Vilken spännande mat har du smakat?

Jag har också smakat bäverhojt, och det är inget jag har planerat att göra igen. :D Tyckte att smaken satt kvar i hela kroppen i flera dagar efteråt, precis som med surströmming (men föredrar definitivt surströmming framför bäverhojt).
Jag har även smakat duriankex - som jag tyckte hade en kvardröjande nyans av fis, björnkött - som jag gillade, och vegemite - som jag nog skulle kunna vänja mig vid.

Jag har vid flera olika tillfällen ätit rostad småfisk, alltså hela fiskar, och det är väl egentligen inget konstigt, men jag kan inte låta bli att haka upp mig på tanken att jag tuggar i mig deras TÄNDER!... :laugh: Alltså jag tuggar ju i mig både ögon och hjärna och inälvor och ben, men det jag tycker känns skumt är just tänderna. 😁

Annars var det en spännande matupplevelse att gå på restaurangen Punk royale, och på mitt jobb är vi så många olika nationaliteter så istället för traditionellt julbord har vi knytkalas där alla tar med sig någon rätt från sitt hemland, och det är verkligen jätteroligt och spännande! 🤩🙏
 
Jag har också smakat bäverhojt, och det är inget jag har planerat att göra igen. :D Tyckte att smaken satt kvar i hela kroppen i flera dagar efteråt, precis som med surströmming (men föredrar definitivt surströmming framför bäverhojt).
Jag har även smakat duriankex - som jag tyckte hade en kvardröjande nyans av fis, björnkött - som jag gillade, och vegemite - som jag nog skulle kunna vänja mig vid.

Jag har vid flera olika tillfällen ätit rostad småfisk, alltså hela fiskar, och det är väl egentligen inget konstigt, men jag kan inte låta bli att haka upp mig på tanken att jag tuggar i mig deras TÄNDER!... :laugh: Alltså jag tuggar ju i mig både ögon och hjärna och inälvor och ben, men det jag tycker känns skumt är just tänderna. 😁

Annars var det en spännande matupplevelse att gå på restaurangen Punk royale, och på mitt jobb är vi så många olika nationaliteter så istället för traditionellt julbord har vi knytkalas där alla tar med sig någon rätt från sitt hemland, och det är verkligen jätteroligt och spännande! 🤩🙏
Det sistnämnda gjorde vi första året jag spenderade i Skottland, det var så himla roligt! Vi var från Sverige, NZ, Irland, två olika regioner i indien, Kina, Frankrike och skottland. Vilken underbar smakfest det var!
 
Av nå anledning tycker jag att tanken på att äta havstulpaner är mycket äckligare än musslor, vilket visar hur mycket attityder som styrs av vana. :confused: :rofl:
Den där stjälken är inte slemmig alls. Om man inte har provat någondera förut, skulle jag gissa att havstulpaner är lättare än ostron (särskilt om man inte är den sortens person som attraheras av ostrons glamoutfaktor. Havstulpaner är extremt oglamourösa).
 
Är rätt känslig med mat och trots många resor runt om i världen har jag haft väldigt svårt för det lokala köket. Skulle aldrig äta grodlår eller sniglar från det franska köket till exempel, så då förstår ni att ännu mer konstig mat inte skulle falla mig i smaken alls. När jag jobbade som journalist var det dock en kollega som gjorde ett resereportage om en restaurang i Kina tror jag där man bara serverade könsorgan av olika djur. Han åt ju det och sa att det också gick att äta. Samma kollega smakade också på spindel, skorpion och orm i ett annat reportage och hund, som ju dock kanske inte är lika konstigt. Dessa reportage är ju från länder i sydostasien, jag håller mig borta därifrån, skulle nog hellre svälta än att prova. Det mest exklusiva jag ätit är väl bäver (som i det fallet var helt ok) och känguru (som finns hos Lidl ibland).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 013
Senast: Lingon
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 532
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp