Vilken spännande mat har du smakat?

Fikonkaktus - Syrlig vattenmelon typ.
Själva växten (opuntia) alltså? Inte frukten?

Kaktusfikon tycker jag har lite menlös smak. Knappt värda besväret att plocka för risken att riva sig och få taggar :-). Även frukten är ju taggig. Stod och tittade på dem i affären häromdagen och kom fram till att smaken inte övertrumfar risken för taggar i fingrarna
 
Själva växten (opuntia) alltså? Inte frukten?

Kaktusfikon tycker jag har lite menlös smak. Knappt värda besväret att plocka för risken att riva sig och få taggar :-). Även frukten är ju taggig. Stod och tittade på dem i affären häromdagen och kom fram till att smaken inte övertrumfar risken för taggar i fingrarna
Nej jag menar frukten, kanske var jag lite otydlig :)
 
Sjögurka. (tillagade den själv, i typ 3 dygn. Smakade i princip ingenting så det var inte värt besväret 😂).

Durian. Lukten var värre än smaken, men klarar mig utan smaken också, och konsistensen. Gjort det en gång nu och behöver inte göra det igen.

Nån form av panerad haj. Smakade väl som nån variant av panerad fisk.
 
Egentligen tycker jag inte att ett enstaka livsmedel är speciellt spännande.
Spännande mat för mig är nya smakupplevelser, oväntade kombinationer och jag tänker smaksensationer.
Man kan få till (i mitt tycke) en spännande och nytänkande maträtt av klassiska råvaror.

De sista åren har jag fått fördjupat mig i Japansk, koreansk och kinesisk mat tack vare min sambo. Det har varit mycket spännande att upptäcka rätter långt bortom de klassiska krogrätterna :)
 
Egentligen tycker jag inte att ett enstaka livsmedel är speciellt spännande.
Spännande mat för mig är nya smakupplevelser, oväntade kombinationer och jag tänker smaksensationer.
Man kan få till (i mitt tycke) en spännande och nytänkande maträtt av klassiska råvaror.

De sista åren har jag fått fördjupat mig i Japansk, koreansk och kinesisk mat tack vare min sambo. Det har varit mycket spännande att upptäcka rätter långt bortom de klassiska krogrätterna :)

Jag kan tycka att enstaka ingredienser är spännande också! Det är roligt att fundera på hur de kan användas. För ett tag sen hittade vi den här fonden. Det är roligt att använda de i nya och gamla rätter och upptäcka hur fantastiskt den höjer det mesta!
 

Bifogade filer

  • 1725362099668.png
    1725362099668.png
    13,2 KB · Visningar: 61
Jag är rätt kräsen så har inte ätit så mycket udda.

Det mest annorlunda är nog strutsfile. Väldigt gott, både såg ut som och smakade ungefär som oxfile.

Också ätit en frukt/bär jag inte vet vad det heter när jag var i Thailand. Som en vindruvsklase med lite större, runda druvor. De hade ett skal som brunt läder som man liksom fick dra isär. Själva köttet vitt/lite transparent med en hård kärna i mitten som körsbär. Lite meckiga att äta men minns att de var väldigt goda, mycket söta.
 
Jag kan tycka att enstaka ingredienser är spännande också! Det är roligt att fundera på hur de kan användas. För ett tag sen hittade vi den här fonden. Det är roligt att använda de i nya och gamla rätter och upptäcka hur fantastiskt den höjer det mesta!
Absolut kan enstaka ingredienser vara spännande. Det jag försökte få fram var att oftast (inte alltid) så gör sällan ett enstaka livsmedel en måltid spännande :)
 
Tärnad kyckling.

En av mina första gånger i Kina skulle jag gå ut och äta lunch själv. Hamnade på en helt vanlig lunchrestaurang där jag var enda ickekines. Menyn var dock delvis tvåspråkig så jag hittade "Diced chicken" och kände mig trygg med valet.
När maten kom in så var det just en tärnad kyckling med sås och ris... Fjädrarna och kraniet var borta men i övrigt tror jag att precis hela kycklinganatomin låg tärnad på tallriken.

Övriga gäster var, mer eller (mest) mindre diskret, nyfikna på om långnäsan verkligen skulle äta upp. Så blev det inte, jag åt ris, sås och det som mest kändes som kött.
 
Jag är rätt kräsen så har inte ätit så mycket udda.

Det mest annorlunda är nog strutsfile. Väldigt gott, både såg ut som och smakade ungefär som oxfile.

Också ätit en frukt/bär jag inte vet vad det heter när jag var i Thailand. Som en vindruvsklase med lite större, runda druvor. De hade ett skal som brunt läder som man liksom fick dra isär. Själva köttet vitt/lite transparent med en hård kärna i mitten som körsbär. Lite meckiga att äta men minns att de var väldigt goda, mycket söta.
Gissar att det var litchi? :)
 
Vissa är ju inte så ovanliga, men
Kanin
Häst
Känguru
Koala/alligator, minns inte vilket
Sniglar
Anklever
Anka
Struts
Strutsägg
Bläckfisk
 
Appropå spännande eller udda mat. Detta är en meny från en restaurang i Tokyo som vänner fotade av :yuck:
De valde att gå vidare och äta på ett annat ställe.

Visa bifogad fil 152585
Har också hamnat på något liknande ställe i Korea. Vi var ett sällskap på 7, varav 2 var vegetarianer. Vi gick också vidare 😄 men jag kan ändå uppskatta att man äter hela djuret. Är iof själv urkass på inälvsmat
 
Kanin i alla olika former, är väll inte så ovanligt men har nog inte ätit något ovanligare 😅. Rökt kaninhjärta är väll den ovanligaste delen och är supergott!

Maskrossirap har jag också använt och det är nog iofs inte så vanligt då det var jobbigt att göra 😅
Grodor, oklar sort - smakade rätt likt kyckling som fått gå för länge. Smakade av min pappa som beställde in på en restaurang i Rumänen

Frolic hundgodis - asäckligt 😂

Kanin - inte så ovanligt i övriga Europa men inte lika vanligt här. Helt okej smak. Tillagad i en gryta med rödvin.

Sjöborre - lite slemmigt men hade också en konstig bismak som jag inte alls gillade trots tillagad på Michelinkrog

Torsklever - Samma Michelinkrog som ovan. Nä inte gott, svårt att få bort smaken ur munnen sen.
Kanin har varit vanligt även i Sverige då kanin är ett utmärkt kött under kriser. Framförallt var kanin vanligt under och mellan världskrigen då kanin inte räknades som kött när det var ransonering samma som kråka, grävling mm.
Jag kan förstå att det inte varit poppis/vanligt här i Sverige när vi inte längre var tvungna att äta kanin.
Har ätit kanin som tillagades så som den tillagades under krigsåren då kaninkött skulle ligga i mjölk för att dra för att få bort smaken som blev av att kaninen ätit kål, efter det så förstår jag varför äldre rynkar på näsan åt kanin.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 013
Senast: Lingon
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 532
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp