklar? Vad upplever du är skillnaden mellan det bettet och postkandaret?

Jag har det som har fasta skänklar. Grodbettet är mycket smalare (postkandaret, det med två ringar, jag köpte på Hööks var så himla tjockt!) och har bättre tungfrihet/framåtböjd mundel. Min häst verkar tycka mycket bättre om det av den anledningen.

Men i själva funktionen tycker jag inte det är någon större skillnad faktiskt :)

Postkandaret på Hööks är tjockt! Tjockare än andra postkandar tyvker jag. Så det blir inte från hööks när jag köper körbett..

*kl* Råkade ut för en tråkig körtur idag, hästen blev rädd och stack iväg. Hade ingenting att säga till om, men blir det verkligen någon skillnad om man haft något skarpare bett än det raka tränsbett vi hade?

Vad kör ni med för bett på inkörd häst? Har ni väldigt milda bett eller har ni betslat upp som säkerhet?

Brukar använda ett tvådelat s.k travbett, med halva parerstänger när jag kör min häst. Vanlig rockard och vardagskörning.

När jag var ut bland en massa andra ekipage och med gigg så betslade jag upp till ett pelham med kedja.

Precis! Men det med tre öglor är konstigt nog mycket smalare och finns även i större strl. Undrar hur de tänkt där?
Dock förstår jag inte riktigt varför de är räfflade på ena sidan, har sett att de flesta postkandar är det?

Jag har köpt ett Globus postkandar med två ringar till Dingla.

Provade det idag men tyckte det var lite svårt att få det att sitta bra. Hon är ganska känslig i munnen så egentligen borde vanligt tränsbett fungera men tänkte på det här om hästen skulle bli rädd och försöka sticka...

Fick vara väldigt väldigt lätt på tömmen, men hon var så duktig så :)

Antar att det blir lite skarpare med räfflorna? Det ser inte vidare skönt ut med räfflor iaf?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar