Vilken spÀnnande mat har du smakat?

Ok? Men hur blir det skillnad? Jag har lagat det pÄ alla möjliga vis och alltid tyckt om det*. Det mÄste vara en grej frÄn förr att de inte tyckte om det? Eller att lammen helt enkelt var annorlunda?

(frÄn att ha slÀngt bitar med ben i en gryta och kokat med kÄl till stekt, till gjort stek, till tagit de allra sÀmsta bitarna med fett och allt och kört i ugn, det blir aldrig annat Àn gott hur man Àn bÀr sig Ät. Ko kan bli torrt eller segt eller trÄkigt och gris med en flÀskkotlett kan bli hur trist som helst. Men lamm blir liksom alltid bra)
Ingen aning. Men jag har hört fler sÀga att det beror pÄ om man kan det eller inte. Dock lite yngre personer.
 
Har ocksĂ„ Ă€tit get. Åt grillad get med olika tillbehör i Albanien och det var gott som nĂ„got och jag skulle gĂ€rna Ă€ta det igen.
 
Har ocksĂ„ Ă€tit get. Åt grillad get med olika tillbehör i Albanien och det var gott som nĂ„got och jag skulle gĂ€rna Ă€ta det igen.

Jag har Àtit get en gÄng pÄ Zakynthos i Grekland. Det var nog den vÀrsta köttrÀtt jag Àtit, nÀstan oÀtligt torrt och med stark bismak. Sedan dess undvikit.

Men med vittnesmÄl i trÄden, sÄ lÄter det helt klart som uppdatering av matminneskatalogen skulle vara trevligt.
 
Kom just att tÀnka pÄ nÀr nÄgra kompisar och jag gjorde soppa pÄ kubonger. Eller vad de heter i plural, strandsnÀckor Àr ett annat namn pÄ dem om jag inte tar fel.
 
Jag har Àtit get en gÄng pÄ Zakynthos i Grekland. Det var nog den vÀrsta köttrÀtt jag Àtit, nÀstan oÀtligt torrt och med stark bismak. Sedan dess undvikit.

Men med vittnesmÄl i trÄden, sÄ lÄter det helt klart som uppdatering av matminneskatalogen skulle vara trevligt.
En kass kock kan misslyckas med det allra enklaste och förstöra vilket livsmedel som helst.

SjÀlv fÄr jag rysningar bara jag hör ordet lever. Men min pappa som var kock sa att nÀstan all lever som serverades var överstekt och rÀtt lagat var det nÄgot helt annat. Jag Àr skeptisk :wtf:
 
Fast lamm ansÄgs ocksÄ Àckligt av Àldre, anses- det Àr svÄrt att fÄ vissa 60+ att Àta lamm. (de sÀger att det smakar kofta, vilket det inte gör vanligen, men om det gör det sÄ har jag inga problem med koftor, de Àr mysiga) Men det Àr jÀttegott. SÄ jag tror att de ibland bara har fÄtt för sig :) eller att man gjorde pÄ ngt vis sÄ att det smakade annorlunda dÄ.

Samma sak med kÄl, anses superÀckligt men Àr jÀttegott stekt i honung eller som fÄr i kÄl. Men de Ät det nog tills de storknade.

Fast det beror ju valdigt mycket pa om det ar Lamm eller Far ... och vilken typ av lamm eller far, och hur klimatet ar, och vad de ater. Jag avskydde lamm tills jag flyttade fran Sverige och plotsligt var det helt andra sorters lamm kott. Mycket mildare smak och inte "over cooked" da det inte var min mamma som lagade maten.🙄 Mamma var jatte duktig att laga mat, men kott och fisk var allt for ofta "over cooked" vilket gjorde att jag var vuxen innan jag ens gillade att ata nagot kott.

Numera gillar jag lamm och koper och lagar det ofta, men lammen har har en mildare smak an lammen i Sverige brukade ha.
 
Fast lamm ansÄgs ocksÄ Àckligt av Àldre, anses- det Àr svÄrt att fÄ vissa 60+ att Àta lamm. (de sÀger att det smakar kofta, vilket det inte gör vanligen, men om det gör det sÄ har jag inga problem med koftor, de Àr mysiga) Men det Àr jÀttegott. SÄ jag tror att de ibland bara har fÄtt för sig :) eller att man gjorde pÄ ngt vis sÄ att det smakade annorlunda dÄ.

Samma sak med kÄl, anses superÀckligt men Àr jÀttegott stekt i honung eller som fÄr i kÄl. Men de Ät det nog tills de storknade.
Grejen med lamm kan vara att om man har bagglamm som slaktats för sent pÄ hösten, dÄ brunsttiden nÀrmar sig, dÄ fÄr de en rÀtt obehaglig smak. Jag tÀnker gissa att man förr i tiden gÀrna lÀt lammen beta sÄ lÄngt fram pÄ hösten som möjligt, innan de slaktades, och dÄ hade mÄnga redan fÄtt den hÀr bismaken.

Medan man antagligen nu för tiden Àr mer medveten om detta och slaktar i tid.

Vad get gÀller sÄ luktar ju vuxna getbockar rÀtt vedervÀrdigt, sÄ jag tÀnker fortsÀtta gissa att de som Àtit torr get med stark konstig smak har blivit bjudna pÄ vuxen bock.
 
Har tvÄ buskar i trÀdgÄrden, folk hÀvdar att de smakar blÄbÀr men jag tycker de Àr vÀldigt syrliga att bara Àta. Men om jag fÄr mÄnga nog för paj framöver tror jag de Àr helt perfekta för det. BÀren kommer extremt tidigt (pÄ mina, det gÄr att ha olika perioder för bÀr) sÄ de Àr ju coola bara dÀrför.

Har annars en hÀck av AroniabÀr som Àr helt ok som sylt, lite skarpa men, och man fÄr blÄ tunga.
Ja, jag reagerade ocksÄ pÄ att de Àr ganska sura. De jag har Àr först frystorkade och sedan doppade i choklad, vet inte om det gör dem mer eller mindre syrliga.
 
Jag har ocksÄ provat get en gÄng och tyckte det var fruktansvÀrt Àckligt, men enligt min man mÄste jag prova igen eftersom det tydligen kan vara jÀttegott. Hans pappa kommer frÄn Sudan dÀr getkött Àr vÀldigt vanligt, sÄ maken har definitivt mer erfarenhet av det Àn jag. Kanske vÄgar jag prova mig pÄ det en andra gÄng nÄgon dag...
 
Grejen med lamm kan vara att om man har bagglamm som slaktats för sent pÄ hösten, dÄ brunsttiden nÀrmar sig, dÄ fÄr de en rÀtt obehaglig smak. Jag tÀnker gissa att man förr i tiden gÀrna lÀt lammen beta sÄ lÄngt fram pÄ hösten som möjligt, innan de slaktades, och dÄ hade mÄnga redan fÄtt den hÀr bismaken.

Medan man antagligen nu för tiden Àr mer medveten om detta och slaktar i tid.

Vad get gÀller sÄ luktar ju vuxna getbockar rÀtt vedervÀrdigt, sÄ jag tÀnker fortsÀtta gissa att de som Àtit torr get med stark konstig smak har blivit bjudna pÄ vuxen bock.
Jo och sÄ Ät man vÀl/Àter mest bagglam sÄ i sÄ fall skulle det ju bli nÀra 100% skum baggsmak.
 
En kass kock kan misslyckas med det allra enklaste och förstöra vilket livsmedel som helst.

SjÀlv fÄr jag rysningar bara jag hör ordet lever. Men min pappa som var kock sa att nÀstan all lever som serverades var överstekt och rÀtt lagat var det nÄgot helt annat. Jag Àr skeptisk :wtf:

Och det rÀckte med att jag lÀste ordet lever för att jag skulle bli sugen pÄ kalvlever anglais. :d
 
Har inte Àtit sÄ mycket konstigt.
Men torkat bÀverkött var gott, smakade liknande torkat Àlgkött.
Har Àven Àtit rökt björn, var helt okej.
Rök och eller torkat ren- och ÀlghjÀrta.
Min absoluta favorit, som inte Ă€r sĂ„ konstigt i alla fall hĂ€r uppe i norr Ă€r torkad renbog. Det finns inget godare! Finns alltid en torkad renbog i kylen att karva av nĂ€r det Ă€r sĂ€song pĂ„ vĂ„rvintern đŸ€€
Farfar gjorde ofta ofantligt god renkorv.
 
Nu Àr det inget jag Àtit utan druckit och hade jag vetat vad det var hade jag aldrig smakat. PÄ frÄgan om vad jag tyckte om lukten svarade jag att det luktade som nÀr det rinner frÄn dyngkasun/dyngstacken och blandar sig med lÀckage frÄn en gammal traktor.

Jag fick en sup smaksatt med bÀvergÀll. :yuck:
 
Nej det tror jag inte. Litchi finns ju rÀtt ofta att köpa hÀr och dessa var mindre och ljusbruna med ett lite mjukare skal. Men det kan sÀkert vara nÄgot beslÀktat dÄ de Àr rÀtt lika pÄ insidan :)
Mangostan kanske? Svingoda men visserligen inte mindre Ă€n litchi normalt sett dĂ„ kanske longan?😂
 

Liknande trÄdar

Gravid - 1Är Jag behöver en trÄd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-mÄnaders hemma som vi precis har börjat med. FrÄn...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 013
Senast: Lingon
·
KatthÀlsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgÄngar och tarmvÀggar och fÄr kortison mot detta. Har Àtit det i nÄgra...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa Ă€r mitt i en separation Ă€r sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar pĂ„ om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
KatthÀlsa Hej, Vi har en 10-mÄnaders katt som sista tvÄ mÄnaderna ungefÀr har börjat krÀkas lite mer regelbundet och vi har svÄrt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 532
Senast: Sassy
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur Ă€r processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp