Vilken/vilka arabhingst/ar har du använt i år??

Glamoroza ox

Trådstartare
Är lite nyfiken på vilka Arabhingstar som är aktuella ...
Har varit lite dålig på att hålla mig någorlunda informerad ett par år:o

Dom hingstarna jag har haft lite kännedom om har gått och dött av olika anledningar:cry:

Sv: Vilken/vilka arabhingst/ar har du använt i år??

Glamoroza ox skrev:

Dom hingstarna jag har haft lite kännedom om har gått och dött av olika anledningar:cry:
Betäcker inte i år. Det börjar bli fullt i stallet och jag vill gärna ha möjlighet att utan tidspress hitta rätt ägare till årets fölungar. Men förra året föll valet på Premier (Monogramm - Premiera) och Alegro (Probat - Algeria). Premier betäckte jag även med 2004, men då via fryst importsemin. När han så kom till Sverige förra året passade jag på att betäcka igen. Alegro var också fryst importsemin.

Premier räknas väl numer som en "aktuell" hingst, med ett 20-tal avkommor födda i år i Sverige, även om han inte var det när jag valde honom första gången. Alegro kan väl knappast räknas till poppishingstarna. Min lillhingst efter honom är den enda svenskfödda och nummer två om man räknar de Alegro-avkommor som finns i Sverige... :smirk:

OM jag hade betäckt i år hade jag kunnat tänka mig Preference (Pers - Ceremona) och Kordelas (Monogramm - Kabala).

Carina på Silver Arabians

Glamoroza ox skrev:

Vilka hingstar är det som du tänkt på som gått och dött? Lite nyfiken bara. Jag har helt insatt på att betäcka med arabhingst men i sista stund enades familjen om att lägga halvblod på vårt arabsto istället för att få en större ( förhoppningsvis ) avkomma med längre steg.

De hingstar jag hade som förslag var hur många som helst men hade fastnat mer för ett par som var av den lite större och grövre modellen. Ege var en stor kandidat på den polska sidan och sedan fanns någon med halvegyptisk stam också ( dessa blir tydligen aningen större i modellen ) Rätta mig om jag har fel nu :crazy:

Jag har betäckt med förra årets amerikaimporterade hingst
Rohara Bacara.
En mycket komplett hingst med utmärkta rörelser och en bra välansatt hals. Han är oprövad (förutom två avkommor i år).
AL

Niqita skrev:
Ege var en stor kandidat på den polska sidan och sedan fanns någon med halvegyptisk stam också ( dessa blir tydligen aningen större i modellen ) Rätta mig om jag har fel nu :crazy:

Nja, det beror nog alldeles på vilka egyptlinjer det handlar om. Det finns många små pinniga egyptier på ponnymått men också stora maffiga egyptier uppåt 1.60.
Ryskstammade araber däremot är sällan små utan så gott som alltid stora och pampiga.

Matal & Chock bla. Men vet inte om jag hade velat betäcka mitt sto med dem..
Sen vet jag inte om Wiesniak lever, görgo hingst men hade nog inte velat betäcka med honom ändå.

ThinkArab skrev:
Nja, det beror nog alldeles på vilka egyptlinjer det handlar om. Det finns många små pinniga egyptier på ponnymått men också stora maffiga egyptier uppåt 1.60.
Ryskstammade araber däremot är sällan små utan så gott som alltid stora och pampiga.

Ja..det var väl någon av de större och pampigare jag hade kollat in då iallafall.

Partisk som jag är så har jag använt Ege på mina ston. Han har lämnat de mest fantasktiska ungar man kan tänka sig. Har en bild på Milexia på SAHF´s hemsida. ALLA ungar har ett supertemperament. Man brukar ju varje år kunna komma fram på EN unge som ligger i hagen utan att den reser sig tex. I år kan jag gå fram till alla och de ligger kvar. Storlek, långa halsar, bra steg. Han är ju inte så kraftig själv utan ganska smäcker, och det lämnar han till sina avkommor.

Dessutom så har han ju visat att hans avkommor kommer någonstans också, titta på Porters Pint han var ju med och tog guld i distans SM förra året. Själv så är han bra på det mesta allt från körning, hoppning, western till riddarspel och utställning. Mer allround än så är det nog svårt att hitta.

Madeleine

Glömde ju att tillägga: det är inte bara ryssar som är pampiga och stora. ´Titta på Om el Tanam, egypt 160 cm, Ege, polsk 156 cm.
Madeleine

tsarabians skrev:
Glömde ju att tillägga: det är inte bara ryssar som är pampiga och stora. ´Titta på Om el Tanam, egypt 160 cm, Ege, polsk 156 cm.
Madeleine

Mm....Ege är :d

Mitt Etman-sto kommer förhoppningsvis att betäckas med Parnassos.
Jag tror den kombinationen kan bli bra. Hon har i år fått föl e. Top Flyte.

Jag har valt Chopin till mitt Elcatero sto.
För att få bättre typ och gångarter men även temperament. Hon har i år ett föl efter Buskaszi som jag jättenöjd med men bra vill alltid ha bättre :)
Han ser ut så här
5531944.jpg

Storleksmässigt blir det oxå bra eftersom hon är runt 155 och han 154 och jag gärna vill ha en stor avkomma då jag själv är 169 cm.

/Johanna

Senast ändrad av en moderator:

Vi har bet. våra arab sto med Firitzio i år.

jag har funderat på att betäcka mitt halvblodsto med Armaani nästa år. (hade tänkt iår, men tävlar istället) Är det ngn som har sett några avkommor efter honom?

Om vi pratar storlek så kan jag säga att mitt arabsto kommer bli ca 157 cm i mkh
och hon är e. Om el Tanam - Crusader.

Senast ändrad av en moderator:

__Stilett__ skrev:
jag har funderat på att betäcka mitt halvblodsto med Armaani nästa år. (hade tänkt iår, men tävlar istället) Är det ngn som har sett några avkommor efter honom?

Om vi pratar storlek så kan jag säga att mitt arabsto kommer bli ca 157 cm i mkh
och hon är e. Om el Tanam - Crusader.

Kolla på SAHF om de lagt ut några bilder på avkommor.

En kompis har betäckt med Armaani i år, så nästa år blir det förhoppningsvis en liten fölunge där som det kan läggas ut bilder på ;)

Oj glömde....

I år har jag betäckt mina ston med Ekselent (e. Ekstern PL ue. Etat PL) En riktig mumsbit till hingst ;)

Va roligt !
Har tyvärr aldrig sett någon avkomma efter honom(Armaani):cry:
Men alla bebisar är ju söta:love:

Bara det inte blir en fux efter dem, för det vill jag inte ha:mad:
Fast det är klart, jag kommer älska den ändå :love: :p

Glamoroza ox skrev:
Va roligt !
Har tyvärr aldrig sett någon avkomma efter honom(Armaani):cry:
Men alla bebisar är ju söta:love:

Bara det inte blir en fux efter dem, för det vill jag inte ha:mad:
Fast det är klart, jag kommer älska den ändå :love: :p

Vill inte ha fux :confused: Jag skulle önska mest av allt om jag fick en fux :love: Vill du inte ha den om det blir en fux kan du kontakta mig sen ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 018
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 653
Senast: malumbub
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
34 35 36
Svar
717
· Visningar
52 604
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 791
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka