Har du varit på ett bra eller annorlunda julbord?

Jag har varit på Tjolöholm ett gäng gånger, lätt det bästa julbordet jag ätit! (Vet dock inte hur det är när man går på deras öppna sittningar, vi har varit där när slottet varit bokat åt vårt sällskap enbart.)

Något jag tycker om var ett julbord med asiastisk crossover på klassisk julbordgrejer. Kommer inte ihåg var tyvärr, men det blev verkligen bra.

Ett par gånger har vi varit på Oakleys show-julbord, och det har överraskat med att ha riktigt bra mat dessutom (bättre än många av de "vanliga" julbord jag provat i Gbg).

Än så länge har jag varit på 2 julbord
5 December på Brygghuset i Fiskebäckskil.
Var där förra året och ALLT är verkligen fantastisk gott. De har även många veganska alternativ. Inget jag direkt äter för det finns så mycket annat jag vill äta på ett julbord.

Lagom mycket sillsorter. Mycket fisk lax bland annat och i år serverades även ål. Deras fiskbullar på marulk är helt fantastisk och jag och mina kollegor slogs om dem typ :DPåp kalla hade de ankka, kalkon, älg, hjort en massa fläsk i olika utformningar

Över lag så är detta ställa riktigt bra i sin mat.Julbord Brygghuset

6 december var jag på Lumber och Karle här i Kvänum. Det serverades mycket av öl från Qvänum bryggeri vilket jag tycker är trevligt. Julbordet var inte i klass med Brygghuset men riktgt nta kvaliteét Allt det klassiska fanns. Precis lagom. Nu känner jag kocken som jobbar där och jag vet att han är grymt duktigt på mat och alltid varit. :) Lumber & Karle JUlbord

Den 20 är det julbord med familjen på Wrågården i Falköping De har Bison och älgfarm så det köttet är med som specialitet. Ska bli intressant att gå på. Wrågårdens Julbord

Jösses vad det skiljer på pris när man kommer utanför storstäderna @Diabetikern Wrågårdens julbord är rena fyndet i pris med storstadsmått mätt. Här har jag sett flera hotell som tar 1100-1200 kronor för julbord. Det viltjulbord jag var på kostade 945 kronor. På fredag ska jag på hotell Eggers julbord de tar 895 kronor dock inget jag betalar själv.

Inget speciellt tema men Margretetorps Gästgiveri julbord utanför Ängelholm kan jag rekommendera. Deras mat generellt är god. Mysigt också och nyrenoverade rum om man vill övernatta.
Åh! Där råkade jag svänga in på slump med ena barnet för några somrar sen, jättetrevligt ställe ☺️

För 20-25 år sen var jag på två olika som var roliga. Det första var på en båt och var vikingainspirerat och det andra var i Stockholms skärgård så först åkte vi båt och sen blev vi upphämtade med häst och släde. Båda kommer jag fortfarande ihåg med glädje.

I år ska vi till Toftaholm utanför Ljungby med jobbet. De har god mat och så fina omgivningar så vi alla kommer i stämning. Det börjar med glöggmingel i annexet.

Var med Brf-styrelsen på Almåsa Havshotell.
Klassiskt julbord med lite extra touch.
Man började med deras hemgjorda glögg samt en liten aptitretare och kocken berättade om svensk tryffel.
De hade bla små tallrikar med mini-smakprov av sillen och massa spännande smaker på laxen.
Bäst var sill med brynt smör och yogurt & Lax smaksatt med salmiak samt tryffelsmöret till brödet.
Lammköttbullarna och lammprinskorven var gudomliga.
Drack en Wisby Weiss till maten men de hade även öl från det lokala micro-bryggeriet.

Var med Brf-styrelsen på Almåsa Havshotell.
Klassiskt julbord med lite extra touch.
Man började med deras hemgjorda glögg samt en liten aptitretare och kocken berättade om svensk tryffel.
De hade bla små tallrikar med mini-smakprov av sillen och massa spännande smaker på laxen.
Bäst var sill med brynt smör och yogurt & Lax smaksatt med salmiak samt tryffelsmöret till brödet.
Lammköttbullarna och lammprinskorven var gudomliga.
Drack en Wisby Weiss till maten men de hade även öl från det lokala micro-bryggeriet.
Min fantasi skenade genast iväg och började föreställa mig julbord inne i deras svartkrog... 😂 Vilka bilder som spelades upp i min skalle!!.... 😂😂

Jag är ingen julmatsfantast, men förra året bjöd jag min mamma och sambo på skaldjurs-julbord. Det var ett traditionellt julbord, men man fick också en skaldjursplatå till bordet. Det var gott :d
IMG_1553.webp

I år blev jag bjuden på ett italienskt julbord och MUMS! :love: Det var som en enda stor charkbricka typ. Jag gillar verkligen italiensk mat så det var en hit! Ingen bild tyvärr.

Meny

Fördrink:
Prosecco/Nosecco

Oliver
Kapris
Crostinis med getoströra och fikon
Caprese
Bruschetta

Charkbricka:
Bresaola
Parmaskinka
Mortadella
Tryffelsalami
Carpaccio

Fisk:
Hibiskusgravad lax med apelsin och dill
Eldad tonfisk med lime och citron
Bläckfisk med chilidressing

Småvarmt med italienska smaker:
Köttbullar med persilja och parmesan
Salsiccia från (Stallarholmen)
Pizza bianco med grönkål
Friterad kronärtskocka
Salviastekt gnocchi
Citronstekt sparris
Vinkokta musslor
Tryffel ravioli

Bröd:
Örtbröd med parmesan och pesto
Focaccia
Vispad färskost

Ostar:
Gorgonzola
Parmesan
Ostar från Jürss
Marmelad
Knäcke

Dessertbord:
Passionsfruktspannacotta
Saffrans biscotti
Tiramisu
Godis
Fruktfat
Hela frukter

Var på skaldjursjulbord 1 december. Helt otroligt, obegränsat med alla skaldjur inklusive hummer och ostron, både gratinerade och vanliga, krabba, havskräftor, löjrom i mängder, musslor, tonfisk, räkor etc. Man fick ta hur mycket man ville av allt, har nog aldrig ätit så mycket löjrom i hela mitt liv 😅
Det var även klassiska saker så som sill, lax, skagenröra och så ett gottebord.
Väldigt bra vinlista också.
Kostade 1195kr vilket är ett fynd med tanke på att en skaldjursplatå ofta ligger på 2000kr i Stockholm och då är det inte all you can eat.

Var på skaldjursjulbord 1 december. Helt otroligt, obegränsat med alla skaldjur inklusive hummer och ostron, både gratinerade och vanliga, krabba, havskräftor, löjrom i mängder, musslor, tonfisk, räkor etc. Man fick ta hur mycket man ville av allt, har nog aldrig ätit så mycket löjrom i hela mitt liv 😅
Det var även klassiska saker så som sill, lax, skagenröra och så ett gottebord.
Väldigt bra vinlista också.
Kostade 1195kr vilket är ett fynd med tanke på att en skaldjursplatå ofta ligger på 2000kr i Stockholm och då är det inte all you can eat.

Wow låter fantastiskt vart var ni?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka