Vilken spännande mat har du smakat?

En väldigt trevlig restaurang här har ofta kycklinghjärta som en av sina smårätter! Jag associerar det tyvärr för mycket med kattmat när man ser dem hela på det sättet, men det är ju definitivt fint kött som borde få sin rätta uppskattning. :) Rökt har jag ätit rådjurshjärta och ren.

Kycklinghjärta är gott! Kan rekommendera att ha i en gryta. Blir mjukt snabbt jämfört med t.ex. grishjärta som tar lång tid att koka mjukt. Nu blev jag sugen på hjärta...
 
Oh, nu fick jag fler saker på min smakmässiga bucketlist! Var får man tag på kallrökt kanin och silkeshöns? :idea:

Vaktelägg har jag ätit, både pocherade och picklade.
Ingen aning, vet inte ens om det går att få tag på i Sverige. Dom jag åt var egenuppfödda.
Har haft funderingar på att föda upp och sälja på typ reko- ring eller liknade så hör av mig om så blir fallet.

Kan vara värt att hålla koll på extremefood i Göteborg då jag vet att dom sålt lite för oss här udda kött.
 
Krokodil. Smakade inte som kyckling som det beskrevs utan kanske härsket fläskfett med bismak av dy? Vidrig konsistens.
Känguru. I Australien. Gott. Lite mild viltsmak, mört.
Gnu. Väldigt gott och mört kött.
Spindel, typ tarantel. Mest knastrigt, smakade som salta pinnar.
 
Hákarl, isländsk surhaj (alltså fermenterad haj). Smakar som ett mellanting mellan surströmming och lutfisk. Känner inte att jag behöver smaka igen.

Har också ätit vad jag tror var gasell eller antilop (springbok på afrikaans) på en sydafrikansk restaurang i Belgien. Det var gott, lite samma smak och konsistens som rådjur.
Oooh! Surhaj, legendariskt! (var inte helt säker på att det faktiskt fanns på riktigt längre :) )
 
Haggis var överraskande ätbart :)

Gåslever typ kokt, ej som "leverpastej" med salt. (ätit pastejen också men det är ju inte spännande)

(jag har ätit ngra trista saker också men det lät som att det skulle vara en positiv tråd :) tex ngt levande som inte var ett ostron, som jag dock inte åt. Men om någon vet vad mer från havet som rör sig som kan hamna på ens fat får de gärna säga! :))
eftersom andra tar upp sådant så
Har också ätit rökt älghjärta (gott), kycklinghjärtan (typ ok men), vaktelägg nu och då, ankägg (bra att baka med, gummiartat kokt), väldigt små ålar på en smörgås (ofrivilligt, utrotningshotat och länge sedan när det fanns betydligt fler), rysk kaviar (också tveksamt numera?) säkert ngt mer. Jo Durian ugh!

Gåsägg hade jag gärna provat :) och get och kanin, men har aldrig blivit bjuden och inte vågat köpa.
 
Jodå, det gör det! Just min provsmakning skedde på "Disgusting food museum" i Malmö (fantastiskt ställe!!), men jag har sett det ätas "live" på Island och känner islänningar här i Sverige som typ har en bit i frysen och tar fram och äter som snacks :wtf:
Finns ett sådant! jisses :) nästan sugen på att gå dit, nästan. Men jag är inte så sugen på disgusting food egentligen. Vad har de mer?
 
När vi ändå var inne på sjömat;
Val (på Svalbard) och sjöpung. Val var mer okej än jag hade trott, men sjöpung är ingen höjdare...

Känguru, struts och liknande gillar jag. Vet inte om det är så ovanligt dock, finns på Ica här. Gott kött! (Det finns även krokodil då och då, och jag har för mig att jag sett orm. Känner mig lite osäker på varifrån det kommer och hur de hanteras så jag har aldrig köpt det.)

Kamelmjölk (både glass gjort på och serverat som kardemummamjölk). :d

Rätt säker på att jag ätit get också, i någon form av kryddig gryta. Tror inte att jag sett det serveras på speciellt många ställen i Sverige även om det känns som ett rätt normalt matdjur? :confused: Samma sak med kanin, det lagar jag då och då men måste köpa direkt från uppfödaren.

Köpte en gång chokladdoppade syrsor till exet, men jag var för feg för att prova. Skyller på extrem skaldjursallergi, det ska vara samma med de landlevande kitin-skalen sägs det. :idea:
Get och kanin räknar jag som rätt normal mat.
Jag önskar jag tyckte om tex sockertång och sjöpung, men det gör jag inte.
 
Finns ett sådant! jisses :) nästan sugen på att gå dit, nästan. Men jag är inte så sugen på disgusting food egentligen. Vad har de mer?
Surströmming självklart, någon ost med levande larver i, ägg som är behandlade och fermenterade så att de ser helt glasartade ut och mycket, mycket mer som jag inte minns - det är några år sedan jag var där.
 
Surströmming självklart, någon ost med levande larver i, ägg som är behandlade och fermenterade så att de ser helt glasartade ut och mycket, mycket mer som jag inte minns - det är några år sedan jag var där.
Omg, ja kanske inte då. Surströmming är inte helt min grej och ost med larver eller or i ger mig rysningar, har sett ost med or i mikroskop brr :D
 
Är inte så mycket för att testa märkliga saker men jag har provat anklever och det var helt okej. Och så älskar jag ostron, herregud vad gott det är.
 
Har en far som, när jag var liten, hade en period av "nu ska vi smaka på" så pga honom har jag ätit

Alligator
Känguru
Struts
Sniglar
Grodor
Hönsfötter

Min favorit rätt när jag var typ 4-5 år var länge sniglar, men misstänker starkt att det var det pga gott vitlökssmör som var på sniglarna 😄

Rätterna ovan, förutom hönsfötter som är mest slemmigt, kommer jag inte helt ihåg hur det smakat ^^

På äldre dagar har jag även smakat på,

Struts salami (i Skåne) gott
Val biff och sushi (på Island) mindre gott
Puffin sushi (på Island), helt ok
Fermenterad haj (på Island) inte gott ^^
Tørrfisk med smör på, (på Island), gott men kanske lite väl fiskigt
Get gryta (i Marocko), otroligt gott
Små hela torkade fiskar, (i Korea) inte gott
Smalahove, (i Norge), gott
Gammelost, (i Norge) inte gott 😝
En dricka, i Mongoliet, på buljong, svart te och en klick smör, smakade sådär

Kom på att jag gick på kurs i ätbar tång i våras, då åt vi massa tång från kusten i Norge. Både fermenterad, tokad etc. Väldigt kul

Maskrossirap har jag gjort själv, men den blev äcklig, så gjorde säkert nått fel. Fick väldigt fin färg dock ^^

Sen har jag kanske ätit nått annat lustigt med men att det pga språkbarriärer har missats 😄 har ätit mat i många länder, så även ätit massa kul rätter men med mer "normalt" innehåll, mat är så roligt ☺️👌
 
Finns ett sådant! jisses :) nästan sugen på att gå dit, nästan. Men jag är inte så sugen på disgusting food egentligen. Vad har de mer?

Jag har inte varit där men tanken bakom det är att visa upp mat som i vissa länder/kulturer anses vara en delikatess men anses äcklig/konstig på andra ställen. Som t.ex. surströmming. Jag skulle gärna åka dit för det verkar intressant att se vad som anses vara delikatesser på andra ställen. Det finns en provsmakning men inte av allt utan bara några utvalda produkter. Det ska finnas så att man om man vill kan lukta på en del av produkterna.
 
Grodor, oklar sort - smakade rätt likt kyckling som fått gå för länge. Smakade av min pappa som beställde in på en restaurang i Rumänen

Frolic hundgodis - asäckligt 😂

Kanin - inte så ovanligt i övriga Europa men inte lika vanligt här. Helt okej smak. Tillagad i en gryta med rödvin.

Sjöborre - lite slemmigt men hade också en konstig bismak som jag inte alls gillade trots tillagad på Michelinkrog

Torsklever - Samma Michelinkrog som ovan. Nä inte gott, svårt att få bort smaken ur munnen sen.
 
Känguru- Gott. Påminde om nötkött.
Krokodil- som en mix av fläskkött och kyckling. Helt okej.
Sniglar- smakade mest vitlök och olja. Jag förstod inte det gastronomiska.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 013
Senast: Lingon
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 532
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp