Vilken spännande mat har du smakat?

Get ar ofta for fett ... men om en vasterlandsk kock har tillagat den kan den vara riktigt god. I Mellanostern avstar man garna. Kamel kan dock vara mycket gott eller mycket segt beroende pa tillagning.

Kanguru, Struts, Aligator, Antilop, Kanin, och liknande mycket gott!
Aligator at jag ofta i Sodra USA, vi var ett gang som ofta red till en liten restaurang vid en "flod" (tamligen stillastaende vatten) dar mycket fisk kom fran, Aligatorerna ar dock reglerade och kommer fran Aligator farmer.
Jag gillar ocksa Haggis och ater det garna.

Jag har ocksa atit rostade myror och syrsor, mest knastrigt med en syrlig smak. Fermented agg som ar svart ar inte direkt en hojdare.

Andouillette är kanske det som lämnat mest bestående minne. Borsten från grisen satt kvar och det var lite oväntat.
Haggis har jag käkat vid flera tillfällen. Dvs varje gång jag får chansen.

Vad da borsten? Ar inte det en inalvs korv som luktar bajs?

Panerade och friterade tjurtestiklar.

(Inte min grej riktigt 😅)

Gott!
 
Get ar ofta for fett ... men om en vasterlandsk kock har tillagat den kan den vara riktigt god. I Mellanostern avstar man garna. Kamel kan dock vara mycket gott eller mycket segt beroende pa tillagning.

Kanguru, Struts, Aligator, Antilop, Kanin, och liknande mycket gott!
Aligator at jag ofta i Sodra USA, vi var ett gang som ofta red till en liten restaurang vid en "flod" (tamligen stillastaende vatten) dar mycket fisk kom fran, Aligatorerna ar dock reglerade och kommer fran Aligator farmer.
Jag gillar ocksa Haggis och ater det garna.

Jag har ocksa atit rostade myror och syrsor, mest knastrigt med en syrlig smak. Fermented agg som ar svart ar inte direkt en hojdare.



Vad da borsten? Ar inte det en inalvs korv som luktar bajs?



Gott!
Det var kanske just för att det var en inälvskorv som borsten var lite förvånande. Och den korven är nog den enda maträtt som jag inte kunnat förmå mig att äta upp. Lukten var... ...intressant.
 
Kanin har varit vanligt även i Sverige då kanin är ett utmärkt kött under kriser. Framförallt var kanin vanligt under och mellan världskrigen då kanin inte räknades som kött när det var ransonering samma som kråka, grävling mm.
Jag kan förstå att det inte varit poppis/vanligt här i Sverige när vi inte längre var tvungna att äta kanin.
Har ätit kanin som tillagades så som den tillagades under krigsåren då kaninkött skulle ligga i mjölk för att dra för att få bort smaken som blev av att kaninen ätit kål, efter det så förstår jag varför äldre rynkar på näsan åt kanin.
Så kaniner som inte ätit kål behöver inte dra i mjölk?
 
Get ar ofta for fett ... men om en vasterlandsk kock har tillagat den kan den vara riktigt god. I Mellanostern avstar man garna. Kamel kan dock vara mycket gott eller mycket segt beroende pa tillagning.

Kanguru, Struts, Aligator, Antilop, Kanin, och liknande mycket gott!
Aligator at jag ofta i Sodra USA, vi var ett gang som ofta red till en liten restaurang vid en "flod" (tamligen stillastaende vatten) dar mycket fisk kom fran, Aligatorerna ar dock reglerade och kommer fran Aligator farmer.
Jag gillar ocksa Haggis och ater det garna.

Jag har ocksa atit rostade myror och syrsor, mest knastrigt med en syrlig smak. Fermented agg som ar svart ar inte direkt en hojdare.



Vad da borsten? Ar inte det en inalvs korv som luktar bajs?



Gott!
Justja, jag har nästan ätit myrägg, svarta platta som russin och luktade fruktansvärt. Men jag tuggade bara lite på det och gav upp. Vilket var tur för ngn som lyckades tugga i sig sa att smaken satt i länge brr
 
Så kaniner som inte ätit kål behöver inte dra i mjölk?
Stämmer att det inte behövs om dom inte ätit kål, jag har bara testat att äta kanin en gång som legat i mjölk och det var när farmor född 1910 tal som jobbat som kallskänka skulle visa hur kanin tillagades förr. Testade bara den gången och inte sugen på att testa igen.

Sedan är jag väl inte så förtjust i kaninkött öht förutom den rökta.
 
Stämmer att det inte behövs om dom inte ätit kål, jag har bara testat att äta kanin en gång som legat i mjölk och det var när farmor född 1910 tal som jobbat som kallskänka skulle visa hur kanin tillagades förr. Testade bara den gången och inte sugen på att testa igen.

Jag har ätit kanin flera gånger i både Kanada och i Frankrike och det har varit mycket trevliga matupplevelser (i modern tid). Det är nog mycket som "förr" tillagades på sätt som vi inte uppskattar så mycket idag.
 
Jag har ätit kanin flera gånger i både Kanada och i Frankrike och det har varit mycket trevliga matupplevelser (i modern tid). Det är nog mycket som "förr" tillagades på sätt som vi inte uppskattar så mycket idag.
Det ansågs inte som gott då heller utan kaninkött som legat i mjölk var nödmat och att ge kaniner kål var också nödåtgärder. Hade det anssets som gott så hade kanin inte försvunnit så fort efter nödåren på 40talet.

Annars så är två av mina favoriter att äta just gamla rätter så som äggost och kalvdans😋
 
Get och kanin räknar jag som rätt normal mat.
Jag önskar jag tyckte om tex sockertång och sjöpung, men det gör jag inte.
Jag kämpar som attan med all ätlig tång jag kommer över, rätt många olika sorter. Men det blir inte mer än ätligt, i alla fall inte när jag lagar det. Tång och alger ingår ju i en del asiatiska umamustinna grejer, då är det gott.

Sjöpung och ostron är det enda av alla djur från havet jag har ätit som jag inte gillade. Eller, ostron är goda grillade. Sjöborre och havstulpaner är gott. Sjöpung är svårt.
 
Själva växten (opuntia) alltså? Inte frukten?

Kaktusfikon tycker jag har lite menlös smak. Knappt värda besväret att plocka för risken att riva sig och få taggar :-). Även frukten är ju taggig. Stod och tittade på dem i affären häromdagen och kom fram till att smaken inte övertrumfar risken för taggar i fingrarna
De brukar säljas med taggarna bortplockade.
 
Jag kämpar som attan med all ätlig tång jag kommer över, rätt många olika sorter. Men det blir inte mer än ätligt, i alla fall inte när jag lagar det. Tång och alger ingår ju i en del asiatiska umamustinna grejer, då är det gott.

Sjöpung och ostron är det enda av alla djur från havet jag har ätit som jag inte gillade. Eller, ostron är goda grillade. Sjöborre och havstulpaner är gott. Sjöpung är svårt.
Kan man äta havstulpaner 😲
 
Det enda "konstiga" jag har ätit är rökt pigghaj och ko-hjärta. Hjärtat var gott. Smakade kött bara. Visste inte vad det var förrän kompisen sa det. Hajen var inte god. Salt och typisk fisksmak.
 
Jag kämpar som attan med all ätlig tång jag kommer över, rätt många olika sorter. Men det blir inte mer än ätligt, i alla fall inte när jag lagar det. Tång och alger ingår ju i en del asiatiska umamustinna grejer, då är det gott.

Sjöpung och ostron är det enda av alla djur från havet jag har ätit som jag inte gillade. Eller, ostron är goda grillade. Sjöborre och havstulpaner är gott. Sjöpung är svårt.
Ett tips jag fått på kurs om tång i mat, var att torka tången och göra pulver av det. Sen kan man ha det i allt möjligt tex i smoothies, grytor etc. Man behöver väldigt lite, mindre än en tesked men du får massa nyttigheter i dig med tången. Kommer inte ihåg varför nu,.. är på resa och har svårt att tänka men man kan få i sig för mkt tång pga nått ämne. Så om man torkar ta lite, speciellt om man äter det varje dag ☺️ väldigt intressant med tång i mat 👌
 
Själva växten (opuntia) alltså? Inte frukten?

Kaktusfikon tycker jag har lite menlös smak. Knappt värda besväret att plocka för risken att riva sig och få taggar :-). Även frukten är ju taggig. Stod och tittade på dem i affären häromdagen och kom fram till att smaken inte övertrumfar risken för taggar i fingrarna
Kaktusfikon är den godaste frukten ju! Men den måste vara mogen, annars är den ganska smaklös.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 017
Senast: Lingon
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 532
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp