Vilken spännande mat har du smakat?

Jag tror inte jag minns allt konstigt som jag ätit, men bland det ovanligare är väl hästskokrabba (rommen är det väl man äter). Jättegott, men sen fick jag höra att det kan vara livsfarligt att äta. Så det blir nog inte fler gånger.

Simblåsa från fisk var rätt skoj, smakar inget speciellt men trevlig konsistens enligt mig.

Har ätit björn och det var verkligen ingen höjdare.

Komage smakade jag för några år sedan. Jag tyckte det smakade bläckfisk (squid). Gott!

Durian är helt okej, mycket godare än vad det luktar, men lite för mosig konsistens.

Bittergurka äter jag ibland hos en vän. En av mina favoriter!

Fårtestiklar smakade inget speciellt. Åt panerade och friterade. Jag hade kunnat missta dem för chicken nuggets.

Kycklingfötter som var ugnsrostade smakade typ kycklingskinn.

Sån där fermenterad haj var inget vidare. Luktar gammalt kiss...

Diverse insekter och larver, har ännu inte hittat något som var gott. Syrsor leder än så länge.

Mvh hon som inte äter kött men bara måste smaka om det är något nytt.
 
Jag tror inte jag minns allt konstigt som jag ätit, men bland det ovanligare är väl hästskokrabba (rommen är det väl man äter). Jättegott, men sen fick jag höra att det kan vara livsfarligt att äta. Så det blir nog inte fler gånger.

Simblåsa från fisk var rätt skoj, smakar inget speciellt men trevlig konsistens enligt mig.

Har ätit björn och det var verkligen ingen höjdare.

Komage smakade jag för några år sedan. Jag tyckte det smakade bläckfisk (squid). Gott!

Durian är helt okej, mycket godare än vad det luktar, men lite för mosig konsistens.

Bittergurka äter jag ibland hos en vän. En av mina favoriter!

Fårtestiklar smakade inget speciellt. Åt panerade och friterade. Jag hade kunnat missta dem för chicken nuggets.

Kycklingfötter som var ugnsrostade smakade typ kycklingskinn.

Sån där fermenterad haj var inget vidare. Luktar gammalt kiss...

Diverse insekter och larver, har ännu inte hittat något som var gott. Syrsor leder än så länge.

Mvh hon som inte äter kött men bara måste smaka om det är något nytt.
Jag åt björn med vin- och chokladsås på restaurang en gång. Inte gott, varken var för sig eller kombon.
 
Det jag själv tycker är lite exotiskt:

Val, tror arten var vitval i Nordnorge - torkad/saltad i tunna skivor. Gott.

Säl, vid samma tillfälle som valen och tillagad på samma sätt. Gott.

Måsägg - ännu en grej från samma buffé i Nordnorge. Kokta och smakade som vanliga hönsägg.

Navelsvin - grillad som huvudrätt på en liten restaurang längs en djungelväg i Peru. Tror det var sallad och pommes till. Gott.

Tigerhaj - stekt och panerad på en turbåt på Teneriffa när jag tonåring. Minns inte, bara smakade men tror det var som vilken panerad fisk som helst.

Kamelstek - stekt som en biff av nötkött med potatismos och pepparsås på en restaurang i centrala Hurghada, Egypten. Gott.

Av de ovanstående skulle jag inte ha några problem att käka kamel och måsägg igen. De övriga skulle jag undvika idag pga svårigheter att verifiera köttets ursprung. Haj och val blankt nej. Jag äter inga marina djur längre, så då ryker nog sälen med. Navelsvinet beror nog på vilka arter som fanns i området.

Sen har jag ätit kanin och get många gånger och tillagde på olika sätt. Gillar båda dessa kött, minns en fantastisk gryta med bergskilling på Kreta och killingrevben i Norge.

Vaktelägg är ju inte så ovanligt, men i Peru köpte man dem på gatan som snacks. Hårdkokta, trädda på spett och med två dipsåser. Fyra ägg på ett spett var standard.

Av rotsaker, frukt och grönt åt jag mycket yucca/kassava när jag var i Peru. Den finns ju här med men är inte så vanlig. Den åts ofta friterad med någon dipsås. Jag äter så ofta jag kan zucchiniblommor. Den egyptiska varianten av ruccola tror jag aldrig jag sett utanför Egypten, men den är väldigt god. Större blad och mer pepprig än den vi har i Europa.

Det var lite grejor.
 
Blev hetsade till att äta myror som barn i scouterna. Det smakade surt som jag minns det.
I övrigt inte ätit något ovanligt.

Jag tänkte först skriva något om myror då jag käkade det som barn efter att ha blivit lurad av äldre kusiner. 😄
Jag kommer också ihåg det som surt!

Åh, det gjorde vi också. Var väl kanske 8 år eller något sånt? :rofl:
 
Förresten spännande och spännande. Som 20 åring testade jag hundfoder. Torrfoder som tur är. ;) Funderade på vad det är som gör att hundarna valde viss mat framför annan och varför viss mat är mer fet än annan och varför de föredrog den. Testade olika sorter och insåg att ju billigare sort desto torrare kulor (spannmål insåg jag). Dyrare är (var då) fetare kulor. De torra kulorna smakade mest pulver. Var faktiskt inte mycket smak i så jag kan inte ens säga att de var äckliga. Skulle det var end of the world och ingen mat och jag gick hungrig skulle jag med andra ord kunna äta torrfoder till hund. Ju fetare kulor desto mer smak dessutom. Fortfarande stötte jag inte på någon äcklig sort. Frolic har jag däremot inte testat.
 
Get ar ofta for fett ... men om en vasterlandsk kock har tillagat den kan den vara riktigt god. I Mellanostern avstar man garna. Kamel kan dock vara mycket gott eller mycket segt beroende pa tillagning.

Kanguru, Struts, Aligator, Antilop, Kanin, och liknande mycket gott!
Aligator at jag ofta i Sodra USA, vi var ett gang som ofta red till en liten restaurang vid en "flod" (tamligen stillastaende vatten) dar mycket fisk kom fran, Aligatorerna ar dock reglerade och kommer fran Aligator farmer.
Jag gillar ocksa Haggis och ater det garna.

Jag har ocksa atit rostade myror och syrsor, mest knastrigt med en syrlig smak. Fermented agg som ar svart ar inte direkt en hojdare.



Vad da borsten? Ar inte det en inalvs korv som luktar bajs?



Gott!

Geten jag åt, tillagad av en indier, var inte det minsta fet. En variant var vad han kallade torrstekt, små bitar med ben och allt som stektes i kryddblandning utan olia/smör. En annan var små köttbitar i sås, som jag heller inte minns som fet, och sedan köttfärs i fickor av tortillabröd.
 
Förresten spännande och spännande. Som 20 åring testade jag hundfoder. Torrfoder som tur är. ;) Funderade på vad det är som gör att hundarna valde viss mat framför annan och varför viss mat är mer fet än annan och varför de föredrog den. Testade olika sorter och insåg att ju billigare sort desto torrare kulor (spannmål insåg jag). Dyrare är (var då) fetare kulor. De torra kulorna smakade mest pulver. Var faktiskt inte mycket smak i så jag kan inte ens säga att de var äckliga. Skulle det var end of the world och ingen mat och jag gick hungrig skulle jag med andra ord kunna äta torrfoder till hund. Ju fetare kulor desto mer smak dessutom. Fortfarande stötte jag inte på någon äcklig sort. Frolic har jag däremot inte testat.
Jag kände en snubbe som faktiskt övervägde att äta hundmat, alltså mer än smakprov eftersom det tydligen på pappret hade varit perfekt att bygga muskler på. Men det föll på att ju mer fett/protein den innehöll ju äckligare var det. De torra/billigare smakade bättre men då försvann poängen
 
Kom på att jag ätit manet också vid epp par tillfällen. Vet inte om det smakar så mycket, men konsistensen är härlig. Slajmig och krispig på samma gång :laugh:.
Oj, jag har alltid varit fascinerand av att folk äter sådana eftersom de ändå måste innehålla mer vatten än en gurka typ.

Jag känner en som varit väldigt nära att prova nakensnäckor, men som tur är fick han i tid reda på att dom kan vara rätt giftiga.
 
Så kaniner som inte ätit kål behöver inte dra i mjölk?

Kanin ar jatte gott och jag har aldrig atit kanin som dragit i mjolk ... daremot en hel del kanin i ugn och pa grill. Mycket gott och saftigt kott.

Det enda "konstiga" jag har ätit är rökt pigghaj och ko-hjärta. Hjärtat var gott. Smakade kött bara. Visste inte vad det var förrän kompisen sa det. Hajen var inte god. Salt och typisk fisksmak.

Da var det inte en farsk haj. Haj smakar definitivt inte fisk, utan har en mild och "mjuk" smak. Mycket latt att laga till och ar fantastiskt gott. Under andra delen av -80 talet och storre delen av -90 talet nar vi bodde i Mellan Ostern, och innan man pratade om att inte ata haj, kopte jag ofta haj i fiskmarknaden vid roda havet. Allt var super farskt pa fisk marknade och mycket goda fiskar, men hajen var bast av alla.

Kaktusfikon är den godaste frukten ju! Men den måste vara mogen, annars är den ganska smaklös.

Okay, jag var tvungen att googla vad kaktusfikon var ... har heter det "prickly pears" och man ater bade bladen och frukten fran den kaktusen. Bladen (nopal i Mexico) ar mycket goda ... men bladen anvands mest i Mexicanska ratter och aven om jag lagar en hel del Mexicansk mat sa har jag inte kommit till att laga bladen annu trots att vi ofta har dem i vilken mat affar som helst och ocksa ofta utan taggar, men jag bestaller ofta ratter med nopal nar vi ater ute. Frukten ar seasonal och nar den finns brukar jag forsoka hitta. Mycket god och valdigt nyttig.
 
Nej det tror jag inte. Litchi finns ju rätt ofta att köpa här och dessa var mindre och ljusbruna med ett lite mjukare skal. Men det kan säkert vara något besläktat då de är rätt lika på insidan :)
Kan ha varit litchi ändå, misstänker jag. Låter lite som de jag åt i Vietnam i somras.

Sockerannona är en lite intressant frukt att äta.

Funderar mer vad för spännande mat jag ätit, Tom Chua är nog rätt spänn, och sedan har jag väl ätit lite liknande med småfiskar, som jag inte vet vad den heter
 
Geten jag åt, tillagad av en indier, var inte det minsta fet. En variant var vad han kallade torrstekt, små bitar med ben och allt som stektes i kryddblandning utan olia/smör. En annan var små köttbitar i sås, som jag heller inte minns som fet, och sedan köttfärs i fickor av tortillabröd.

Jag har mest atit get tillagad i oknen i mellanostern ... antingen kokad :yuck: eller rostad som ar atbar men inte mycket mer. Nar jag nu tanker pa det inser jag att Nomaderna formodligen la till fett som nagot aldeles extra fantastiskt gott nar vasterlanningar skulle ata skapelsen.🤢 Riset (med saffran och russin) var daremot alltid mycket gott.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 013
Senast: Lingon
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 532
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp