Vilken spännande mat har du smakat?

Jag sitter i skrivande stund och mumsar på blåbärstry doppade i mörk choklad, det känns som att det passar i den här tråden! Det är alltså bären från en buske som tillhör kaprifolsläktet, de är ganska syrliga och gifter sig väldigt bra med beskan i den mörka chokladen :up: Det ser inte så mycket ut för världen men ska tydligen vara bra för en på en väldans massa sätt. Jag köpte min påse av en försäljare på Blair Castle International Horse Trials häromveckan :)
Har två buskar i trädgården, folk hävdar att de smakar blåbär men jag tycker de är väldigt syrliga att bara äta. Men om jag får många nog för paj framöver tror jag de är helt perfekta för det. Bären kommer extremt tidigt (på mina, det går att ha olika perioder för bär) så de är ju coola bara därför.

Har annars en häck av Aroniabär som är helt ok som sylt, lite skarpa men, och man får blå tunga.
 
Delikatess i Osaka
1000001747.jpg
 
Oj, jag har alltid varit fascinerand av att folk äter sådana eftersom de ändå måste innehålla mer vatten än en gurka typ.

Jag känner en som varit väldigt nära att prova nakensnäckor, men som tur är fick han i tid reda på att dom kan vara rätt giftiga.

Jamen "dom SER ju så goda ut" är hans förklaring...
https://en.wikipedia.org/wiki/Nudibranch

Hade jag inte vetat att det var manet hade jag kunnat missta det för någon sorts glasnudlar. Som ju också är gott, och krispigt och slajmigt :laugh:. Att inte smaka hade liksom inte varit ett alternativ. Tror bara det är katt, hund och apa som jag absolut inte hade velat smaka på.

Jag håller med om att de ser goda ut. Jag har smakat någon sorts havslevande snäckor, de var gråsvarta och såg inte lika aptitliga ut.
 
Fast lamm ansågs också äckligt av äldre, anses- det är svårt att få vissa 60+ att äta lamm. (de säger att det smakar kofta, vilket det inte gör vanligen, men om det gör det så har jag inga problem med koftor, de är mysiga) Men det är jättegott. Så jag tror att de ibland bara har fått för sig :) eller att man gjorde på ngt vis så att det smakade annorlunda då.

Samma sak med kål, anses superäckligt men är jättegott stekt i honung eller som får i kål. Men de åt det nog tills de storknade.
Mamma sa att det beror på vem som lagat det. Farmor severade lamm ibland på den tiden dom fortfarande hade djur. Mamma kunde inte äta det. Annars var farmor bra på matlagning. Men dom tillhörde ju en äldre generation. Farmor var född -14 och Mamma - 44.
 
Mamma sa att det beror på vem som lagat det. Farmor severade lamm ibland på den tiden dom fortfarande hade djur. Mamma kunde inte äta det. Annars var farmor bra på matlagning. Men dom tillhörde ju en äldre generation. Farmor var född -14 och Mamma - 44.
Ok? Men hur blir det skillnad? Jag har lagat det på alla möjliga vis och alltid tyckt om det*. Det måste vara en grej från förr att de inte tyckte om det? Eller att lammen helt enkelt var annorlunda?

(från att ha slängt bitar med ben i en gryta och kokat med kål till stekt, till gjort stek, till tagit de allra sämsta bitarna med fett och allt och kört i ugn, det blir aldrig annat än gott hur man än bär sig åt. Ko kan bli torrt eller segt eller tråkigt och gris med en fläskkotlett kan bli hur trist som helst. Men lamm blir liksom alltid bra)
 
Ok? Men hur blir det skillnad? Jag har lagat det på alla möjliga vis och alltid tyckt om det*. Det måste vara en grej från förr att de inte tyckte om det? Eller att lammen helt enkelt var annorlunda?

(från att ha slängt bitar med ben i en gryta och kokat med kål till stekt, till gjort stek, till tagit de allra sämsta bitarna med fett och allt och kört i ugn, det blir aldrig annat än gott hur man än bär sig åt. Ko kan bli torrt eller segt eller tråkigt och gris med en fläskkotlett kan bli hur trist som helst. Men lamm blir liksom alltid bra)
Jag undrar om det inte kan bero på åldern på "lammet" och/eller hur det är slaktat också? Jag har absolut smakat på lamm som smakat mer än önskvärt. Lite som när man får en dålig bit lax som är alldeles för laxig, typ. :)
 
Ok? Men hur blir det skillnad? Jag har lagat det på alla möjliga vis och alltid tyckt om det. Det måste vara en grej från förr att de inte tyckte om det? Eller att lammen helt enkelt var annorlunda?

Jag tycker att lamm rätt ofta har en bismak av ull, du tror inte att det är en såndär smak som man är olika känslig för helt enkelt? Dåligt lamm smakar mer av det, och har man då redan associerat smakerna sedan tidigare kommer man reagera mer?

Jag kan även tycka att vilt smakar för påträngande, och föredrar helt klart hemslaktad gris för att rätt mycket gris har en bismak som jag inte känt i den hemslaktade.
 
Fast lamm ansågs också äckligt av äldre, anses- det är svårt att få vissa 60+ att äta lamm. (de säger att det smakar kofta, vilket det inte gör vanligen, men om det gör det så har jag inga problem med koftor, de är mysiga) Men det är jättegott. Så jag tror att de ibland bara har fått för sig :) eller att man gjorde på ngt vis så att det smakade annorlunda då.

Samma sak med kål, anses superäckligt men är jättegott stekt i honung eller som får i kål. Men de åt det nog tills de storknade.
Här var det får som smakade kofta medan lamm var fina grejer.
Samma som det är skillnad på att äta kyckling eller höna både smakmässigt och hur det behöver tillagas.
 
Jag undrar om det inte kan bero på åldern på "lammet" och/eller hur det är slaktat också? Jag har absolut smakat på lamm som smakat mer än önskvärt. Lite som när man får en dålig bit lax som är alldeles för laxig, typ. :)
Tänkte också på det, men har även ätit tex fårfärs. Jag är kanske bara konstig. (dock har vi lyckats bjuda sura gubbar som hatar lamm på lamm utan att de hatat det. Dock i minst ett fall var det nog ett hatar utan att ha ätit det, För mig har det låtit som att det var på modet att hata lamm när gubbarna var i tonåren.)

Men det sägs att om man råkar skära i ullen när man slaktar så smakar lammet kofta.
 
Jag tycker att lamm rätt ofta har en bismak av ull, du tror inte att det är en såndär smak som man är olika känslig för helt enkelt? Dåligt lamm smakar mer av det, och har man då redan associerat smakerna sedan tidigare kommer man reagera mer?

Jag kan även tycka att vilt smakar för påträngande, och föredrar helt klart hemslaktad gris för att rätt mycket gris har en bismak som jag inte känt i den hemslaktade.
Ja jag gillar ju ylletröjor, eller har aldrig ätit ett dåligt slaktat lamm.

Gris kan ju smaka galt, det finn visst bacon som jag stött på som gått nära över gränsen för mig i grissmak. Men ska oftast inte göra det i Sverige.
 
Ja jag gillar ju ylletröjor, eller har aldrig ätit ett dåligt slaktat lamm.

Gris kan ju smaka galt, det finn visst bacon som jag stött på som gått nära över gränsen för mig i grissmak. Men ska oftast inte göra det i Sverige.

Jag har rätt lätt att få mataversioner som sitter i långt efteråt om jag äter något som är äckligt, så det kan ju också vara en anledning till att man är olika känslig för bismaker. Bara det faktum att det påminner om det äckliga gör det motbjudande, något jag kanske inte känt om det inte blivit för mycket någon gång tidigare?

I fallet med äldre och mataversioner finns det nog ofta en historik av att inte haft möjlighet att välja att äta annat, antingen pga resursbrist eller för att man trott att det är vettigt att tvinga i barn mat "så att de lär sig". Nu har det väl snarare visat sig att det är så många tvång kring mat skapas. :( I min farmors generation var det dessutom många som kallade även får för lamm, trots att vi är väldigt långt från Gotland. :idea:
 
Jag har rätt lätt att få mataversioner som sitter i långt efteråt om jag äter något som är äckligt, så det kan ju också vara en anledning till att man är olika känslig för bismaker. Bara det faktum att det påminner om det äckliga gör det motbjudande, något jag kanske inte känt om det inte blivit för mycket någon gång tidigare?

I fallet med äldre och mataversioner finns det nog ofta en historik av att inte haft möjlighet att välja att äta annat, antingen pga resursbrist eller för att man trott att det är vettigt att tvinga i barn mat "så att de lär sig". Nu har det väl snarare visat sig att det är så många tvång kring mat skapas. :( I min farmors generation var det dessutom många som kallade även får för lamm, trots att vi är väldigt långt från Gotland. :idea:
ja det kan ju förklara saken onekligen. Även attityden till kål.

Jag har också ganska lätt att få aversioner om det är äckligt nog, ändå har det bara hänt ett par gånger. Tartex ger mig totala rysningar till exempel. Det kommer jag aldrig aldrig testa igen.

Men det kan också bero på att om jag ätit sushi 100 gånger och så får jag dålig sushi en gång så blir jag bara mer försiktig ett tag (har hänt). Om det hade varit första gången hade jag nog inte provat igen. Så det handlar nog mer om att om man ätit saken innan gör det att chocken av någonting tillfälligt äckligt inte stannar så länge.

(sedan om jag tycker ngn aversion är extremt opraktisk har jag medvetet jobbat bort det. Som honung tex, kunde inte vara i samma rum som någon som öppnade en burk. Men nu har jag det jämt hemma och kan äta det från sked, så länge den inte är vitgul och rörd utan rinnande eller kristalliserad)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 013
Senast: Lingon
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 532
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp