Vilken spännande mat har du smakat?

Da var det inte en farsk haj. Haj smakar definitivt inte fisk, utan har en mild och "mjuk" smak. Mycket latt att laga till och ar fantastiskt gott. Under andra delen av -80 talet och storre delen av -90 talet nar vi bodde i Mellan Ostern, och innan man pratade om att inte ata haj, kopte jag ofta haj i fiskmarknaden vid roda havet. Allt var super farskt pa fisk marknade och mycket goda fiskar, men hajen var bast av alla.
Jag är fiskhatare sen barnsben och tycker att all fisk och skaldjur smakar likadant, som akvarium luktar. Så den där fisksmaken kan mycket väl vara något som bara jag kände. Det var några år sedan. Jag var nog 7-8år (fyller 41) och vi var på något läger med fritids.
 
En bekant åt frolic i tron att det var jordnötsringar. Ganska så dragen.

Jag har under julbord med vilttema testat antilop känguru och krokodil. Björn har jag testat flera gånger mycket gott. Kanin har jag ätit flera gånger också gott.
Glömde ju jag har testat escargot. Dvs sniglar.
 
Jag kände en snubbe som faktiskt övervägde att äta hundmat, alltså mer än smakprov eftersom det tydligen på pappret hade varit perfekt att bygga muskler på. Men det föll på att ju mer fett/protein den innehöll ju äckligare var det. De torra/billigare smakade bättre men då försvann poängen
Ja jag tänkte att det var inte så stor skillnad på billig torrfoder och corn flakes... eh :D Helt ärligt alltså!
 
Oj, jag har alltid varit fascinerand av att folk äter sådana eftersom de ändå måste innehålla mer vatten än en gurka typ.

Jag känner en som varit väldigt nära att prova nakensnäckor, men som tur är fick han i tid reda på att dom kan vara rätt giftiga.
Jamen "dom SER ju så goda ut" är hans förklaring...
https://en.wikipedia.org/wiki/Nudibranch
 
Senast ändrad:
Jag sitter i skrivande stund och mumsar på blåbärstry doppade i mörk choklad, det känns som att det passar i den här tråden! Det är alltså bären från en buske som tillhör kaprifolsläktet, de är ganska syrliga och gifter sig väldigt bra med beskan i den mörka chokladen :up: Det ser inte så mycket ut för världen men ska tydligen vara bra för en på en väldans massa sätt. Jag köpte min påse av en försäljare på Blair Castle International Horse Trials häromveckan :)
 

Bifogade filer

  • 20240903_211654.jpg
    20240903_211654.jpg
    148,3 KB · Visningar: 29
Jag sitter i skrivande stund och mumsar på blåbärstry doppade i mörk choklad, det känns som att det passar i den här tråden! Det är alltså bären från en buske som tillhör kaprifolsläktet, de är ganska syrliga och gifter sig väldigt bra med beskan i den mörka chokladen :up: Det ser inte så mycket ut för världen men ska tydligen vara bra för en på en väldans massa sätt. Jag köpte min påse av en försäljare på Blair Castle International Horse Trials häromveckan :)
Åh, de är så goda! Jag övertalade @Amha att plantera blåbärstry. Hon är väldigt nöjd med sin första skörd av penisbär 😁
 
Jag är ingen direkt kött person. Men kanin kände konstigt att äta. Smakade väl helt okej för att vara kött. Även provat Björnkorv men kommer inte ihåg hur det smakade.
 
Det ansågs inte som gott då heller utan kaninkött som legat i mjölk var nödmat och att ge kaniner kål var också nödåtgärder. Hade det anssets som gott så hade kanin inte försvunnit så fort efter nödåren på 40talet.

Annars så är två av mina favoriter att äta just gamla rätter så som äggost och kalvdans😋
Fast lamm ansågs också äckligt av äldre, anses- det är svårt att få vissa 60+ att äta lamm. (de säger att det smakar kofta, vilket det inte gör vanligen, men om det gör det så har jag inga problem med koftor, de är mysiga) Men det är jättegott. Så jag tror att de ibland bara har fått för sig :) eller att man gjorde på ngt vis så att det smakade annorlunda då.

Samma sak med kål, anses superäckligt men är jättegott stekt i honung eller som får i kål. Men de åt det nog tills de storknade.
 
Oj, jag har alltid varit fascinerand av att folk äter sådana eftersom de ändå måste innehålla mer vatten än en gurka typ.

Jag känner en som varit väldigt nära att prova nakensnäckor, men som tur är fick han i tid reda på att dom kan vara rätt giftiga.
Ah ja! jag fick för mycket gurka hemma och provade att baka gurkkaka. Det blev oväntat skumt faktiskt. Konsistensen var ingen skillnad från morotskaka eller squashkaka men smaken av gurka var väldigt stark och märklig i sammanhanget :laugh:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 013
Senast: Lingon
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 532
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp